Dnes je: piatok, 20. 7. 2018, meniny má: Eliáš, Iľja, zajtra: Daniel

Martin Gyimesi: Život ma nasmeroval na operu

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Je novým členom sólistického ansámblu Opery SND, ale v divadle už určitý čas pôsobí. Má rád operu, rock a maskáče. Spievať sólovo na javisku našej prvej scény považuje za výzvu a s týmto postojom a entuziazmom aj pristupuje k práci. Prinášame vám rozhovor s budúcim Nemorinom, Taminom, či Don Ottaviom, mladým začínajúcim slovenským tenoristom Martinom Gyimesim.

Aká bola vaša cesta k hudbe, k opere?

Všetko sa to začalo tým, že ma moja mamička ako šesťročného prihlásila do Bratislavského chlapčenského zboru (BCHZ) pod vedením úžasnej dirigentky pani Rovňákovej, za čo som jej nesmierne vďačný! V tomto zbore som sa zoznámil so sakrálnou hudbou a samozrejme sme koncertovali doma aj v zahraničí. Popri tomto zbore ma mamička prihlásila aj na ZUŠku (zobcová flauta), dôvodom bolo, že som mal padnutý hrudník a lekári pre mňa odporúčali hru na nejaký dychový nástroj, alebo aby som spieval. Zrejme toto bolo najväčším dôvodom, aby som sa venoval hudbe. V rodine nemáme hudobníkov a tak som ja chalan z bratislavskej Petržalky nemal inú motiváciu venovať sa klasickej hudbe. Ako starší som mal možnosť zaspievať si aj v muzikáli a taktiež aj v rockovej kapele.

Martin Gyimesi, foto: súkromný archív MG

Martin Gyimesi,
foto: súkromný archív MG

Spomeniete si čím vás ako chlapca z Petržalky zaujala klasická hudba?

Spočiatku som BCHZ, ale aj hodiny na hudobnej bral ako takú povinnosť, ale postupne som si k hudbe našiel cestu až som v nej videl svoju budúcnosť a začala ma veľmi baviť. Ako som už spomínal, napriek tomu, že v rodine nemáme hudobníkov, klasická hudba ma oslovila najmä cez spomínaný BCHZ. Na ZUŠke som od flauty postupne pokračoval hrou na saxofón, takže aj hra na dychové nástroje bola dobrá príprava na operný spev. Klasická hudba ma zaujala prepracovanosťou, štýlovosťou a jej interpretácia a objavovanie ma veľmi baví.

Kedy nastal ten moment, že ste sa hudbe, resp. opere chceli venovať profesionálne?

Po ZUŠke som po kratšej odmlke začal študovať spev na Štátnom konzervatóriu, kde som sa bližšie zoznámil so sólovým profesionálnym spevom a operou. Mal som vynikajúcich profesorov, ktorí boli zárukou toho, že som k opere získal pozitívny vzťah.

Ktorí to boli pedagógovia spevu?

Na Štátnom konzervatóriu v Bratislave som prvý ročník študoval u pána profesora Františka Livoru, neskôr až do ukončenia u Gurgena Ovsepiana, s ktorým máme aj naďalej veľmi blízky vzťah a k môjmu formovaniu taktiež výraznou mierou prispela pani prof. Ľubica Rybarská.

Spev ste začali študovať ako 23. ročný. Prečo až tak neskôr, mali ste obdobie, kedy ste sa ako mladý človek hľadali?

Spev na konzervatóriu som začal študovať ako starší po tom, ako som mal takú šesťročnú pauzu, v ktorej som sa hľadal. V tomto nerozhodnom období som študoval na Strednej priemyselnej škole odbor Technicko informatívne služby, neskôr som pracoval v rodinnom podniku ako asistent predaja, takisto som sa prihlásil na herectvo (VŠMU), žiaľ neúspešne. Taktiež neúspešne dopadlo moje podnikanie v gastronómii. Neúspechy v tomto období ma v podstate upevňovali v tom, že mojim smerom bude hudba.

Martin Gyimesi, foto: súkromný archív MG

Martin Gyimesi,
foto: súkromný archív MG

V divadle už pôsobíte nejaké to obdobie, začínali ste v opernom zbore SND. Ako vnímate toto obdobie?

Popri konzervatóriu som urobil konkurz do zboru Opery SND. Toto trojročné obdobie vnímam veľmi pozitívne, lebo popri skutočne náročnej práci v opernom zbore som mal možnosť zoznámiť sa s umeleckými dielami, ľuďmi v divadle, pracovať v divadelnom kolektíve, spoznať prácu pri reálnom naštudovávaní operných diel, myslieť harmonicky a vidieť veci z viacerých uhlov. U nás v divadle sa hovorí, že priestor sa musí ,,ochodiť“. Počas práce v zbore som mal možnosť ochodiť si javiskový, zákulisný, ale aj ten sólistický priestor. Dostal som aj niekoľko príležitostí na stvárnenie menších sólových postáv a tak som si odskúšal aj moju súčasnú sólistickú pozíciu.

Počas pôsobení v opernom zbore som na sebe pracoval a stále aj pracujem, chodil na viaceré konkurzy a sólistické predspievania v SND. Vyšlo až to posledné predspievanie pri súčasnom šéfovi Opery SND, pánovi Haiderovi a ja ďakujem súčasnému vedeniu Opery SND za túto pre mňa obrovskú príležitosť. Verím, že nesklamem a naplním očakávania vedenia opery, aj tie svoje.

Počas tohto obdobia ste dostali príležitosť sólisticky ,,ochodiť“ si javiská všetkých troch slovenských operných divadiel. Ktoré postavy to boli?

V roku 2009, počas štúdia na konzervatóriu mi zavolal môj profesor pán Ovsepian a oznámil mi, že do Banskej Bystrice potrebujú narýchlo tenora, ktorý náhle vypadol a tak som dostal ponuku v Banskej Bystrici premiérovať titulnú postavu Jania v Straussovej operete Indigo a štyridsať zbojníkov. V Banskej Bystrici som dostal aj ďalšie ponuky a to postavu Kajetána v operete Cigánska láska, potom Desire v opere U. Giordana Fedora a naposledy to bol Triquet v Eugenovi Oneginovi. V Opere SND to boli menšie postavy ako napr. Posol v Aide, Ujo Jožo v Cikkerovej opere Mr. Scrooge, Lampár v Pucciniho Manom Lescaut, Kapitán v Barbierovi zo Sevilly a Prvý ozbrojenec v opere Čarovná flauta. V košickej opere som spieval v koncertnom uvedení súčasnej slovenskej opery: 66 SEZÓN, ktorú by chcelo divadlo uviesť aj scénicky.

Máte za sebou aj prvú zahraničnú skúsenosť, kedy ste boli súčasťou ansámblu koncertu v priamom rozhlasovom prenose Verdiho opery Ernani z Mníchova. Priblížte našim čitateľom tento koncert.

V marci tohto roku ma oslovil riaditeľ Opery SND pán Haider s tým, aby som urýchlene naštudoval postavu Don Riccardo vo Verdiho diele Ernani, ktoré sme v koncertnej verzii uviedli v apríli 2013 v Mníchove (Prinzregententheater). Účinkoval som tam s vynikajúcimi umelcami ako napr. Olgou Romankovou, Ernestom Grisalesom, Mikolajom Zalasinskim… Dirigoval pán Haider. Toto koncertne prevedenie opery bolo v priamom prenose vysielané prostredníctvom rozhlasu a z koncertu vznikla aj nahrávka.

Martin Gyimesi, foto: súkromný archív MG

Martin Gyimesi,
foto: súkromný archív MG

Aká bola atmosféra pri takomto live prenose v plnej sále?

Atmosféra tam bola veľmi priateľská a ja som si to užíval. Veľmi ma potešilo, keď ma na jednej zo skúšok pán Haider predstavil ako budúceho sólistu SND. Boli tam skvelí ľudia, absolútni profesionáli, všetko tam išlo ako po masle a samotný koncert aj s atmosférou bol famózny. Predstavte si historické divadlo plné divákov, ľudia nám tlieskali, jednoducho fantastické, takto chcem pracovať.

V ktorých postavách vás budú mocť spoznať diváci Opery SND?

Momentálne naštudovávam postavu Nemorina v detskej skrátenej verzii Donizettiho opery Nápoj lásky, ktorá bude premiérovaná 14. septembra pod názvom Opera je zábava. Je to taký veľmi zaujímavý interaktívny prierez operou popredeľovaný hovoreným slovom známym moderátorom Martinom Vanekom. Je to moje prvé naštudovanie už ako sólistu Opery SND. Napriek tomu, že je to predstavenie určené pre deti, mám pred touto postavou ako aj pred týmto dielom veľký rešpekt a pristupujem k práci plne zodpovedne a profesionálne. Vnímam to ako výzvu a som zvedavý, ako to dopadne.

Po premiére tohto projektu ma čaká naštudovanie postavy Malcolm z Verdiho Macbetha, a nasledovať budú Alan Campbell (Dorian Gray), Tamino v Čarovnej flaute, Don Ottavio (Don Giovanni) a Čaplickij (Piková dáma). Zároveň už počas môjho pôsobenia v zbore Opery SND som bol obsadený do postavy básnika Edmonda v Pucciniho Manon Lescaut a do postavy Sultána Solimána vo Veľkej doktorskej rozprávke.

Pre speváka je dôležitý smer jeho vývoja. Máte predstavu, akým smerom by ste chceli viesť svoj hlas?

Ako vyplýva aj z repertoáru, ktoré mi ponúklo vedenie Opery SND, som nasmerovaný na lyrický tenorový repertoár, ale čo bude ďalej si netrúfam teraz povedať. Momentálne cítim, že som bol dramaturgiou opery správne zaradený do týchto postáv. Vývoj hlasu záleží od viacerých faktorov a mnohé z nich sa nedajú ovplyvniť. Všetko nechám voľne plynúť a uvidím aký bude prirodzený vývoj môjho hlasu, samozrejme pod pedagogickým vedením.

Ktorý je váš obľúbený operný autor?

Mám rád Pucciniho a z jeho diel operu Turandot ako vrchol jeho opernej tvorby. Momentálne je to pre mňa TOP. Samozrejme mám rád viacerých autorov a v každom diele je niečo čo človeka osloví.

Máte svoje spevácke vzory?

Je ním veľký tenor maestro Luciano Pavarotti, Franco Corelli a Giuseppe Giacomini.

Spomínali ste, že ste rocker. Je rocková hudba súčasťou vášho voľného času?

Áno, som fanúšikom Freddieho Mercuryho a rockovú hudbu často počúvam. V divadle mám toho momentálne veľa a tak relaxačne, hlavne v aute, počúvam tento druh hudby. Veľmi rád chodievam aj na veľké rockové koncerty. Okrem toho voľný čas trávim v maskáčoch v lese pri rôznych akciách ako člen klubu vojenskej histórie. Takže mám aj koníčky mimo svojho povolania, ktoré je môjim najväčším koníčkom.

Čo by ste dodali na záver nášho rozhovoru?

Som nesmierne rád, že som dostal veľkú príležitosť stať sa sólistom Opery nášho Slovenského národného divadla a aj ja sa tým pádom budem podieľať na umeleckom formovaní divadla, čo si pokladám za česť a tak chcem aj k práci v tomto divadle pristupovať. Som vďačný pánovi Haiderovi, pánovi Chudovskému a dramaturgickému tímu Opery SND a v neposlednom rade všetkým, ktorí ma neustále podporujú.

Ďakujem za rozhovor

Martin Gyimesi sa narodil v Bratislave, v súčasnosti pôsobí ako sólista Opery SND

Vzdelanie
1989 – 1997 Základná jazyková škola, Škarniclova – Palisády, Bratislava
1997 – 2001 SPŠe, odbor IT, Markova 1, Bratislava

Doplnkové vzdelanie
1989 – 1997 ZUŠ Topoľčianska, Bratislava (zobcová flauta, alt-saxofón)
2005 – 2011 Štátne konzervatórium v Bratislave, Tolstého 11. (operný spev prof. Gurgen Ovsepian)
2011 – Štátne konzervatórium v Bratislave, Tolstého 11 (operetná špecializácia)
2011 – 2012 VŠMU v Bratislave, spev, Ľ.Rybárska

Umelecké skúsenosti
1989 – 2001 – Bratislavský chlapčenský zbor pod vedením Mgr. M.Rovňákovej
2001 – 3.miesto v súťaži „Chanson Francaise“ v opere v chorvátskom Splite (medzinárodná súťaž)
2001 – 1.miesto v súťaži „Chanson Francaise“ organizovanej Francúzskym inštitútom a J. Žigom
2001 – 2003 – Frontman rockovej kapely „Marquee“ (Queen-revival) SR,ČR
2002 – 2004 – Spolupráca na projektoch Jaroslava Žigu
2009 – 2011 – Nová scéna Bratislava, Účinkovanie v muzikáli František z Assisi
od r. 2009 – SND Bratislava, člen operného zboru, zároveň sólové vystupovanie v operách AIDA, Manon Lescaut, Mister Scrooge, Barbier zo Sevilly, Veľká doktorská rozprávka, Čarovná flauta
od r. 2009 – Štátna opera Banská Bystrica – pravidelné sólo hosťovanie. (opereta Indigo, opereta Cigánska láska, opera Fedora a Eugen Onegin)
2011 – člen speváckeho koncertného zoskupenia „Ovsepianovci“
2013 – Koncertné prevedenie opery Ernani (G.Verdi), Mníchov, pod taktovkou F. Haidera. Postava Don Riccardo. (Live vysielanie)
2013 – Sólista opery SND

Pripravil: Ľudovít Vongrej

email
Operné gala 2018
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľajte tento článok alebo komentujte:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár