Dnes je: nedeľa, 19. 11. 2017, meniny má: Alžbeta , zajtra: Félix

Medzinárodná úroveň košického koncertu Bel canto

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V poradí piaty večer v rámci 62. ročníka Košickej hudobnej jari sa niesol v znamení krásneho spevu a inštrumentálnych vstupov orchestra Štátnej filharmónie Košice s hosťujúcim koncertným majstrom Adamom Novákom a hosťujúcim dirigentom Talianom Paolo Gattom. Po prvýkrát sa v Košiciach a na koncertnom pódiu Domu umenia predstavila mezzosopranistka Jana Kurucová, sólistka Deutsche Oper Berlin. Sopranistka Veronika Holbová z Národného divadla moravskosliezskeho v Ostrave sa predstavila opätovne po vlaňajšom úspešnom vystúpení. Takto obsadené osobnosti účinkujúcich boli zárukou kvalitného umeleckého zážitku a publikum prijalo ponuku operného koncertu na filharmonickej „pôde“ vo veľkom počte.

Program, ktorý sme počuli bol neobvyklý a mimoriadne zaujímavý. V prvej časti koncertu, do prestávky zneli výňatky z opier W. A. Mozarta. V ďalšej časti zneli predohry, árie a duet z opier G. Donizettiho (Don Pasquale, Roberto Devereux), ária V. Belliniho z opery Capuletti e Montecchi. Teda program, ktorý si vyžaduje hlbokú znalosť talianskej opery, v prípade Mozartových opier znalosť klasického brilantného spôsobu spievania. Nie všetky programované opery patrili k všeobecne známym dielam, preto zaradenie populárnej predohry k opere Figarova svadba na úvod večera bolo inšpiratívne najmä v naštudovaní dirigentom Paolom Gattom, ktorý vnukol orchestru nádych operného štýlu interpretácie, bezchybné zvládnutie partov a ich dynamicky lahodné plynutie.

Košická hudobná jar, 2017,
Paolo Gatto,
foto: Jaroslav Ľaš

Košická hudobná jar, 2017,
Veronika Holbová, Paolo Gatto, Štátna filharmónia Košice,
foto: Jaroslav Ľaš

Adekvátny vstup mozartovského štýlu podnietil aj prvý vstup sopranistky Veroniky Holbovej v árii Elektry „D´Oreste“ z opery Idomeneo. Predstavila zmysel pre koloratúru, zvládla až kaskadérske hranie s presne a znelo pohrávajúcim sa partom, hoci jej plne nasadený, miestami až ostrý tón občas prekvapil. Postavu Idamanta z rovnakej opery predniesla Jana Kurucová vskutku nádherne, s klenutou melodickou hudobnou líniou, s dramatickými, kontrastnými muzikantsky znejúcimi gradáciami.

Košická hudobná jar, 2017,
Jana Kurucová, Paolo Gatto, Štátna filharmónia Košice,
foto Jaroslav Ľaš

Opera Don Giovanni je „operou opier“ a obe árie, Donny Anny ako aj Donny Elvíry zazneli v plnej kráse a dramatickosti. Sopranistka ako dramatická postava vyspievala všetky nuansy svojho partu, žiadalo sa nám viac sústredenia na ukončenie hudobných fráz, jemnejšie závery bez krátenia. Donnu Elvíru J. Kurucová stvárnila ako dramatický výkon s virtuóznou hlasovou technikou, s prekrásnymi pianami a bezchybnými koloratúrami. Holbovej interpretácia postavy Fiordiligi „Come scoglio“ z opery Così fan tutte presvedčila o jej veľkom, zdravom hlasovom fonde, spolu s orchestrom nechala vyniknúť ozdoby a prechod registra až po nízko položené tóny v kontraste s dramatickými výškami. Najúspešnejšia spolupráca mezzosopranistky s orchestrom zaujala v opere La clemenza di Tito, kde najmä s klarinetom (Martin Mosorjak) vytvorili súhru nádherného spoločného muzicírovania. Kurucovej cit pre virtuozitu bol evidentný po celý večer, jej zmysel pre dynamickú paletu výrazu sme zaznamenali najmä v dvojspeve so sopránom v poslednej Mozartovej skladbe, duete Servillie a Annie. Spoločne s dirigentom, inteligentne vedeným a hrajúcim orchestrom vyvrcholil quasi mozartovský recitál štýlovým a úspešným výkonom.

Košická hudobná jar, 2017,
Jana Kurucová, Veronika Holbová, Paolo Gatto, Štátna filharmónia Košice,
foto: Jaroslav Ľaš

Druhú časť večera naplnili predohra, árie a duet z opier G. Donizettiho a V. Belliniho, dirigent Paolo Gatto kultivovaným spôsobom viedol orchester aj s jeho sólovými vstupmi, zaujala krása tónu violončela, súhra s vynikajúcimi sláčikmi. Sopránová ária Noriny z opery Don Pasquale sa niesla v znamení koloratúr bezchybne zvládnutých aj v najvyšších polohách. K najúspešnejším patrila scéna, v ktorej Jana Kurucová priblížila dramatickú áriu Rómea V. Belliniho, ktorú autor pôvodne zamýšľal obsadiť kastrátom, obsahovala nielen náročné až inštrumentálne znejúce virtuózne kvality, ale najmä obsahovo pôsobivé práve tak intímny ako dramatický, až dravo exponovaný výraz prostredníctvom farebne pútavého hlasu.

Košická hudobná jar, 2017,
Jana Kurucová, Štátna filharmónia Košice,
foto Jaroslav Ľaš

Košická hudobná jar, 2017,
Jana Kurucová, Veronika Holbová, Paolo Gatto, Štátna filharmónia Košice,
foto: Jaroslav Ľaš

Opätovný návrat k Donizettimu v závere koncertu bol umeleckým vyvrcholením práve tak v inštrumentálnej predohre k lyrickej dráme Roberto Devereux ako aj náročnom, ale prekrásnom duete Anny a Giovanni z opery Anna Bolena, v ktorom sokyne dochádzajú nielen k vzájomnému prekáraniu, ale aj k citovému vyvrcholeniu pred popravou kráľovnej. Skladateľ nešetril náročnosťou žiadnu zložku, soprán nastupuje po prvom tóne v orchestri, po celý čas je typovo odlišný od lyricky s krásnou dynamikou prebiehajúcim mezzosopránom, aby vyzneli v spoločnom nástupe blížiacej sa drámy. Obe sólistky spoločne s dirigentom a jeho hlboko muzikantsky zrelom a vnímavom chápaní diela dovŕšili svoje vystúpenie v záplave obdivného uznania publikom.

Autor: Lýdia Urbančiková

písané z koncertu KHJ 11. mája 2017

Košická hudobná jar pokračuje ďalšími koncertami až do 24. mája
o programe 62. ročníka KHJ sme informovali TU…

Operný koncert BEL CANTO
Košická hudobná jar 2017
11. mája 2017
Dom umenia Košice

Paolo Gatto, dirigent
Veronika Holbová, soprán
Jana Kurucová, mezzosoprán
Štátna filharmónia Košice

program koncertu

Wolfgang Amadeus Mozart
Figarova svadba, predohra
Idomeneo: Ária Elektry D’Oreste, d’Aisace
Aria Idamanteho Non ho colpa
Don Giovanni: Ária Donny Anny Or sai chi l’onore
Ária Donny Elvíry Mi tradì quell’alma ingrata
Così fan tutte: Ária Fiordiligi: Come scoglio
La Clemenza di Tito: Ária Sesta Parto, parto
Duet Servillie a Annia Ah perdona al primo affetto

Gaetano Donizetti
Don Pasquale, predohra
Ária Noriny Quel guardo il cavaliere…So anch’io la virtu magica
Roberto Devereux, predohra
Anna Bolena: Duet Anny a Giovanny Sul tuo capo

Vincenzo Bellini
Capuletti e Montecchi: Ária Rómea Ascolta … Se Romeo t´uccise…

www.sfk.sk

fotogaléria

This slideshow requires JavaScript.

email

About Author

Leave A Reply