Dnes je: pondelok, 20. 11. 2017, meniny má: Félix , zajtra: Elvíra

Jolana Fogašová: Príbeh Salome ponúka umelcom široký tvorivý priestor

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Opera SND zaradila do svojho repertoáru dielo neskorého romantizmu Salome od nemeckého skladateľa Richarda Straussa. Hlavnú predstaviteľku stvárňuje popredná slovenská sopranistka Jolana Fogašová. Pre Opera Slovakia poskytla interview, v ktorom vás zoznámi nielen so svojím pohľadom na toto dielo ale aj s plánmi v rozbehnutej opernej sezóne.

Vašou prvou postavou tejto sezóny bude v Opere SND náročná rola Salome. Predpokladám, že s prípravou ste začali skôr ako pri iných postavách klasického repertoáru. V lete vás mohli vidieť diváci v Českom Krumlove, kde ste účinkovali v Dvořákovej Rusalke. Prezraďte našim čitateľom niečo o vašom lete, v ktorom zrejme začali už aj prípravy na Salome.

Ako ste povedali toto leto bolo pre mňa predovšetkým profesné. Na začiatku leta som priletela po koncerte z Milána a začiatkom júla som už s celou svojou rodinou odcestovala do Českého Krumlova, kde som spolupracovala na produkcii Rusalky. Bol to open air na zámku a účinkovala som tu po prvýkrát. Inscenáciu pre Český Krumlov pripravili dirigent Mario De Rose a režisér Jiří Heřman, s ktorým som spolupracovala už na inscenácii Rusalky v pražskom Národnom divadle pred piatimi rokmi. Je veľmi invenčný a estetický. Pražskú Rusalku mám rada, pretože je emočne veľmi silná. Stvárňujem Ježibabu aj Kňažnú v tom istom predstavení a práve preto je pre mňa herecky aj výrazovo zaujímavá. Jiří Heřman robil aj novú inscenáciu Rusalky pre Český Krumlov a pre mňa to bola opäť veľmi zaujímavá práca.  Aj tu som spievala dvojrolu Ježibaby a Kňažnej. Okrem iných zaujímavých umelcov som sa na javisku stretla aj so Štefanom Kocánom, ktorý tam stvárnil Vodníka. Po Rusalke sme odcestovali na dovolenku na dvadsať dní do Chorvátska, vyšlo nám počasie a bolo fantasticky.

Jolana Fogašová

Jolana Fogašová

Aký máte vzťah k letným operným festivalom?

V lete sa snažím čo najviac venovať svojej rodine a preto sa priznám, že k letným festivalom open air nemám príliš blízky vzťah. Ale pokiaľ je tam so mnou rodina a predstavenie je v zaujímavom prostredí a s dobrým inscenačným tímom, tak prečo nie. V rámci open air som robila len niekoľko koncertov a raz som účinkovala na festivale v rakúskom St. Margarethen, kde som pred pár rokmi stvárnila Donnu Elviru (Don Giovanni), ale Český Krumlov ma toto leto príjemne oslovil. Prenajali sme si tam apartmán a Rusalka v zámockom prostredí pod tristoročnými dubmi mala nádhernú atmosféru a čaro. V rámci inscenácie sme sa prechádzali parkom a napríklad ma ako Ježibabu aj cudziu Kňažnú vždy priviezli na koči so živým koňom. Je zaujímavé, že toto prostredie je výborné aj akusticky a nemuseli nás vonku vôbec nazvučovať.

Vedenie divadla v Českým Budějoviciach, ktoré zastrešuje festival v Českom Krumlove ma oslovilo s ponukou ďalších šiestich predstavení Rusalky v auguste 2015.

Kedy sa začali prípravy na vašu prvú Salome?

Ako som spomínala, leto sa začalo Rusalkou, ale končilo sa Salome už na dovolenke v Chorvátsku. Je tam veľký pokoj a to máme s manželom radi, pretože môžeme vypnúť a nabrať energiu do ďalšej práce. Dievčatká sú pri mori šťastné. Na túto dovolenku som si však pribalila aj klavírny výťah Salome. Korepetície som absolvovala už v máji a júni, ale musela som sa Salome v lete učiť spamäti. Na začiatku sezóny pokračovali korepetície v septembri ansámblové skúšky a hneď sme začali aranžovať. Javiskové skúšky začali dva mesiace pred premiérou, ale myslím, že na takýto titul, náročný po psychologickej, hereckej aj hudobnej stránke, je dlhšie obdobie príprav primerané. Dielo je nesmierne náročné na celkovú súhru a koncentráciu, sme totiž na javisku hodinu a štyridsať minút bez pauzy.

Salome, Opera SND, foto zo skúšky opery, foto: Alena Klenková

Salome, Opera SND, foto zo skúšky opery,
foto: Alena Klenková

Ako vnímate toto dielo a postavu, ktorú stvárňujete?

Úryvky zo Salome som spievala v Holandsku a Belgicku na dvoch koncertoch asi pred desiatimi rokmi, ale s celou postavou v scénickej podobe sa stretávam prvýkrát. Samozrejme, že teraz keď stvárňujem kompletnú Salome v scénickej podobe, na rozdiel od koncertných interpretácií ju vnímam oveľa hlbšie. Je veľmi náročná po interpretačnej stránke, hudobnej, hereckej a najmä psychologickej. Salome vnímam ako veľkú výzvu. Straussaova hudba má svoj výnimočný rukopis. Opera Salome je oproti iným dielam kratšia, ale nesie v sebe veľmi silné emócie a dramatizmus.

S kompletnou postavou Salome ste sa stretli po prvýkrát. Ako ste už hovorili, je to veľmi náročná postava. Aké bolo zoznamovanie sa s ňou?

Straussova hudba je veľmi originálna a sugestívna. Postavu Salome som kreovala klasicky, podobne ako aj iné postavy. Najskôr som sa zoznámila s hudobným materiálom, intonácia, rytmus, text, následne hlasová technická príprava . Tak isto ako u každej inej postavy, naštudovala som si jej historické pozadie ako aj predlohu opery, ktorej autorom je Oscar Wilde. Príbeh je samozrejme oproti historicky známym udalostiam pozmenený do umeleckej podoby. Po naštudovaní a zoznámení sa s celkovým dielom prišli konzultácie s dirigentom a inscenátormi, následne aranžovacie skúšky a celý skúšobný proces až do očakávanej premiéry. Pri celom procese je veľmi dôležitá tvorivá práca s dirigentom a režisérom so vzájomným pohľadom na postavu a dielo ako celok. Salome je veľmi silné, strhujúce dramatické dielo.

Salome pre Bratislavu zinscenoval nemecký dramaturg a režisér Hans-Joachim Ruckhäberle. Pre herca je veľmi dôležité nájsť správny komunikačný kľúč s inscenátorom. Ako to bolo v prípade vašej spolupráce s týmto režisérom?

Keď ma vedenie Opery SND oslovilo s ponukou stvárniť Salome, bol pre mňa rozhodujúci režijný zámer. Pán Ruckhäberle je nemecký režisér a po mojich viacerých skúsenostiach s nemeckými režisérmi som mala isté obavy, ako bude dielo vnímať. Moje obavy sa našťastie nepotvrdili. Po prvom stretnutí s pánom Ruckhäberlem , ktoré trvalo štyri hodiny, sme veľmi rýchlo našli spoločnú reč a ponuku SND som s radosťou prijala. Počas celého skúšobného procesu to bolo o vynikajúcej komunikácii a tvorivom procese, v ktorom sa skĺbili moje poznatky o Salome s pohľadom režiséra. Vo výklade tohto príbehu je pán režisér aj súčasný aj tradičný a nehľadá v ňom niečo iné za každú cenu, ale snaží sa v príbehu oživiť to, čo tam v skutočnosti je a je tam toho nesmierne veľa. Pri tomto diele by sa dalo ísť cestou efektnej prvoplánovej réžie, alebo za každú cenu vymýšľať niečo iné v snahe byť originálny, ale je otázne, či by to bolo zaujímavejšie, alebo či je lepšie hľadať v postavách hlbšie vzťahy a vnášať do nich pocity človeku skutočné, teda také, ktoré vpísal sám autor. Je veľmi dobré, že sme postavy nevystavali ako akési karikatúry, alebo až kreatúry, ale že sme im dali reálny život.

Hans-Joachim Ruckhäberle, Jolana Fogašová, Salome, Opera SND, foto zo skúšky opery, foto: Alena Klenková

Hans-Joachim Ruckhäberle, Jolana Fogašová,
Salome, Opera SND, foto zo skúšky opery,
foto: Alena Klenková

Kto je Salome?

Salome je mladé atraktívne dievča, princezná, zvyknutá dostať v živote vždy všetko čo chce. Je očarujúca, nástojčivá, temperamentná, vzdorovitá. Silno poznamenaná krutosťou a hrubosťou prostredia v ktorom vyrastala. Podvedome hľadá únik ale v skutočnosti ani sama nevie kam….

Aký bude jej vzťah k Jochanaanovi vo vašom stvárnení?

V tomto príbehu sa dosť rozpráva o zhýralosti prostredia a aj Jochanaan to sám kritizuje. Salome našla v Jochanaanovi spriaznenú dušu v tom zmysle, že sa do neho zaľúbila a zrejme to bola jej nádej na únik zo skazeného sveta, ktorý ju obklopoval. Salome prichádza na javisko s prvými slovami: ,,Tu už nedokážem dýchať, tu už nedokážem zostať, nedokážem tu byť…“ Ona, zvyknutá na povrchnosť vzťahov, hľadala únik nie cez duchovno ale cez fyzické očarenie a v tomto je zásadný kontrast medzi Salome a Jochanaanom. Navzájom sa nechápu. Jochanaan je zároveň sám v neistote zmietaný povinnosťami svätého muža, ale aj vlastnosťami muža, ktorý vníma vedľa seba atraktívnu ženu. Kdesi v pozadí spolu možno naozaj súzneli ako dve duše. Ona samozrejme spieva len o jeho fyzičnosti: „Milujem tvoje vlasy, tvoje telo, ústa…“ Jochanaan je z nej neistý a už aj to o niečom hovorí. Salome len reaguje na to, čo je medzi nimi. On tomuto čelí a chce ju obrátiť na božiu vieru, ale každopádne medzi nimi vznikne ľudské napätie. Jochanaan hovorí: „Si prekliata…“, zostáva pri Bohu a odchádza.

Salome stále hovorí viac o telesnej láske ale v závere opery spieva, že ,,tajomstvo lásky je silnejšie ako tajomstvo smrti“ a toto ju podľa mňa definuje aj napriek jej egu, cítila pri Jochanaanovi akýsi záchvev lásky.

Salome, Opera SND, foto: Jozef Barinka

Salome, Opera SND,
foto: Jozef Barinka

Salome nedocielila svoje, aké pochody sa jej víria v hlave?

Salome bola princezná, vždy mala všetko a navyše má veľké Herodove sympatie, ktorý môže zosadiť z trónu jej matku a posadiť na trón Salome. Sľubuje jej polovicu kráľovstva, takže Salome si je vedomá svojej moci, ktorú nad ním má. Čo urobí princezná, ktorej nikdy nič nechýbalo? Buď sa Jochanaana vzdá, čo je v jej prípade nepravdepodobné, alebo si povie: Ja ho chcem!, Ja ho chcem pobozkať, lebo on ma nepobozkal, ale ja ho pobozkám, keď nie živého tak mŕtveho! Chcem hlavu na striebornom podnose! Možno je to oveľa jednoduchší dôvod ako všetci dookola hľadajú a snažia sa hľadať, pretože jednoducho ona ho chcela pobozkať a hotovo. Napokon ho ako mŕtveho aj pobozká a potom jeho hlavu odhodí, dosiahla čo chcela. Navonok je spokojná, v skutočnosti však cíti prázdnotu, presne tak isto ako aj pred tým.

Aká je Salome historická a aká táto operná?

Je veľký rozdiel medzi Salome historickou a Salome Oscara Wildea. Wilde zobral len námet a rozvinul ho úplne niekam inam. V historických prameňoch nie je napísané, že Salome hlavu bozkávala, ona len chcela hlavu Jána Krstiteľa na striebornom podnose. Strauss skomponoval operu na námet Oscara Wildea a v jeho príbehu Salome hlavu bozkáva. Ďalej, podľa Wildea Salome nie je ovplyvnená pri svojej žiadosti svojou matkou. Salome hovorí: „Nezaujíma ma, čo hovorí moja matka, ja chcem Jochanaanovu hlavu len pre svoje potešenie“, a to povie verejne pred židmi, pred matkou, pred všetkými. Je to výslovne jej vôľa, chce nad ním vyhrať. Je to boj jej vnútorného ega so všetkým, čo ju deformuje, s vnútornou nespokojnosťou a s pocitom, že Herodes ju chce. Ona vôbec netúži po kráľovstve. Myslí že chce Jochanaana, v skutočnosti chce iný život. Opera končí slovami Heroda „zabite tú ženu“. V skutočnosti vraj Salome, žila ďalej, mala deti a nakoniec vraj zomrela v zamrznutej rieke, kde jej údajne kry ľadovca odrezali hlavu. Božie mlyny melú pomaly ale za to isto…..

Salome, Opera SND, foto: Jozef Barinka

Salome, Opera SND,
foto: Jozef Barinka

Jedným z kľúčových momentov opery je tanec Salome, ktorý natoľko očarí Herodesa, že jej splní želanie, ktorým je hlava Jochanaana. Aký bude tento tanec siedmych závojov vo vašom podaní?

V posledných rokoch sa stalo trendom, že Salome sa pri tanci postupne vyzlieka donaha. Pritom to nie je nikde v partitúre napísané. Salome tancuje Herodovi predsa verejne. Iné by bolo, ak by mu tancovala napríklad v spálni, alebo jeho komnatách.

Režisér Ruckhäberle s naším vynikajúcim Igorom Holováčom uprednostnili také herecko – tanečné stvárnenie spomínanej scény. Myslím že Igorovi sa výborne podarilo vystihnúť zmysel tanca v tejto inscenácii. Je celkovo v súlade s atmosférou a umocňuje charakteristiku jednotlivých postáv a ich vzájomné vzťahy. Pre mňa ako opernú speváčku to boli v rámci skúšok nezabudnuteľné chvíle strávené na malej baletnej sále s Igorom Holováčom, dokonca raz prišiel na miesto Heroda aj výborný Andrej Szabo a tancovali sme…, tak sa zo mňa na sekundu stala baletka (smiech).

Príbeh bratislavskej Salome je posunutý v čase. Ako to vnímate v rámci súčasného režijného trendu?

Áno, náš príbeh je posunutý do iného obdobia a ako som už spomínala, mala som obavy, že Salome si pomôže prvoplánovou barličkou experimentálnej modernej réžie. Som rada, že inscenátori nešli touto cestou. Príbeh Salome a jeho kvalitní autori Richard Strauss a Oscar Wilde nám dáva široký tvorivý priestor, možnosť filozofovať a neskĺznuť do plytkosti. Autora predsa nemôžeme ignorovať. Z príbehu sa dá veľa ťažiť a nie naopak niečo znehodnocovať. Pre mňa je v ňom veľa tajomného, nevypovedaného a toto mi dáva širšie možnosti hereckých polôh a tvorivosti. Takže sa teším zo spolupráce s týmto realizačným tímom a verím, že divák si príde na svoje.

Salome, Opera SND, foto: Jozef Barinka

Salome, Opera SND,
foto: Jozef Barinka

Čo vás čaká po premiére Salome? Aká bude vaša nasledujúca operná sezóna?

Najbližšie ma čaká viacero vianočných koncertov, jeden z nich je aj Vianočný koncert v Bratislave a Prahe, čakajú ma koncerty v Mníchove a Hamburgu. Je mi to veľmi ľúto, ale v Taliansku som odriekla dve produkcie Toscy a Abigaille, Cudziu Kňažnú v Ríme. Sú tam v divadlách veľké finančné problémy, negarantujú honoráre. Koncom októbra som spievala v banskobystrickej opere na koncerte k jej 55. výročiu. Do Banskej Bystrice ma už dlhé roky pozývajú a po dlhšom zvažovaní sme sa s umeleckým šéfom Šimonom Svitokom dohovorili. Takže okrem predstavení z môjho repertoáru som prisľúbila spoluprácu na Donizettiho opere Maria Stuarda, ktorú bude inscenovať slávna režisérska legenda, taliansky režisér Maestro Gianfranco De Bosio. Budem tam tráviť február a marec. Zámerne som spomínala, že som spievala na koncerte v Banskej Bystrici, pretože mal veľmi krásnu atmosféru, takže sa tam teším. Taktiež ma čaká Carmen v Ľubľane, Lohengrin vo Vilniuse a s brnenskou operou rokujeme o Tosce. V máji mám spievať svoj debut v Mackbeth v SND. Pôjdem z premiéry do ďalšej premiéry a medzitým mám kalendár plný repríz predstavení a koncertov doma aj v zahraničí.

viac info o umelkyni nájdete na www.jolanafogasova.sk

Ďakujem za rozhovor

Pripravil: Ľudovít Vongrej

email

About Author

Ľudovít Vongrej

Leave A Reply