Dnes je: pondelok, 20. 11. 2017, meniny má: Félix , zajtra: Elvíra

Magdalena Kožená, Andrea Marcon a Händel

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Spoločnosť Gesamtkunstwerk aj v aktuálnej sezóne pripravila pre svoje publikum niekoľko hudobných bonbónikov, ktoré nepochybne obohatia (nielen) bratislavský hudobný život. Hneď prvý koncert priniesol do bratislavskej Reduty svetovú interpretačnú špičku: Magdalenu Koženú a Venice Baroque Orchestra.

Minulá sezóna pritom bola tiež bohatá: Gesamtkunstwerk participoval na znovuuvedení zabudnutej Vivaldiho opery Arsilda v Slovenskom národnom divadle v réžii Davida Radoka, s luxusným speváckym obsadením a účasťou súboru starej hudby Collegium 1704 pod vedením Václava Luksa. Inscenácia dostala päť divadelných ocenení sezóny v ankete Dosky 2017 (pozn. red.: písali sme o tom TU…). Na druhom koncerte sa predstavilo svetoznáme klavírne duo sestier Katie a Marielle Labėque s transkripciou Bernsteinovej West Side Story. Tretiemu koncertu dominovala zasa osobnosť husľového virtuóza a dirigenta Juliana Rachlina a spolu s orchestrom Camerata Salzburg uviedli diela Mendelssohna a Mozarta. Na poslednom koncerte minulého abonentného cyklu sa predstavil domáci súbor starej hudby Musica Aeterna s dirigentom Kevinom Griffithsom a klaviristkou Petrou Matějovou.

Andrea Marcon, Magdalena Kožená, Venice Baroque Orchestra,
koncert abonentného cyklu spoločnosti Gesamtkunstwerk, 2017,
foto: Robert Tappert

Úvodný koncert sezóny 2017 – 2018 patril mezzosopranistke Magdalene Koženej. Brnianska rodáčka a absolventka Vysokej školy múzických umení v Bratislave si svetové renomé získala spoluprácou s významnými dirigentami a súbormi starej hudby v historicky poučenej interpretácii. Stala sa vyhľadávanou mozartovskou speváčkou. Neskôr si repertoár rozšírila o romantický repertoár s dôrazom na francúzsku provenienciu a dnes siaha až po 20. storočie. Je tiež vyhľadávanou interpretkou českej a nemeckej piesňovej literatúry a v súčasnosti sa aktuálne venuje aj španielskemu flamencu i swingovej hudbe.

Andrea Marcon, Venice Baroque Orchestra,
koncert abonentného cyklu spoločnosti Gesamtkunstwerk, 2017,
foto:a Robert Tappert

Venice Baroque Orchestra pod vedením barokového bádateľa, čembalistu a dirigenta Andreu Marcona patrí v súčasnosti medzi najvyhľadávanejšie ansámbly špecializujúce sa na hru na historických hudobných nástrojoch v celosvetovom kontexte. Spolu s Magdalenou Koženou nahrali a pred desiatimi rokmi vydali vynikajúci album árií z opier a oratórií Georga Friedricha Händela pod názvom Ah! Mio cor. S podobným programom vystúpili tentoraz aj v Bratislave, árie doplnili tromi Concerti Grossi.

Magdalena Kožená, koncert abonentného cyklu spoločnosti Gesamtkunstwerk, 2017,
foto: Robert Tappert

Magdalena Kožená predstavila dramaturgicky vynikajúco zostavenú kolekciu ôsmych árií z opier Giulio Cesare in Egitto (1724), Rinaldo (1711), Alcina (1735), Agrippina (1709) a Ariodante (1735) Georga Friedricha Händela. Z každej árie vytvorila skvostný dramatický výstup. Od prvých tónov speváčka dala najavo, že v jej podaní nebude Händel iba čistým belcantovým spievaním. Postavy sú pre Koženú dramatickou výzvou; máloktorá interpretka starej hudby pracuje s tak výraznou dávkou expresie. Miestami sa nezdráha použiť znetvorený tón na vyvolanie adekvátneho dramatického výrazu a pracuje s neuveriteľne bohatou výrazovou paletou. Je to však expresivita pod dokonalou kontrolou, technickou i emocionálnou; mezzosopranistka má dokonalý cit pre jej dávkovanie. Vďaka tejto schopnosti dokáže akoby neautenticky opúšťať štylizovaný barokový afekt a nahradiť ho kontrolovanou emóciou. Silná je aj v prostých melódiách, lyrických pasážach i efektných pianach. Jej händelovská interpretácia je mimoriadne sugestívna a aj keď možno koloratúry nedosahujú dokonalosti allegrových pasáží Cecilie Bartoli, má oproti Talianke inú výhodu: Kožená obracia viac pozornosti na hudbu a jej obsah, ako na seba. Jej hlas v posledných rokoch dozrel, hĺbky nabrali na závažnosti a tradične mimoriadne kvalitný vysoký register sa zaoblil do unikátnej medovej farby. So skvelým Venice Baroque Orchestra je príkladne zohratá. Súbor benátskych muzikantov pod vedením Andreu Marcona sa predstavil v skvelej forme – hrali so vzrušujúcou energiou a vášňou, hoci nie tak expresívne a rozhodne diskrétnejšie ako ich krajani Il Giardino Armonico. Benátčania sú delikátnejší, viac sa hrajú s farbami, frázami i dynamikou. Ich súhra je dokonalá, hrajú doslova ako jeden človek. Mimoriadne silné sú sláčiky pod vedením koncertného majstra Gianpiera Zanocca a kúzelný fagot Stefana Meloniho.

Andrea Marcon, Magdalena Kožená, Venice Baroque Orchestra,
koncert abonentného cyklu spoločnosti Gesamtkunstwerk, 2017,
foto: Robert Tappert

Händelovský koncert Magdaleny Koženej a Venice Baroque Orchestra s Andreom Marconom bol doslova hudobnými barokovými bakchanáliami. Plán pokračovania tejto sezóny abonentného cyklu Gesamtkunstwerk, kde nájdeme mená ako Rudolf Buchbinder, Gustavo Dudamel, či Sir András Schiff, sa síce posunie od baroka viac smerom k súčasnosti, no rozhodne sľubuje ďalšie silné zážitky.

Autor: Jozef Červenka

písané z koncertu 5. 11. 2017

Koncert abonentného cyklu spoločnosti Gesamtkunstwerk
Georg Friedrich Händel – Výber árií z opier
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
5. novembra 2017

Andrea Marcon, dirigent
Magdalena Kožená, mezzosoprán
Venice Baroque Orchestra

program koncertu

Concerto grosso B dur Op. 3, č. 2, HWV 313
(Vivace, Largo, Allegro, Moderato, Allegro)
L’angue offeso mai riposa, ária Sesta z 2. dejstva opery Giulio Cesare in Egitto
Cara Sposa
, ária Rinalda z 1. dejstva opery Rinaldo
Concerto grosso G dur Op. 6, č. 1, HWV 319
(A tempo giusto, Allegro, Adagio, Allegro, Allegro)
Verdi prati, ária Ruggiera z 2. dejstva opery Alcina
Venti, turbini
, ária Rinalda z 1. dejstva opery Rinaldo
prestávka
predohra z opery Ariodante
Ogni vento ch’al porto lo spinga
, ária Agrippiny z 2. dejstva opery Agrippina
Se pietà di me non senti
, ária Kleopatry z 2. dejstva opery Giulio Cesare in Egitto
Concerto grosso a mol Op. 6, č. 4, HWV 322
(Larghetto affettuoso, Allegro, Largo e pianto, Allegro)
Pensieri, voi mi tormentate, ária Agrippiny z 2. dejstva opery Agrippina
Dopo notte, ária Ariodanteho z 3. dejstva opery Ariodante

prídavok

Piangerò la sorte mia, ária Kleopatry z 3. dejstva opery Giulio Cesare in Egitto

www.gesamtkunstwerk.eu

email

About Author

Jozef Červenka

Leave A Reply