Dnes je: pondelok, 18. 6. 2018, meniny má: Vratislav, zajtra: Alfréd

Čarovná flauta v podaní žiakov Konzervatória v Bratislave

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Po dlhšom čase som sa rozhodla navštíviť študentskú divadelnú scénu, predstavenia Operného štúdia Konzervatória v Bratislave s inscenáciou Mozartovej Čarovnej flauty, ktoré sa konali 19. a 20. februára 2015 v Dome kultúry Zrkadlový háj v Bratislave pri príležitosti 95. výročia založenia tejto školy.

Predstavenie bolo ako sám inscenátor povedal ,,varené v rýchlovarnom hrnci“, no celkový dojem taký určite nebol.

Hudobné naštudovanie v podaní Daniela Simandla malo značné rezervy. Vedenie hudobnej línie bolo na mnohých miestach neštýlové a smerovalo skôr k veľkým dielam romantizmu než ku strohejšiemu klasicistickému štýlu Mozarta.

Kostýmy Heleny Bezákovej boli veľmi nápadité a farebné, zaujalo najmä netradičné poňatie Papagena a Kráľovnej noci. Rôzne verzie oblečenia rovnakých postáv bolo tiež spestrením a v daný večer vzájomne korešpondovalo.

Pohybová zložka pod vedením Vlasty Ábelovej sa ukázala v dobrom svetle najmä v scénach s Troma chlapcami, v prípade Troch dám však často vznikali neistoty a šumy, najmä počas druhého večera.

Čarovná flauta, predstavenie Operného štúdia Konzervatória v Bratislave (2015)

Čarovná flauta,
predstavenie Operného štúdia Konzervatória v Bratislave (2015)

Réžia Romana Bajzíka je netradičná. Vďaka škrtom v opere prišiel o širšie možnosti inscenačného umenia. Prázdna scéna a práca s osvetľovaním horizontu sa v školských predstaveniach posledné časy využíva často. Súvisí to zrejme i s finančnými možnosťami operných štúdií. Celkovo inscenácia pôsobila sčasti komicky a sčasti vážne, prepletanie týchto prvkov však nebolo vyvážené a práca sólistov s rekvizitami sa nedotiahla do detailov. Veľkým pozitívom však bolo stvárnenie scén Kráľovnej noci, ktoré sa pre diváka stali atraktívnejšími, pretože získali väčšiu dynamickosť.

Zo sólistov prvého večera sa spomedzi študentov konzervatória v najlepšom svetle ukázala predstaviteľka Paminy Adriana Banásová. Ukázala svoj sýty mladodramatický soprán v kontraste s jemnosťou lyrických kantilén. Lenka Jombíková predviedla počas druhého večera Paminu lyrickejšiu, viac zasnenú. Často sú však jej tóny príliš ostré nekorešpondujúc so štýlom spevu pre Mozarta prijateľným.

Sarastro Juraja Purdeša zaujal hereckou presvedčivosťou i speváckym umením, i keď sa občas prejavila technická neistota vedenia tónu. Celkový výsledok však bol i vzhľadom na vek viac ako uspokojivý. Druhý večer už pôsobil sebaisto a uvoľnene.

Tamino Štefana Horváta ukázal, že mladý spevák má na túto postavu ešte čas, pretože náročnosť tejto postavy je vysoká. Celkovo blúdil v speváckom parte i v hereckom prejave a často zanikal najmä v ansámbloch.

Kráľovná noci Jany Bernáthovej, skúsenej dlhoročnej sólistky Opery SND, bola herecky aj spevácky vypracovaná do najmenších detailov, i keď v prvej árií sa viac sústredila na hereckú stránku. V druhej árií naplno prejavila svoje skúsenosti a s nadhľadom si ju užívala i napriek netradične dynamickému poňatiu hereckej akcie.

Čarovná flauta, predstavenie Operného štúdia Konzervatória v Bratislave (2015)

Čarovná flauta,
predstavenie Operného štúdia Konzervatória v Bratislave (2015)

Tri dámy Kateřiny Killarovej, Patrície Smoľakovej a Kataríny Porubanovej boli spevácky dosť nevyvážené. Najsilnejším hlasom bol mezzosoprán Kataríny Porubanovej, ktorá dikciu miestami až preháňala. Subretný prejav prvých dvoch dám ubral ansámblom na vážnosti, až postupne strácali integritu.

V druhý operný večer Nikola Ujházyová, Gabriela Pappová a Carmen Ferenceiová tvorili hlasovo vyváženejší súbor a aj napriek počiatočným zaváhaniam sa im darilo napĺňať obsah ansámblov s výnimkou záverečného kvintetu, kde vznikali melodicky hluché miesta.

Papageno Juliána Kupku bol veselý s hereckým šarmom, pričom si udržiaval náležitú dôstojnosť. Vo všetkých polohách vokálne vyrovnaný stvárnil postavu s plným nasadením až na občasné šumy, najmä pohybové.

Adam Nádler vniesol do postavy viac bezprostrednosti a chlapčenskej hravosti. Herecky vtipný Papageno síce spevácky niekoľkokrát zaváhal, no charakter postavy herecky naplnil.

Čarovná flauta, predstavenie Operného štúdia Konzervatória v Bratislave (2015)

Čarovná flauta,
predstavenie Operného štúdia Konzervatória v Bratislave (2015)

Papagena Valérie Kašperovej bola milá a príjemná po hereckej aj vokálnej stránke, nepresvedčila však tónmi vo vysokej polohe. Dominika Výberová Papagenu poňala podobne, bola však spevácky presvedčivejšia. Monostatos v podaní Amira Khana bol veľmi dynamický a komický. Dej to dosť oživilo, najmä vďaka výbornému hereckému stvárneniu. Aj v speve sa ukázal ako bohatý tenor s výborným vedením melódie spolu s dokonalou nemčinou. Alternujúci Karol Csino vsadil najmä na svoj herecký talent, ktorým presviedčal publikum, po vokálnej stránke však nepresvedčil a výrazovo bol plochý a jednotvárny. Traja chlapci Jakuby Šeniglovej, Veroniky Gregušovej a Petrany Zemanovej boli herecky veselí a roztopašní, po speváckej stránke občas zanikal druhý hlas. V nasledujúci večer dobre obstáli Paula Hudzíková, Lenka Spodniaková a Andrea Pietrová. Postavy síce stvárnili s menším hereckým nasadením, ale o to lepším speváckym výkonom.

Všetkým účinkujúcim držím palce v ďalšom umeleckom pôsobení, teším sa, že i týmto predstavením potvrdili, že Slovensko má ďalšiu talentovanú generáciu mladých ľudí s chuťou ďalej sa učiť a pracovať na sebe.

Autor: Jiřina Hába

W. A. Mozart: Čarovná flauta
Predstavenia Operného štúdia Konzervatória v Bratislave
pri príležitosti 95. výročia založenia školy
Dom kultúry Zrkadlový háj v Bratislave
19. a 20. februára 2015
Hudobné naštudovanie: Daniel Simandl
Réžia: Roman Bajzík
Klavírna spolupráca: Karin Remencová
Kostýmy: Helena Bezáková
Pohybová spolupráca: Vlasta Ábelová

fotogalériu z predstavenia si môžete pozrieť TU…

email
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľajte tento článok alebo komentujte:
  •  
  • 128
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O autorovi

Zanechajte komentár