Dnes je: sobota, 24. 6. 2017, meniny má: Ján , zajtra: Tadeáš, Olívia

Komorná Opera Bratislava uvádza Donizettiho komickú operu Rita

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislava – Už 2. mája 2017 sa o 19:00 hod. v priestoroch petržalského DK Zrkadlový háj uskutoční premiéra Donizettiho komickej opery Rita, v aktualizovanej modernej verzii v interpretácii mladých umelcov. Dielo uvádza Komorná Opera Bratislava v hudobnom naštudovaní Daniela Simandla a v réžii Tomáša Remyho Slobodu. Predstavenie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Rita ja jedinou dokončenou operou Donizettiho, ktorá nebola premiérovaná počas jeho života. Napriek tomu, že opera sa nestretla s veľkým úspechom a v nasledujúcich 100 rokoch ju hrávali iba zriedkavo, znovu oživená a vrúcne prijatá bola v Ríme v r. 1955 a neskôr v divadle Piccola Scala v Miláne v r. 1965. V nasledujúcich 50. rokoch sa opera Rita stáva vo francúzskej aj talianskej verzii jednou z najčastejšie hraných Donizettiho opier. V r. 2009 Casa Ricordi publikuje kritickú edíciu partitúry s hovorenými francúzskymi dialógmi a odstraňuje z nej zmeny prinesené predošlými predstaveniami. Originálnu francúzsku verziu rekonštruovali talianski muzikológovia Paolo Rossini a Francesco Bellotto z nedávno objaveného Donizettiho rukopisu.

Gaetano Donizetti (1797 – 1848)

RITA, ou Le mari battu (Rita alebo bitý manžel) je komická jednodejstvová opera, ktorú skomponoval Gaetano Donizetti (1797 – 1848) na francúzske libreto Gustava Vaëza. Opera pozostáva z ôsmich hudobných čísel spojených hovoreným dialógom. Pôvodnú francúzsku verziu dokončil skladateľ v roku 1841 pod názvom „Deux hommes et une femme“ (Dvaja muži a jedna žena). Ritu v svetovej premiére uviedli v Opéra – Comique v Paríži 7. mája 1860, t. j. až po Donizettiho smrti.

Komorná Opera Bratislava, fotografia zo skúšky Donizettiho opery Rita,
Viktória Ballánová (Rita), Pavol Oravec (Beppe),
foto: Jana Biznárová

Komorná Opera Bratislava, fotografia zo skúšky Donizettiho opery Rita, 2017,
Marek Tokoš (Gasparo),
foto: Jana Biznárová

Dej opery Rita

Rita žije so svojím ustráchaným a citlivým manželom Beppem v jej hostinci. Ich život sa ale skomplikuje v dôsledku náhleho, nečakaného návratu Gaspara, Ritinho prvého manžela, o ktorom sa predpokladalo, že sa utopil v mori. Obaja, každý z iných pohnútok, sa Rity chcú zbaviť, a preto si o zotrvanie s ňou zahrajú, kto prehrá, musí s ňou zostať. Víťazom sa stáva Gaspar, to sa nepáči emancipovanej Rite, ku ktorej bol bývalý manžel často surový. Medzitým obaja muži dostávajú lekciu o tom, ako byť nežní a pozorní k ženám.

Na slovenskom opernom javisku Donizettiho Ritu uviedli spolu s Offenbachovou operetou Dvaja slepci pod spoločným názvom Rita a slepci 6. septembra 1992 v Komornej opere SND (hud. naštudovanie Marián Vach, réžia Pavol Smolík). Samostatne uvedie toto dielo Komorná Opera Bratislava 2. mája 2017 v priestoroch petržalského DK Zrkadlový háj v Bratislave.

Daniel Simandl

Pod hudobné naštudovanie novej inscenácie sa podpísal mladý slovenský dirigent Daniel Simandl. ,,Donizettiho komická jednoaktovka Rita je pre mňa osobne dokonalou ukážkou umenia skratky. Je neuveriteľné, čo dokázal vyčarovať tento veľký majster belcanta na ploche približne len hodinovej opery, a to aj vrátane hovorených dialógov. Opera oplýva spevnou melodikou, množstvom tempických zmien, ako aj inštrumentálnou farebnosťou“, uviedol pre Opera Slovakia Daniel Simandl a dodáva: ,,Operu Donizetti napísal pôvodne na francúzske libreto, čo cítiť z odľahčeného espritu, do istej miery pripomínajúceho jeho najznámejšiu francúzsku komickú operu Dcéra pluku. Kto by však hľadal nápadné podobnosti s jeho najznámejšími talianskymi komickými kusmi – s Nápojom lásky alebo s Donom Pasqualem, neuspel by, pretože Donizetti v tomto komornom dielku, ktorého predvedenia sa žiaľ osobne nedožil, vytvoril úplne originálny, svojský hudobný jazyk. Melodika je typicky stredomorská, podmanivá, inštrumentácia ľahká, ktorú zvýrazňuje komorné obsadenie orchestra, ktoré sme sa rozhodli z priestorových dôvodov, ako aj z dôvodu obsadenia mladých hlasov mierne redukovať, najmä v sekcii dychov. Operu uvádzame v talianskom jazyku bez škrtov v obsadení troch sólistov – soprán, tenor a barytón, z ktorých má každý svoju profilovú áriu, medzi sebou ,,každý s každým” duet a obsahuje dva tercety. Napriek odľahčenosti príbehu sú spevácke party technicky veľmi náročné, ale ako sa hovorí, na komédii je najťažšie zahrať ju –  a v prípade komickej opery aj zaspievať ju tak, aby mal divák pocit, že je to všetko veľmi jednoduché, ľahké a že sa vlastne aj interpreti pri svojej práci ,,zabávajú”, a to je aj najväčšou výzvou našej interpretácie.“

Komorná Opera Bratislava, 2017,
Daniel Simndl a orchester KOB, skúška Donizettiho opery Rita,
foto: Archív KOB

Komorná Opera Bratislava, 2017,
skúška Donizettiho opery Rita,
foto: Archív KOB

Donizettiho Ritu pre Komornú Operu Bratislava zinscenoval mladý režisér Tomáš Remy Sloboda, ktorý s KOB spolupracoval aj na otváracom predstavení opery Brundibár v roku 2014. Opera Rita podľa slov režiséra získava v jeho inscenácii nový priestor. Nabáda ironický pohľad na dnešný skleníkový svet, na rýchlo nadväzujúce vzťahy a pózy, ktoré v tomto priestore nedokážeme udržať. Je možné získať svoj partnerský ideál, ak nie sme sami sebou? Je povrchný svet a materiálna istota podstatnejšie ako naše ja? Kedy je to dráma a kedy je to komédia?

Tomáš Sloboda

 ,,Základ mojich inscenačných koncepcií tvorí nájsť v hudobný dielach aktuálny problém, konkretizovať ho a ponúknuť divákovi iný uhol pohľadu. V Donizettiho opere Rita považujem za nadčasové najmä vzťahy. Vzťahy z vypočítavosti. Nakoľko je možné mať plnohodnotný partnerský vzťah, ak nie sme sami sebou? Postup je jednoduchý: akcia – reakcia, konflikt – riešenie“, uviedol pre Opera Slovakia režisér predstavenia.

 

Inscenačný tím dopĺňa scénografka a dlhodobá spolupracovníčka Komornej Opery Bratislava Laura M. Štorcelová, ktorá je zároveň aj autorkou kostýmov. V hlavných postavách sa v alternáciách predstavia sólisti KOB spolu s hosťujúcimi umelcami a orchester KOB. Ritu naštudovali sopranistky Viktória Ballánová a Erika Georgina Szabó, jej manželom Beppem sú tenoristi Pavol Oravec a Róbert Remeselník a bývalého manžela Gaspara si v alternáciách zahrajú barytonista Marek Pobuda a tenorista Marek Tokoš. Predstavenie zaznie v taliančine so slovenskými titulkami. Autorkou súčasného prekladu je Jana Gürtlerová a titulky upravovala Jana Biznarová.

Komorná Opera Bratislava

Nové hudobné divadlo – Komorná Opera Bratislava je prínosom pre súčasnú slovenskú hudobnú kultúru. Popri tradičnej veľkej opere vytvára samostatnú kontrapunktickú líniu v podobe inej filozofie a cieľoch. Tento súbor pozostáva z mladých začínajúcich umelcov, absolventov, študentov konzervatórií a iných umeleckých škôl, ktorí tu načerpajú prvé skúsenosti do ďalšieho profesionálneho života. V spolupráci s profesionálnymi osobnosťami tak získavajú odbornú hudobnú prax. Vo vývoji slovenského kultúrneho života predstavuje dôležitý medzník vznik Komornej opery v Bratislave v r. 1986 pod záštitou Slovenskej filharmónie, neskôr SND a ďalej ako samostatný súbor Ministerstva kultúry SR. Počas svojej 23. ročnej existencie súbor zinscenoval diela svetových aj domácich skladateľov, slovenské publikum uvidelo aj niekoľko premiér slovenských skladateľov.

Komorná Opera Bratislava, realizačný tím Krásovej opery Brundibár, 2016,
foto: Archív KOB

Na dedičstvo slovenskej národnej hudobnej kultúry nadviazal po 15. rokoch nový divadelný súbor – Komorná Opera Bratislava. Za jej ,,znovuotvorením“ stojí iniciatíva Romana Müllera a Lukáša Kunst-Lederera a po prvýkrát sa predstavila uvedením slovenskej premiéry opery Hansa Krásu Brundibár 31. marca 2014 v Kultúrnom dome Zrkadlový háj. V tento otvárací večer zaznelo aj sláčikové trio Gideona Kleina s tanečným performance a Tri hebrejské zbory Viktora Ulmanna.

Gaetano Donizetti: Rita
Komorná Opera Bratislava
premiéra
Dom kultúry Zrkadlový háj, Rovniankova 3, Bratislava
2. mája 2017 o 19.00 h

inscenačný tím

hudobné naštudovanie: Daniel Simandl
réžia: Tomáš Remy Sloboda
dramaturgia: Oľga Danášová
scéna: Tomáš Remy Sloboda, Laura M. Štorcelová
kostýmy: Laura M. Štorcelová
preklad: Jana Gürtlerová
titulky upravila: Jana Biznarová

osoby a obsadenie

Rita: Viktória Ballánová/Erika Georgina Szabó
Beppe: Pavol Oravec/Róbert Remeselník
Gasparo: Marek Pobuda/Marek Tokoš
spoluúčinkuje: orchester a company KOB

www.komornaopera.sk

Predstavenie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Vstupné/Entry: 12,00 EUR / Zľavnené vstupné/Discounted entry: študenti, ZŤP: 6,00 EUR Predaj vstupeniek v sieti Ticketportal a hodinu pred predstavením v DK kultúry Zrkadlový háj.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

zdroj: KOB, informoval Daniel Hevier, ml., KOB

článok aktualizovaný 25.4.

video

email

About Author

Ľudovít Vongrej

Leave A Reply