Dnes je: pondelok, 18. 12. 2017, meniny má: Sláva , zajtra: Judita

Jiří Menzel: Ide mi o to, aby sa ľudia bavili. Aj na Falstaffovi

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Verdiho posledná opera Falstaff na javisku opery Štátneho divadla Košice postupne nadobúda v týchto dňoch svoju konečnú podobu pod režijnou taktovkou Jiřího Menzla. Pre tohto českého oskarového režiséra je to šiesta práca na opere. Premiéra sa uskutoční 27. októbra 2017.

Aký ste pri Falstaffovi zvolili inscenačný kľúč?

Nič som si nevymýšľal. Ja totižto sedím v hľadisku a predstavujem si, ako by to vyzeralo najlepšie – to je všetko. Nie som priateľ rôznych výmyslov na javisku. Som obyčajný divák, ktorý chce inscenáciu prijať. Nič viac a nič menej. Nemám rád rôzne prešpekulované režijné konštrukcie, ktorých výsledkom sú nezmysly..

Jiří Menzel počas skúšobného procesu Verdiho opery Falstaff v ŠD Košice,
foto: FB ŠDKE

Nie každý režisér počas svojej kariéry túži pracovať aj na opere. Prečo vy áno?

Ja netúžim po ničom. Pozvali ma sem, tak som prišiel. Ja si nikdy žiadnu prácu nevymýšľam, pracujem, keď to niekto po mne chce. Ak si niekto myslí, že danú vec zrežírujem dobre a ja si myslím, že to nepokazím, tak to prijmem. Ale nikdy som žiadnu inscenáciu a žiadny film nerobil tak, že by som si sám vymyslel, čo chcem robiť. Pracujem na zákazku.

Čím vám oslovila možnosť pracovať na košickom Falstaffovi?

Keď som dostal ponuku, nemal som naplánované nič iné na toto obdobie. Rád som prijal aj preto, že s radosťou pracujem na Slovensku. V Prahe mi prácu nedali, tu áno…

Arigo Boitto vychádzal pri písaní libreta najmä z komédie Veselé paničky windsorské, ktoré ste vy pred pár rokmi režírovali v rámci Letných shakespearovských slávností. Pomohla vám znalosť predlohy?

Popravde – trochu ma to miatlo, pretože tu komédiu dobre poznám a v opere Falstaff je to iné. Veselé paničky windsorské sa na slávnostiach hrali dlho, bol som pyšný na to, že inscenácia bola žiadaná, dúfam, že bude aj táto. Snažím sa to urobiť tak, ako by sa to mne ako divákovi páčilo. Režisér totiž má byť ako kuchár v dobrej reštaurácii – nesmie ho byť vidieť. Ľudom má chutiť, ale kuchár má ostať v kuchyni.

Jiří Menzel počas skúšobného procesu Verdiho opery Falstaff v ŠD Košice,
foto: ŠDKE

Vraveli ste, že idete pracovať tam, kam vás pozvú. Už pred časom ste však v Národnom divadle v Prahe dostali ponuku režírovať Predanú nevestu a odmietli ste. Prečo?

Zľakol som sa toho. Viete, ja mám tu operu veľmi rád a popravde, nevedel som si predstaviť, čo by som si s tým počal. Myslel som, že by som to nevedel urobiť.

Zmenilo sa to? Dnes by ste si už trúfli?

Dúfam, že nikomu nenapadne mi to ponúknuť!

A ak by predsa?

Nevzal by som to. Stále sa toho bojím. Rovnako ako napríklad nikdy nebudem robiť Kráľa Leara

G. Verdi: Falstaff, Opera ŠD Košice, 2017,
P. Mikuláš (Falstaff), J. Zsigová (Meg Page), T. Paľovčíková (Alice Ford), L. Čermáková (Mrs. Quickly),
foto: Joseph Marčinský

A Falstaffa ste sa nebáli?

Ale veď Falstaff je zábava! Je pravda, že som netušil, na akej úrovni bude tunajší súbor a musím povedať, že som príjemne prekvapený. Síce tomu z hudobnej stránky málo rozumiem, no som presvedčený o tom, že všetci speváci sú skvelí. Je to naozaj príjemná práca. Navyše – režírovať operu, to je dvojnásobný honorár za polovičnú prácu, lebo všetko to aj tak musí oddrieť dirigent (smiech). Hm, teraz si to prečítajú kritici a budú môcť napísať, že som odbil réžiu (smiech). Celý život pracujem pre úsmev, pre smiech. Odmietam robiť čokoľvek, čo je tragické. Veď celý život je taký vážny! A pozrite sa – kde sú autori vážnych divadelných hier? Kde sú vážne filmy z prvej republiky? Vraciame sa len ku komédiám. Nie len preto, že sú zábavné, ale aj preto, že sú úprimné. O to mi ide – aby sa ľudia bavili. Aj na Falstaffovi.

Ďakujem za rozhovor

Jiří Menzel,
foto: Jan Zátorský

Jiří Menzel

V roku 1962 ukončil štúdium réžie na FAMU v Prahe. V 60. rokoch 20. storočia bol spoluzakladateľom filmovej novej českej vlny. Menzelov prvý celovečerný film Ostře sledované vlaky z roku 1966 získal Oscara za najlepší zahraničný film. Ďalší jeho film Vesničko má středisková bol na Oscara nominovaný v roku 1985. Námety k svojim vrcholným filmom čerpal z diel Vladislava Vančuru (Rozmarné léto, Konec starých časů) a Bohumila Hrabala (poviedka Smrt pana Baltazara z Perliček na dně, Ostře sledované vlaky, Skřivánci na niti, Postřižiny, Slavnosti sněženek). Originalita jeho filmov je založená na spojení rôznych umeleckých polôh (poetické videnie skutočnosti, nadsádzka, osudová dramatičnosť, žánrová bizarnost i humor, groteska a satira). Od sedemdesiatych rokov sa Jiří Menzel venuje aj divadelnej réžii. Režíroval opery Dalibor, Così fan tutte, Don Giovanni, Láska k trom pomarančom či Zlý jelen.

Pripravila: Dáša Juhanová

fotogaléria

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

email

About Author

Leave A Reply