Dnes je: piatok, 22. 9. 2017, meniny má: Móric , zajtra: Zdenka

Edita Gruberová ako jediná odspievala vo Viedni všetky tri Donizettiho tudorovské kráľovné

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Viedeň – Edita Gruberová, ktorá vo februári tohto roka oslávila svoje 45 ročné pôsobenie na scéne Viedenskej štátnej opery, sa na javisko operného domu na Ringu tento mesiac opäť vrátila. Práve dnes – v piatok 23. októbra 2015 ju čaká posledné predstavenie v aktuálnej sérii Donizettiho titulu Anna Bolena.

V práve uvádzanej inscenácii režiséra Erica Génovèseho síce Gruberová účinkovala už v roku 2012, ale išlo o hosťovanie Viedenskej štátnej opery v Japonsku, takže rakúske publikum si ju tento mesiac konečne mohlo v tejto úlohe vychutnať aj na domácom javisku. Gruberová je podľa všetkého prvou speváčkou, ktorá v histórii operného domu na Ringu stvárnila všetky tri tudorovské kráľovné – Mariu Stuardu (1985-88), Annu Bolenu (2015) a Elisabettu I. (Roberto Devereux, 2000-2014).

Edita Gruberová

Edita Gruberová

Donizetti nerozmýšľal nad týmito troma operami ako nad trilógiou. Libreto ku každej z nich má rozdielneho autora, premiéru mali v priebehu siedmych rokov v rôznych talianskych divadlách a s rôznymi protagonistkami v hlavných úlohách – Giuditta Pasta (Anna Bolena – 1830 Miláno), Maria Malibran (Maira Stuarda – 1835 Miláno) a Giuseppina Ronzi de Begnis (Elisabetta I. – 1837 Neapol).

Všetko sa však zmenilo príchodom a výkonom americkej speváčky Beverly Sills, ktorá v 60-tych rokoch minulého storočia na javisku New York City Opera odspievala všetky tieto tri extrémne náročné úlohy počas jediného týždňa! Neobišlo sa to však bez zrejmej hlasovej preťaženosti a z toho plynúcej zdravotnej indispozície. Tento heroický výkon sa negatívne podpísal na kvalite jej hlasu do budúcnosti a s odstupom času uznala, že takýto experiment mal za následok predčasné ukončenie jej kariéry. Odvtedy sa však zvykne referovať o týchto Donizettiho operách ako o Tudorovskej trilógii.

Americká koloratúrna sopranistka Beverly Sills na titulnej stránke časopisu TIME

Americká koloratúrna sopranistka Beverly Sills na titulnej stránke časopisu TIME

Tudorovské kráľovné v tejto sezóne MET

Všetky tieto tri tituly budú túto sezónu znieť aj na scéne Metropolitnej opery v New Yorku. Po prvýkrát ich v rámci jednej sezóny tiež stvárni jediná speváčka – americká sopranistka Sondra Radvanovsky. Nebude ich však spievať počas jediného týždňa, ale v rozpätí pol roka. Kostým kráľovnej si obliekla najprv ako Anna Bolena (sept. 2015), v januári 2016 ju čaká Maria Stuarda a v marci 2016 – podľa jej vlastných slov – najnáročnejšia z týchto úloh – kráľovná Elisabetta I.

Gaetano Donizetti: Anna Bolena, MET, Sondra Radvanovsky (Anna Bolena), foto: Ken Howard/Met Opera

Gaetano Donizetti: Anna Bolena, MET,
Sondra Radvanovsky (Anna Bolena),
foto: Ken Howard/Met Opera

Koncom septembra sa na profile MET na sociálnej sieti Facebook objavil záznam z orchestrálnej skúšky Anny Boleny, ktorý sa okamžite stal hitom internetu. Zachytáva mierne uvoľnenú atmosféru zúčastnených sólistov vrátane Sondry Randvanovskej a ruského basistu Ildara Abdrazakova. Sami protagonisti uznali, že sa bavili možno až príliš, ale zároveň sú radi, že ukázali svetu, že opera ako hudobná forma nemusí vôbec pôsobiť staro a archaicky. Video nájdete TU…

Radvanovsky v jednom z rozhovorov zároveň poukázala na to, že nielen vokálna, ale aj fyzická príprava na uspievanie všetkých týchto úloh si vyžaduje enormné úsilie. Kráľovné sú vždy odeté v najvýpravnejších a najzdobenejších ťažkých kostýmoch, sú doslova ovešané šperkami, na hlavách majú parochne, koruny a réžia si takmer vždy vyžaduje aj scény, kde sa v takýchto kostýmoch hlavná protagonistka neraz doslova ,,hádže o zem“, váľa po scéne a popri tom všetkom samozrejme spieva. Po fyzickej stránke ide vždy doslova o atletické výkony.

Gruberovej kráľovné v La Scale

Ale aby sme sa vrátili k Edite Gruberovej. Nepatrí sa pri dáme prezrádzať jej vek, ale ako inak možno zdôrazniť, že primadonna assoluta Edita Gruberová vo svojich 68 rokoch stále oplýva toľkou neskutočnou speváckou kondíciou? Aj ona si totiž trúfla na tri kráľovné – na svojom vystúpení v La Scale 23. júla 2015. Práve tam predviedla finálne scény všetkých troch opier a to v rámci jediného koncertu.

Gruberová pôvodne nemala zámer vystúpiť s takýmto ambicióznym programom, doslova na kolenách ju však uprosil riaditeľ La Scaly Alexander Pereira. Ten si údajne vo svojom živote kľakol s prosbou len pred dve iné umelkyne ktoré zbožňoval – Mirellu Freni a Fiorenzu Cossotto.

Sama Gruberová sa o okolnostiach vyjadrila takto: ,,Prišiel s tým nápadom v mojej šatni po jednom koncerte. Povedala som nie, pretože moja sezóna sa končila 15. júla a pre mňa sú prázdniny sväté. Avšak, keď si predomňa kľakol na kolená, nevedela som, či to myslí vážne, alebo žartuje, ale ako som mohla povedať nie? Takého dôležitého muža, ktorý kľačí na kolenách, by mohla odmietnuť asi len naozajstná kráľovná.“

Potlesk, akým ju hneď pri príchode na scénu privítalo publikum, mal charakter a intenzitu potleskov a ovácií bežných na záver predstavenia.

Záverečný potlesk pre zmenu nemal konca kraja. Ešte 40 minút po jeho skončení, keď už svetlá v sále boli vypnuté a technici odnášali stoličky, sa Gruberová vrátila medzi stále aplaudujúcich divákov – Japoncov v tradičných kimonách, postarších sedemdesiatnikov z Rakúska, či mladých Talianov. Javisko nakoniec opúšťala desať minút pred 23. hodinou. Ako situáciu okomentovala miestna operná bloggerka – Edita Gruberová odchádzala z javiska La Scaly akoby posledný krát.

Atmosféra po koncerte v La Scale 23. júla 2015

Atmosféra po koncerte v La Scale 23. júla 2015

Kráľovné Edity Gruberovej

This slideshow requires JavaScript.

Pripravila: Natália Dadíková

email

About Author

Natália Dadíková

Leave A Reply