Dnes je: utorok, 22. 5. 2018, meniny má: Júlia, Juliána, zajtra: Želmíra

Kórejská sopranistka Sooyeon Kim na Košickej hudobnej jari zaujala

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Ďalší z koncertov jarného hudobného festivalu v Košiciach 26. apríla 2018 bol venovaný spevu, opere a operete, ale jeho názov „Operné pêle – mêle“ nebol výstižný, ani dosť decentný, vzhľadom k nárokom, aké by malo mať každé festivalové podujatie. Publikum prišlo na koncert vo veľkom počte, najväčším lákadlom bola sólistka večera, kórejská sopranistka Sooyeon Kim a orchester Štátnej filharmónie Košice so stálym hosťujúcim dirigentom Leošom Svárovským, ktorý tu má bohaté zastúpenie priaznivcov.

Obaja sa pred rokom predstavili v Bratislave na novoročnom koncerte, každý z nich má vo svojom profile množstvo iných vystúpení na slávnych pódiách sveta. Sopranistka študovala na Juilliard School v New Yorku a na Indiana University, svoju kariéru začala r. 2010 recitálom v Lincoln Centre v New Yorku a odvtedy mala príležitosť predstaviť svoj talent na renomovaných koncertných pódiách v Luxembursku, Soule, Viedni, Tokiu, Hong-Kong-City a i. Z jej životopisu vyberáme: „…po úspešnom pražskom debute bola pozvaná účinkovať s tenoristom Jonasom Kaufmannom na prestížnom hudobnom festivale v Českom Krumlove.“

Košická hudobná jar, 2018,
Sooyeon Kim, Leoš Svárovský, Štátna filharmónia Košice,
foto: Jaroslav Ľaš

Program, aký pripravili, mal neobvyklú dramaturgiu. Hlavnou osou boli skladby majstrov romantizmu, striedavo inštrumentálne s piesňami a áriami so sólovým spevom. Treba oceniť výber orchestrálnych vstupov, v ktorých sa opäť ukázala erudícia orchestra a jeho hráčov, súlad s dirigentom Leošom Svárovským a jeho predstavou o výraze a umeleckej hodnote skladby. Temperamentný a zrozumiteľný, suverénny dirigent sa dokázal preniesť a s istotou unášať aj cez drobné nezrovnalosti, rytmické či intonačné neistoty, alebo nevydarené akcenty, kým naopak strhujúco viedol celý ansámbel k vášnivým prejavom s citovou hĺbkou, miestami až roztúženou milostnou dynamikou, alebo naopak hravou distingvovanou zábavou.

Košická hudobná jar, 2018,
Leoš Svárovský, Štátna filharmónia Košice,
foto: Jaroslav Ľaš

Na úvod zaznela málo známa Symfónia D dur Vincenza Belliniho, prvá z jeho šiestich symfónií, s jednoduchou, ale pôsobivou inštrumentáciou, melodickým bohatstvom. Aj ďalšia z inštrumentálnych vstupov, Pucciniho Capriccio sinfonico patrí k dielam mladého tvorcu, absolventa milánskeho konzervatória, ktoré vytvoril pred prvými operami. Práve preto počujeme v tematickom materiáli náznaky jeho neskorších opier. Celý orchester si „prišiel na svoje“ v skladbe tvorcu baletnej hudby, akým bol francúzsky majster Léo Delibes. Suita z tancov baletu Sylvia rozohrala ľúbivú melodiku valčíka, kde prebúdzali pozornosť akordické pasáže fláut a populárna Pizzicato polka strhla k všeobecnému nadšeniu. K najvydarenejším skladbám, ktoré si získali zaslúžený úspech bolo Intermezzo z opery Pietra Mascagniho Priateľ Fritz, ktorá v čase svojho vzniku nezaslúžene nenašla odozvu. Vstupy harfy s perfektným výkonom Ivany Boggerovej a sóla huslí koncertného majstra Mátyása Mézesa obohacovali každú danú tému. Ďalšie orchestrálne skladby boli vyberané zo sveta operety a zábavného žánru, darilo sa najmä valčíkovou piesňou Carla Michaela Ziehrera (Viedenské dievčatá) a hlavne v Humoristických variáciách „Was kommt dort von der Höch“ majstra operety Franza von Suppé-ho. Jeho nápadité vstupy nástrojov vtipne striedali svoje charakteristické farby. (S monumentálnym dielom Requiem tohto skladateľa sa stretneme na záverečnom koncerte hudobnej jari 17. mája).

Košická hudobná jar, 2018,
Sooyeon Kim, Štátna filharmónia Košice,
foto: Jaroslav Ľaš

V súvislosti s repertoárom sólistky večera Sooyeon Kim možno s obdivom upozorniť na jeho široký záber, od veristov Belliniho, Pucciniho cez Delibesa až po Lehára a Straussa ml. Na koncertnom pódiu zapôsobila subtilnosťou a napriek tomu pevne posadeným, hutným, ľahko ovládaným a farebne pôsobivým hlasom. Jej technika nepripúšťa žiadne namáhavé alebo forsírované tóny, sopranistka má široký register od tmavých až po najvyššie tóny. Jej koloratúry zniesli najvyššie hodnotenia, boli vedené s ľahkosťou a temperamentom. V Belliniho árii Casta diva by sme privítali hlbší, tajuplnejší, tragicky citovo znejúci výraz, ktorý umelkyňa získa vo svojom vyššom veku, teraz sa jej viac darilo v Pucciniho áriách z opier Madame ButterflyGianni Schicchi. Zvlášť v árii O mio babbino caro excelovala citovou hĺbkou výrazu. V operetnej časti večera sa sólistka rozihrala v árii Franza Lehára z operety Giuditta, hoci tempo sa miestami rozkolísalo a pohybu na scéne pribudlo. Pieseň Luigi Arditiho Il Bacio bola pre mnohých objavom ako milostná hravá melódia. Vrcholom sa stal populárny valčík Hlasy jari Johanna Straussa ml., ktorým sa skončil pôvabný, svieži a povznášajúci koncert.

Autor: Lýdia Urbančíková

písané z koncertu 26. 4. 2018

O programe 63. ročníka Košickej hudobnej jari sme písali TU…

Košická hudobná jar 2018
Operné pêle – mêle
Dom umenia 26. apríla 2018

Štátna filharmónia Košice
Leoš Svárovský, dirigent
Sooyeon Kim, soprán

program koncertu

V. Bellini: Symfónia D dur
Casta Diva, ária Normy z opery Norma
G. Puccini: Capriccio sinfonico
Un bel di vedremo, ária Čo-Čo-San z opery Madama Butterfly
L. Delibes: Suita Sylvia (Intermezzo a Valse lente, Polka Pizzicato)
Les filles de Cadix, piseň
P. Mascagni: Intermezzo z opery L’Amico Fritz
G. Puccini: O mio babbino caro, ária Lauretty z opery Gianni Schicchi
C. M. Ziehrer: Weaner Mad´ln, valčík op. 388
F. Lehár: Meine Lippen sie Küssen so heiss, ária z operety Giuditta
F. von Suppé: Was kommt dort von der Höh?, Humoristické variácie
L. Arditi: Il Bacio, piseň
J. Strauss ml.: Frühlingsstimmen, Hlasy jari, valčík pre koloratúrny soprán op. 410

www.sfk.sk


 

Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľajte tento článok alebo komentujte:
  •  
  • 22
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O autorovi

Lýdia Urbančíková

muzikologička, dramaturgička, hudobná kritička, hudobná historička a publicistika

Zanechajte komentár