Dnes je: sobota, 24. 2. 2018, meniny má: Matej, zajtra: Frederik, Frederika

GLOSA: Česko-slovenský začiatok jubilejného roka

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Hoci sa čas divadelných sezón neriadi bežným kalendárom, striedanie rokov môže byť predsa len príležitosťou blysnúť sa špeciálnym novoročným programom. Košická opera privítala svoje publikum v začínajúcom roku 2018 galakoncertom Evy Urbanovej a Michala Lehotského. Dvojicu speváckych hostí doplnil na dirigentskom stupienku hosť tretí, Robert Jindra. Košičanom nie je neznámy – len prednedávnom tu naštudoval v slovenskej premiére Wagnerovu prvotinu Víly.

Býva takmer pravidlom, že v Jindrových hudobných produkciách sa snúbi čitateľnosť dirigentského gesta, precízne tlmočiaca jeho hudobný názor, so schopnosťou podmaniť si členov orchestra k ochote predať tento názor ďalej publiku. Nie inak tomu bolo tentokrát. S nezameniteľným temperamentom a muzikantským nadšením previedol publikum partmi, plnými vznosných melodických oblúkov i dramatických akcentov.

Novoročný koncert Evy Urbanovej v Štátnom divadle Košice, 2018,
Eva Urbanová, Robert Jindra, Orchester ŠD Košice,
foto: Daniel Jäger

Práve svet dramatických postáv možno považovať takrečeno za „výsostné vody“ Evy Urbanovej. Na spomínanom koncerte pokryla široký emočný diapazón svojich hrdiniek, či už citovo rozorvanej kráľovnej Alžbety alebo neústupčivo odhodlanej horalky Wally. Ústredná ária lady Macbeth, podaná s krutou zlovestnosťou, nebola v jej interpretácii váhavým rozhodovaním o kráľovražde, ale mrazivým spečatením rozsudku smrti.

Michal Lehotský, v porovnaní so sopranistkou úspornejší v hereckom výraze, svoje postavy modeloval a emočne vyjadroval predovšetkým vokálne. Kým v prvej časti koncertu sa sýtym spinto tenorom blysol predovšetkým ako žiarlivosťou zmietaný Otello, v druhej si najväčší potlesk vyslúžil Lamentom z dnes už takmer zabudnutej Cileovej Arlézanky.

Novoročný koncert Evy Urbanovej v Štátnom divadle Košice, 2018,
Michal Lehotský, Robert Jindra, Orchester ŠD Košice,
foto: Daniel Jäger

Novoročný koncert Evy Urbanovej v Štátnom divadle Košice, 2018,
Robert Jindra, Orchester ŠD Košice,
foto: Daniel Jäger

Dramaturgia základného programu koncertu cielila na tvorbu Verdiho a veristov. Hoci sa nevyhla niektorým obohraným „trvalkám“, ku cti jej slúži, že predstavila aj ukážky z menej známych titulov, pričom dramat(urg)ickým vrcholom sa stala záverečná scéna z opery Andrea Chénier. V prípade tenora však spievanie duetov z nôt na pulte oslabilo tak interakciu so speváckou partnerkou, ako aj celkový výraz oboch čísel.

Po emočne vyhrotenej gilotínovej scéne už prišlo, tak ako sa na novoročný koncert patrí, k odľahčeniu v podobe prídavkových operetných melódií. Michal Lehotský ponúkol známu Su-Čongovu áriu zo Zeme úsmevov, Eva Urbanová rozohrala a roztancovala priestor forbíny áriou Giuditty, došlo aj na akýsi „valčík na dištanc“ s pánom dirigentom a pomyselnú bodku za celým večerom dalo obligátne Brindisi z Traviaty.

Novoročný koncert Evy Urbanovej v Štátnom divadle Košice, 2018,
foto: Daniel Jäger

Česko-slovenské obsadenie koncertu na počiatku roku 2018 bolo do istej miery symbolické. Nechajme sa prekvapiť, či a čím bude prípadne táto spolupráca pokračovať ďalej v roku stého výročia založenia spoločného štátu.

Autor: Vladimíra Kmečová

písané z koncertu 12. 1. 2018

Novoročný galakoncert Evy Urbanovej
hosť Michal Lehotský
Štátne divadlo Košice
12. a 13. januára 2018

Dirigent: Robert Jindra
Eva Urbanová, soprán
Michal Lehotský, tenor
Orchester a zbor opery Štátneho divadla Košice
Dramaturgia: Daniel Jäger
Koncertný majster: Peter Michálik
Zbormajster: Lukáš Kozubík

program koncertu

G. Verdi: Predohra k opere Nabucco
G. Verdi: Modlitba Desdemony Ave Maria z opery Ottelo
Eva Urbanová
G. Verdi: Ária Otella Dio mi potevi! z opery Otello
Michal Lehotský
G. Verdi: Ária Lady Macbeth La lucelangue z opery Macbeth
Eva Urbanová
G. Verdi: Romanca Macduffa Ah, la paterna mano z opery Macbeth
Michal Lehotský
G. Verdi: Zbor Židov Va, pensiero z opery Nabucco
G. Verdi: Duet Dona Carla a Elisabetty Io vengo a domandar z opery Don Carlo
Eva Urbanová, Michal Lehotský

prestávka

G. Puccini: Intermezzo z opery Madama Butterfly
P. Mascagni: Scéna Regina coeli a Inneggiamo z opery Sedliacka česť
Eva Urbanová, zbor
F. Cilea: Plač Federica È la solita storia del pastore z opery Arlésanka
Michal Lehotský
F. Cilea: Ária Adriany Io son l’umile ancella z opery Adriana Lecouvreur
Eva Urbanová
G. Puccini: Ária Maria Cavaradossiho Recondita armonia z opery Tosca
Michal Lehotský
A. Catalani: Ária Wally Ebben! Ne andrò lontana z opery La Wally
Eva Urbanová
R. Leoncavallo: Zbor zvonov Don-din, don-din z opery Komedianti
U. Giordano: Duet Andrey Chéniera a Maddaleny Vicino a te z opery Andrea Chénier
Eva Urbanová, Michal Lehotský

fotogaléria


Ak vás tento článok zaujal a chceli by ste byť informovaní o novinkách na webe Opera Slovakia, prihláste sa na odber pravidelného týždenného newslettera.

email
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľaj tento článok:
  •  
  • 122
  •  
  •  

O autorovi

operná kritička a publicistka

Zanechajte komentár