Dnes je: piatok, 20. 7. 2018, meniny má: Eliáš, Iľja, zajtra: Daniel

Andrea Hlinková: Milujem všetky veristické a romantické opery

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Banskobystrická opera premiéruje operu Lovci perál, francúzskeho skladateľa Geogresa Bizeta. Toto dielo v Banskej Bystrici zinscenovala slovenská režisérka Andrea Hlinková. Premiéra sa koná 22. júna 2014 na javisku Štátnej opery v rámci opernej časti festivalu Zámocké hry zvolenské. Táto opera bude v Banskej Bystrici uvedená po prvýkrát.

V banskobystrickej Štátnej opere práve pripravujete novú inscenáciu, Bizetovu známu operu Lovci perál. Aký je váš vzťah k tomu dielu, ale aj všeobecnejšie k francúzskej opernej literatúre?

Netajím sa svojim umeleckým vkusom a umelci, ktorý ma poznajú, vedia, že som „duša romantická” a veľmi inklinujem a milujem všetky veristické a romantické opery, či už talianske alebo francúzske. Prvý krát som sa pracovne stretla s Bizetovou Carmen ako asistent réžie pri otváraní Caracalských kúpeľov v Ríme v roku 2003. Bola to úžasná skúsenosť a svetové spevácke obsadenie, ktoré vo mne zanechalo neuveriteľne veľa dojmov a zážitkov. Odvtedy som bohužiaľ na Bizetove opery nenatrafila a o to viac ma potešila ponuka Lovcov perál zo Štátnej opery v Banskej Bystrici.

Aká je hudba tejto opery a aké emócie, pocity, nálady vám ako režisérke priniesla?

Hudba je majstrovsky skomponovaná, nájdeme v nej všetky prvky romantizmu, verizmu aj exotiky. Vo mne vyvoláva množstvo pocitov a nálad, hlavne veľmi exponované časti hlavných hrdinov Nadira a Zurgu. V opere sú nádherné duetá a árie, z ktorých musí každý mať až ,,zimomriavky”. Bohužiaľ, opera má slabinu v librete, ktoré nedosahuje prvotriednu kvalitu a najmä preto je menej známa a uznávaná.

Priblížte v stručnosti našim čitateľom dej exotického príbehu opery Lovci perál.

Príbeh mileneckého trojuholníka sa odohráva na ostrove Cejlón. Dvaja dávni priatelia Nadir a Zurga boli kedysi sokmi v láske. Po dlhšej dobe sa opäť stretávajú a sľúbia si posvätné priateľstvo, ktoré nikto a nič nerozdelí. Na ostrov prichádza tajomná kňažka Leila, ktorej úlohou je bdieť nad lovcami perál a odháňať svojim spevom zlých duchov počas lovu. Nadir v nej spoznáva starú lásku a napriek prísahe ktorú zložili obaja sa oddávajú milostným hrám. Sú prichytení pri čine a obidvaja odsúdení na smrť. Leila ide žiadať o milosť Zurgu, ktorý v nej tiež spoznáva dávnu lásku a záchrankyňu. Zurga napriek návalu hnevu a žiarlivosti napokon umožní útek zamilovanému páru a sám umiera v plameňoch.

Lovci perál, Štátna opera Banská Bystrica, 2014

Lovci perál, Štátna opera Banská Bystrica, 2014

Príbeh je síce z exotického prostredia, ale ľudské city – či už láska, sklamanie, radosť, nenávisť… sú na celom svete rovnaké. Ako ste pristupovali k inscenovaniu exotického prostredia tohto príbehu? Predsa je indická kultúra odlišná od našej, aj keď city sú také isté ako naše.

Nemyslím si, že v kontexte tejto opery zohráva exotika, respektíve indická kultúra nejakú primárnu úlohu. Milenecký trojuholník a priateľstvo dvoch mužov je nosným pilierom tejto opery a exotika len akousi pridanou hodnotou.

Z čoho ste vychádzali pri koncepcii tejto inscenácie? Bola to prioritne hudba, emócie, príbeh, exotické prostredie…?

Bolo to všetko dokopy. V prvom rade úžasná hudba a emócie, ktoré nám prináša. Orient nám pomohol k vizuálnemu navodeniu atmosféry, ale stránili sme sa akéhokoľvek indického štýlu ,,bollywood”. Inšpiráciou a hlavným vizuálnym leitmotívom sa stali slávne obrazy Salvadora Dalího – významného surrealistického umelca, ktorý čerpal inšpirácie v exotických a východných kultúrach.

Bude príbeh aktualizovaný do iného obdobia?

Lovci perál majú v porovnaní s mnohými inými dielami obrovskú výhodu: príbeh umožňuje uvoľniť fantáziu, môže sa odohrávať kdekoľvek a kedykoľvek. Tým dáva možnosti k odvážnejším inscenačným prístupom: nezväzuje historickými faktami, udalosťami alebo predobrazmi reálnych dejinných postáv.

Aké bude výtvarné riešenie novej inscenácie?

Inšpiráciou a hlavným vizuálnym leitmotívom inscenovanej podoby opery sa stali, ako som už spomínala, slávne obrazy Salvadora Dalího. Orchestrálna partitúra je citlivo a majstrovsky zinštrumentovaná a obsahuje výrazné prvky exotiky, erotiky, senzualizmu aj elegancie. Preto som chcela dosiahnuť podobný scénický efekt vizuálneho spojenia všetkých týchto prvkov. Exotické zvieratá dotvárajú optické efekty jednotlivých scén: zrkadlením a videoprojekciami sa dosahuje divácky podmanivý účinok v škále od halucinogénnych abstraktných obrazov až po konkrétne a popisné tvary zvierat a predmetov.

Aké sú charaktery jednotlivých postáv a vzťahy medzi jednotlivými postavami?

Vo vzťahu ústredných troch postáv nenachádzame bežné klišé − rôznymi zápletkami opradený vzťah muža a ženy. Naopak, dominantné je tu priateľstvo dvoch mužov. Svojou režijnou koncepciou som sa snažila tento vzťah povýšiť a utvrdiť. Zdanlivo jednoduchý príbeh prináša veľmi náročné spevácke party, ktoré sú pre spevákov lákavou výzvou – nenadarmo sa tenorová ária Nadira „Je crois entendre encore“ stala najväčším operným hitom a veľkou výzvou lyrických tenorov minulého storočia Tita Schipu, Beniamina Gigliho či Enrica Carusa a ďalších – ktorí vďaka nej „vzkriesili“ túto málo známu Bizetovu operu.

Lovci perál, Štátna opera Banská Bystrica, 2014

Lovci perál, Štátna opera Banská Bystrica, 2014

Čo patrí k súčasnému trendu operného herectva?

Veľkou výzvou pre spevákov sú aj moje veľmi vysoké nároky: okrem toho, že musia dobre spievať, musia aj dobre vyzerať a mať presvedčivý herecký prejav. A to sú vlastnosti, ktoré od interpretov vyžadujem aj ja…

Vyžadujete to od umelcov, alebo sa prispôsobujete ich hereckým danostiam?

Samozrejme, že musím vždy vychádzať z konkrétneho naturelu a hereckých dispozícií samotného speváka, ktorý sa snažím pretvoriť na “môj obraz”. Nie je to vždy jednoduché a častokrát sa mi stane, že moja predstava sa počas skúšobného procesu mení a posúva do iných polôh. Ale väčšinou sa prispôsobujú speváci mne.

Ako sa pracuje na príprave inscenácie so súborom banskobystrickej opery?

Nakoľko sa po pár rokoch opäť vraciam do ,,staronového” divadla, mám niekedy pocit, že ubehlo len pár týždňov, čo som tu bola naposledy. Panuje tu rodinná atmosféra, v ktorej sa výborne a hlavne s veľkým pokojom a pohodou pracuje.

Je koniec aktuálnej divadelnej sezóny. Mohli by ste prezradiť, či ste navštívili niektoré z predstavení slovenských operných divadiel? Ak áno, ktoré predstavenie vás zaujalo?

Keďže žijem v Bratislave, pravidelne navštevujem všetky nové inscenácie v SND. Asi najviac dojmov vo mne zanechala Bohéma od pána režiséra Konwitschneho.

Ktorú operu ste naposledy zinscenovali?

Posledná inscenácia bola nádherná opera Falstaff od G. Verdiho, ktorú som naštudovala v Olomouci. A musím sa pochváliť, že hlavný predstaviteľ titulnej roly Jirko Přibyl dostal za svoj úžasný výkon aj cenu Thálie v kategórii najlepší mužský výkon.

Ďakujem za rozhovor.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

foto: ŠOBB

 

email
Operné gala 2018
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľajte tento článok alebo komentujte:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár