Dnes je: streda, 28. 6. 2017, meniny má: Beáta , zajtra: Pavol, Peter, Petra

„Intermezzo“ zo Salzburgu

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Je máj, trinásty máj 1767, a aula benediktínskej univerzity v Salzburgu je nabitá na prasknutie. Blíži sa totiž koniec akademického roka, a s ním od nepamäti (alebo aspoň takmer poldruha storočia) spojené divadelné vystúpenie tunajších študentov. Dramatická, herecká i spevácka prax zastáva v osnovách školy vcelku dôležité miesto, a účinkovanie v tradičnom koncoročnom predstavení je snom každého jej – čo len trochu nadaného – žiaka.

Dnes večer má byť na tejto pôde uvedená latinská mravoučná dráma v piatich dejstvách Clementia Croesi (Krézusova zhovievavosť), ktorej autorom je miestny profesor filozofie, páter Rufinus Widl. Podľa rečí, šíriacich sa po meste, i podľa atmosféry v hľadisku, je však obecenstvo oveľa viac zvedavé na intermezzo Apollo et Hyacinthus seu Hyacinthi Metamorphosis, ktorého tri akty majú tvoriť „prológ“ a dva „vstupy“ medzi dejstvá Widlovej hry. Zvedavosť publika je, každopádne, na mieste. Autorom hudby k (taktiež) Widlovej adaptácii známeho mytologického príbehu je totiž ich „salzburský zázrak“: drobný, neposedný, iba jedenásťročný chlapec, ktorý má už – napriek svojmu veku – na konte asi stovku kompozícií rôznych druhov a žánrov, a ktorého hráčskemu i improvizačnému umeniu tlieskali v mnohých krajinách a mestách Európy, dokonca na dvoroch vo Viedni, Londýne či Paríži! Svoj pozoruhodný hudobno-dramatický talent predviedlo toto „chlapča“ Salzburčanom už pred dvomi mesiacmi, keď na objednávku arcibiskupa Schrattenbacha vytvorilo prvé dejstvo duchovnej spevohry Povinnosť prvého prikázania (Die Schuldigkeit des ersten Gebots). Dejstvo druhé a tretie dokomponovali, žiaľ, už jeho starší „kolegovia“ – Michael Haydn a Anton Adlgasser. Tentokrát je však partitúra Apolla a Hyacintha celá, celučičká jeho! Intrada a deväť čísel, plus recitatívy. Sedem postáv, päť árií, dva duety, tercet a zbor. Takmer hodina a pol hudby! Snáď to bude „držať pokope“, snáď obstojí…

Wolfgang, Nannerl a Leopold Mozartovci (dobová ilustrácia)

Chlapec si sadá za čembalo. Jeho otec, kapelník, dvíha k brade husle. Skladateľovi iba o rok starší  priatelia Johann (Apollo) a Christian (Hyacinthus) si za plentou naposledy vzrušene opakujú svoje party a čakajú na prvý „výšlap“. V publiku sedí aj chlapcova mama a milovaná sestra. Mama sa na chlapca láskavo usmeje, sestra povzbudivo žmurkne. A – potom to začne…

W. A. Mozart: Apollo et Hyacinthus – Intrada (skladateľov rukopis)

Úspech intermezza je obrovský, dokonca jednoznačne zatieni aj „drámu večera“. Salzburčania sú na svojho malého rodáka, pochopiteľne, hrdí. Možno až nekriticky. No aj tí najväčší hudobní znalci s obdivom konštatujú, že kompozičná nápaditosť a suverenita, aká z chlapcovho diela vyžaruje, v ničom nezaostáva za produkciou najväčších majstrov týchto čias. Padajú mená Jommelliho, Traettu, či Johanna Christiana B. Chlapec je vyčerpaný, ale šťastný a spokojný. Už sa teší do postele, aj keď zaspať nedokáže ešte veľmi dlho. Zajtra sa možno pôjde „odmeniť“ zmrzlinou u Tomaselliho alebo sladkým koláčom od „Svätého Petra“. Ale potom opäť do práce, ktorá je pre neho tou najkrajšou zábavou. Momentálne sa trošku „zabáva“ s klavírnymi koncertmi a chrámovými sonátami. A na jeseň sa teší na veľkú cestu do Viedne! Ktovie, ako príjmu jeho hudbu tam…?

Salzburg v 18. storočí (dobová ilustrácia)

Je máj, trinásty máj 2017… a presne dvestopäťdesiat rokov od chvíle, keď do sveta opery vstúpil – aby ho navždy zmenil – Wolfgang Amadeus Mozart.

Autor: Peter Hochel

video

 

– Intrada (0:00)
– Coro e solo (Chorus, Oebalus) Numen o Latonium (2:45)
– Aria (Haycinthus) Saepe terrent numina (7:13)
– Aria (Apollo) Iam pastor Apollo (15:03)
– Aria (Melia) Laetari, Iocari (18:48)
– Aria (Zephyrus) En! duos conspicis (25:29)
– Duetto (Melia, Apollo) Discede crudelis! (29:10)
– Accompagnato (Hyacinthus, Oebalus) Non est – Quis ergo (35:29)
– Aria (Oebalus) Ut navis in aequore luxuriante (38:04)
– Duetto (Oebalus, Melia) Natus cadit, atque Deus (44:23)
– Terzetto (Apollo, Melia, Oebalus) Tandem post turbida fulmina (50:05)

email

About Author

Peter Hochel

Leave A Reply