Dnes je: štvrtok, 19. 10. 2017, meniny má: Kristián , zajtra: Vendelín

Mystérium zázrakov, ktoré niekto nazval hudbou

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
49. koncertná sezóna Štátnej filharmónie Košice sa v tomto roku začala neobvykle už v auguste. Prvými boli koncerty mimo hlavného miesta pôsobenia, pod taktovkou externého dirigenta Igora Dohoviča v Dome kultúry v Buzici a v kúpeľoch Štós. Aj ďalšie koncerty, ktorými sa predstavili v Maďarských mestách Békescsaba a Szarvas pod taktovkou Maroša Potokára boli repertoárovo stavané viac na populárnych skladbách majstrov.

Náročnejším bol september, keď sa otvorili „brány“ 47. ročníka medzinárodného organového festivalu s reprezentatívnymi organovými koncertmi v Košiciach, Spišskej Novej Vsi, Rožňave, Sabinove a v Kežmarku. Konal sa v rámci Roku Jozefa Grešáka (1907 – 1987), venovaný bol pamiatke a nedožitým 80. narodeninám svojho zakladateľa Ivana Sokola. Na organových recitáloch v tomto roku účinkovali Charles Andrews (Veľká Británia), Róbert Kovács (Maďarsko), Christian Schmitt (Nemecko), Pieter van Dijk (Holandsko) a Pavol Valášek zo Slovenska (uskutoční sa 5. októbra v Košiciach). V rámci festivalu bol jeden koncert venovaný aj orchestrálnemu organovému dielu, čím dramaturgia vyhovela mnohoročným túžbam Košičanov, aby koncert organového festivalu bol súčasne aj otváracím koncertom novej koncertnej sezóny Štátnej filharmónie Košice (ŠfK). Obe podujatia tak získali na jedinečnosti, slávnostnom rúchu a hodnote. Bol to teda otvárací koncert 49. koncertnej sezóny Štátnej filharmónie Košice, ktorý 28. 9. 2017 prilákal do Domu umenia umeniachtivé publikum v nebývalom počte.

Otvárací koncert 49. koncertnej sezóny Štátnej filharmónie Košice, 2017,
Robert Jindra, Christian Schmitt, Štátna filharmónia Košice,
foto: Daniel Jäger

Hodinu pred začiatkom slávnostného koncertu si nadšenci a členovia Klubu priateľov hudby mohli vypočuť obľúbenú „predkoncertnú“ prednášku o diele, ktoré zaznie na koncerte. Bývalý koncertný majster huslista Karol Petróczi si svojimi propagačnými textami, hudobnými ukážkami a celkove príjemnou atmosférou si získal pozornosť už v predchádzajúcich sezónach a ako sme sa mohli presvedčiť, jeho prístup k partitúre, o ktorej zasvätene hovorí má parametre profesionality, citového vzťahu k hudbe, k poslucháčovi, u ktorého predpokladá vedomosti a inteligentný prístup k umeniu. Aj programované Elgarove variácie Enigma boli poslucháčom po tomto predstavovaní zrozumiteľnejšie a bližšie. Jeho pozvanie k „mystériu zázrakov, ktoré niekto nazval hudbou“ mnohí prijali v slávnostnej nálade pripravení na umelecký zážitok.

Otvárací koncert 49. koncertnej sezóny Štátnej filharmónie Košice, 2017,
Július Klein, Štátna filharmónia Košice,
foto: Daniel Jäger

Program Otváracieho koncertu 49. koncertnej sezóny ŠfK oproti avizovaným skladbám zaznamenal zmenu. Ohlásil ju v úvodnom príhovore riaditeľ Július Klein. Namiesto „plagátovanej“ úvodnej skladby Jozefa Grešáka Rotory II. zaradili do programu Predohru k opere Richarda Wagnera Majstri speváci norimberskí. Súčasne privítal na mieste nového druhého koncertného majstra huslistu Mátyása Mézesa, ktorý bude popri Marošovi Potokárovi ďalšou umeleckou tvorivou postavou vyše 80-členného orchestra.

Mimoriadnou udalosťou koncertu bolo účinkovanie mladého českého dirigenta Roberta Jindru a sólistu večera nemeckého organistu Christiana Schmitta. Úvodnú skladbu naštudoval dirigent z pohľadu veľkého znalca hudby R. Wagnera, uprednostnil jeho dramatický vstup, mohutné fanfáry ako aj lesk a majestát, s akým nastúpili do novej sezóny členovia orchestra. Ich výkon už v tomto diele prezrádzal dôkladnú prípravu nielen v orchestrálnych skupinách ale i v každom jednotlivom nástroji. Dirigent R. Jindra je Košičanom známy hlavne z jeho excelentných naštudovaní opier L. Janáčka Jej pastorkyňa a R. Wagnera Víly v Štátnom divadle Košice (pozn. red.: Robert Jindra sa za hudobné naštudovanie slovenskej premiéry Wagnerovej opery Víly umiestnil aj v Ankete opernej kritiky, ktorej výsledky si prečítate TU…). Za dirigentským pultom symfonického orchestra sme sa presvedčili o jeho mimoriadnych vlastnostiach vo vzťahu k hudbe, hudobnému obsahu, naštudovaniu každého tónu, každej témy či súzvuku.

Otvárací koncert 49. koncertnej sezóny Štátnej filharmónie Košice, 2017,
Robert Jindra, Štátna filharmónia Košice,
foto: Daniel Jäger

Darilo sa mu predovšetkým v súhre so sólistom Christianom Schmittom v Symfónii č. 3 pre organ a orchester, op. 69 Charlesa-Marie Widora. Skladateľov novoromantický štýl sa niesol v akusticky monumentálnom znení akoby v katedrále s organom a jeho protipólom, orchestrom s bohatými hudobnými invenciami. Skladba má dve časti, každá z nich na menších plochách nechala vyznieť „príbeh“ dvoch svetov: jemne subtílneho lyrického s následnými gradáciami plechov, ľahkým dramatickým vývojom v protiváhe s mohutne pulzujúcim zvukom a náhlymi zmenami v organovom i orchestrálnom parte. Záverečný plenér sláčikov gradujúci s plénom organu dirigent rozvášnil celý do efektného, ale dramaticky povznášajúceho finále. Poslucháči prijali skladbu s veľkým nadšením, veď tvorba Widora má znaky zvukovo-melodickej krásy a dramatických vrcholov. Aj vyžiadaný prídavok, ktorým sa organista prezentoval v sólovom prednese, bol z autorskej dielne Ch. Widora. Aj ten presvedčil o majstrovstve mladého umelca, jeho zmysle pre monumentálny a výrazovo bohatý svet Widorovych partitúr.

Otvárací koncert 49. koncertnej sezóny Štátnej filharmónie Košice, 2017,
Christian Schmitt,
foto: Daniel Jäger

Edward Elgar nazval svoju variabilnú skladbu Enigma, s ukrytou záhadou, hádankou. Dielo, ktoré má 14 variácií je bohaté na vtipnú tematickú a motivickú invenciu. Pozostáva z „portrétov“ jeho najbližších, manželky, priateľov a známych, ktorými charakterizoval ich vonkajší či duchovný svet. Romantické vyznanie a obdiv k manželke, hravosť a smiech v drobných staccatach vystrieda motív štyroch tónov d-cis-c-h pripomínajúc klaviristu, s ktorým často hrával v komorných zoskupeniach, nasledujúc karikatúrou starého pána, alebo vidieckeho šľachtica atď. Dirigentovi sa v tomto diele ponúkala jedinečná možnosť tvoriť samostatné charakterové hudobné miniatúry, z nich každá sa niesla v znamení zvukovo farebne dramaticky stavanej „palety“ s gradáciami, napätím, virtuóznymi výkonmi hráčov orchestra. Zneli bez zaváhania, vo vzájomnom súlade a suverénne.

Otvárací koncert 49. koncertnej sezóny Štátnej filharmónie Košice, 2017,
Robert Jindra, Štátna filharmónia Košice,
foto: Daniel Jäger

Dirigent Jindra sa predstavil ako virtuóz dirigentskej taktovky. Každým gestom prezrádzal vnútornú energiu, precítenú znalosť a rozhodnosť pri vedení nástrojov. Aj preto by sme si v jeho naštudovaní radi vypočuli aj závažnejšie diela zo symfonickej literatúry, trebárs z tvorby Beethovena, Dvořáka či Mahlera.

Autor: Lýdia Urbančiková

písané z koncertu 28. 9. 2017

Otvárací koncert 49. koncertnej sezóny Štátnej filharmónie Košice
28. septembra 2017

dirigent: Robert Jindra
organ: Christian Schmitt
Štátna filharmónia Košice

R. Wagner: Predohra k opere Majstri speváci norimberskí
Ch. M. Widor: Symfónia č. 3 pre organ a orchester, op. 69
E. Elgar: Enigma variácie, op. 36

www.sfk.sk

fotogaléria

This slideshow requires JavaScript.

email

About Author

Leave A Reply