Dnes je: nedeľa, 24. 6. 2018, meniny má: Ján, zajtra: Tadeáš, Olívia

Pred 19. rokmi do tla vyhorela historická budova opery La Fenice v Benátkach

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Presne pred devätnástimi rokmi – 29. januára 1996 vo večerných hodinách začala horieť historická budova legendárneho benátskeho divadla a opernej scény La Fenice (Fénix). Operní fanúšikovia a nadšenci z celého sveta zostali šokovaní a mesto sľúbilo čím skôr uskutočniť opravu budovy z 19. storočia v duchu hesla ,,dov’era, com’era“ – teda ,,tam kde bolo, také aké bolo“.

požiar v divadle Teatro la Fenice

požiar v divadle Teatro la Fenice

Vyšetrovanie ukázalo, že išlo o úmyselný čin a divadlo situované v historickom centre podpálili frustrovaní subdodávatelia, ktorí divadlu neskoro dodali elektroinštalačné práce a čelili preto pokutám z omeškania. Súdy, žaloby, politické zvady a neschopnosť následnú rekonštrukciu uskutočniť spôsobili omeškanie opätovného otvorenia divadla, pôvodne naplánovaného na rok 1998. Pre mnohých sa hrdé divadlo, v ktorom malo svoju premiéru päť Verdiho opier, stalo zrazu traumou a hanbou. Nový starosta Benátok Paolo Costa dostával počas svojich pracovných ciest len dve otázky – prvá sa týkala pravidelných záplav Benátok a druhá – či sa Benátky vôbec niekedy vzchopia a legendárne divadlo opäť otvoria. Odkaz zo sveta bol jasný: ,,Vy Taliani už ani divadlo postaviť neviete“.

Divadlo však zostalo verné svojmu menu a ako bájny vták Fénix predsa len postupne vstávalo z popola. Celá sága jeho obnovy pripomínala siahodlhú a búrlivú operu, v ktorej sa všetko vyjasnilo a na dobré obrátilo až v záverečnom dejstve. V decembri 2003 za prítomnosti talianskeho prezidenta Carla Azeglia Ciampi, otvorilo divadlo svoje brány opäť – gala koncertom pod taktovkou Riccarda Mutiho. Divadlo potom svoje brány na ďalší rok z dôvodu stále prebiehajúcich prác opäť zavrelo, aby v ňom v novembri 2004 Lorin Maazel dirigoval novú produkciu Traviaty.

Teatro la Fenice

Teatro la Fenice

Divadlo má dnes opäť svoju neoklasickú fasádu, mramorom vykladané lobby, grandiózne schodisko s bohato zdobenými lustrami, hľadisko s piatimi poschodiami lóží zdobených lístkovým zlatom, stropy zdobené freskami – tak, ako si to pamätajú návštevníci opery z dôb minulých. Napriek snahe uskutočniť rekonštrukciu podľa spomínaného hesla ,,com’era“ však predsa len došlo k niekoľkým zásadným zmenám. V budove sa dá regulovať teplota, svoj priestor museli dostať novodobé bezpečnostné normy a predpisy, hľadisko sa rozšírilo o 160 miest (k celkovej kapacite 1000 sedadiel).

Teatro la Fenice, Historická kresba z 19. storočia znázorňujúca príchod hostí do divadla.

Teatro la Fenice,
Historická kresba z 19. storočia
znázorňujúca príchod hostí do divadla.

Na stavbe sa pracovalo v dvoch smenách šestnásť hodín denne, šesť dní v týždni. Stavenisko malo taký malý priestor, že všetok stavebný materiál musel byť vyrobený a pripravený mimo Benátok, privážaný k divadlu bárkami po vode. Tie museli úzkymi kanálmi preplávať asi 8000 krát, než doviezli na stavbu všetko potrebné. Interiérové dekorácie zase vznikali v ateliéroch v Ríme.

Upraviť, ale hlavne rozšíriť technické zázemie sa však zdalo byť nerealistické – opera je situovaná v historickom centre, ohraničená zo zadnej strany kanálom, uličkou na jednom boku, budovou na druhom boku a pred divadlom sa nachádza štvorcové renesančné námestie. Odpoveď, ako sa s touto situáciu vysporiadať, našiel renomovaný taliansky architekt Aldo Rossi (umrel v roku 1997), ktorý reorganizoval existujúci priestor a vytvoril ďalšie priestory v podzemí budovy.

Pod parketom sa v podzemí nachádzajú skúšobne a ladiarne, výťahom priamo spojené s orchestriskom. Nad vstupným lobby vznikla skúšobňa vo veľkosti javiska, staré dielne sa zmenili na výstavné priestory. Ako čerešnička na torte pôsobí znovuotvorenie zadného vchodu do budovy, vďaka ktorému dnes opäť môžu návštevníci smerujúci na predstavenie prísť k budove po kanále napr. gondolou.

Konečný účet za rekonštrukciu sa aj kvôli omeškaniam, štrajkom dodávateľov, komunálnym zvadám a štrnástim žalobám vyšplhal na úctyhodných 100 miliónov amerických dolárov. Opera je dnes vynovená a okrem obnovy budovy došlo aj k ,,rekonštrukcii“ osadenstva budovy. Riaditeľom opery už nie je politický nominant, umelecký riaditeľ nežije vo vzdialenom Ríme a v orchestri a zbore sa vymenilo 40% hráčov a spevákov. Z krokov nového manažmentu cítiť snahu opäť vrátiť legendárnemu opernému domu, ktorého renomé v posledných desaťročiach mierne upadlo, slávu a dobré meno.

​www.teatrolafenice.it

Pripravila: Natália Dadíková

​Foto: internet

email
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľajte tento článok alebo komentujte:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O autorovi

Natália Dadíková

spravodajkyňa a publicistka

Zanechajte komentár