Dnes je: nedeľa, 23. 7. 2017, meniny má: Oľga , zajtra: Vladimír

Aleko a Iolanta v Banskej Bystrici

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Cestou do Banskej Bystrice som premýšľal nad tým, že som dávno nevidel kvalitné „tradičné“ operné predstavenie. Nemyslím tým samozrejme žiadny muzeálny kus, alebo kostýmovaný koncert, ale dôsledné uplatňovanie iluzívneho princípu, kvalitné vedenie hercov v spojení so silným hudobným naštudovaním a strhujúcimi speváckymi výkonmi. Nová inscenácia Štátnej opery moje želanie svojim spôsobom naplnila.

Uviesť dve jednoaktovky ruských skladateľov Sergeja Rachmaninova a Piotra Iľjiča Čajkovského v jeden večer je cenným dramaturgickým počinom (dramaturgia Alžbeta Lukáčová). Spája ich okrem formy opery v jednom dejstve viacero ďalších spoločných znakov i protikladov. Rachmaninovov Aleko je prvou skladateľovou operou, Čajkovského Iolanta poslednou. Obe mali premiéry v roku 1892. Aleko je stručná lakonická dráma, Iolanta sled lyrických scén s dramatickým vyvrcholením. Obidve majú pomerne konzervatívnu stavbu samostatných čísiel, hoci plynule na seba nadväzujúcich. Ani jedna nie je pokladaná za vrcholné dielo svojho autora: Aleko prezrádza mladistvú neskúsenosť, Iolanta zrelosť a do istej miery aj inšpiračnú únavu. Ani jedna z nich zatiaľ na Slovensku nebola profesionálne uvedená.

S. Rachmaninov: Aleko, Štátna opera, 2017,
Šarunas Šapalas (Aleko), Ivan Zvarík (Starec), Patrícia Macák Solotruková (Zemfira), zbor ŠO,
foto: Jozef Lomnický

Taliansky režisér (tiež spevák, barytonista) Marcello Lippi na banskobystrickom javisku režíroval po prvýkrát. Je evidentne zástancom v úvode spomínaného „tradičného“ inscenovania. Obe opery umiestnil do takmer totožnej scény (Marek Gašpar Šafárik) s umelým trávnikom. Javisko stlačil bočnými architektonickými blokmi s bránami. V Iolante pridal zadnú stenu s dverami typu roll door, ktoré predstavovali hlavnú bránu a varovný nápis, pretože sa o ňom spieva, všakže. Nechýbajú „MCHATovské“ lavičky a záplava kvetinových lupienkov. V Alekovi sa dá zasa pri únave oprieť o kašírované balvany a javisko uzatvára blankytný horizont, maringotka a rozvešaná bielizeň. V oboch operách nechýbajú neodmysliteľné ruské brezy (Iolanta!), ktorých kôra vie dokonca svetielkovať. Kostýmy Nataše Štefunkovej podporujú scénický vizuál: v Alekovi dominuje pestrofarebná smršť ako z muzikálu Cigáni idú do neba – prevažuje slávnostné a bohato zdobené ladenie až na Starca – ten má pochopiteľne odev, na ktorom už cítiť roky a Aleka, ktorý je štýlovo odlíšený husárskym kabátcom. V Iolante sú kostýmy voľnejšie poňaté, vychádzajú zo stredovekej alebo renesančnej estetiky s prvkami 19. storočia. Maurský lekár má (aby nevznikli pochybnosti) turban. Režisérovi rozhodne nemožno uprieť snahu o javiskový realizmus, no výsledkom je skôr otrocká ilustratívna popisnosť, ktorá budí dojem, že predstavenie je určené detskému divákovi. Vedenie spievajúcich hercov tomu zodpovedá a predvádza celú škálu emócií ako radosť, či smútok. V Iolante dospel k takmer dokonalému kostýmovému koncertu: príchod, spev, odchod. Vo svetlách režisér preferuje idylický žltý odtieň nízkeho slnka, bez ohľadu na to, či je deň alebo noc (rozdiel je iba v intenzite). Objaví sa aj náznak symboliky (Aleko), chladné biele svetlo na označenie vraha, červené pri zabitých postavách a záverečná filmová stmievačka. V Alekovi je aj rozsiahla cigánska tanečná scéna, v ktorej choreograf Michal Majer použil aj prvky východoslovenského folklóru v tématickom klišé.

S. Rachmaninov: Aleko, Štátna opera, 2017,
foto: Jozef Lomnický

Hudobná zložka novej inscenácie pôsobí popri scénickej ako z iného sveta. Autor hudobného naštudovania a dirigent Marián Vach opäť prejavil svoj cit pre ideálne vyváženie dramatickej stavby a vokálnej pôsobivosti vďaka precíznej artikulácii, frázovaniu a predovšetkým práci s tempom a dynamikou. Obe jednoaktovky sú v jeho podaní adekvátne štruktúrované a s jasnými mantinelmi dramatizmu. Orchester podal, až na zopár menších chýb, sústredený výkon so zmyslom pre jemnú kresbu lyrických momentov i strhujúcich gradácií. Vo výbornom svetle a viacerých silných momentoch sa prezentoval aj Zbor Štátnej opery (zbormajsterka Iveta Popovičová). Spevácke obsadenie druhej premiéry bolo až na výnimky veľmi kvalitné. V titulnej postave Aleka exceloval litovský barytonista (absolvent VŠMU) Šarūnas Šapalas vďaka skvelej práci s frázou a dynamikou, kultivovanému prejavu, vyrovnanosti registrov, kráse tónu a presvedčivej emócii. Úspešne mu sekundovala v dramatickej, hoci trocha plochejšej kreácii Zemfiry Patrícia Macák Solotruková. Oveľa menej presvedčiví boli Michal Hýrošš (Mladý Cigán), ktorého potrápili technické zlyhania a Ivan Zvarík, v monotónnom forte bez výrazu, ako Starec. V záverečnom dojímavom sóle Starej cigánky sa zaskvela Alena Hodálová.

S. Rachmaninov: Aleko, Štátna opera, 2017,
Michal Hýrošš (Mladý Cigán), Patrícia Macák Solotruková (Zemfira), Šarunas Šapalas (Aleko),
foto: Jozef Lomnický

Iolanta bola priam prehliadkou ukážkových speváckych výkonov. Titulnú postavu si vychutnala v pôvabnej lyrickej kreácii i presvedčivom herectve Michaela Popik Kušteková. Kráľa Reného predstavil Jozef Benci v kultivovanom a prepracovanom speváckom výkone a v citeľnom hereckom raste (plody spolupráce s Petrom Konwitschným na bratislavskej Židovke). Výnimočnou prácou s lyrickou frázou svetlého tenorového hlasu príjemnej farby sa prezentoval Peter Malý ako Gróf Vaudémont. Marek Pobuda si doslova vychutnal úlohu Vojvodu Roberta a podobne komfortne sa cítil v hereckej a výrazovej sile postavy Maurského lekára Ibn-Hakiu Zoltán Vongrey. Epizódnu úlohy Marty vystihla Eva Lucká a duo Iolantiných priateliek Brigity a Laury skvele ladilo v podaní Dariny BenčovejAdriany Známovej.

P. I. Čajkovskij: Iolanta, Štátna opera, 2017,
Michaela Popik Kušteková (Iolanta), Peter Malý (Vaudémont),
foto: Jozef Lomnický

P. I. Čajkovskij: Iolanta, Štátna opera, 2017,
Marek Pobuda (Róbert), Jozef Benci (René), Michaela Popik Kušteková (Iolanta), Zoltán Vongrey (Ibn-Hakia),
Eva Lucká (Marta), Marián Hadraba (Bertrand), Peter Malý (Vaudémont), Karol Kurtulík (Alméric),
foto: Jozef Lomnický

Novou inscenáciou jednoaktoviek AlekoIolanta Štátna opera v Banskej Bystrici zaplnila dve biele miesta doteraz na Slovensku neuvedených titulov, priniesla množstvo kvalitných speváckych výkonov, očakávanú kvalitu hudobného naštudovania a svojim spôsobom pobavila naivitou prezentovanej režijnej koncepcie.

Autor: Jozef Červenka

písané z II. premiéry 20. mája 2017

Sergej Rachmaninov: Aleko
opera v 1 dejstve v ruskom jazyku
Štátna opera
premiéry 19. a 20. mája 2017

Libreto: Vladimir Nemirovič-Dančenko na základe poémy Alexandra S. Puškina

inscenačný tím

hudobné naštudovanie a dirigent: Marián Vach
réžia: Marcello Lippi
dramaturgia: Alžbeta Lukáčová
kostýmy: Nataša Štefunková
scéna: Marek Šafárik
zbormajsterka: Iveta Popovičová
choreografia: Michal Majer

osoby a obsadenie

Aleko: Šimon Svitok / Šarunas Šapalas a.h.
Zemfira: Patrícia Macák Solotruková / Michaela Kušteková Popik a.h.
Mladý Cigán: Michal Hýrošš / Peter Malý a.h.
Starec, otec Zemfiry: Ivan Zvarík / Jozef Benci a.h.
Stará Cigánka: Alena Hodálová

——————————————————————————————–

Piotr Iľjič Čajkovskij: Iolanta
lyrická opera v 1 dejstve v ruskom jazyku
Štátna opera
premiéry 19. a 20. mája 2017

Libreto: Modest Iľjič Čajkovskij

inscenačný tím

hudobné naštudovanie a dirigent: Marián Vach
réžia: Marcello Lippi
dramaturgia: Alžbeta Lukáčová
kostýmy: Nataša Štefunková
scéna: Marek Šafárik
zbormajsterka: Iveta Popovičová
choreografia: Michal Majer

osoby a obsadenie:

René, kráľ: Ivan Zvarík / Jozef Benci a. h.
Iolanta, jeho dcéra: Katarína Procházková / Michaela Kušteková Popik a. h.
Róbert, vojvoda: Martin Popovič / Marek Pobuda a. h.
Vaudémont, gróf: Michal Hýrošš / Peter Malý a. h.
Ibn-Haka, maurský lekár: Zoltán Vongrey / Marek Pobuda a. h.
Almérik, kráľov zbrojnoš: Karol Kurtulík / Peter Račko a. h.
Bertrand, kastelán: Igor Lacko / Marián Hadraba
Marta, jeho žena, pestúnka Jolanty: Eva Lucká / Jitka Sapara Fischerová a. h.
Brigita, priateľka Jolanty: Michaela Kraus / Darina Benčová
Laura, priateľka Jolanty: Ivana Kurtulíková / Adriana Známová

Spoluúčinkuje zbor, balet a orchester ŠO
Koncertný majster: Oldřich Husák

www.stateopera.sk

fotogaléria

This slideshow requires JavaScript.

email

About Author

Jozef Červenka

Leave A Reply