Dnes je: pondelok, 11. 12. 2017, meniny má: Hilda , zajtra: Otília

10. ročník hudobného festivalu Levočské babie leto 2017 ukončilo Viedenské klavírne trio

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Počuť záverečný koncert hudobného festivalu Levočské babie leto bola vlastne 12. septembra 2017 náhoda. Ako okoloidúca som bola svedkom posledného z ôsmych festivalových koncertov, ktoré sa uskutočnili medzi 8. a 12. septembrom s podporou viacerých domácich a zahraničných inštitúcií, ku ktorým patrili Mesto Levoča, Slovenský hudobný fond, Fond na podporu umenia, Rádio Regina, Rádio Devín, TV Levoča, Grand-Duché de Luxembourg, Rakúske kultúrne fórum a Štátny komorný orchester Žilina.

Ak niekto organizoval jedno hudobné podujatie, snáď jeden koncert, má približnú predstavu o tom, ako vyzerá logistika vzniku a uskutočnenia takého podujatia. Organizovať festival na hudobnej periférii, ďaleko od hudobných centier, s obmedzenou znalosťou slovenského jazyka, znamená doslova dobrodružstvo – i keď jeho dejiskom je mesto plné svetového kultúrneho dedičstva. Na také dobrodružstvo sa podujali pred desiatimi rokmi manželia Naďa a dr. David Conwayovci, stáli obyvatelia Londýna, občasní obyvatelia Levoče. V Levoči zreštaurovali prv chátrajúcu stredovekú budovu, z ktorej sa stala architektonická perla. Potom založili občianske združenie a rozhodli sa venovať Levoči hudobný festival, pretože sú obaja, podobne ako Friedrich Nietzsche, názoru, že ,,bez hudby by bol život omylom”.

manželia Conwayovci po 10. ročníku festivalu pri nahrávaní rozhovoru pre TV,
foto: Joachim Schindler

 

Miestom 10. ročníka festivalu boli v Levoči Kongresová sála, Mestské divadlo, Galéria mesta Levoča / Mariássyho dom a Dardanely v Markušovciach. Festival sa uskutočnil pod záštitou mesta Levoča, ale manželská dvojica Conwayovcov (obaja sú v dôchodkovom veku!) mala plné ruky práce: vypracovala dramaturgiu, kontaktovala umelcov, zabezpečila objekty na koncerty a časové možnosti na akustické či celkom prozaické cvičenia a skúšky umelcov, starala sa o reklamu v médiách, o letáky, vo vlastnej zodpovednosti vyrobila program na každý koncert a nie v jednom prípade premenila vlastný dom na hotel, aby v ňom mohli bývať aj umelci – aktívni hostia festivalu.

Sama som bývala v hoteli v susedstve dejiska posledného večerného festivalového koncertu v Kongresovej hale, na ktorý bolo avizované vystúpenie Viedenského klavírneho tria z Rakúska, v zložení David McCarroll, husle, Matthias Gredler, violončelo a Stefan Mendl, klavír. Bol to súčasne druhý koncert tohoto popredného komorného ansámblu na tohtoročnom levočskom festivale, ktorý takmer dvadsať rokov pôsobí vo významných hudobných centrách Európy a ostatného sveta.

koncert 10. ročníka festivalu Levočské babie leto, 2017,
Viedenské klavírne trio,
foto: Joachim Schindler

O piatej poobede sa ulice Levoče vyprázdnili, navyše začalo pršať. Otázka, „Kto príde večer na ten koncert?“, bola na mieste. O to väčším a príjemnejším bolo prekvapenie na mieste: Kongresová sála, ktorá ponúkala vyše 120 miest na sedenie, bola do poslednej stoličky zaplnená. Vedľa troch hudobníkov zasadol na pódium vedľa perfektného krídla Steinway aj šéf festivalu David Conway, ktorý celý večer zohral úlohu obracača nôt klaviristovi. Prekvapením ešte väčším bol koncert samotný, jeho umelecká úroveň, komorná vyváženosť nástrojov a obdivuhodná muzikalita všetkých troch interpretov. V trojčasťovom Haydnovom Klavírnom triu B dur Hob. XV/20 dostal príležitosť zaskvieť sa vo virtuóznom parte predovšetkým klavirista Stefan Mendl. Takmer neznámeho skladateľa Heinricha von Herzogenberga (1843 – 1900), spolupracovníka Johannesa Brahmsa, malo publikum možnosť spoznať v jeho Klavírnom triu d mol op. 36. Dielo vzniklo zjavne pod Brahmosvým vplyvom, osobitý štýl klavíra sa opieral zrejme o klavírne majstrovstvo skladateľovej manželky Elisabeth. Dielo uchvátilo tak melancholickými pasážami, ako i triumfálnym záverom poslednej, štvrtej časti. Bol to skutočný objav dobrej komornej hudby 19. storočia aj vďaka výbornej interpretácii. Záver festivalu patril Klavírnemu triu č. 1 d mol op. 63 Roberta Schumanna. Aj toto dielo súvisí s manželkou skladateľa, s klaviristkou Clarou Schumannovou, ktorá si dielo zamilovala a často interpretovala. Motivicky nápadné pasáže, tie polyfonicky odvážne spracované, temperamentné až triumfujúce – ale i lyrické nádherné spôsoby prejavu, to všetko ponúkalo Viedenské klavírne trio muzikantsky presvedčivo a technicky brilantne.

koncert 10. ročníka festivalu Levočské babie leto, 2017, Viedenské klavírne trio a David Conway,
foto: Joachim Schindler

Bol to koncert, ktorý publikum po poslednom tóne obdarilo veľkým potleskom, vynútilo si prídavok, a ktorý svojou úrovňou pozdvihol regionálny hudobný festival v Levoči na skutočný sviatočný hudobný večer. Pre organizátorov to znamenalo iste viac ako kytica kvetov, ktorú by si boli ale každopádne na konci takého hudobného maratónu zaslúžili.

Autor: Agata Schindler

www.lblfestival.eu

www.viennapianotrio.com

fotogaléria

This slideshow requires JavaScript.

video TU…

email

About Author

Agata Schindler

Leave A Reply