Dnes je: piatok, 20. 10. 2017, meniny má: Vendelín , zajtra: Uršuľa

Friedrich Haider: Mozartova hudba sa vzpiera akémukoľvek konečnému výkladu

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Medzinárodne uznávaný dirigent a hudobný riaditeľ Opery SND Friedrich Haider hudobne naštudoval dielo W. A. Mozarta La clemenza di Tito v SND, na Slovensku po prvýkrát premiérované 21. a 22. marca 2014. Našim čitateľom sprostredkujeme názory Friedricha Haidera prostredníctvom krátkeho rozhovoru v ktorom hovorí o tom, ako vníma osobnosť Mozart a jeho hudbu.

Ste pôvodom Rakúšan, podobne ako Mozart. Ako vnímate osobnosť tohto skladateľa ako hudobník, ale aj ako Rakúšan?

Skutočnosť, že Mozart pochádza z Rakúska, o ňom nevypovedá vlastne vôbec nič. Mozartova hudba nie je národne podfarbená. On nie je ani rakúsky, ani nemecký, ani nijaký iný. Odhliadnuc od toho bolo Rakúsko v Mozartovej dobe aj tak úplne iné, ako je dnes. Vo viacerých tanečných kompozíciách samozrejme možno nájsť stopy rustikálnych rakúskych prvkov, ale pri komplexnom pohľade jeho tvorba nevykazuje lokálny kolorit, či geografickú naviazanosť. Veľkosť a hĺbka toho ľudského je to, čo charakterizuje jeho umeleckú podstatu.

Ste medzinárodný dirigent a mňa by zaujímalo, ako vnímajú interpretáciu Mozartovej hudby v iných krajinách.

Povedal by som, že v Taliansku sa Mozart hrá viac so zameraním na tie spevné aspekty, vo Francúzsku, kde som pred rokmi s jedným parížskym orchestrom robil Figara, sa hrá extrémne mierne, podľa mňa až príliš, bez väčšej dynamickej amplitúdy. Všetko tam chápu veľmi ornamentálne. V Rakúsku sa uplatňoval hlavne v povojnovej dobe takzvaný „Viedenský mozartovský štýl“, na ktorý boli všetci veľmi pyšní, a ktorý bol považovaný za nedotknuteľný. V tomto štýle som aj ja v 8O-tych rokoch absolvoval svoje štúdium na Viedenskej Hudobnej akadémii. Veľmi skoro som sa však stal odpadlíkom, pretože ma omnoho viac oslovili a presvedčili myšlienky o historicky poučenej interpretácii od Nikolausa Harnoncourta. Časom si človek vyvinie svoju vlastnú predstavu o zvuku, spokojný s ňou však nie je nikdy.

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

Wolfgang Amadeus Mozart
(1756-1791)

Existuje niečo podstatné pre interpretáciu Mozartovej hudby?

Dejiny uvádzania hudobných diel jednoznačne dokazujú jednu skutočnosť: žiadna hudba nebola vystavená takému množstvo rozdielnych interpretácií ako práve Mozartova. Zo strany interpretov je to večné hľadanie pravdy. V tejto súvislosti sa vynára jeden veľmi dôležitý aspekt, na ktorý poukázal autor jeho životopisu Wolfgang Hildesheimer: ak navzájom porovnáme všetky podobizne Mozarta, zistíme, že ani jednému maliarovi sa nepodarilo zachytiť jeho tvár tak, aby sa človek dozvedel aj niečo o jeho osobnosti, či jeho vyžarovaní. Myslím si však, že maliari jednoznačne nevystihli ani len jeho fyziognómiu: jednotlivé obrazy sa vonkoncom nepodobajú! V prípade Beethovena, Schuberta či Haydna dospejeme k podobnému výsledku. Mozartove tváre sú všetky do jednej úplne rozdielne. Pôsobí to tak, akoby sa jeho zovňajšok vzpieral akémukoľvek zobrazeniu. A to možno vysvetliť symbolicky: aj jeho hudba sa vzpiera akémukoľvek konečnému výkladu.

Ako by ste opísali hudbu W. A. Mozarta?

Hudba sa nikdy nedá skutočne popísať. A tá Mozartova už vôbec nie. Môžeme sa len pokúsiť vytvoriť asociácie. Zázrakom je to, že Mozart dokázal pomocou tých najjednoduchších prostriedkov docieliť najvyššiu mieru výrazovosti.

www.friedrichhaider.com

Pripravil: Ľudovít Vongrej

 

email

About Author

Ľudovít Vongrej

Leave A Reply