Dnes je: štvrtok, 19. 7. 2018, meniny má: Dušana, zajtra: Eliáš, Iľja

Dráma i rozprávka na českých operných festivaloch v lete 2018

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Opera a hviezdna obloha – recept na letnú romantiku. Čo pripravili vo svete opery počas letných prázdnin u našich západných susedov? Plenéry zámkov v Litomyšli a v Českom Krumlove plnia aj hlasy slovenských operných sólistov.

Dni novej opery v Ostrave

České operné leto odštartovali už v júni 2018 Dni novej opery v Ostrave. Tie od roku 2012 udávajú takt hudobnému divadlu 20. a 21. storočia v krajine Praotca Čecha. Tohtoročný program ponúkol premiéru avantgardného diela Aloisa Hábu Přijď království tvé, ktoré spalo v archívoch 76 rokov. Operná symbióza antropozofie, kresťanstva a dobových politických utópií vstala z popola v ostravskom Divadle Jiřího Myrona 24. a 25. júna. A spolu s ňou aj veterán hudobných nástrojov, Hábovo šestinotónové harmónium, ktoré má v jednej oktáve 36 tónov.

S. Sciarrino, Luci mie traditrici, NDM Ostrava,
foto: Martin Popelář

Štvrťtónový svet Aloisa Hábu vystriedali svetlá a tiene talianskej renesancie očami súčasného skladateľa Salvatore Sciarrina. Jeho opera Luci mie traditrici (Moje zradné oči) z roku 1998 (ostravská premiéra 26. júna 2018) rozpráva príbeh Sciarrinovho dávneho renesančného „kolegu“, skladateľa-madrigalistu Carla Gesualda da Venosa, ktorý zavraždil svoju nevernú manželku po tom, čo ju prichytil in flagrante delicto s milencom Fabriziom Caraffom, vojvodom z Andrie. Sondou do rozorvaného ženského srdca bola tiež jednoaktovka A Woman Such Myself (Žena ako ja) z pera Daniela Lo (27. júna) a Nemý kanár Rudolfa Komorousa vo svetovej premiére v angličtine (28. júna).

www.newmusicostrava.cz

Faustovský cyklus v Smetanovej Litomyšli

Kanárik belcanta sa na prelome júna a júla presťahoval do rodného mesta Bedřicha Smetanu, ktoré je od roku 1949 dejiskom medzinárodného hudobného festivalu Smetanova Litomyšl. Jubilejný 60. ročník podujatia koncentrovaný na známe aj menej známe repertoárové novinky i „trvalky“ otvoril 14. júna vokálno-inštrumentálny koncert z tvorby českého „hudobného trojlístka“ Bedřicha Smetanu, Josefa Suka a Leoša Janáčka. Tóny Janáčkovej Glagolskej omše preniesli poslucháča na veľkomoravský starosloviensky dvor.

Smetanova Litomyšl 2018,
Javier Camarena, Leticia de Altamirano, Leoš Svárovský, Leoš Svárovský, PKF – Prague Philharmonia,
foto: František Renza

Nádvorím renesančného zámku projektovaného talianskymi architektami Giovannim Battistom a Ulricom Aostalliovcami sa 16. júna niesol belcantový tenor Javiera Camarenu. Mexičanovi kontrovala jeho krajanka sopranistka Leticia de Altamirano. Pražská filharmónia spolu s dirigentom Leošom Svárovským namixovala koktail operných árií talianskej a francúzskej proveniencie, ale aj španielskych piesní okorenených južanským temperamentom. Ten priniesol do Litomyšla aj argentínsky dirigent Mario De Rose, umelecký riaditeľ súboru Opery Juhočeského divadla. Smetanov dom sa 17. júna premenil na miesto plné kúziel. Rodinná lyrická fantázia Dieťa a kúzla (L’Enfant et les Sortilèges) z roku 1925 z pera Mauricea Ravela malým i veľkým divákom otvorila bránu do sveta opery.      

Opernú časť festivalu odštartoval 23. júna Verdiho Un ballo in maschera (Maškarný bál) v podaní pražského Národného divadla. Platonicky zamilovaným Gustávom III. sa stal tenorista slovenského pôvodu Peter Berger. Talianska melodika odetá do Goethovho filozofického rúcha naplnila zámocké nádvorie 5. júla. Na programe bola faustovská tragédia Mefistofeles očami, veršami a hudbou Arriga Boita v titulnej úlohe so sólistom Metropolitnej opery v New Yorku Štefanom Kocánom. Príbeh starého Fausta, doktora tajných vied et aliis quibusquam artibus (a všetkých možných umení), ktorý uzavrie pakt s Diablom, aby napokon spoznal silu vykúpenia, si zobral na mušku aj francúzsky romantik Charles Gounod. Jeho Faust sa rozliehal litomyšlovským zámkom 29. júna.

A. Boito: Mefistofeles, Národné divadlo Praha,
Štefan Kocán (Mefistofeles), zbor ND Praha,
zdroj: NODO

Českú opernú tvorbu v sugestívnom plenéri renesančného nádvoria reprezentovali profetická opera Bedřicha Smetanu Libuše (4. júla) a Janáčkova Jenůfa (30. júna), zlomená ruža zo záhrady bolesti, s Tomášom Juhásom v úlohe Števu.

Záhrada srdca je názov literárno-hudobného pásma, v ktorom slovenská herečka Božidara Turzonovová 23. júna priblížila svet básní a listov svetoznámej sopranistky Emy Destinnovej. Priaznivcom barokovej opery bola určená novodobá premiéra pastorálnej opery Antonia Caldaru L’Amor non ha legge (Láska nepozná hraníc). Dielo skomponované na objednávku barokového mecenáča z 18. storočia Jana Adama z Questenberka zaznelo v štyroch predstaveniach na Nových Hradoch. Bodku za festivalom koncipovaným v podobe kaleidoskopu komorných, orchestrálnych a vokálnych koncertov dá 7. júla multižánrový galavečer na zámockom nádvorí v Litomyšli.

www.smetanovalitomysl.cz

Český Krumlov v rozprávkovom šate

Juhočeská baroková perla sa od 20. júla do 11. augusta ponorí do tónov klasiky. Medzinárodný hudobný festival Český Krumlov už po 27-krát ponúka operu, muzikál, swing, či folklór. Pivovarská záhrada bude 21. júla hostiť dvojicu internacionálne etablovaných umelcov. Tenor poľského pôvodu Piotr Beczała a americká sopranistka Sondra Radvanovsky ponúknu program siahajúci od Verdiho a Pucciniho až po dvořákovský lyrizmus a muzikálovo-operetnú múzu Fredericka Loewa a Franza Lehára.

A. Dvořák: Rusalka, Otáčavé hľadisko v Českom Krumlove,
Jolana Fogašová (Cudzia kňažná), Maria Kobielska (Rusalka), Štefan Kocán (Vodník), Aleš Briscein (Princ),
foto: Michal Siroň

Otáčavé hľadisko v barokovej záhrade českokrumlovského zámku privíta popri činoherných a tanečných projektoch v dňoch 6. júna až 2. septembra európske operné hlasy. Leitmotívom leta 2018 budú rozprávky so smutným koncom. Sopranistka Jolana Fogašová v dvojrole Ježibaby a Cudzej kňažnej prekazí šťastie Dvořákovej Rusalky a slovenský bas Štefan Kocán sa zmení na Rusalkinho otca, dobráckeho Vodníka (10., 12. a 14. júla). Nad Rusalkiným srdcom bude v kostýme Vodníka bedákať aj sólista ostravskej opery, košický rodák basista Martin Gurbaľ (11., 13. a 15. júla).

Personifikáciu prírody preniesol do operného sveta aj Leoš Janáček s Příhodami lišky Bystroušky. V titulnej postave líšky sa pod storočnými zámockými stromami na premiére pred dvoma rokmi (14. júla 2016) predstavila slovenská sopranistka Lenka Máčiková. Hudobná rozprávka o chytrej líške sa bude opäť rozliehať krumlovským plenérom počas štyroch večerov (8. až 11. augusta) v alternácii Lenka Máčiková / Ivana Rusko.

L. Janáček, Príhody líšky Bystroušky, Opera Juhočeského divadla České Budejovice,
foto: Pavel Hejný

Vôňa romantiky s príchuťou verdiovskej tragiky dýchne na návštevníkov otáčavého hľadiska v podobe Trubadúra s medzinárodným obsadením z troch kontinentov. Drámu pomstychtivej Cigánky a nešťastne zamilovaného bojovníka o lásku milenky a matky ponúka Český Krumlov v desiatich predstaveniach v dňoch 18. až 29. júla.

www.otacivehlediste.cz

S operou do nového školského roka

Začiatok školského roka sa v Českom Krumlove ponesie v znamení baroka. Miestne zámocké divadlo patrí k najstarším scénam svojho druhu, ktoré do dnešných dní používajú pôvodný javiskový mechanizmus.

Barokové divadlo zámku Český Krumlov,
foto: Libor Sváček

Predposledný septembrový víkend (21. až 23. 9.) bude patriť tónom málo hranej opery Antonia Gianettiniho L’ingresso alla gioventù di Claudio Nerone (Claudius Nero na prahu mladosti) v podaní ansámblu Hof-Musici. Antický dvor cisára Nerona plný intríg a vášne ožije pod hlavičkou 11. ročníka Festivalu barokních umění Praha-Český Krumlov, ktorého cieľom je vdýchnuť život málo známym hudobnoscénickým a vokálnym dielam z doby barokových krinolín, vrátane ich záznamu na strieborné disky.

www.festival.krumlov.cz

Habsburská hudobná ríša. To je motto 12. ročníka Třebíčského hudebního festivalu, ktorý pod patronátom barytonistu Adama Plachetku a pod manažérskou gesciou Romana Váleka premostí taliansky, španielsky, nemecký i rakúsky kompozičný odkaz pod žezlom Habsburgovcov.

Czech Ensemble Baroque Orchestra

Zlatým klincom dramaturgie festivalu, ktorý v roku 2007 nadviazal na inscenovanie opier v Třebíčskej besede, je prierez mariánskymi spevmi španielskej renesancie v Bazilike svätého Prokopa (14. septembra) a scénické uvedenie raného oratória Emilia de‘ Cavalieriho La rappresentatione di Anima et di Corpo (Svár duše s telom). Czech Ensemble Baroque bude 19. septembra v hudbe jedného z najstarších dramatických opusov svojho druhu hľadať odpovede na otázku, ako dopadne súd hriešnej duše pred Božou tvárou. A ako dopadne tohtoročná ponuka českého operného leta? Všetko je v rukách melomanov z oboch strán javiska i hľadiska.

www.tof.cz

Pripravila: Lucia Laudoniu

zdroj: agentúrne správy, internet

email
Operné gala 2018
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľajte tento článok alebo komentujte:
  •  
  • 29
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O autorovi

Lucia Laudoniu

slovenská historička, muzikologička, publicistka a výtvarníčka rumunsko-talianskeho pôvodu

Zanechajte komentár