Dnes je: streda, 24. 1. 2018, meniny má: Timotej, zajtra: Gejza

Béla Bartók sa vrátil do Prešporku, prostredníctvom festivalu Konvergencie 2017

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislava – V sobotu 18. februára sa večerným koncertom súboru Jerusalem Quartet vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu skončila zimná edícia medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie 2017, ktorá bola venovaná tvorbe Bélu Bartóka. Na štyroch koncertoch v Bratislave sa predstavilo 40 renomovaných domácich i zahraničných umelcov.

V rámci intenzívnych štyroch dní (12. 2., 16. – 18. 2.), ktoré organizátori po minuloročnom úspechu so Šostakovičovými kvartetami v podaní Brodsky Quartet tentokrát venovali tvorbe Bélu Bartóka, zaznelo 13 diel tohto významného predstaviteľa hudby 20. storočia.

Béla Bartók (1881–1945)

,,Festival, na ktorom vystúpilo 40 renomovaných domácich i zahraničných umelcov – vrátane festivalového ansámblu Convergence Players, zborového telesa Danubius Singers, vynikajúceho slovenského huslistu Milana Paľu, klaviristky Nory Skutovej či v zahraničí pôsobiacich hudobníkov Igora Karška a Petra Bieleho – ponúkol dramaturgicky i interpretačne inšpirujúci pohľad na Bartókovu tvorbu od raných komorných diel (Klavírne kvinteto) cez neoštýlové Divertimento a zborové úpravy slovenských ľudových piesní až po vyvrcholenie podujatia v podobe uvedenia kompletných sláčikových kvartet svetoznámym izraelským súborom Jerusalem Quartet. Vzhľadom na „menšinový“ žáner komornej hudby, ako aj percepčnú náročnosť Bartókovej hudby, nás mimoriadne potešil záujem a ohlas konvergenčných koncertov – festival navštívilo približne 1200 poslucháčov a už krátko po skončení ho médiá hodnotili ako jedno z podujatí, „ktorými sa Bratislava zaraďuje k centrám klasickej hudby“. Pozitívne dojmy si na ďalšie koncertné cesty so sebou odnášali aj hudobníci Jerusalem Quartet, ktorých nadchla odozva publika na ich vystúpenia. Vážime si, že Konvergencie podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia, ktorý je hlavným partnerom podujatia a naše aktivity sa stretli s pochopením aj u ďalších partnerov – Bratislavského samosprávneho kraja, ZSE a RTVS. Ďakujeme za priazeň publiku, umelcom a tešíme sa na ďalšie stretnutia s hudbou, už čoskoro…“, uviedol k ukončenej zimnej edícii medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie 2017 Jozef Lupták, riaditeľ festivalu

Konvergencie 2017, zimná edícia,
Jozef Lupták,
foto: Martina Šimkovičová

Koncertom predchádzalo 1. februára 2017 v bratislavskom kníhkupectve Artforum zaujímavé podujatie, na ktorom z Albrechtových spomienok na Bélu Bartóka v knihe Túžby a spomienky (Hudobné centrum, 2008) čítal Milan Lasica. Súčasťou čítania bol výber zo 44 duet pre dvoje huslí, v úprave pre violu (Martin Ruman) a violončelo (Jozef Lupták).

Konvergencie 2017, zimná edícia,
Milan Lasica, Martin Ruman, Jozef Lupták,
foto: Ľubomír Dait

Medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie 2017 začal nedeľným koncertom (12. februára), na ktorom zahájil sériu koncertných večerov venovaných tvorbe maďarského génia hudby 20. storočia Bélovi Bartókovi (1881 — 1945). Vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu zaznelo v tento večer Klavírne kvinteto Sz 23/BB 33 a Divertimento Sz 113/BB 118 Bélu Bartóka v podaní Igora Karška – husle (umelecký vedúci), Petra Bieleho – husle, Martina Rumana – viola, Jozefa Luptáka – violončelo a Nory Skuta – klavír.

Konvergencie 2017, zimná edícia,
foto: Ľubomír Dait

Festival pokračoval od štvrtka do soboty (16 – 18. februára) v Slovenskom rozhlase, kde sa predstavil o. i. aj svetoznámy izraelský súbor Jerusalem Quartet, ktorý v Bratislave uviedol Bartókove kompletné sláčikové kvartetá.

Vo štvrtok 16. februára sa opäť vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu konal druhý koncert tohtoročnej zimnej edície Konvergencií. Béla Bartók v rokoch 1906 – 1918 zozbieral, zapísal a roztriedil tisícky ľudových nápevov. Melódie, ktoré si odniesol z pobytov na Slovensku, predstavujú spolu s maďarskými a rumunskými piesňami v jeho zápisoch najpočetnejšiu skupinu. Výsledky Bartókových etnomuzikologických výskumov vydala v rokoch 1959, 1970 a 2007 Matica slovenská. Skladateľ považoval slovenské ľudové piesne za významný inšpiračný zdroj svojho originálneho hudobného jazyka. Na Konvergenciách zazneli 16. februára v podaní zboru Danubius Singers s dirigentom Danielom Simandlom na Slovensku pomerne zriedkavo uvádzané Bartókove zbory: Slovenské ľudové piesne pre mužský zbor (1917) a Slovenské ľudové piesne pre miešaný zbor a klavír (1916). Sopranistka Helga Varga Bach a klavirista Ivan Šiller uviedli Dedinské scény, ktoré vznikli na melódie piesní z okolia Zvolena. Program štvrtkového koncertu bol doplnený o Prvú husľovú sonátu s huslistom Milanom Paľom a klaviristom Ladislavom Fančovičom.

Konvergencie 2017, zimná edícia,
Danubius Singers, Daniel Simandl (dirigent),
foto: Martina Šimkovičová

Šesť sláčikových kvartet (1908 — 1939), ktoré zazneli v piatok a sobotu 17. a 18. februára v podaní svetoznámeho súboru Jerusalem Quartet, je považovaných za vrcholné diela komornej hudby 20. storočia. V týchto výnimočných skladbách sa cez Bartókovho génia zrkadlia tradícia európskej komornej hudby (Beethoven), výdobytky neskorého romantizmu (Liszt, Strauss) i dedičstvo stredoeurópskej ľudovej hudby. „Vášeň, precíznosť, vrúcnosť a hrejivý súzvuk, toto sú poznávacie znamenia tohto excelentného izraelského kvarteta“, napísali noviny The New York Times o Jerusalem Quartet, ktorý patrí od svojho debutu v roku 1996 k najvyhľadávanejším medzinárodne pôsobiacim komorným telesám.

Konvergencie 2017, zimná edícia,
Jerusalem Quartet,
foto: Martina Šimkovičová

Súbor Jerusalem Quartet pokračuje v tradícii kvartetovej hry, ktorú sa mu darí rozvíjať unikátnym spôsobom. Profituje zo spolupráce s osobnosťami ako Martin Fröst, Steven Isserlis, Sharon Kam, Elisabeth Leonskaja, Alexander Melnikov či András Schiff, pričom každý z hostí sa stáva integrálnou súčasťou súboru a súčasne ho obohacuje o niečo nové. Jerusalem Quartet je pravidelným a obľúbeným hosťom najprestížnejších svetových pódií. Za zvlášť priaznivé možno označiť jeho prijatie v USA, kde sa predstavil v New Yorku, Chicagu, Clevelande, Los Angeles, Philadelphii i Washingtone. V Európe koncertoval v renomovaných koncertných sieňach ako Zürich Tonhalle, Herkulessaal v Mníchove, Wigmore Hall v Londýne či i v parížskej Salle Pleyel a vystúpil na festivaloch ako Schubertiade Schwarzenberg, Verbier Festival, Rheingau Musikfestival. Nahráva exkluzívne pre vydavateľstvo Harmonia mundi. Albumy s Haydnovými sláčikovými dielami a Schubertovým kvartetom Smrť a dievča získali množstvo ocenení vrátane Diapason d’Or, BBC Music Magazine Award v kategórii komorná hudba i ceny ECHO Klassik. V januári 2014 zaznamenala podobný úspech nahrávka kvartet Janáčka a Smetanu. Dvadsiate výročie svojej existencie oslavujú celosvetovým koncertným turné a vďaka Konvergenciám bola jednou z ich zastávok i Bratislava.

Medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie vznikol v roku 2000 v Bratislave. Od roku 2008 festival cestuje po Slovensku a posledné roky si našiel miesto aj v Košiciach. Konvergencie každoročne vytvárajú priestor pre umelcov a milovníkov hudby, kde sa môžu priblížiť k rôznym žánrom, projektom a osobnostiam komornej hudby z celého sveta.

Konvergencie 2017
,,Bartók sa vrátil do Prešporku
zimná edícia: 12. – 18. februára 2017

Nedeľa 12. 2. 2017 / 18:00 hod. / Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu

Umelci:

Igor KARŠKO, Peter BIELY – husle
Martin RUMAN – viola
Jozef LUPTÁK – violončelo
Nora SKUTA – klavír
Igor KARŠKO umelecký vedúci

Program:

Béla BARTÓK (1881 – 1945)

Klavírne kvinteto Sz 23/BB 33
Divertimento Sz 113/BB 118 

Štvrtok / 16. 2. 2017 / 19:00 hod. / Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu

Umelci:

Milan PAĽA, Marián SVETLÍK – husle
Martin RUMAN – viola
Jozef LUPTÁK, Andrej GÁL – violončelo
Helga Varga BACH – spev
Ivan ŠILLER – klavír
Danubius Singers / Daniel SIMANDL – dirigent

Program:

Béla BARTÓK (1881 – 1945)

Bartók Circle (výber zo 44 duet pre dvojo huslí)
Sonáta č. 1 pre husle a klavír Sz 75/BB 84
Slovenské ľudové piesne pre mužský zbor Sz 69/BB 77

Dedinské scény Sz 78/BB 87a
/ Village Scenes Sz 78/BB 87a
Štyri slovenské ľudové piesne pre miešaný zbor a klavír Sz 70/BB 78

Piatok / 17. 2. 2017 / 19:00 hod. / Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu

JERUSALEM QUARTET

Alexander Pavlovsky husle
Sergei Bresler husle
Ori Kam viola
Kyril Zlotnikov violončelo

Program:

Béla Bartók (1881 – 1945)

Sláčikové kvarteto č. 1 op. 7 Sz 40/BB 52
Sláčikové kvarteto č. 3 Sz 85/BB 93

Sláčikové kvarteto č. 5 Sz 102/BB 110

Sobota / 18. 2. 2017 / 19:00 hod. / Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu

JERUSALEM QUARTET

Alexander Pavlovsky husle
Sergei Bresler husle
Ori Kam viola
Kyril Zlotnikov violončelo

Program:

Béla Bartók (1881 – 1945)

Sláčikové kvarteto  č. 2 op. 17 Sz 67/BB 75
Sláčikové kvarteto č. 4 Sz 91/BB 85

Sláčikové kvarteto č. 6 Sz 114/BB 119

www.konvergencie.sk

Viac informácii o podujatiach festivalu Konvergencie nájdete na www.konvergencie.sk, alebo na info@konvergencie.sk

Pozvánka na Hudobný večer s Robertom Cohenom a Jozefom Luptákom vo Dvorane

HTF VŠMU v spolupráci s festivalom Konvergencie vás srdečne pozývajú na ďalší z Komorných večerov v Koncertnej sieni Dvorana v podaní špičkového umelca zo zahraničia, violončelistu Roberta Cohena (Veľká Británia), violončelistu Jozefa Luptáka a klaviristky Barbory Gajdošovej Tolarovej. Koncert sa uskutoční v stredu 1. marca 2017 o 19.30 v Koncertnej sieni Dvorana na VŠMU (Zochova 1, Bratislava).

program koncertu

Johann Sebastian Bach – Suita č. 3 C dur pre violončelo sólo
Georg Friedrich Händel – Triová sonáta v g mol op. 2 č. 8, HWV 392 (dve violončelá a klavír)
Peter Zagar – Duetto con Codetta pre 2 violončela
Vladimír Godár – Variácie na slovenskú ľudovú pieseň pre 2 violončelá
Béla Bartók – Výber z 44 Duet pre dvojo huslí (arr. Peter Bartók)
Johannes Brahms – Sonáta e mol č. 1 pre violončelo a klavír, op. 38

 

 

Rezervácie vstupeniek (3 € / 1 €) mailom: info-htf@vsmu.sk  Predaj vstupeniek hodinu pred koncertom vo foyer KS Dvorana. Podrobnejšie informácie aj na: www.htf.vsmu.sk

Pripravil: Ľudovít Vongrej

email
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľaj tento článok:
  •  
  •  
  • 1
  •  

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent

Zanechajte komentár