Dnes je: štvrtok, 26. 4. 2018, meniny má: Jaroslava, zajtra: Jaroslav

Musica aeterna s Zimmermannom, Mozartom a Haydnom

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Spoločnosť Gesamtkunstwerk priniesla do slovenského hudobného života závan pozoruhodnej a zmysluplnej činnosti. Potešila už samotná klasická forma abonentných cyklov, ktoré si pre svoje aktivity zvolila. 

Hneď prvé podujatie, s ktorým sa v tejto sezóne predstavila, bol bonbónik: participovala na znovuuvedení zabudnutej Vivaldiho opery Arsilda v Slovenskom národnom divadle v réžii Davida Radoka, s luxusným speváckym obsadením a účasťou špičkového súboru starej hudby Collegium 1704 pod vedením Václava Luksa. V druhom koncerte predstavila svetoznáme klavírne duo sestier Katie a Marielle Labėque s transkripciou Bernsteinovej West Side Story. Tretiemu koncertu dominovala zasa osobnosť husľového virtuóza a dirigenta Juliana Rachlina a spolu s legendárnym súborom Camerata Salzburg uviedli diela Mendelssohna a Mozarta. Posledný koncert aktuálneho abonentného cyklu sa odohral 19. júna v Koncertnej sieni Slovenskej filharmónie Reduta a predstavil sa na ňom domáci súbor starej hudby Musica aeterna s britským dirigentom Kevinom Griffithsom.

Kevin Griffiths, Musica aeterna,
koncert abonentného cyklu spoločnosti Gesamtkunstwerk, 2017,
foto: Robert Tappert

Program bol opäť zostavený s dramaturgickým vkusom a akcentom na 300. výročie narodenia Márie Terézie, uhorskej kráľovnej, korunovanej v Bratislave. Koncert tak vzdal poctu významnej panovníčke a zároveň sa stal oslavou obdobia, keď Bratislava (vtedy Prešporok, Presburg, Pozsony) bola významným európskym hudobným centrom.

Úvod koncertu patril predohre k melodráme Zelmor und Ermide od Antona Zimmermanna. Dnes neveľmi známy sliezsky skladateľ prežil dôležitú časť svojho tvorivého života v Bratislave, stal sa najvýznamnejším predstaviteľom bratislavského klasicizmu a jeho dielo bolo vo svojej dobe známe v celej Európe. Je autorom symfónií, koncertov, komornej hudby, omše, Singspielu Narcisse et Pierre a melodrám. Musica Aeterna patrí k dlhoročným propagátorom Zimmermannovho diela a predohra k jeho melodráme Zelmor und Ermide zaznela na koncerte v obnovenej premiére. Partitúru pre túto príležitosť pripravil Peter Hochel. Náš súbor s britským dirigentom Kevinom Griffithsom ju zahral s úžasným espritom a eleganciou, pozoruhodnou farebnosťou a vzácnou vyrovnanosťou nástrojových skupín.

Klavírny koncert č. 26 D dur Korunovačný skomponoval Wolfgang Amadeus Mozart pri príležitosti korunovácie syna Márie Terézie Leopolda II. Ide o predposledný klavírny koncert skladateľa; vznikol v čase premiéry opery Don Giovanni a posledných symfónií. Nepatrí k najpopulárnejším dielam svojho autora a cítiť v ňom istú časovú tieseň alebo nedostatok kompozičnej koncentrácie. Napriek tomu v sebe nezaprie zrelé majstrovstvo, melodické bohatstvo a klasicistický šarm. Česká klaviristka Petra Matějová, hrajúca na kladivkovom klavíri Paula McNultyho (vyrobeného podľa vzoru Walter und Sohn 1805)  pristúpila k dielu s neobyčajnou pokorou a vľúdnosťou. Ucho bežného poslucháča na jemný zvuk nástroja nie je zvyknuté, no veľmi rýchlo a rado sa mu poddá. Petra Matějová dokázala zo subtílneho tónu klavíra dostať neuveriteľné množstvo farieb, výrazovej bohatosti, hravosti – to všetko pri zachovaní pocitu zvukovej krehkosti. Napriek technickej zdatnosti sa vyvarovala i najmenšieho náznaku virtuóznej maniery a neuveriteľne diskrétne podala aj vlastné kadencie. Musica aeterna hrala v dokonalom súlade s koncepciou klaviristky.

Petra Matějová, Musica aeterna,
koncert abonentného cyklu spoločnosti Gesamtkunstwerk, 2017,
foto: Robert Tappert

Symfónia č. 48 C dur Mária Terézia Josepha Haydna je, podobne ako Mozartov koncert, trocha v tieni svojich slávnejších symfonických kolegýň. Jej podtitul zrejme neznamená priamu dedikáciu panovníčke, ale skôr fakt, že si ju osobne vypočula. Ide o slávnostne ladené dielo so skvostnou inštrumentáciou, v ktorom dominujú efektné party rohov i pochodové rytmy. V tomto záverečnom čísle koncertu sa naplno prejavil vynikajúci zmysel dirigenta Kevina Griffithsa pre delikátnu prácu s dynamikou a tempom i odkrytie jemne skrytej duchaplnosti Haydnových symfónií stredného obdobia. Musica aeterna sa prezentovala presnosťou, inštrumentálnou zdatnosťou, ľahkosťou, omamnou farebnosťou i strhujúcou dynamickosťou. A evidentnou radosťou z hry, ktorá je pri súboroch starej hudby príjemnou samozrejmosťou.

Kevin Griffiths, Musica aeterna,
koncert abonentného cyklu spoločnosti Gesamtkunstwerk, 2017,
foto: Robert Tappert

Pri pohľade na plán nasledujúcej sezóny abonentného cyklu Gesamtkunstwerk, kde sa skvejú mená ako Magdalena Kožená, Andrea Marcon, Rudolf Buchbinder, Gustavo Dudamel, či Sir András Schiff, sa dá konštatovať jediné – je sa na čo tešiť.

Autor: Jozef Červenka

písané z koncertu 19. júna 2017

Koncert abonentného cyklu spoločnosti Gesamtkunstwerk
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
19. júna 2017

Petra Matějová, kladivkový klavír
Musica aeterna
Kevin Griffiths, dirigent

Anton Zimmermann – Zelmor und Ermide, predohra k melodráme
Wolfgang Amadeus Mozart – Klavírny koncert č. 26 D dur KV537 „Korunovačný“
Joseph Haydn – Symfónia č. 48 C dur Hob.I:48 „Mária Terézia“

www.gesamtkunstwerk.eu

email
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľajte tento článok alebo komentujte:
  •  
  • 121
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O autorovi

Jozef Červenka

hudobný kritik a publicista

Zanechajte komentár