Dnes je: štvrtok, 19. 10. 2017, meniny má: Kristián , zajtra: Vendelín

Klavír a klavirista z Ameriky

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Je symbolické, že americký klavírny virtuóz Andrew Brownell hral svoj recitál v Malej sále Slovenskej filharmónie v rámci koncertu Bratislavských hudobných slávností (1. 10. 2017) na koncertnom krídle Steinway & Sons, ktoré má svoj pôvod v USA. Je to stále jeden z najlepších klavírov sveta, hoci o tento prívlastok dnes súťažia mnohé značky.

Niečo z histórie firmy Steinway: Bola založená r. 1853 v New Yorku nemecko-americkým imigrantom Henrym E. Steinwayom. Dnes má Steinway firmu nielen v New Yorku, ale aj v Hamburgu. Koncertné krídlo Steinway je považované za Rolls-Royce medzi hudobnými nástrojmi. Pred niekoľkými desaťročiami pomáhal Slovenskej filharmónii vyberať Steinway bývalý dlhoročný sólista Slovenskej filharmónie, slovenský klavirista Peter Toperczer. Bola to v „socialistických pomeroch“ veľká udalosť, dotovaná zo štátnej pokladnice. Veď podnes je Steinway drahý nástroj: stojí 68 000 až 136 000 €. Jeho hodnotu tvorí ešte stále 80 percent ručnej, remeselne vysoko špecializovanej práce, pričom firma neustále prináša patentované inovácie. Výber koncertného krídla je obyčajne zverený vynikajúcim sólistom – ale aj ladičom, ktorí skúšajú, či niektoré struny nevibrujú viac, než by bolo dobré pre čisté ladenie nástroja. Steiway má veľkú obľubu u koncertných umelcov pre svoju zvukovú univerzálnosť. Bez ohľadu na štýlovú epochu, ktorá sa na ňom predvádza, poskytuje najširšiu škálu zvukových možností. Tým je najveľkorysejším voči rôznorodým sólistickým koncepciám.

Bratislavské hudobné slávnosti, 2017,
Andrew Brownell,
foto: Alexander Trizuljak

To sme napokon mohli sledovať aj na hre amerického hosťa Bratislavských hudobných slávností Andrewa Brownella, ktorý si do programu koncertu vybral diela z baroka, klasicizmu, raného romantizmu – až po ukážku vrcholnej virtuozity z diela F. Liszta. Na úvod hral Beethovenovu Sonátu pre klavír č. 13 Es dur op. 27/1 s podtitulom Sonata quasi una fantasia. (Nie je to však známa Sonata quasi una fantasia č. 14, cis, mol, op.27/2 – s označením Sonáta mesačného svitu). Andrew Brownell si vybral do programu dielo 30-ročného Beethovena. V tomto roku si hudobný svet pripomína 190 rokov od smrti génia klasicizmu (1780 – 1827), a tak jeho sonáta bola poctou i vhodným úvodným číslom recitálu. Beethoven v klavírnych sonátach, symfóniách i sláčikových kvartetách formoval, ba v závere života aj prekračoval klasickú tonálno – formovú výstavbu diel. Jeho hudba tak výrazom, náladou a prekračovaním istých noriem odchýlila čiastočne aj dvere romantizmu. To bolo cítiť aj na interpretácii oveľa mladšej sonáty Beethovena – ako ju interpretačne zaktualizoval klavirista.

Bratislavské hudobné slávnosti, 2017,
Andrew Brownell,
foto: Alexander Trizuljak

Poctou mestu, v ktorom americký klavirista hral, bola Johanna Nepomuka Hummela (1778 – 1837): Fantázia pre klavír Es dur, op. 18. Od smrti tohto bratislavského rodáka uplynulo 180 rokov. Nedávno bola v našom hlavnom meste 9. medzinárodná klavírna súťaž J. N. Hummela (pozn. red.: písali sme i nej TU…). Andrew Brownell je víťazom tejto súťaže z r. 2005 – dokonca s uznaním „ako jeden z najlepších interpretov Hummela v súčasnosti“. Jeho hra Fantázie Es dur mala klasickú tónovú priezračnosť, jasnú formovú členitosť, prstovú brilantnosť a bohatstvo ornamentiky, čo charakterizovalo Hummela ako vynikajúceho virtuóza i skladateľa. Jeho teoretický spis o hre na klavíri bol vo svojej dobe dlho praktickým návodom hry a poskytoval im aj estetický ideál „krásneho a vkusného prednesu“. Hummelova Fantázia Es dur trochu pripomína aj klavírny svet Chopina – zvlášť v zasnenosti a spevnosti krásnej tretej časti skladby (Larghetto e cantabile). Viacero Hummelových fantázií sú „vrcholom a základným kameňom virtuóznej interpretácie“ (bulletin). Hummel bol skratka osobnosťou na križovatke klasicizmu a romantizmu: ako nástupca Haydna v kapele grófa Eszterházyho v Eisenstadte, žiak Mozarta a Salieriho, priateľ Beethovena, ale aj predvoj romantickej hudobnej éry. V podaní amerického klaviristu zaznela Fantázia Es dur s hudobnou virtuozitou, eleganciou, bohatstvom ozdobnej hry a lyrickým tónom, čím Hummel inšpiroval v klavírnej tvorbe nielen Schuberta a Schumanna.

Jasnej členitosti hry Andrewa Brownella, nositeľa druhej ceny z Medzinárodnej súťaže J. S. Bacha v Lipsku zasa svedčalo uvedenie Francúzskej suity č. 6 E dur BWV 817 od Johanna Sebastiana Bacha (1685 – 1750). V ôsmich častiach suity, so sledom kontrastných štylizovaných dobových tancov, zaznela jasnosť všetkých tém – vedúcich i sprievodných, v pravej i ľavej ruke, aj s nádychom rokokového štýlu, ktorým sa inšpiroval Bach pri tvorbe svojich suít.

Bratislavské hudobné slávnosti, 2017,
Andrew Brownell,
foto: Alexander Trizuljak

Rodák z oregonského Portlandu Andrew Brownell uzavrel oficiálny program dvomi výsostne brilantnými skladbami Franza Liszta (1811 – 1886). Jednu s názvom Soirée de Vienne, valse caprice pre klavír č. 6, druhou bola Tarantela pre klavír z cyklu Années de pélerinage (Roky putovania): Venezia e Napoli S. 162/3. Soirée de Vienne je lisztovský prepracovanou variáciou na Schubertove valčíkove cykly. Tarantela je ukážkou Lisztových hudobných spomienok na zážitky, vnemy, prírodnú scenériu, dejiny a poéziu milovaného Talianska.

Andrew Brownell je virtuózom par excellence. S inteligenciou, rozvahou a kontrastom buduje dramaturgiu, prihliada ňou na európsky priestor, dejiny a hudobný vkus daného podujatia. V jeho technicky brilantnej hre vadili však niektoré príliš výbušné tóny. Vtedy bol aj univerzálny Steinway na hranici svojich dynamických možností. Nevedno, či fortissimo nezdôrazňovala aj akustika Malej sály SF, ktorá je príliš intímna pre umelcov takého virtuózneho rozmachu.

Autor: Terézia Ursínyová

písané z koncertu 1. 10. 2017

o programe 53. ročníka BHS sme písali TU…

Bratislavské hudobné slávnosti 2017

Klavírny recitál – Andrew Brownell
Malá sála Slovenskej filharmónie
1. októbra 2017

Andrew Brownell – klavír

program koncertu

Ludwig van Beethoven – Sonáta quasi una fantasia č. 1 op. 27
Ján Nepomuk Hummel – Fantázia Es dur op. 18
Johann Sebastian Bach – Francúzska suita č.6 E BWV 817
Franz Liszt – Soirée de Vienne, valse caprice č. 6 S. 427
Tarantella z cyklu Années de Pelerinage: Venezia e Napoli, S. 161

www.bhsfestival.sk

email

About Author

Terézia Ursínyová

muzikologička, hudobná kritička a publicistka

Leave A Reply