Dnes je: nedeľa, 27. 5. 2018, meniny má: Iveta, zajtra: Viliam

Brnenská opera uviedla škandalóznu operu Thomasa Adèsa Powder Her Face

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Brno – Janáčkova opera obohatila svoj repertoár o operu svetovo uznávaného súčasného britského skladateľa Thomasa Adèsa Powder Her Face. Jej česká premiére sa uskutočnila v hudobnom naštudovaní šéfdirigenta Janáčkovej opery Marka Ivanovića a v réžii Tomáša Studeného. V predstavení účinkuje aj slovenská sopranistka Martina Masaryková. Dielo je v repertoári Janáčkovej opery v Brne od 29. januára 2016.

Režisérom komornej opery Powder Her Face svetovo uznávaného britského skladateľa Thomasa Adèsa je Tomáš Studený, ktorý v súčasnosti pôsobí ako šéf opery Juhočeského divadla. Dielo je založené na životnom príbehu a škandálnom rozvode Margaret Campbell, vojvodkyne z Argyllu. Táto opera bola uvedená v Českej republike poprvýkrát, a to v hudobnom naštudovaní šéfdirigenta Janáčkovej opery Marka Ivanovića. Klasické nástroje v orchestri doplnia aj injekčné striekačky, brzdové kotúče alebo zvonček na dvere. „Zdánlivě nehudební zvuky dostávají svůj smysl, jsou slyšet, vytvářejí pěkné zvukové plochy.  Ukazuje se, že Adès je skladatel velmi dobrý,“ uviedol k hudbe Marko Ivanović. Viditeľné sú v nej ale i odkazy na skladby Johanna Straussa a v diele znejú aj swingové melódie.

Foto zo skúšky orchestra, foto: Igor Zehl/ČTK

Foto zo skúšky orchestra,
foto: Igor Zehl/ČTK

Premiéra sa uskutočnila 29. januára 2016 v komornej atmosfére Mozartovej sály divadla Reduta. Inscenácia sa hrá na tzv. „aréne“ – teda s javiskom uprostred a publikom usadeným po oboch stranách, čím sa Powder Her Face dostane k divákom skoro na dosah. Pred uvedením tejto novej inscenácie pripravila Janáčkova opera rôzne sprievodné akcie ako Čaj o piatej, kde sa v kaviarni divadla Reduta neformálne stretli diváci s inscenátormi a umelcami a dozvedeli sa rôzne informácie priamo z tvorivej kuchyne. V sprievodnej akcii pred premiérou s názvom Krok za oponu s Powder Her Face v Mozartovej sále mohli diváci nahliadnuť priamo do zákulisia. Diváci sa tam stretli s inscenátormi, sólistami a orchestrom Janáčkovej opery. Pod vedením dirigenta inscenácie Marka Ivanovića a režiséra Tomáša Studeného sa návštevníci mohli zoznámiť s dielom Thomasa Adèsa. Záujem o predstavenie, ktoré je prístupné od 18 rokov, je veľký a štyri zo šiestich plánovaných predstavení sú už vypredané.

Neformálne stretnutie divákov s inscenátormi pripravovanej premiéry v divadle Reduta, Tomáš Studený (režisér Powder Her Face), foto: Marek Olbrzymek

Neformálne stretnutie divákov s inscenátormi pripravovanej premiéry v divadle Reduta,
Tomáš Studený (režisér Powder Her Face),
foto: Marek Olbrzymek

Operu Powder Her Face napísal na objednávku pre letný International Festival of Contemporary Music and Performance mladý a talentovaný britský skladateľ Thomas Adès, ktorý o libreto požiadal svojho priateľa, britského spisovateľa a novinára Philipa Henshera. Powder Her Face mala svetovú premiéru 1. júla 1995 v Cheltenhame a v tom istom mesiaci i v londýnskom Almeida Theatre. Opera bola prijatá dobre, napriek tomu, že spočiatku sa stala známou predovšetkým vďaka scéne s orálnym sexom. To, že kvality diela boli i iné, než len ária explicitne predvádzajúca sex, je zrejmé z množstva uvedení, ktoré nasledovali po premiére.

Thomas Adès: Powder Her Face, Opera ND Brno, 2016, foto: Marek Olbrzymek

Thomas Adès: Powder Her Face, Opera ND Brno, 2016,
foto: Marek Olbrzymek

Námet, ktorý si autori vybrali, bol pre operu ako stvorený. Rozvod slávnej Margaret Campbell, ktorá bola niekoľko rokov stredobodom vysokej britskej spoločnosti a strávila väčšinu života sledovaná fotografmi a médiami, sa stal na začiatku 60. rokov v Británii spoločenským i politickým škandálom najväčšieho kalibru. Pri rozvode sa ocitli medzi dôkazmi okrem iných i polaroidové fotografie, na jednej z nich bola vojvodkyňa iba s trojradovým perlovým náhrdelníkom na krku uprostred orálneho sexu s mužom, ktorého hlava však na obrázku chýbala. Ďalším dôkazom bol vojvodom zostavený zoznam mien 88 mužov, ktorých podozrieval z pomeru so svojou ženou.

Dej opery síce vychádza zo skutočných udalostí, nie je však presným popisom životných osudov vojvodkyne. Opera rozdelená do ôsmich scén, ktoré nesú v názve vždy iba letopočet, je skôr zachytením krátkych momentov, než celého života vojvodkyne. V celej opere nepadne jediné pravé meno, aj údaje vzťahujúce sa k jednotlivým scénam sú väčšinou zmenené. Libreto je plné čierneho humoru a dvojzmyselností tak typických pre britskú kultúru. Zároveň zachycuje čriepky obrazov z miznúceho sveta britskej šľachty, ako vyzeral pred 2. svetovou vojnou, prostredníctvom ženy, ktorá urputne lipne na svojom štýle života bez ohľadu na reálnu situáciu.

Thomas Adès: Powder Her Face, Opera ND Brno, 2016, foto: Marek Olbrzymek

Thomas Adès: Powder Her Face, Opera ND Brno, 2016,
foto: Marek Olbrzymek

Podľa slov režiséra Tomáša Studeného „ten příběh a ta osobnost v sobě koncentrují a sugestivně vystihují paradoxy našeho vnímání hodnot, úspěchu, morálky, krásy… Ta opera ve své podstatě obnažuje princip krize naší evropské civilizace.“, a dodáva, „Pojďme se tedy společně kouknout paní Evropě pod sukni.“ Prvá inscenácia tejto škandalóznej opery za hranicami Británie sa konala v septembri 1996 v nemeckom Magdeburgu a nasledovali predvedenia v Spojených štátoch, Austrálii a ďalších európskych divadlách.

Powder Her Face je dnes stálou súčasťou repertoáru svetových divadiel, len v minulom roku mala tri inscenácie – v americkom Bostone, v Bruseli a vo Varšave. Opera se dočkala aj filmovej verzie, ktorú na Vianoce 1999 vysielala  britská stanica Channel 4 a taktiež aj záznamu na CD i DVD.

Thomas Adès: Powder Her Face

Národné divadlo Brno, divadlo Reduta, Mozartova sála
Premiéra 29. januára 2016

Ďalšie predstavenia: 31. 1., 7. 2., 13. 2., 24. 4. a 4. 5.2016

hudobné naštudovanie: Marko Ivanović
dirigenti: Marko Ivanović, Pavel Šnajdr
réžia: Tomáš Studený
scéna a kostýmy: Zuzana Přidalová
svetelný design: Kristiana Belcredi
videoprojekcia: Tomáš Hrůza

Osoby a obsadenia

Vojvodkyňa: Lucie Hájková, Hana Škarková
Riaditeľ hotela / Vojvoda / Pracovník čistiarne / Ďalší hosť: Adam Leftwich, Josef Škarka
Elektrikár / Lev salónov / Čašník / Kňaz / Poslíček: Tomáš Kořínek, Marek Olbrzymek
Komorná / Dôverníčka / Čašníčka / Milenka / Novinárka: Martina Masaryková, Marta Reichelová
Orchester Janáčkovej opery ND Brno

www.ndb.cz

Thomas Adès

Thomas Adès

Thomas Adès

Britský skladateľ Thomas Adès (1971) dnes patrí medzi svetovo uznávaných hudobníkov, nie len pre svoju skladateľskú činnosť, ale tiež ako klavirista a dirigent. Jeho dielo siaha od komorných opusov, cez veľké symfonické diela, zbory až po opery, a recenzentami býva označovaný ako jeden z najoriginálnejších skladateľov tejto doby. Thomas Adès sa narodil v Londýne a v rokoch 1983-88 študoval na londýnskej Guidhall School of Music klavír pod vedením Paula Berkowitza a kompozíciu u Roberta Saxtona. V štúdiu pokračoval v maďarskom Szombathely u Györgyho Kurtága. Tu tiež napísal svoj opus č. 1 Five Eliot Landscapes pre soprán a klavír. V rokoch 1989-92 študoval u Alexandera Goehra a Robina Hollowaya na King’s College v Cambridgi; v tom čase vznikla jeho Symphony op. 2. Ako rezidenčný skladateľ Hallé Orchestra pracoval v Manchesteri v rokoch 1993-94 a skomponoval tu svoj prvý husľový kvartet Arcadiana a prvé orchestrálne dielo… but all shall be well. Dnes je autorom viac ako štyridsiatich opusov, vrátane dvoch opier: Powder Her Face (1995) a The Tempest (2004), ktorá vznikla na objednávku londýnskej Kráľovskej opery. The Tempest je adaptáciou Shakespearovej rovnomennej hry a autorkou libreta je Meredith Oakes. Dielo sa dočkalo radu uvedení vrátane inscenácie v newyorskej MET (2012) a Viedenskej štátnej opere (2015). Nahrávka The Tempest pre EMI priniesla Adèsovi titul ,,Skladateľ roka“ v rámci Classical BRIT Awards 2010. V súčasnosti dokončuje svoju tretiu operu The Exterminating Angel. Z radu jeho orchestrálnych diel spomeňme aspoň tieto: Asyla (1997), ktoré uviedol City of Birmingham Symphony Orchestra pod taktovkou Sira Simona Rattlea. Toto dielo získalo v roku 2000 University of Louisville Grawemeyer Award for Music Composition a Adès sa stal najmladším skladateľom, aký kedy túto cenu obdržal. America: A Prophecy (1998) pre New York Philharmonic Orchestra, Tevot (2007) uvedený Sirom Simonom Rattleom v Berlíne a v USA v rámci festivalu Berlin in Lights. Polaris (2011) pre orchester a päť video obrazoviek napísal pri príležitosti otvorenia Frank Gehry‘ s New World Arts Center v Miami a premiéroval ho New World Symphony Orchestra pod vedením Michaela Tilson Thomasa. Totentanz (2013) pre mezzosoprán, barytón a veľký orchester venovaný Witoldovi Lutosławskimu a jeho žene Danute uviedol BBC Symphony Orchestra ako súčasť BBC Proms 2013. Jeho komorné diela zahrňujú okrem iných husľový kvartet Arcadiana (1993) a The Four Quarters (2011), Piano Quintet (2001), Lieux retrouvés pre violončelo a klavír (2010). Zo sólových diel napríklad klavírne diela Darknesse Visible (1992), Traced Overhead (1996) a Three Mazurkas (2010). Barbican Art Centre v Londýne usporiadal v roku 2007 retrospektívny festival diel Thomasa Adèsa a jeho práca bola taktiež centrom programu festivalov Présences Radio France contemporary music a helsinského festivalu Ultimo. Barbican festival Traced Overhead: The Musical World of Thomas Adès zahŕňal i britskú premiéru diela Tevot. V roku 2009 bolo jeho dielo hlavnou časťou Stockholm Concert Hall’s annual Composer Festival a o rok neskôr, roku 2010, bol vymenovaný za zahraničného člena Švédskej kráľovskej akadémie hudby. V októbri 2015 Adèsa zvolili do rady riaditeľov Európskej akadémie hudobného divadla. V rokoch 1999-2008 bol umeleckým riaditeľom Aldeburgh Festival. Ako dirigent pravidelne spolupracuje s poprednými svetovými orchestrami, napr.: Los Angeles Philharmonic, Boston Symphony, London Symphony Orchestra, Royal Concertgebouw, Melbourne a Sydney Symphonies, BBC Symphony, City of Birmingham Symphony Orchestra. Pôsobí taktiež ako operný dirigent v Kráľovskej opere v Londýne a v Opere v Zürichu naštudoval Stravinského Osud zhýralca, dirigoval svoje dielo The Tempest v newyorskej MET a Viedenskej štátnej opere. Okrem skladby a dirigovania sa venuje aj sólistickej dráhe klaviristu a pravidelne vystupuje v Carnegie Hall New York a Barbican Art Centre v Londýne. Je častým interpretom klavírneho diela Leoša Janáčka.

video

Pripravil: Ľudovít Vongrej

zdroj: NdB

email
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľajte tento článok alebo komentujte:
  •  
  • 32
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár