Dnes je: sobota, 24. 6. 2017, meniny má: Ján , zajtra: Tadeáš, Olívia

Najväčší piesňový spevák Dietrich Fischer-Dieskau

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V roku 1999 prebehla medzi operným kritikmi anketa pod názvom Top speváci storočí. Za víťazným švédskym tenoristom Jussi Bjoerlingom sa na druhom mieste umiestnil nemecký lyrický barytonista Dietrich Fischer Dieskau (1925-2012), od ktorého smrti uplynulo 18. mája päť rokov.

Fanúšikovia operného spevu by asi proti takémuto umiestneniu protestovali, no zostáva nespochybniteľným faktom, že ako piesňový spevák nemal Dieskau vážnejšieho konkurenta. Treba si uvedomiť, že kvality piesňového speváka ležia kdesi inde než speváka rýdzo operného. Primárne nie je dôležitá ani veľkosť ani farba hlasu, ale inteligencia, ktorú piesňový spevák uplatňuje pri prenikaní do hĺbky interpretovanej piesne, jej nálady a obsahu. A v tom bol nemecký barytonista neprekonateľný. Sám sa pasoval do role prostredníka, ktorý sprostredkúva poslucháčovi obsah piesne. A to paradoxne to dokázal bez osobitnej viacročnej hlasovo-pedagogickej prípravy.

Dietrich Fischer-Dieskau a klavirista Gerald Moore,
foto: Siegfried Lauterwasser

Po vojne bol Dieskau ako vojak wehrmachtu dva roky v americkom zajatí, no už v roku 1947 mal v Lipsku prvý piesňový recitál. Od roku 1948 do 1978 bol členom vtedy Štátnej (dnes Nemeckej) opery v Berlíne, pričom najčastejšie hosťoval vo Viedni a Mníchove, v roku 1951 koncertne uviedol v Salzburgu Mahlerove Piesne potulného tovariša, v rokoch 1954-61 vystupoval v Bayreuthe a 1956-70 na Salzburgských slávnostiach. Jeho exportným číslom bola interpretácia Schubertovej piesňovej literatúry. Už v roku 1951 nahral Krásnu mlynárku a potom postupne do roku 1972 všetky Schubertove piesne. Ďalším veľkým zážitkom bolo počúvať jeho interpretáciu piesní Huga Wolfa, prípadne Schumanna, Mahlera, Richarda Straussa. V roku 1956 spieva Schubertove piesne v La Scale a jeho triumfom sa skočil aj koncert v slávnej Carnegie Hall v roku 1969.

Široký bol aj jeho operný repertoár, ktorý okrem spomínaných javísk mohol uplatniť na ďalších významných operných javiskách Európy, do MET však nedostal pozvanie. Popri klasike (Mozart, Wagner,Strauss, Verdi, Gluck) rád vystupoval v operách 20. storočia (Britten, Henze, Einem, Krenek, Hindemith). Za kvalitatívny vrchol jeho spevu sa považujú päťdesiate roky, neskôr mu podaktorí kritici vyčítali výrazové preháňanie skĺzajúce od spevu k parlandu. Počas speváckej drámy spolupracoval s takými dirigentskými veličinami ako boli Furtwängler, Fricsay, Bohm, Sawallisch, Bernstein, Karajan, Ozawa. Po skončení aktívnej speváckej dráhy sa s vášňou venoval recitovaniu a niekoľkokrát stál aj za dirigentským pultom. Okrem množstva piesňových nahrávok zostalo po ňom (umelec zomrel 18. 5. 2012) 14 nahrávok Wagnerových, 8 Verdiho a 7 Straussových a 6 Mozartových opier, nahrávka Bachových kantát a oboch významných Bergových opier (WozzekLulu), Bartókovho Modrofúza, nahrávky Requiem od štyroch rôznych skladateľov (Mozart, Fauré, Brahms, Reger). Už nie tak jednoznačne pozitívne sú hodnotené nahrávky talianskej opery. V Rigolettovi mu boli partnermi Carlo Bergonzi a Renata Scotto, dirigent Kubelik, v Toske Nilsson, Corelli, dirigent Maazel, dobre naspieval markíza Posu (dirigent Solti, partneri Gjaurov, Tebaldi, Bergonzi). Veľký znalec belcanta Rodolfo Celleti vo svojej knihe Opery na platniach pri jeho porovnaní so Shirley Milnesom konštatuje: Milnes je hlas taliansky, Dieskau nie.

Dietrich Fischer-Dieskau,
foto: Julia Wesely/PR

Napriek tomu však vychvaľuje interpretačné kvality nemeckého speváka, ktorý spieva (ako pravý piesňový spevák) vždy s ohľadom na text, vie byť dynamicky i výrazovo pestrý a napríklad ako Scarpia dosahuje majstrovskú hlasovú charakteristiku úlisnosti. Paradoxne aj posledným spevákovým vystúpením bol Verdi pri koncertnom uvedení Falstaffa v roku 1992. Poslednou manželkou speváka bola známa sopranistka Julia Varady. Ako interpret talianskej opery sa nemôže porovnávať s Bastianinim, Brusonom, Nuccim, Mac Neilom či Warenom, no v interpretácii piesňovej tvorby (najmä Schubertovej) jeho jednoznačné prvenstvo ako-tak ohrozoval len Fritz Wunderlich.

Autor: Vladimír Blaho

video

email

About Author

Leave A Reply