Dnes je: pondelok, 11. 12. 2017, meniny má: Hilda , zajtra: Otília

Odišla talianska sopránová legenda Daniela Dessì

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Brescia − V nedeľu dopoludnia, dňa 20. augusta 2016 na Poliklinike v Brescii umrela po márnom boji s rakovinou vo veku iba 59 rokov interpretačná legenda tvorby Verdiho, Pucciniho a verizmu, sopranistka Daniela Dessì. Potvrdil to tenorista Fabio Armiliato, od roku 2000 jej životný partner. „Krátka, hrozná a nepochopiteľná choroba mi ju v týchto mesiacoch vzala preč“, povedal a v dojatí dodal, že „odišla jedna z najväčších operných speváčok posledných dvadsiatich rokov.“ Posledné zbohom Daniele Dessì odovzdali ľudia počas smútočného obradu v preplnenom Dóme v Brescii dňa 23. augusta 2016.

Ešte 27. júla t. r. na svojom facebookovom profile zanechala tento komentár: „Milí priatelia, po zdravotných ťažkostiach som, bohužiaľ, musela záväzne zrušiť svoje letné podujatia. Uvidíme sa dňa 8. októbra na veľkom koncerte duchovnej hudby v bazilike v Lorete.“

Daniela Dessì, (1957 – 2016), foto: Nicola Allegri

Daniela Dessì,
(1957 – 2016),
foto: Nicola Allegri

Tragický koniec vtedy zrejme tušil málokto. Umelkyňa bola rodáčka z Janova, avšak v poslednom čase bývala pri Gardskom jazere (Lago di Garda), ktoré leží medzi Veronou a Bresciou. Považuje sa za jednu z najvýznamnejších svetových sopranistiek a za vzorový príklad pre interpretáciu tvorby Verdiho, Pucciniho a verizmu. Vďaka kvalite svojho hlasu mohla spievať repertoár od Monteverdiho po Prokofieva zahrnujúci viac než sedemdesiat opier. Symbolickým potvrdením tejto všestrannosti bolo získanie Ceny Belcanto „Celletti”, čím ju uznali za „soprano assoluto”.

Daniela Dessì pri preberaní Ceny Belcanto Celletti v roku 2011

Daniela Dessì pri preberaní Ceny Belcanto Celletti v roku 2011

Úmrtie si pripomenula aj milánska La scala.

Milánska La Scala „vnútorne súcití s rodinou“ Daniely Dessì. Ako sa môžeme dočítať v širšej správe divadla, úmrtie opernej speváčky „vyvolalo hlboké dojatie u všetkých milovníkov opery, ale predovšetkým u tých, ktorí s ňou spolupracovali“. V komuniké sa ďalej píše, že počas takmer tridsaťročného pôsobenia na scéne La scaly „sa Daniela Dessì predstavila v širokom repertoári, ktorý sa, nasledujúc prirodzený vývoj jej hlasu, rozšíril od Rossiniho a Mozarta k Verdimu, Puccinimu a verizmu. Sila mimoriadne dôkladnej speváckej techniky spolu so silou temperamentu a zriedkavou interpretačnou citlivosťou ju umiestnila medzi vrcholné postavy medzinárodnej opernej panorámy“.

Posledná rozlúčka so zosnulou

Ľudia odovzdali Daniele Dessì posledné zbohom počas smútočného obradu dňa 23. augusta 2016 v preplnenom Dóme v Brescii. „Pozdravujem Ťa, láska moja, ktosi raz povedal, že my dvaja sa rozprávame očami”. Týmito slovami Fabio Armiliato oslovil svoju partnerku počas smutnej spomienky. Medzi prítomnými boli aj spevák a autor piesní Francesco Renga, ktorý si spolu s Danielou Dessì zaspieval na Festivale Sanremo 2009. Rodáčka z Janova je pochovaná na cintoríne v obci Gussago vzdialenej necelých 9 km od Brescie, kde bývala so svojím partnerom Fabiom Armiliatom.

Pohreb Daniely Dessì v Dóme v Brescii, foto: quotidiano.net

Pohreb Daniely Dessì v Dóme v Brescii,
foto: quotidiano.net

V priebehu smútočného obradu monsignor Gianfranco Mascher pripomenul, že sopranistka vynaložila úsilie nielen v speve ale aj pre solidaritu, a to predovšetkým s brescianskou komunitou Shalom zameranou na návrat drogovo závislých do bežného života. Na obrade sa zúčastnili aj mladí ľudia z komunity pod vedením sestry Rosaliny Ravasio. Pripomenulo sa tým aj vierovyznanie, ktorému sa sopranistka v posledných rokoch oddávala. Na konci obradu Armiliato zaspieval Panis Angelicus, kým počas bohoslužby zo záznamu zaznela Schubertova Ave Maria v podaní Daniely Dessì.

Oči sú zrkadlom duše a naše duše sa stále zhovárali. Podelil som sa s tebou o šestnásť nezabudnuteľných rokov bohatých na obrovské zadosťučinenie a intenzívny súkromný život, ktorý sme vždy chránili a uprednostňovali pred všetkým ostatným“ – povedal v katedrále Armiliato. „Nechcem teraz spomínať všeobecne známu veľkosť tvojho umenia dosvedčenú tisíckami správ, ktoré sa na nás sypú zo všetkých kútov sveta. Namiesto toho chcem spomenúť tvoju veľkosť ako ženy, matky, tvoju vnútornú krásu, šľachetnosť, humor i melanchóliu, ale nadovšetko tvoju krehkosť, ktorá by sa mohla javiť ako paradox berúc do úvahy tvoju výbušnú povahu pravej divy, divy v zmysle ,divina‘ (božská).“

Fabio Armiliato počas smútočného prejavu v Dóme v Brescii, foto: Papetti/giornaledibrescia.it

Fabio Armiliato počas smútočného prejavu v Dóme v Brescii,
foto: Papetti/giornaledibrescia.it

Z jeho dlhého a dojemného prejavu ďalej vyberáme: „Milovať ťa a byť tebou milovaný bolo krásnym darom osudu, avšak s námahou dokážem pomyslieť, že ten istý osud ťa tak rýchlo vytrhol z môjho života. Boli sme spolu veľmi radi a ty si rada hovorila, že sme stále na seba prilepení ako dve poštové známky. Hľadal som tvoju ruku a vravela si mi ,neutečiem‘ – a napriek tomu si odišla“. Armiliato napokon prirovnal Danielu Dessì k Marii Callas: ,,Hudobný kritik Giorgio Gualerzi povedal: boli časy Callasovej a teraz sú časy Dessì. Mal pravdu. Je to skutočne tak. Bez akéhokoľvek rozruchu si práve ty určovala tempo veľkej časti hudobného života v časoch na prelome dvoch storočí svojou vysokou úrovňou a mimoriadnou, avšak stále rozmanitou interpretáciou so stálym spoločným menovateľom umeleckej kvality a neprekonateľného hlasu. Pre toto si vstúpila priamo do nesmrteľnosti a vždy ťa budú spomínať ako vzorovú interpretku. Si a budeš nepominuteľnou pýchou nášho kraja.

Vyjadrenia a predsavzatia vedenia Teatro Grande Brescia

Teatro Grande v Brescii venuje Daniele Dessì najbližšie Operné slávnosti, ktoré sa budú konať 17. septembra 2016. Sopranistka sa na tomto podujatí viackrát zúčastnila. Ako zdôraznilo divadlo v deň pohrebu, vo svojej kariére, ,,preukázala osobitnú pozornosť rastu mladých a nových talentov v zhode s umeleckým projektom týchto slávností.“ „Zanechala nás veľká interpretka s vycibreným hlasom, ktorá niesla meno Brescie do urodzených divadiel sveta” uznal starosta Emiliano Del Bono, ktorý je aj prezidentom divadla. „Úmrtie umelca je vždy veľkou stratou pre spoločnosť. Strata takej ohromnej umelkyne ako Daniela Dessì nami mimoriadne otriasa aj kvôli jej dávnemu putu k nášmu kraju“ – dodal superintendant divadla Umberto Angelini vyjadriac tak sústrasť rodine sopranistky.

Daniela Dessì, (1957 – 2016), foto: Nicola Allegri

Daniela Dessì,
(1957 – 2016),
foto: Nicola Allegri

Čestné predsedníctvo poroty kvalifikačného kola súťaže v Canneto sull’Oglio „in  memoriam“

Usporiadatelia medzinárodnej speváckej súťaže v obci Canneto sull’Oglio (Mantova) venovanej Cannetčanovi Maurovi Paganovi, scénografovi a kostymérovi zosnulému v roku 1988 prijali rozhodnutie, že funkciu predsedu poroty, ktorá okolo 22. septembra 2016 vyberie účastníkov do prvého kola tejto súťaže, symbolicky ponechajú pre Danielu Dessì, pričom chceli po nej pomenovať aj cenu udelenú diváckou porotou. Sopranistka mala byť členkou poroty spolu s manželom, tenorom Fabiom Armilliatom, umeleckým riaditeľom a basistom Gianlucom Bredom, režisérom Albertom Paloscia a divadelným agentom Massimilianom Damatom. Starostka Canneta Raffaella Zecchina v kondolencii členom rodiny pripomenula, že „odchod Daniely Dessì predstavuje veľkú stratu pre taliansku operu.

Jednou z odrieknutých letných akcií Daniely Dessì bolo aj benefičné predstavenie Medea, da Cherubini a Pasolini (Medea, od Cherubiniho po Pasoliniho) usporiadané pre kampaň na pomoc utečencom Milioni di passi (Milióny krokov) medzinárodnej organizácie Lekári bez hraníc na opernom festivale v Macerate, ktorý sa koná v neoklasicistickej aréne Sferisterio postavenej v 19. storočí. Rolu Medey z Cherubiniho rovnomennej opery stvárnila ako symbol migrujúcej ženy napokon kanadsko-francúzska sopranistka Alexandra Deshorties. Počas predstavenia opera prelínaním postupne vyústila až do filmu Piera Paola Pasoliniho.

Účinkovanie s našimi spevákmi

Na tomto festivale by však Daniela Dessì určite neúčinkovala prvý raz, napríklad už v roku 2004 tu stvárnila Francescu da Rimini z rovnomennej opery Riccarda Zandonaia (1883 – 1944). Vtedy po jej boku spieval rolu Malatestina slovenský tenorista Ľudovít Ludha.

Z predstavenia vznikla aj nahrávka značky Arthaus. Z ďalších slovenských interpretov s Danielou Dessì spoluúčinkoval aj mladý talentovaný slovenský barytonista Pavol Kubáň na záverečnom galakoncerte festivalu Valle dˈItria v meste Martina Franca. Stretol sa s ňou však už v rokoch 2010 a 2011 ako frekventant majstrovských kurzov opernej školy La scuola dellˈOpera Italiana in Bologna.

Životopis Daniely Dessì

Narodila sa 14. mája 1957 v Janove. Vyštudovala spev a klavír na konzervatóriu Arriga Boita v Parme a neskôr sa špecializovala na komorný spev na Accademia Chigiana v Siene. Krídla na jej kariére rástli už od prvého debutu v Pergolesiho La serva padrona v Janove. Žiadaná poprednými opernými divadlami a festivalmi spolupracovala s vynikajúcimi dirigentmi (Abbado, Gatti, Gelmetti, Giulini, Kleiber, Levine, Maazel, Mehta, Muti, Sinopoli) a režisérmi (De Simone, Pizzi, Ronconi, Scola, Strehler, Zeffirelli).

Za zmienku stojí priblížiť šírku repertoáru Daniely Dessì. Pohybuje sa v rozmedzí od baroka cez hudbu 18. storočia, najmä Mozarta, od ktorého naštudovala aj operu La clemenza di Tito s Riccardom Mutim, až po diela raného 20. storočia so zameraním najmä na slávnych talianskych operných skladateľov 19. storočia (Rossini, Bellini, Donizetti a Verdi). Vskutku bola prvou talianskou speváčkou, ktorá vo svojej krajine účinkovala vo všetkých troch rolách Pucciniho Triptychu (Giorgetta, Sestra Angelica a Lauretta) počas jedného večera, bola tiež prvou a jedinou západnou sopranistkou, ktorá vystúpila ako Madam Butterfly v japonskom Nagasaki v rámci turné usporiadaného Festivalom Pucciniano, Torre del Lago.

Daniela Dessì, (1957 – 2016), foto: Nicola Allegri

Daniela Dessì,
(1957 – 2016),
foto: Nicola Allegri

Medzi najväčšie a najnovšie úspechy treba vyzdvihnúť Toscu v Aténach, Berlíne, a vo Florencii, kde na žiadosť publika opakovala áriu „Vissi d’arte”, Madam Butterfly v Ríme a Palerme, Adrianu Lecouvrer v Barcelone, koncert duetov v São Paule (Brazília) s Fabiom Armiliatom, Silu osudu v Liège, Aidu v Arena di Verona, a Verdi Gala v Divadle Madlenianum v Belehrade opäť s Fabiom Armiliatom.

V posledných rokoch svojho života Daniela Dessì pridala do svojho repertoáru ďalšie významné roly ako dôkaz svojej technickej vyspelosti. V roku 2008 za svoj debut v role Normy v Bologni získala cenu talianskej hudobnej kritiky Premio Franco Abbiati. Roku 2011 v Teatro Massimo v Palerme prvýkrát spievala Ponchielliho Giocondu a Straussove Štyri posledné piesne so Symfomickým orchestrom Rím. Roku 2012 debutovala v role Paolini v Donizettiho Poliutovi v Marseilles a o mesiac neskôr vystúpila v titulnej role Pucciniho Turandot v Teatro Carlo Felice Janov s jednomyseľne kladným ohlasom kritiky. Roku 2013 triumfovala debutujúc ako Santuzza v Sedliackej cti na Festivale v Taormine. Začiatkom roka 2014 sa úspešne vyrovnala so svojou prvou opernou réžiou Madam Butterfly v Teatro Carlo Felice Janov, kde zároveň spievala aj titulnú postavu.

Pokiaľ ide o komornú a sakrálnu hudbu, na Festival dei Due Mondi v Spolete a v Accademia Nazionale di Santa Cecilia v Ríme vystúpila s recitálom Novecento Italiano Rarities. Ako výsledok jedného z posledných projektov vznikla séria koncertov a nahrávka pre značku DECCA, ktoré sú venované zhudobneniam textu modlitby „Ave Maria” pochádzajúcich zo všetkých možných období hudobnej tvorby. Táto nahrávka je súčasťou rozsiahlej diskografie pod hlavičkou najlepších svetových značiek (Decca, Deutsche Grammophon, EMI, Philips, SoloVoce, Universal).

Okrem spomínaných cien Belcanto „Celletti” a Abbiatiho ceny získala aj mnohé ďalšie ocenenia (International Opera Award 2013, Cena „Giacomo Puccini” – Torre del Lago – 2001, Premio „Zenatello” – Arena di Verona – 2000, cenu „Donne Eccellenti” – 2013, cena Female Leader 2013 udelená medzinárodnou sieťou European Women’s Management Development, ceny „Pavarotti d’Oro” 2014, „Illica d’Oro” 2015 a Carusovu cenu)

Vďaka svojej speváckej vášni Daniela Dessì venovala časť svojho času aj učeniu. Účinkovala aj v niekoľkých televíznych programoch zameraných na popularizáciu opery.

Pripravil: Ján Marták

zdroje:

www.operaworld.eswww.ANSA.itwww.ilgiorno.itwww.danieladessi.com

video

´

email

About Author

Leave A Reply