Dnes je: piatok, 20. 10. 2017, meniny má: Vendelín , zajtra: Uršuľa

Festival Viva Musica! oslávil svoje 10. narodeniny

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislavské Hlavné námestie, hradné nádvorie a Stará tržnica sa rozozvučali hudbou a to už po desiatykrát na záver školského roka. Festival Viva Musica! sa stal pravidelnou ouvertúrou  Kultúrneho leta a hradných slávností v Bratislave. Je nepopierateľné, že v súčasnosti patrí k najviditeľnejším kultúrnym podujatiam v hlavnom meste. Dokazuje to enormný záujem verejnosti i vypredané koncerty.

Už od prvého ročníka ponúkol festival svojím návštevníkom dramaturgiu zloženú zo symfonických a komorných koncertov, štýlovo zameraných na klasickú hudbu, jazz a world music. Hoci sa usporiadateľom nepodarilo vždy udržať balans medzi komerčnosťou a pravým uchopením hodnôt artificiálnej hudby, festival si našiel svojich stálych priaznivcov v radoch laickej i odbornej verejnosti.

Počas svojej existencie vystúpilo na festivale mnoho známych umelcov svetového formátu. Riaditeľovi Matejovi Drličkovi sa podarilo počas tejto dekády priniesť na Slovensko viaceré hviezdy klasickej hudby, ako napríklad Ariel Zuckermann, Mikhail Tatarnikov, Nigel Kennedy, Gabriela Montero, Hiromi, či speváci ako Ramón Vargas, Stefan Pop, Dmitrij Hvorostovský, Sonya Yoncheva, ale aj slovenskí, vo svete čoraz viac uznávaní umelci – Juraj Valčuha, Pavol Bršlík, Adriana Kučerová a iní.

Na rozdiel od minulých ročníkov, ktoré doslova lákali publikum na mená slávnych zahraničných umelcov, tento rok ponúkol iba jednu výraznú zahraničnú osobnosť.

Návštevníci si mohli vyberať medzi hudobným divadlom, komornou, symfonickou, barokovou či slovenskou autorskou hudbou v spojení s nemým filmom. Nezabudlo sa ani na detského diváka. Festival sa už tradične organizátori rozhodli zavŕšiť operným galakoncertom.

Sen noci svätojánskej foto: Zdenko Hanout

Sen noci svätojánskej
Foto: Zdenko Hanout

Otvárací koncert 10. ročníka festivalu na Hlavnom námestí sa už tradične niesol v duchu open air produkcie v spolupráci s Letnými Shakespearovskými slávnosťami a Kultúrnym letom a hradnými slávnosťami Bratislava 2014. Bolo na ňom uvedené koncertno-javiskové spracovanie Shakespearovej komédie Sen noci svätojánskej s rovnomennou scénickou hudbou nemeckého skladateľa Félixa Mendelssohna-Bartholdyho. Hlavnými protagonistami boli českí a slovenskí herci. Vystúpili v sprievode orchestra Slovenskej filharmónie, ktorý mal na festivale premiéru a členiek Slovenského filharmonického zboru pod taktovkou dirigenta Leoša Svárovského. Okrem Oldřicha Víznera, Csongora Kassaia, Jakuba Rybárika a Petra Kadlečíka sa v hlavnej úlohe predstavila známa Sabina Laurinová, ktorá sama spoluprácu so Slovenskou filharmóniou hodnotila ako veľmi dobrú a umelecky nevšednú.

Čarovná flauta bábková
Foto: Zdenko Hanout

Počas nasledujúceho dňa (nedeľa 22. júna) sa na nádvorí Primaciálneho paláca zabávalo aj najmladšie festivalové publikum. Národné bábkové divadlo Praha v spolupráci s našim skúseným hercom Martinom Vanekom (dlhodobo pracuje s detským publikom počas pravidelných rodinných koncertov v Slovenskej filharmónii aj Opere SND) preniesli mladých divákov do rozprávkového príbehu o Čarovnej flaute Wolfganga Amadea Mozarta.

Mládežnícky orchester Virtuoso pod vedením dirigenta Igora Dohoviča / Foto: Zdenko Hanout

Mládežnícky orchester Virtuoso pod vedením dirigenta Igora Dohoviča
Foto: Zdenko Hanout

Program pokračoval vo večerných hodinách na Hlavnom námestí koncertom Národného mládežníckeho orchestra Virtuoso pod vedením dirigenta Igora Dohoviča v spolupráci s barytonistom Filipom Tůmom. Mládežnícky orchester tvoria talentované deti zo základných umeleckých škôl z celého Slovenska.

Dalibor Karvay / Foto: Zdenko Hanout

Dalibor Karvay
Foto: Zdenko Hanout

Po víkende sa hudobné dianie presunulo do priestorov Starej tržnice. V utorok, 24. 6. tu odzneli aranžmány a pôvodné diela slovenských i svetových skladateľov. Komorné dielo Alexandre Tansmana, Alexandra Moyzesa v aranžmáne Ivana Buffu či Komorná hudba Paula Hindemitha odohrali členovia renomovaného telesa Quasars Ensemble pod vedením Ivana Buffu bez najmenších zaváhaní. Problematickou bola akustika Starej tržnice, v dôsledku  ktorej bol súbor dynamicky nevyvážený. Zoskupenie pred prestávkou doplnil sólista Dalibor Karvay, jeden z najlepších slovenských huslistov mladej generácie, ak nie najlepší. I keď tiež zápasil s akusticky nevďačným priestorom, ukážka husľového majstrovstva v extrémne náročných aranžmánoch už dosť virtuóznych skladieb Mauricea Ravela Tzigane a Franza Waxmana Fantázia Carmen prekonala všetky očakávania.

Jedinečný projekt s názvom „Bad Guys“ predstavili Xavier Sabata a Riccardo Minasi so svojim barokovým orchestrom Il Pomo d´Oro. V dramaturgii stredajšieho koncertu (25. 6.) predviedli árie antihrdinov Händelových opier, vo vnútorných životoch ktorých prebiehal zápas medzi láskou a nenávisťou. Spev fenomenálneho španielskeho kontratenoristu Xaviera Sabatu spočiatku sprevádzali mierne intonačné problémy, no neskôr najmä lyrické pasáže a kadencie vyznievali čisto a virtuózne.

Xavier Sabata so svojim barokovým orchestrom Il Pomo d´Oro / Foto Zdenko Hanout

Xavier Sabata so svojim barokovým orchestrom Il Pomo d´Oro
Foto Zdenko Hanout

Súbor hráčov na autentických dobových nástrojoch spolu s koncertným majstrom Riccardom Minasim mal suverénny a štýlový zvuk. Minasi ale miestami zväčšil vibrato na husliach, čím jeho hra vyznievala romanticky. Okrem týchto maličkostí sa hra orchestra vyznačovala agogickou, dynamickou, štylistickou vyspelosťou a dokonalou súhrou. Krása tónu sláčikových nástrojov spočívala v precíznom ťahu slákov a artikulácii. Dynamika, samostatne oddelená od frázovania, ešte viac zvýrazňovala autentickú interpretáciu barokovej hudby.

Korben Dallas s komorným orchestrom Sinfonietta Bratislava a dirigent Braňo Kostka Foto: Zdenko Hanout

Korben Dallas s komorným orchestrom Sinfonietta Bratislava a dirigent Braňo Kostka
Foto: Zdenko Hanout

Vo štvrtok (26. 6.) v priestoroch Starej tržnice zažilo publikum netradičné spojenie klasickej rockovej kapely Korben Dallas s komorným orchestrom Sinfonietta Bratislava pod taktovkou dirigenta Braňa Kostku. Držitelia ocenenia za najlepší album, singel a najlepšiu koncertnú kapelu Radio Head_Awards 2013 ukázali, ako môže táto kombinácia zafungovať. Piesne v aranžmánoch Slavomíra Solovica tvorili základ programu netradičného koncertu. Kapela bola v tomto prípade v úzadí, aby vynikol orchester. Bubeník používal štandardný rockový rytmus na biciu sadu, ktorý konkuroval pestrým rytmickým aranžmánom zvukovo vyváženého komorného orchestra. Vynikal tak kontrast rockového a klasického prístupu k hudbe. Orchester dával skladbám kapely Korben Dallas vďaka harmonickým zmenám iný, nový rozmer.

Svety súčasnej autorskej hudby slovenského skladateľa Vlada „Slnka“ Šarišského a nemého filmu zo začiatku 20. storočia – Upír Nosferatu – sa stretli aj počas piatkového večera v Starej tržnici. Hudobný sprievod tvorili nástroje sláčikového kvarteta, ktoré bolo doplnené o akordeón a perkusie. Hudobné naštudovanie vlastných skladieb autor spestril zvukmi netradičného hudobného nástroja s názvom theremin. Poetika skúseného skladateľa vyhovovala požiadavkám sprievodu tohto typu a korešpondovala s priebehom filmu na plátne. Na určitých miestach, najmä v medzihrách, však pôsobila vágne.

Festival nerezignoval na svoje tradície a vo finále ponúkol operný galavečer vo veľkom štýle. Po minuloročnom dôraze na populárnejšie žánre a piesne Petra Hapku, sa tento rok organizátori rozhodli ostať pri klasike.

Program operného galaprogramu Viva Opera! ponúkol premyslenú dramaturgiu, rozdelenú do dvoch celkov – na operné diela talianskych skladateľov pred prestávkou a francúzsku opernú literatúru po nej. Do programu dirigent Viva Musica! orchestra Martin Leginus zaradil aj menej ošúchané diela talianskych či francúzskych velikánov.

Operný galakoncert Viva Opera! 2014 Foto: Viva Musica!

Operný galakoncert Viva Opera! 2014
Foto: Viva Musica!

Prvým číslom večera, predohrou k Rossiniho opere Barbier zo Sevilly, sa orchester približne trojtisícovému publiku na hradnom nádvorí nepredstavil v najlepšom svetle. Poveternostné podmienky nepôsobili priaznivo a ani ozvučovacia spoločnosť dobrému výsledku nepomohla. Orchester pôsobil rozpačito, znel falošne a v pomere k speváckym partom zvukovo predimenzovane (najviac v dychovej sekcii). Otázkou zostáva, prečo tento problém nebol odstránený počas prestávky. Aj medzi výkonmi sólistov, našich najvýznamnejších operných hviezd, boli markantné technické a interpretačné rozdiely.

V jednotlivých sólových áriách, duetách, tercetách či kvartete sa predstavili postupne sopranistka Adriana Kučerová, mezzosopranistka Jana Kurucová, tenorista Miroslav Dvorský, barytonista Dalibor Jenis a basista Štefan Kocán. Prvé Largo al factotum Dalibora Jenisa znelo technicky bezproblémovo i čisto, s jemu charakteristickou, zamatovou farbou hlasu. Nástupom technicky aj štýlovo disponovanej mezzosopranistky Jany Kurucovej bolo zrejmé, že dominancia orchestra bude spevákom robiť problémy. Na pódiu ju vystriedal basista Štefan Kocán, ktorý je okrem iného aj sólista v Metropolitnej opere v New Yorku. Jeho kultivovaný prejav, inteligentná práca s hlasom, grácia, frázovanie i zafarbenie sa vynímali nad všetkými ostatnými interpretáciami večera. Odhodlané vystúpenie Adriany Kučerovej sprevádzali mierne technické zaváhania, no noblesa a štýlová umiernenosť jej prejavu dominovali. Posledný z pätice operných spevákov na pódiu ukázal svoje umelecké, štýlové, frázovacie i technické návyky, no aj tlak na vysoké polohy hlasu, Miroslav Dvorský. Druhá polovica koncertu s francúzskym repertoárom sa niesla v podobnom duchu. Treba žiaľ konštatovať, že v kvartete či duetoch sa naši speváci tiež neskoordinovali, nehovoriac o orchestrálnom sprievode. K „strettám“ došlo len pri šťastných náhodách.

Viva Opera! 2014
Fdenko Hanout

Matejovi Drličkovi sa za 10 rokov existencie festivalu podarilo zaujať stabilné miesto na kultúrnej scéne, vybudovať spoľahlivý organizačný tím a pritiahnuť do Bratislavy atraktívnych zahraničných umelcov. Čoraz viac dáva priestor aj mladým, nádejným domácim hudobníkom a zoskupeniam ukázať svoje kvality. Nerozpakuje sa použiť na tento cieľ mediálne a komerčné zbrane. Tým festival s mottom „classic goes modern“ nestráca na svojej popularite a aj 10. ročník Viva Musica! festivalu (21. – 28. 6. 2014) bol dôkazom toho, že sa organizátori festivalu môžu iba tešiť z rastúcej priazne festivalového publika.

Autor: Jana Popluhárová

 

Viac informácii o festivale nájdete na

www.vivamusica.sk

email

About Author

Leave A Reply