Dnes je: sobota, 21. 10. 2017, meniny má: Uršuľa , zajtra: Sergej

Július Klein: Verím, že ľudia sa už prejedli banálnych vecí a túžia po kvalitnom umení…

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Štátna filharmónia Košice (ŠfK) vstúpila do kalendárneho roka 2017 v Číne počas svojho zahraničného turné. Orchester čaká zaujímavá druhá polovica koncertnej sezóny, skvelé koncerty počas festivalu Košická hudobná jar, ale napríklad i koncert pre jubilujúceho Petra Breinera. O tom, čo všetko ŠfK chystá, sme sa porozprávali s jej riaditeľom Júliusom Kleinom.

Rok 2017 začal pre vás orchester na zájazde v Číne, kde ste odohrali sedem koncertov (informovali sme o tom TU…). Môžete zhrnúť, aký je prínos pre košickú filharmóniu, keď absolvuje zájazd takéhoto typu?

Začnem tým najmenším a to je malý ekonomický prínos. Na druhej strane je to však prezentácia Slovenska a našej inštitúcie, ktorá je na nezaplatenie. Pre hudobníkov je to skvelá skúsenosť, overia si na sebe, či sú schopní pracovať za doslova extrémnych podmienok, pretože na zájazde nie je čas na oddych. Do Pekingu, kde sme mali prvý koncert, sme cestovali 19 hodín. Potom sme sa presúvali po ďalších mestách, každý deň sme strávili zopár hodín na cestách. Náš harmonogram zahŕňal pobyt v hoteloch, koncertných sálach a v autobuse. Ale v závere turné sme to mali čiastočne vynahradené tým, že sme mali plné dva dni voľna v Šanghaji. Cesta naspäť do Košíc nám trvala 28 hodín. Fyzicky to bolo skutočne veľmi náročné.

Koncertné turné orchestra Štátnej filharmónie Košice v Číne, 2016/2017, koncert v Sanghaji,
Július Klein, Zbyněk Müller, orchester ŠfK,
foto: Archív ŠfK

Sú vaši hráči počas sezóny aj inokedy vystavení takým nárokom?

Nuž, počas festivalu Košická hudobná jar sú hráči vystavení veľkým nárokom. To sa týka náporu na umelecky náročné programy. Ale taký časový tlak, ako na zájazde, to počas sezóny hráči nezažívajú. Nie je to totiž rovnaké, ako keď doma hráme častejšie. Cestovanie je spojené s vybalením kufra, presunom na skúšku, večer s koncertom, návratom na hotel často po polnoci a skorým ranným vstávaním, aby sme sa presunuli inam. Popravde, sám som bol milo prekvapený, aké vynikajúce a vyrovnané výkony podával orchester na všetkých koncertoch aj počas fyzickej náročnosti. Veľká vďaka patrí nielen členom orchestra ale aj nášmu šéfdirigentovi Zbyňkovi Müllerovi, ktorý presne vedel, kedy netreba na skúškach hráčov veľmi unaviť, čo s nimi treba ´oprášiť´, ako sa akusticky pripraviť vždy na inú sálu. Odchádzali sme z Košíc 25. decembra, čiže už počas sviatkov a mnohým sa nechcelo… . Lenže domov sme sa vracali – predpokladám – prevažne každý spokojný, pretože aplauz a odozva divákov je pozitívnou drogou, ktorá prevýši náročnosť, ktorú so sebou táto práca prináša.

Na čo všetko sa môžu návštevníci vašich koncertov počas tohto roka tešiť?

Napríklad na obľúbený Koncert pre zaľúbených, ktorý na Valentína prinesie na pódium Domu umenia známe melódie z filmov Titanic, Vtedy na západe, Schindlerov zoznam a mnohých ďalších. Koncom februára – 23. 2. – prinesieme operný večer s ukrajinskými umelcami – dirigentom Viktorom Ploskinom a hviezdnym tenoristom Michailom Malafijom. Mnohí naši priaznivci sa určite už teraz nevedia dočkať koncertu, ktorý sa uskutoční 9. marca a na ktorom sa za dirigentský pult postaví legenda slovenského dirigovania Ondrej Lenárd. Po necelom roku zavíta do Domu umenia znovu spolu s mladým famóznym huslistom Janom Mráčkom. Zaznejú skladby od Berlioza a Čajkovského. Nie našou vinou sa stalo, že viac ako 14 rokov pán Lenárd náš orchester nedirigoval, ale po minuloročnej spolupráci počas festivalu Košická hudobná jar sme sa dohodli na ďalšom koncerte a som presvedčený o tom, že táto spolupráca bude znovu pravidelná. Rád by som upozornil na Veľkonočný koncert, ktorý sa uskutoční 6. apríla a na ktorom zaznie Pergolesiho Stabat Mater. O skvelý hudobný zážitok sa postará Marek Štryncl, odborník na interpretáciu starej hudby. Na záverečnom koncerte sezóny 29. júna zaznie Ravelove Bolero, Borodinove Polovecké tance a Kusevického Koncert pre kontrabas s vynikajúcim sólistom víťazom viacerých súťaží Filipom Jarom.

Košická hudobná jar 2016, skúška na koncert
Ondrej Lenárd, orchester ŠF Košice,
foto: Jaroslav Ľaš

Spomeňme aj program tohtoročnej Košickej hudobnej jari…

KHJ je náročná na prípravu, na peniaze a je náročná pre domáci orchester, ktorý sa musí popasovať s neľahkými symfonickými dielami. Začíname koncertom, na ktorom sa predstavia huslisti Jana a Igor Karškovci. Sprostredkujú zázrak hudby prekrásnou Koncertantnou symfóniou pre husle a violu W. A. Mozarta. 500 výročie narodenia Majstra Pavla z Levoče si pripomenieme dielom A. Moyzesa Partita na počesť Majstra Pavla. V závere otváracieho koncertu zaznie monumentálna Sukova Symfónia Asrael. Ďalšie symfonické koncerty sú dokladom programovej rôznorodosti festivalu. Domom umenia budú znieť šansóny v interpretácii Radky Fišarovej, na ďalšom koncerte zažiaria hviezdy operného neba – Veronika Holbová a Jana Kurucová. Pred orchester ŠfK sa v tento jedinečný večer s názvom Bel canto postaví dirigent Paollo Gatto. Jedným z vrcholov festivalu bude aj uvedenie Faustovskej symfónie F. Liszta pod taktovkou vynikajúceho dirigenta Yoradana Kamdzhalova. Svoje výnimočné interpretačné umenie v Poulencovom Koncerte pre dva klavíry predstavia poprední a uznávaní klaviristi – Eugen Indjič a Marián Lapšanský. Na záver festivalu ponúkne Symfonický orchester Miškolc v spolupráci so speváckym zborom Collegium Technicum koncertné uvedenie prvého javiskového diela Giacoma Pucciniho – Le Villi. Bude to istotne mimoriadny zážitok, pretože aj keď sa jedná o Pucciniho prvé javiskové dielo, nachádzame v ňom úchvatný pôvab melódií zrelého majstra.

Ako to vyzerá s programom, ktorý pripravujete na ďalšie sezóny?

Hoci sa primárne zaoberáme sezónou 2017/18, pripravujeme paralelne aj ďalšiu sezónu 2018/19, pretože pre ŠfK to bude jubilejná – päťdesiata. Plánujeme niekoľko vokálno-symfonických diel, chceme prezentovať košických skladateľov, ale aj slovenských skladateľov vo všeobecnosti. Nebudem zatiaľ prezrádzať podrobnosti, no môžem publikum uistiť, že pripravujeme špeciálne koncerty. Ale predsa spomeniem jeden bonbónik, ktorý chystáme na túto jeseň. 4. októbra sa v Dome umenia uskutoční koncert pri príležitosti osláv jubilea klaviristu, dirigenta a skladateľa Petra Breinera.

Peter Breiner,
foto: www.peterbreiner.com

Áno, kde inde by mal Peter Breiner oslavovať svoje jubileum, ako s orchestrom Štátnej filharmónie Košice…

Okrem toho, že sa poznáme veľmi dobre osobne – študovali sme spolu na VŠMU a rok sme spolu bývali na internáte – tak medzi P. Breinerom a Štátnou filharmóniu už roky funguje výborná profesionálna spolupráca. Keď u nás bol naposledy, ponúkli sme mu možnosť urobiť koncert k jubileu. Trúfam si povedať, že ho táto ponuka pohladila po srdci. Peter dostal priestor sa na koncerte umelecky ´vyšantiť´, predstaví sa ako dirigent, klavirista aj autor.

Vráťme sa k roku 2017. Aké sú vaše očakávania?

Vďaka tomu, že v roku 2013 boli Košice európskym hlavným mestom kultúry a uskutočnilo sa tu v tom čase obrovské množstvo rôznych kultúrnych podujatí, cítime, že publikum je vzdelanejšie. Akoby sa ľudia naučili navštevovať kvalitné kultúrne podujatia. Naša návštevnosť neklesá, naopak jemne stúpa. Myslím si, že čas, ktorý sme investovali do koncertov pre deti a mládež a pre školy, sa nám začína úročiť. Okrem toho – koncerty filmovej hudby prilákali do Domu umenia úplne inú klientelu, ktorá sa vracia aj na ďalšie naše podujatia. Snažíme sa pracovať na tom, aby sa rozširovali rady záujemcov o klasickú hudbu. Verím v potenciál nových poslucháčov, najmä keď sa obzriem niekoľko rokov dozadu. Keď som začiatkom 90-tych rokov nastúpil na pozíciu riaditeľa ŠfK, publikum doslova utekalo z koncertov vážnej hudby. Museli sme vyberať typické bonbóniky z klasickej a romantickej hudby. Neskôr sme sa priblížili k hudbe 20 storočia. Dnes sa neobávame zaradiť do programu ani súčasné umenie, pretože dnes je divák iný. Chcem však zároveň podotknúť, že pri súčasnej hudbe sme veľmi vyberaví. Nemáme totiž k dispozícii čas, ktorý preverí kvality toho či onoho diela. Je tu množstvo súčasného hudobného umenia, ktorého trvácnosť je v niektorých prípadoch otázna. Publikum to dokáže spoľahlivo identifikovať! A potom je tu ešte jeden problém pri hudbe novších autorov, napríklad velikánov 20-teho storočia a to sú devízové materiály pre orchester. Ak sa jedná o umelca, na ktorého tvorbu sa vzťahuje 100 rokov ochrannej doby autorských práv, požičovné za orchestrálne materiály sú v niektorých prípadoch pomerne drahé. Jedná sa napríklad o francúzsku hudbu, Prokofieva, Stravinského a ďalších… . Niektorých autorov teda z finančných dôvodov uvádzame menej často. To nás trochu obmedzuje. Dramaturgia koncertov je vecou obrovských kompromisov.

Štátna filharmónia Košice,
foto: Jaroslav Ľaš

Spomenuli ste, že sa vám do obecenstva darí dostať aj mladšie publikum. V akej miere?

Nevravím, že je to ideálne, ale popravde – darí sa nám to a napĺňa ma to optimizmom, tak ako mnohé iné ukazovatele. Napríklad – keď sa pozriem desaťročia späť, intenzívne som vnímal isté obdobie, kedy si rôzne inštitúcie pozývali na vlastnú prezentáciu pre svojich partnerov súbory, ktoré produkovali lacné živé umenie, no za obrovské peniaze. O vážnu hudbu záujem nejavili, či už to boli banky, veľké bohaté spoločnosti, ale napríklad aj rôzne univerzity či iné inštitúcie. V posledných rokoch sa táto situácia diametrálne zmenila, zrazu si ľudia uvedomujú, že nie vždy sa oplatí vsadiť na lacné a ľahko stráviteľné umenie, ale že hodnoty sa ukrývajú niekde inde a ak sa chcú prezentovať pred očami svojich – často zahraničných – partnerov, musia siahnuť po niečom inom. Publikum sa zmenilo, ľudia sa pretvárajú, aj mladí ľudia si uvedomujú, že nie len predražené masové umenie im môže ponúknuť zážitok, ale že aj živá klasická hudba im ponúka čosi navyše, čo by často ani sami nečakali. Je pravda, že na vnímanie klasickej hudby musí byť človek pripravený, no keď už jej dovolí, aby ho oslovila, zaručene ním neprejde bez odozvy. Som optimista a verím, že ľudia sa už prejedli banálnych vecí a túžia po kvalitnom umení…

Ďakujem za rozhovor

Pripravila: Dáša Juhanová

Július Klein
foto: súkr. archív Júliusa Kleina

Július Klein

Absolvoval konzervatórium v Košiciach, VŠMU v Bratislave, študijný pobyt vo Londýne. V rokoch 1979 – 1993 bol prvým klarinetistom a zástupcom vedúceho skupiny klarinetov v ŠFK. Od roku 1991 je riaditeľom ŠFK. Je aj pedagógom na košickom konzervatóriu. Ako sólista koncertoval v mnohých štátoch Európy, v Južnej Kórei, Japonsku, Kanade, Mexiku, USA. Bol lektorom majstrovských tried a prednášal v USA, Číne a Španielsku. Je zástupcom Asociácie slovenských divadiel a orchestrov v PEARLE (Performing Art Employer Association League Europe) a členom Výkonného výboru európskeho sociálneho dialógu v sektore živého umenia v Bruseli.

email

About Author

Leave A Reply