Dnes je: štvrtok, 19. 7. 2018, meniny má: Dušana, zajtra: Eliáš, Iľja

Friedrich Haider: CD opery Šperky Madony sme v Bratislave nahrali vo svetovej premiére

1

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V septembri a októbri 2015 sa vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu v Bratislave uskutočnilo nahrávanie opery Ermana Wolfa-Ferrariho Šperky Madony v podaní domácich a hosťujúcich sólistov Opery SND, Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu, Zboru Opery SND, Bratislavského chlapčenského zboru a Pressburg Singers. CD vzniklo v koprodukcii Opery SND a Slovenského rozhlasu pre svetový trh vo vydavateľstve Naxos ako prvá štúdiová nahrávka tohto diela. Myšlienka realizácie exkluzívnej nahrávky vznikla na podnet renomovaného rakúskeho dirigenta medzinárodnej opernej scény Friedricha Haidera, ktorý je zároveň nadšeným popularizátorom diela Ermana Wolfa-Ferrariho a úspešne nahral už niekoľko jeho kompozícií. V rozhovore pre Opera Slovakia sme sa spolu rozprávali nielen o význame tejto CD novinky pre Slovensko a svetovú operu, ale aj o nahrávacom procese, či o ďalších plánoch Friedricha Haidera v nahrávaní Ferrariho diel.

Ste popularizátorom a obdivovateľom tvorby Ermana Wolfa-Ferrariho, čoho dôkazom je okrem zanietenia a neustáleho bádania aj zaznamenávanie jeho diela na CD nosiče. V Opere SND ste stáli za zinscenovaním jeho diela Šperky Madony, v máji 2015, ktorá získala nielen priazeň publika ale zároveň aj uznanie odbornej kritiky (recenziu premiéry si prečítate TU…). Ako prišlo k myšlienke tvorby CD tohto diela?

Bola to samozrejme ideálna šanca použiť naše naštudovanie v SND aj na produkciu CD. Koniec koncov, doteraz neexistovala žiadna oficiálna nahrávka tohto diela a len jedna jediná neoficiálna, jeden „pirátsky záznam“ z Anglicka zo 70-tych rokov. Takže už pri plánovaní premiéry som v sebe nosil myšlienku a prianie vytvoriť aj nahrávku. Skutočnosť, že sa sopranistke Natalii Ushakovej podarilo presvedčiť jedného rakúskeho sponzora o výnimočnosti tejto inscenácie, nakoniec umožnila tento projekt pevne naplánovať. Mohli tak byť totiž pokryté tie vysoké, nevyhnutné náklady. Pre nás všetkých predstavoval celý proces naštudovania úžasnú výzvu, ktorá mala jeden celkom zriedkavý, pridaný aspekt: neboli k dispozícii žiadne historické interpretačné modely. Také niečo ponúka hudobníkovi ten najzdravší prístup: vytiahnuť si všetky hudobné myšlienky z partitúry bez bremena v podobe dávno známych interpretácií. Pri naštudovaní som, mimochodom, okamžite postrehol jedno: všetkým, skutočne všetkým sa tá hudba ihneď zapáčila.

CD opery Šperky Madony

CD opery Šperky Madony (I gioielli della Madonna)

Na Slovensku sa kompletné operné diela vôbec nenahrávajú a po veľmi dlhej dobe u nás vznikla operná nahrávka pre svetový trh vo vydavateľstve Naxos. Na nahrávke sa podieľali slovenskí aj zahraniční umelci, Zbor Opery SND, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, Bratislavský chlapčenský zbor a Pressburg Singers. Vnímate to CD okrem popularizácie diela aj ako príležitosť medzinárodnej prezentácie?

Samozrejme! Táto prvá koprodukcia Opery SND a Slovenského rozhlasu je nesmierne dôležitým projektom zameraným na CD-trh a tým aj vynikajúcou reklamou pre obe slovenské kultúrne inštitúcie. Táto nahrávka by mohla byť prospešná aj pre intendantov operných domov pri zostavovaní ich hracích plánov: dielo „Šperky Madony“ je absolútne majstrovský titul, hudobne nanajvýš inšpirované, pestré a javiskovo pôsobivé. Wolf-Ferrari tu s hudobnými nápadmi zachádza priam rozhadzovačne. Jeden parádny kus strieda druhý. A mnohé úseky patria skutočne k najkrajším v rámci celej opernej literatúry. Taktiež pre režisérov sa tu z psychologického a spoločenskokritického hľadiska skrýva značný potenciál. Je úplne nepochopiteľné, že toto dielo po počiatočných svetových úspechoch upadlo prakticky do úplného zabudnutia. Už tesne pred premiérou rozpoznalo vydavateľstvo (notové vydavateľstvo) potenciál tejto hudby a rôzne časti tejto opery vydalo v transkripcii/úprave pre klavír. Len si predstavte: melódie zo „Šperkov“ sa hrávali v súkromných priestoroch a salónoch – ako v prípade Verdiho alebo Pucciniho. (poznámka red.: rozhovor s Friedrichom Haiderom o diele Šperky Madony sme priniesli pri príležitosti premiéry v Opere SND tu: Šperky Madony je absolútne majstrovské dielo, ktoré okamžite uchváti každého diváka)

Operu Šperky Madony ste nahrali vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu. Dielo je náročné po viacerých stránkach, aký bol proces nahrávania a ako dlho trvalo nahrávanie?

Bola to s istotou tá najnáročnejšia nahrávka v mojom živote. Museli sme prekonať nekonečné množstvo prekážok. Chvíľami som si myslel, že nad celým projektom sa vznáša nepriaznivý osud a chce zabrániť jeho realizácii. Začalo sa to tým, že uskutočnenie nahrávky naživo v Opere nebolo možné z právnych dôvodov. Preto som sa preorientoval na Rozhlas. Keďže v krátkom časovom slede po Bratislave malo „Šperky“ naštudovať aj divadlo vo Freiburgu, ktoré tiež avizovalo produkciu CD, bolo samozrejme dôležité, aby sme dosiahli status nahrávky vo svetovej premiére „World Premiere Recording“ – veď s myšlienkou inscenovať vôbec toto dielo sme nakoniec prišli ako prví. A mali sme šťastie, pretože riaditeľ Rozhlasu, pán Vincent Štofaník, pani Zuzana Adamkovičová, riaditeľka Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu, ako i hlavný dirigent Mário Košík prejavili spontánnu ochotu pridať sa k tomuto projektu a v krátkom čase tento projekt termínovo zabezpečiť. Následne sme museli v najkratšom čase spojiť všetky umelecké sily, čo bolo extrémne náročné. Na tomto mieste by som rád menoval zopár ľudí, ktorí na tomto projekte pracovali s neuveriteľným osobným nasadením: v prvom rade Slavomíra Jakubka, ktorý o vznik nahrávky bojoval tak silno, že som si občas myslel, že tú operu skomponoval on sám. Keďže mnohí hudobníci z Bratislavy majú dve alebo dokonca aj tri zamestnania, musela Eva Lalíková z prevádzkovej kancelárie nasadiť celý svoj logistický talent. Veľmi obratne zosúladila plán skúšok v Opere, vyučovacie rozvrhy na konzervatóriách a aktivity Filharmónie s našimi nahrávacími frekvenciami. Moja asistentka Alexandra Stránska za mňa permanentne vybavovala telefonáty, aj mimo svojho pracovného času, čo nie je samozrejmosťou. Zuzana Zajacová a Marek Beca sa starali o rýchle vybavenie zmluvných podkladov, Bohuslav Smutný a Jozef Kundlák z orchestrálnej kancelárie obháňali externých hudobníkov. Jan Dávid z notového archívu musel na požiadanie vydavateľstva vyrobiť kompletný nový notový materiál. A nakoniec samotní speváci: všetci boli ochotní nahrávať bez honoráru. Moja veľká vďaka patrí tiež dámam a pánom zo zboru, ktorí do rozhlasu prišli spolu sedemkrát, aby s veľkou trpezlivosťou nahrali svoje scény a mnoho malých segmentov. Tento projekt napokon aj ukázal, koľko sólistického potenciálu sa skrýva v tomto kolektíve: až 18 malých rolí sme dokázali obsadiť zo zboru! A orchester, ktorý som nepoznal, ma veľmi prekvapil: všetci boli detailne pripravení, nemuseli sme riešiť takmer žiadne technické problémy a mohli sme sa hneď pustiť do hrania. A tak sa nám podarilo nahrať túto extrémne náročnú operu len za 10 dní.

Nahrávanie opery Šperky Madony vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu, Friedrich Haider, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, foto: Ľudovít Vongrej

Nahrávanie opery Šperky Madony vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu,
Friedrich Haider, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu,
foto: Ľudovít Vongrej

Nahrávanie opery Šperky Madony vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu, Zbor Opery SND, foto: Ľudovít Vongrej

Nahrávanie opery Šperky Madony vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu,
Zbor Opery SND,
foto: Ľudovít Vongrej

Očakávate od tejto nahrávky renesanciu diel Ermana Wolfa-Ferrariho?

Propagovanie Wolfa-Ferrariho nie je projekt, ktorému sa venujem len tak pomimo pre zábavu. Je to moje hlboké vnútorné presvedčenie ako hudobníka, že tento skladateľ musí byť zaradený medzi tých najväčších majstrov. A preto mi samozrejme záleží na tom, aby sa jeho diela vrátili na javisko. Zdá sa mi, že takáto renesancia sa teraz pomaly opäť začína. Nahrávka nádherného husľového koncertu Wolfa-Ferrariho, ktorú som urobil spolu s Benjaminom Schmidom pred tromi rokmi, vyvolala neuveriteľné silnú mediálnu odozvu a získala najdôležitejšie nemecké ocenenie pre CD nosiče. Teraz napäto očakávam, ako budú vyhodnotené „Šperky“.

Ste v úzkom kontakte s rodinou Ermana Wolfa-Ferrariho, dokonca sa zúčastnili viacerých predstavení tohto titulu v Opere SND. Ako vnímajú tento počin – aj predstavenie aj nahrávku?

Dve netere, jedna z Berlína, druhá z Benátok, sa zúčastnili našich predstavení a z divadla odchádzali úplne nadšené. To dielo nikdy predtým nepočuli! Jedna z nich mi mimochodom povedala, že vlastní list, v ktorom sa Wolf-Ferrari sťažuje, že nemôže komponovať, lebo sú u neho na návšteve práve jeho malé neterky a robia veľký hluk…

Ste dirigentom medzinárodnej opernej scény a mňa by zaujímalo, ako vnímate vy osobne, ale aj predstavitelia svetovej opery zinscenovanie Šperkov Madony? Je takýto raritný titul výnimočnosť pre SND?

Tento projekt je samozrejme výnimočný. Ale operný dom žije len vtedy, ak z času na čas ide aj do takéhoto rizika. Dalo by sa samozrejme do kola hrať rovnakých 10, 12 opier, ale to by bolo oportunistické a nanajvýš provinčné. Nás umelcov predsa živí tá večná zvedavosť, a ak má nejaký operný dom pravé operné publikum, tak sa s nadšením pustí aj po takýchto neznámych cestách.

Šperky Madony, Opera SND, (2015), Scéna z 1. dejstva, foto: Jozef Barinka

Šperky Madony, Opera SND, (2015),
Scéna z 1. dejstva,
foto: Jozef Barinka

Šperky Madony, Opera SND, (2015), Michal Lehotský (Gennaro), Adriana Kohútková (Maliella), foto: Jozef Barinka

Šperky Madony, Opera SND, (2015),
Michal Lehotský (Gennaro), Adriana Kohútková (Maliella),
foto: Jozef Barinka

Z ktorých diel Ermana Wolfa-Ferrariho ste realizovali nahrávky?

Z opier len „Il segreto di Susanna“ – „Zuzankino tajomstvo“. Tá nahrávka vyjde v najbližšom čase vo vydavateľstve Naxos. Ďalej na zverejnenie čaká aj duchovné mystérium „Talitha Kumi“, všetky a capella zbory, orchestrálne suity a nakoniec všetky ouvertúry a intermezzá z jeho opier. Všetko sú to nahrávky, ktoré som už dokončil s Oviedo Filarmonia. Až do roku 2019 budem predovšetkým v Mníchove pravidelne nahrávať ďalšie diela od Wolfa-Ferrariho, ako dirigent i ako klavirista. A s istotou budem odporúčať aj zopár slovenských spevákov!

Pripravil: Ľudovít Vongrej

www.friedrichhaider.com

www.naxos.com

fotogaléria

email
Operné gala 2018
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľajte tento článok alebo komentujte:
  •  
  • 36
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Jeden komentár

Zanechajte komentár