Dnes je: streda, 25. 4. 2018, meniny má: Marek, zajtra: Jaroslava

Koncerty Slovenskej filharmónie pod taktovkou šéfdirigenta Jamesa Judda

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislava – Päť dvojíc abonentných koncertov Slovenskej filharmónie bude od marca do júna 2018 patriť šéfdirigentovi Jamesovi Juddovi – 22., 23. a 28., 29. marca, 12., 13. a 19., 20. apríla a 31. mája a 1. júna 2018. James Judd uvedie v júni so Slovenskou filharmóniou a Slovenským filharmonickým zborom záverečný koncert festivalu Pražská jar, venovaný 100. výročiu založenia Československej republiky.

(reklamný text článku dodala SF)

Článok aktualizovaný 28. 3. 2018 o 9:33 o zmenu sólistického obsadenia Veľkonočného koncertu 28. a 29. marca.

Marcové koncerty s Jamesom Juddom

Vo štvrtokpiatok 22.23. marca sú na programe koncertov diela troch skladateľov. Dramaturgia aj v tejto sezóne reflektuje na jubileá slovenských umelcov. V marci t.r. oslavujú okrúhle životné jubileum (60) slovenský skladateľ Egon Krák a koncertný majster skupiny violončiel SF, člen Moyzesovho kvarteta, Ján Slávik. Pri tejto príležitosti Egon Krák skomponoval dielo Message, čiže Správu pre violončelo a orchester (2017), ktorá vznikla predovšetkým z pocitu radosti a priateľstva, ktoré ich spájajú s Jankom Slávikom už takmer 45 rokov.

Egon Krák

Egon Krák o diele píše: „Mal som v živote viackrát príležitosť písať hudbu pre komorné zoskupenia, v ktorých pôsobil, alebo bol ich členom, ani raz to však nebola orchestrálna hudba so sólovým violončelom. MESSAGE má však hudobný obsah, akýsi druhý plán, ktorý sa zrodil z pokusu vytvoriť hudobný komentár pocitov a postojov, ktoré skladateľ cíti k okolitému svetu. Minimálne od čias, keď Clément Janequin vytvoril geniálny chanson La Jalousie ( žiarlivosť ), plný nepokoja a napätia, alebo od Debussyho „hudobného prekladu“ esencie Mallarmého Fauna, sú autori hudby konfrontovaní s výzvou tlmočiť viac, než len ilustráciu vizuálneho zážitku. Neviem, do akej miery bude obsah mojej Správy zrozumiteľný ( skladateľ vždy dúfa, že mu bude publikum rozumieť), zdá sa mi však podstatné, že jeho výklad a pochopenie určite nebudú a nemôžu byť totožné u každého človeka – presne tak je to aj s vnímaním sveta, v ktorom žijeme.“

James Judd, Slovenská filharmónia,
foto: Peter Brenkus

Po premiére diela Message bude nasledovať Koncert pre klavír a orchester č. 5 F dur „Egyptský“, op. 103 Camilla Saint-Saënsa, ktorý zaznie v interpretácii pôvodom srbskej klaviristky Jasminky Stancul. Piaty koncert pre klavír uzatvára rad skladateľových koncertov, ktoré komponoval pre vlastné koncertné potreby. Skomponoval ho v roku 1896 na jednej zo svojich zimných dovoleniek v egyptskom Luxore, preto dostal prívlastok „Egyptský“. Koncert patrí medzi Saint-Saënsove najznámejšie diela. Napriek tomu sa uvádza zriedka. Na záver zaznie Symfónia č. 5 D dur, op. 107 Reformačná Felixa Mendelssohna Bartholdyho. Skladateľ ju komponoval na objednávku reformnej cirkvi v Augsburgu.

Nasledovať budú Veľkonočné koncerty, ktoré sa uskutočnia v bratislavskej Redute a Katedrále sv. Martina.

V stredu a vo štvrtok 28. a 29. marca sú na programe Veľkonočné koncerty v Koncertnej sieni SF.

Slovenská filharmónia, Slovenský filharmonický zbor (zbormajster Thomas Lang) – šiesti sólisti – uvedú pod taktovkou šéfdirigenta Jamesa Judda zriedka uvádzané oratórium Felixa Mendelssohna Bartholdyho Paulus, prvé z dvojice monumentálnych oratórií skladateľa. Namiesto pôvodne ohlásených umelcov – tenoristu Dominika Wortiga a sopranistky Chen Reiss, ktorí svoje účinkovanie odriekli z vážnych zdravotných dôvodov, na koncertoch vystúpia rakúsky tenorista Rainer Trost, sólista Viedenskej štátnej opery a nemecká sopranistka Sibylla Duffe, sólistka Oper am Rhein v Düsseldorfe. Spolu s nimi uvedú toto dielo chorvátska altistka Anthea Barac, slovenský popredný basista Peter Mikuláš (Paulus) a členovia basovej skupiny Slovenského filharmonického zboru Matúš Trávniček a Peter Kollár.

Mendelssohn Bartholdy spoločne s Robertom Schumannom vyvinuli veľké kvantum energie na revitalizáciu tradície Bachových a Händlových oratoriálnych (respektíve pašiových) projektov. V duchu dvoch majstrov sa odvíja aj príbeh opisujúci život a dielo apoštola Pavla. Vo svojej dobe bolo toto dielo veľmi obľúbené, takže autor ho expedoval aj na pódiá vo Veľkej Británii, kde je zborový spev uctievanou hodnotou a tradíciou. Koncerty sa začnú o 19-tej.

Veľkonočný koncert v Katedrále sv. Martina

Členovia Slovenského komorného orchestra (um. vedúci Ewald Danel) už tradične uvádzajú v predveľkonočnom období dielo Sedem posledných slov nášho Spasiteľa na kríži Josepha Haydna. Autor začal komponovať dielo v roku 1785 na podnet predstaveného katedrály Santa Cueva v juhošpanielskom meste Cádiz, ktorý ho požiadal, aby napísal hudbu na „sedem posledných slov nášho Spasiteľa na kríži“. Už počas Haydnovho života sa stal tento opus jedným z jeho najslávnejších diel.

Slovenský komorný orchester

V Katedrále sv. Martina zaznie v nedeľu 25. marca v interpretácii Slovenského komorného orchestra (um. vedúci Ewald Danel), Katedrálneho zboru sv. Martina (zbormajster Ján Miškovič). Po ich boku vystúpi kvarteto vokálnych sólistov. Koncert sa začne o 15-tej.

Viac informácii o koncertoch Slovenskej filharmónie nájdete na www.filharmonia.sk.

Informovala: Martina Tolstová, SF

video


Ak vás tento článok zaujal a chceli by ste byť informovaní o novinkách na webe Opera Slovakia, prihláste sa na odber pravidelného týždenného newslettera.

email
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľajte tento článok alebo komentujte:
  •  
  • 22
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O autorovi

redakcia

Zanechajte komentár