Dnes je: štvrtok, 19. 10. 2017, meniny má: Kristián , zajtra: Vendelín

Hviezdne mená festivalu Konvergencie 2017

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Osemnásty ročník festivalu komornej hudby Konvergencie zarmútilo úmrtie slovenskej hudobnej legendy Mariána Vargu. Názov festivalu nesie meno druhého radového albumu jeho súboru Collegium Musicum. Usporiadatelia si pamiatku Mariána Vargu uctili špeciálnym koncertom i zaradením jeho myšlienky ako motta: „V hudbe nemá zmysel hrať sa na nemennosť hraníc“. Konvergencie sú presne o tom.

Koncert Z Benátok do Viedne (a Podolínca) sa konal v bratislavskom Dóme svätého Martina a priniesol hudbu barokových majstrov 18. storočia v podobe troch sakrálnych vokálnych skladieb Giovanniho Battistu Pergolesiho, Nicolu Porporu a Antonia Vivaldiho v podaní talianskej špecialistky na barokovú hudbu Rominy Basso. Sprevádzal ju súbor starej hudby Solamente naturali pod vedením Miloša Valenta, ktorý sa samostatne predstavil v troch inštrumentálnych koncertoch od P. Ferdinanda Pankiewicza a Antonia Vivaldiho.

Konvergencie 2017,
Romina Basso,
foto: Jarmila Uhlíková

Zaujímavá dramaturgia koncertu sa začala hneď na úvod, keď bez obligátneho orchestrálneho úvodu nastúpila rovno hlavná hviezda večera Romina Basso. Meno talianskej mezzosopranistky je pojmom vo svete poučenej interpretácie starej hudby. Spolupracuje so špičkovými orchestrami a dirigentami, vystupuje na najvýznamnejších operných a koncertných pódiách a realizovala množstvo nahrávok pre veľké svetové vydavateľstvá. Úvod jej bratislavského vystúpenia patril menej frekventovanej kratšej sakrálnej skladbe Giovanniho Battistu Pergolesiho In coelestibus regnis. Po nej súbor Solemente naturali predstavil hudobný klenot, Concerto a 4 od podolínskeho piaristu P. Ferdinanda Pankiewicza. Romina Basso potom pokračovala obsiahlou Salve Regina od Nicolu Porporu. Nasledovala najväčšia rarita celého večera, inštrumentálny Koncert F dur RV Anh. 130 od Antonia Vivaldiho, ktorého partitúra bola objavená v archíve kláštora piaristov v Podolínci. Tento koncert predstavili Solamente naturali v novodobej svetovej premiére na CD Italian Concertos from Podolínec v roku 2010. Program pokračoval Vivaldiho Concerto grosso RV 156 a záverečným rozsiahlym Vivaldiho motetom Longe mala, umbrae, terrores RV 629.

Konvergencie 2017,
Romina Basso, Solamente Naturali,
foto: Jarmila Uhlíková

Súbor Solamente naturali pod vedením Miloša Valenta hral ako sme u neho zvyknutí, vynikajúcou kombináciu komornej nálady, strhujúceho nasadenia a neustále prítomnej radosti z hry. Vynikajúco frázoval, citlivo narábal s tempom a obsažnou farebnosťou zvuku. So speváčkou znel v dokonalej symbióze. Romina Basso bez najmenšieho zaváhania potvrdila povesť svetovej barokovej hviezdy. Je živým dôkazom toho, že aj starú hudbu možno podať v dokonalej deklamácii – dôraz, aký kladie na spievané slovo je v oblasti starej hudby skutočne výnimočný. Mezzosopranistka s nádherne farebným hlasom a sugestívnym prejavom striedala krištáľovo čisté a éterické momenty s dramatickejšími, nechala sa uniesť hlbokým duchovným ponorom a vzápätí vypálila dokonale vybrúsené koloratúry.

V rámci festivalu Konvergencie sa konal master class s Rominou Basso, ktorý sa uskutočnil deň po jej koncerte v Dóme t. j. vo štvrtok 21. 9. o 10.00 hod. na bratislavskom Konzervatóriu.

Konvergencie 2017, master class s Rominou Basso na bratislavskom konzervatóriu,
foto: Martina Šimkovičová

Izraelský mandolinista Avi Avital patrí vďaka svojej virtuóznej hre, žánrovej univerzálnosti a popularizovaniu svojho hudobného nástroja k najzaujímavejším inštrumentalistom súčasnosti. Po úspešnom koncerte „world music“ v júni tohto roku sa do Bratislavy opäť vrátil, aby sa, spolu s festivalovým súborom Convergence Players a dirigentom Petrom Breinerom, predstavil tentoraz s klasickým repertoárom. Koncert sa konal v beznádejne vypredanom Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu.

Konvergencie 2017, Avi Avital, Peter Breiner, Convergence Players,
foto: Martina Šimkovičová

Úvod bol venovaný nenáročnejším poslucháčom, Convergence Players zahrali Beatles Concerto Grosso No. 1 (in the style of Handel) od dirigenta večera Petra Breinera, ktorý je úpravou melódií popovej skupiny vo forme barokového koncertu. Nasledovali dve diela Antonia Vivaldiho v podaní Aviho Avitala: Koncert D dur pre lutnu, sláčiky a basso continuo RV 93 a Koncert C dur pre mandolínu, sláčiky a basso continuo RV 425. Nasledoval vrchol večera – Avi Avital zahral Ciacconu z Partity č. 2 d mol BWV1004 pre sólové husle Johanna Sebastiana Bacha v transkripcii pre mandolínu, pri ktorej by bolo vo veľkej sále počuť spadnúť špendlík. Po prestávke program pokračoval gratuláciou čerstvému šesťdesiatnikovi Petrovi Breinerovi a jeho hudobným žartom pod názvom InstaConcerto, a concerto for Instagram v piatich pätnásťsekundových častiach. Avi Avital s Convergence Players pokračovali Šiestimi rumunskými tancami BB68 Sz. 56 Bélu Bartóka a koncert ukončili opäť v ľahšom tóne, virtuóznymi Miniatúrami na gruzínske ľudové piesne Sulchana Cincadzeho.

Konvergencie 2017, Avi Avital, Peter Breiner, Convergence Players,
foto. Martina Šimkovičová

Avi Avital je v súčasnosti pre mandolínu takým pojmom, ako bol svojho času Andrés Segovia pre gitaru. Jeho interpretácia je postavená skvelej technike a prirodzenej muzikantskej vášni. Silný a obsažný tón je schopný stíšenia v sotva počuteľnom pianissime, ovláda dokonale plynulé legáto, rýchle détaché aj ozdobné strunové efekty. Vynikajúco hrajúci festivalový orchester Convergence Players pod vedením Petra Breinera bol sólistovi komunikatívnym a inšpiratívnym spoluhráčom.

Záverečný koncert Konvergencií Po zarastenom chodníčku sa konal v Moyzesovej sieni a jeho dramaturgia bola zostavená z českých a moravských skladateľov. Významný švajčiarsky komorný orchester Camerata Zürich sa predstavil pod vedením svojho koncertného majstra Igora Karška spolu s violončelistom Thomasom Demengom a hercom Borisom Farkašom. Začiatok koncertu patril Josefovi Sukovi a jeho Meditácii na staročeský chorál „Svatý Václave“. Z troch nasledujúcich skladieb Antonína Dvořáka dramaturgia vytvorila originálny „violončelový koncert“ spojením Klidu lesa op. 68/5, Ronda op. 94 a Slovanského tanca g mol op. 46/8. Na záver zaznel klavírny cyklus Po zarostlém chodníčku Leoša Janáčka v úprave pre sláčikový orchester od Daniela Rumlera. Jeho jednotlivé časti boli striedané ukážkami z textov francúzskej spisovateľky Maïe Brami v preklade Márie Ferenčuhovej. Náladou (aj vďaka empatickému prístupu Borisa Farkaša) si síce s hudobným svetom Leoša Janáčka rozumeli, no mali za následok fragmentáciu hudobného toku a stratu poslucháčskej koncentrácie.

Konvergencie 2017, Camerata Zürich,
foto: Martina Šimkovičová

Camerata Zürich potešila lahodným zvukom, dokonalou súhrou (súbor účinkuje bez dirigenta) a porozumením voči špecifikám českej hudby. Horšie bol na tom violončelista Thomas Demenga, ktorý hral Dvořáka síce krásnym tónom a bezchybnou intonáciou, no hranato, brahmsovsky – jednoducho, zu deutsch.

Autor: Jozef Červenka

písané z vybraných koncertov festivalu Konvergencie 2017 – 20., 24. a 25. 9. 2017

Z Benátok do Viedne (a Podolínca)
Festival Konvergencie 2017

Dóm sv. Martina, 20. 9. 2017

Romina Basso (Taliansko) – mezzosoprán
Solamente Naturali
Miloš Valent – husle, umelecký vedúci

program koncertu

Giovanni Battista Pergolesi (1710 – 1736): In coelestibus regnis
P. Ferdinandus Pankiewicz a S. Caecilia SchP (1706 – 1773): Concerto a 4
Nicola Porpora (1686 – 1768): Salve regina
Antonio Vivaldi (1678 – 1741): Concerto in F RV Anh. 130
Antonio Vivaldi: Concerto grosso RV 156
Antonio Vivaldi: Longe mala, umbrae, terrores RV 629
& barokové koncerty z hudobnej zbierky piaristického kláštora v Podolínci

Antonio Vivaldi, Peter Breiner, Sulchan Cincaze, Béla Bartók
Festival Konvergencie 2017

Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu, 24. 9. 2017

Avi Avital (Izrael) – mandolína
Convergence Players
Peter Breiner (SK/USA) – dirigent

program koncertu

Peter Breiner (1957): Beatles Concerto Grosso No. 1 (in the style of Handel)
Antonio Vivaldi (1678 – 1741): Koncert D dur pre lutnu, sláčiky
a basso continuo RV 93 a Koncert C dur pre mandolínu, sláčiky a basso continuo RV 425
J. Sebastian Bach (1685 – 1750): Ciaccona z Partity č. 2 d mol BWV 1004 pre sólové husle
Peter Breiner (1957): InstaConcerto
Béla Bartók (1881 – 1945): Rumunské tance
Sulchan Cincadze (1925 – 1991): Miniatúry na gruzínske ľudové témy

Camerata Zürich / Po zarastenom chodníčku
Festival Konvergencie 2017

Moyzesova sieň, 25. 9. 2017

Camerata Zürich (Švajčiarsko)
Thomas Demenga – violončelo
Igor Karško – husle, koncertný majster

Boris Farkaš – hovorené slovo
Maïa Brami – text

program koncertu

Josef Suk (1874 – 1935): Meditácia na staročeský chorál „Svatý Václave“
Antonín Dvořák (1841 – 1904): Klid lesa op. 68/5, Slovanský tanec g mol op. 46/8
Leoš Janáček (1854 – 1928): Po zarostlém chodníčku (úprava Daniel Rumler)

o programe festivalu Konvergencie 2017 sme písali TU…

www.konvergencie.sk

fotogaléria

This slideshow requires JavaScript.

video

email

About Author

Jozef Červenka

Leave A Reply