Dnes je: štvrtok, 19. 10. 2017, meniny má: Kristián , zajtra: Vendelín

Measha Brueggergosman v Bratislave

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Jedným z najočakávanejších podujatí aktuálneho ročníku letného hudobného festivalu Viva Musica! bol koncert kanadskej sopranistky svetového mena, Meashy Brueggergosman. Aj keď podtitul koncertu From Opera to Spiritual nebol celkom naplnený (z opier zneli iba orchestrálne čísla), temperamentná speváčka si bratislavské publikum doslova podmanila.

Measha Brueggergosman je osobitým fenoménom súčasnej opernej a koncertnej scény a jej osobitosť sa začína už pri neobvyklom mene, ktoré je zloženinou dievčenského priezviska a priezviska jej manžela. Speváčka nechcela mať mená dve (Bruegger-Gosman), rozhodla sa preto pre variant, o ktorom by sa dalo predpokladať, že sa s ním nedá urobiť kariéra. Meashe sa to napriek krkolomnému priezvisku podarilo a tak, ako spojila dve mená do jedného, aj jej svetová kariéra sa pohybuje v (minimálne) dvoch hudobných svetoch. Tým prvým je priestor klasickej hudby; zdráham sa napísať jednoducho opery, pretože pre sopranistku je piesňová tvorba hádam ešte istejším terénom, ako svet opery. Je jednou z najzaujímavejších piesňových interpretiek súčasnosti. Druhým svetom je afroamerický spirituál, kde sa cíti rovnako doma. Pre bratislavský koncert zvolila spojenie oboch svetov, pochopiteľne nie súčasne. Prvá polovica patrila klasickej hudbe, druhá spirituálu. Speváčku sprevádzal festivalový Symfonický orchester Viva Musica! pod taktovkou Moritza Gnanna. Nemecký dirigent v súčasnosti pôsobí najmä v Semperovej opere v Drážďanoch.

Viva Musica! 2017, koncert Meashy Brueggergosman v Bratislave,
Measha Brueggergosman, Moritz Gnann, Symfonický orchester Viva Musica!,
foto: Zdenko Hanout

Viva Musica! 2017, koncert Meashy Brueggergosman v Bratislave,
Measha Brueggergosman,
foto: Zdenko Hanout

Úvod koncertu patril predohre k Majstrom spevákom norimberským od Richarda Wagnera. Orchester Viva Musica! ju s dirigentom Moriztom Gnannom podali v adekvátne svižnom tempe, s prehľadným zvukom a nasadením, no istou dávkou kostrbatosti. Vyniklo viacero vydarených detailov, no celok postrádal kompaktný ťah. Po predohre Measha Brueggergosman predniesla jedno zo svojich špičkových naštudovaní, Päť piesní na slová Mathildy Wesendonckovej. Piesňový cyklus je jediným neoperným vokálnym dielom Richarda Wagnera. Ich vznik súvisí so vzťahom skladateľa k manželke drážďanského mecenáša Wesendoncka. Wagner ich pôvodne skomponoval iba so sprievodom klavíra, neskôr jednu zinštrumentoval a o orchestrálnu podobu ostatných sa postaral Felix Mottl, dirigent a propagátor Wagnerovho diela. Measha Brueggergosman cyklus interpretovala s dokonalým ponorom do nostalgickej a posmutnelej atmosféry piesní. Má nádherne zamatovo sfarbený plný soprán s charakteristickým zrnkom, pozoruhodným objemom a schopnosťou obsiahnuť aj mezzosopránové hĺbky. Napriek tomu sa žiadne zvukové orgie nekonali. Jej podanie bolo absolútne jemné, sústredené a napriek veľkej sále komorné. Je skvelou rozprávačkou piesňových príbehov, čomu nepochybne pomáha aj dokonalá nemecká dikcia. Nedá mi nespomenúť legendárnu interpretáciu tohto diela v podaní Jessye Normanovej, na ktorú Kanaďanka akoby filozoficky nadviazala. Orchester i dirigent boli vo Wagnerovom cykle výbornými a empatickými sprevádzačmi, zaskveli sa niekoľkými bravúrnymi sólami, i keď miestami speváčku trocha kryli (svoj podiel má na tom však aj nevďačná akustika sály). Komornú atmosféru a koncentráciu rušila časť publika, ktorá po každej piesni tlieskala. Možno by stálo za úvahu, aby organizátor (na podobných podujatiach a podobnom type publika) v budúcnosti divákov pred začiatkom decentne upozornil na koncertnú etiketu; bolo by to v prospech ich, aj účinkujúcich.

Viva Musica! 2017, koncert Meashy Brueggergosman v Bratislave,
Moritz Gnann, Symfonický orchester Viva Musica!,
foto: Zdenko Hanout

Viva Musica! 2017, koncert Meashy Brueggergosman v Bratislave,
Symfonický orchester Viva Musica!,
foto: Zdenko Hanout

Druhá časť koncertu sa niesla v odľahčenom duchu. Úvod opäť patril orchestru, ktorý s espritom a jazzovým feelingom predniesol Symfonické obrazy z opery Porgy a Bess od Georga Gershwina v aranžmáne Roberta Russela Bennetta. Measha Brueggergosman vzápätí pokračovala výberom spirituálov z cyklu Songs of Freedom. Sopranistka ich zväčša interpretovala „neoperným“ štýlom v nízkej polohe, takže bolo nutné použiť ozvučenie. V spirituáloch dokonale uplatnila svoj temperament, jazzové cítenie, znalosť mimoeurópskej hudby a techniky alikvótneho spevu. Symfonický orchester Viva Musica! s dirigentom Moritzom Gnannom ostali skvele jazzovo naladení (vynikla najmä kvalitná dychová sekcia) a speváčke „pomohli“ aj ako pozoruhodní zboristi.

Viva Musica! 2017, koncert Meashy Brueggergosman v Bratislave,
Moritz Gnann, Measha Brueggergosman,
foto: Zdenko Hanout

Sopranistka Measha Brueggergosman má vzácny dar. Nech zaspieva čokoľvek, veríme jej to. Uverili jej aj návštevníci koncertu v rámci festivalu Viva Musica! a búrlivými ováciami si vyžiadali prídavky v podobe skvostnej SummertimePorgy a Bess a repríz niektorých spirituálov.

Autor: Jozef Červenka

písané z koncertu 25. 8. 2017 v rámci festivalu Viva Musica!

www.vivamusica.sk

Measha Brueggergosman: From Opera to Spiritual
koncert v rámci festivalu Viva Musica! 2017
nová budova SND v Bratislave, 25. 8. 2017

Measha Brueggergosman, soprán
dirigent: Moritz Gnann
Symfonický orchester Viva Musica!

Richard Wagner – Wesendonck-Lieder
Songs of Freedom, výber spirituálov

fotogaléria

This slideshow requires JavaScript.

email

About Author

Jozef Červenka

Leave A Reply