Dnes je: štvrtok, 26. 4. 2018, meniny má: Jaroslava, zajtra: Jaroslav

Premiéra Lehárovej Veselej vdovy oživí operetu na Novej scéne po takmer 20-tich rokoch

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislava – Po takmer dvadsiatich rokoch sa do Divadla Nová scéna vracia opereta a to v podobe jednej z najkrajších a najhranejších operiet Franza Lehára Veselá vdova. Dielo zaznie v hudobnom naštudovaní Rudolfa Geriho a v réžii Petra Oravca. Premiéry inscenácie, s podtitulom – klasická opereta v modernom naštudovaní, sa uskutočnia 3. a 4. februára 2017 a vedenie Novej scény ich venovalo pamiatke nedávno zosnulého dirigenta Zdeňka Macháčka, ktorý desaťročia profiloval operetu na Novej scéne.

Operetný súbor Divadla Nová scéna patril kedysi k uznávaným súborom nielen doma, ale aj v zahraničí. V roku 1999 došlo v dôsledku politického rozhodnutia k zrušeniu a rozpusteniu súboru. Pokusy o oživenie operety na Slovensku boli viaceré, no prinavrátiť tento špecifický žáner do plne funkčnej podoby s profilujúcim sa súborom, sa doposiaľ nepodarilo. O návrat operety na Novú scénu sa naštudovaním Lehárovej Veselej vdovy pokúša súčasné vedenie tohto divadla pod vedením Ingrid Fašiangovej: ,,Opereta mala v Bratislave domovskú scénu od jej vzniku roku 1946. Po zrušení spevohry v roku 1999 tento žáner akoby zanikol, napriek tomu, že divácka obec je široká. V sezóne 70. výročia DNS sme sa rozhodli nestarnúce operetné melódie opäť oživiť, keďže jednoznačne patria do zlatého fondu hudobno-dramatického divadla. Veselá vdova je dielom velikána operetnej tvorby Franza Lehára (narodil sa na Slovensku v Komárne). Prvýkrát bola v DNS uvedená v roku 1964, neskôr v roku 1985 a do tretice ju diváci môžu vzhliadnuť od 3. februára 2017. Krásne melódie, situačná komédia, sólisti SND, protagonisti DNS, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu… to všetko je záruka úspešnosti diela, ktoré si zaslúži byť uvádzané na jedinej scéne hudobno-zábavného divadla“, uviedla generálna riaditeľka DNS Ingrid Fašiangová. Viac podrobností o okolnostiach uvedenia Veselej vdovy a oživení operety na Novej scéne, ale aj o sezóne, umelcoch a plánoch tohto špecifického hudobno-dramatického divadla v Bratislave, si prečítate v rozhovore, ktorý s Ingrid Fašiangovou pre Opera Slovakia pripravila muzikologička a hudobná kritička Terézia Ursínyová TU….

Premiéry Veselej vdovy v Divadle Nová scéna sa uskutočnia 3. a 4. februára 2017. Najbližšie reprízy sú naplánované na 17. marca o 19.00 hod a 19. marca o 18.00 hod.

Tlačová konferencia k premiére operety Veselá vdova v Divadle Nová scéna, 2017,
zľava: Z. Šebestová, I. Fašiangová, K. Čálik, J. Strasser, P. Oravec, A. Kohútková,
B. Jílková, M. Dvorský, R. Halák, Ľ. Várossová, R. Geri,
foto: Ľudovít Vongrej

Svetová premiéra Veselej vdovy sa konala 28. decembra 1905 v divadle Theater an der Wien vo Viedni. Libreto v nemeckom jazyku napísali Victor Léon (1848 – 1940) a Leo Stein (1872 – 1947), vychádzajúc z nemeckej hry Atašé od Henriho Meilhaca. Na Slovensku túto operetu po prvýkrát uviedlo Slovenské národné divadlo 11. októbra 1941. Veselá vdova patrí k Lehárovým najväčším úspechom. Jej hudobné kvality najprv riaditeľ Theater an der Wien nespoznal, ani priebeh premiéry a kritiky spočiatku neveštili veľký úspech. Čoskoro sa však nálady publika zmenili a opereta dosiahla spolu takmer 20 000 predstavení počas nasledujúcich 5 rokov. Dodnes je najčastejšie hraným autorovým dielom.

Franz Lehár
(1870 – 1948)

,,Veselá vdova je plná nádherných melódií, ktoré nestratili nič na svojej nápaditosti a ľahkosti. Lehár v nej neprestáva udivovať genialitou, s akou hudobne vyjadril každú situáciu, každú postavu a jej konanie. Vo Veselej vdove dokázal, že aj opereta môže zniesť najprísnejšie umelecké kritériá. Mnoho jej melódií sa stalo doslova operetnými evergreenmi, napr. pieseň Maxim, ária Vilja či septet Ach, tie ženy… .Zaujímavosťou je, že opereta nemala predohru – tú autor dopísal až v roku 1940, pri príležitosti svojich sedemdesiatin. Zo svojho pôvabu nestratila nič dodnes. Baví divákov na celom svete a jej uvedeniu sa nevyhýbajú ani preslávené operné domy“, hovorí režisér Peter Oravec.

F. Lehár: Veselá vdova, Divadlo Nová scéna, 2017,
Róbert Halák (Danilo), Blanka Jílková (Hana Glawari),
foto: Ctibor Bachratý

Novú inscenáciu Lehárovej Veselej vdovy v Divadle Nová scéna hudobne naštudoval dirigent, skladateľ a producent Rudolf Geri. ,,Franz Lehár sa hlavne snažil, aby jeho tituly v mnohom pripomínali opery, takže si vyberal také libretá, aby mali dej, hlavu a pätu. Veselá vdova patrí po tejto stránke medzi veľmi kvalitné diela, má pekný a príjemný príbeh lásky, ktorý je zamotaný operetným spôsobom, takže človek nemusí očakávať drámu, po ktorej by z predstavenia odišiel so smútkom. Samozrejme, príbeh má aj dramatické miesta, presne tak, ako to chodí aj v bežnom živote každého z nás“, povedal pre Opera Slovakia Rudol Geri, ktorý pristúpil aj k úpravám Veselej vdovy. ,,Aby hudobné frázy Lehárovej hudby boli čo najviac podobné nemeckému originálu, upravil som texty zborových aj sólových partov – cieľom bolo prirodzené operetné frázovnie – myslím, že sa to podarilo. Diváci budú prvýkrát počuť novú, rozšírenú predohru, ktorú som vyskladal z hudobných materiálov Veselej vdovy. Bude sa hrať zo švajčiarskeho vydania, ktoré je mimoriadne tým, že obsahuje už praxou upravené frázy a dokonca aj návrhy na smyky. Kvalitný notový materiál urýchlil prácu s orchestrom“, uviedol v rozhovore pre Opera Slovakia Rudol Geri. Celý rozhovor si prečítate TU...

F. Lehár: Veselá vdova, Divadlo Nová scéna, 2017,
Rudolf Geri a Symfonický orchester Slovenského rozhlasu počas skúšky predstavenia,
foto: Ctibor Bachratý

F. Lehár: Veselá vdova, Divadlo Nová scéna, 2017,
režisér Peter Oravec počas skúšky predstavenia,
foto: Ctibor Bachratý

Operetu zinscenoval mladý režisér Peter Oravec, ktorý sa ako režisér, s operetou stretol po prvýkrát. ,,Napriek tomu, že Veselá vdova bola napísaná pred vyše 100 rokmi, jej príbeh je aktuálny, pretože rieši vzťahy v manželstve, vzťahy v láske, hľadanie lásky a to, čo sme ochotní spraviť pre lásku. Práve preto, že sa tu riešia vzťahy a základné otázky ako napríklad: Je láska v manželstve? Ako vzniká láska? A čo sme ochotní pre ňu spraviť? – je tento príbeh aktuálny aj pre súčasného človeka. Tu by som rád povedal, že zhodou okolností som si príbeh Hany a Danila z Veselej vdovy prežil vo svojom osobnom živote práve počas prípravy našej novej inscenácie“, povedal o Veselej vdove v rozhovore pre Opera Slovakia režisér Peter Oravec, ktorý v spolupráci s inscenačným tímom upravili dielo pre inscenáciu Novej scény. ,,Pri tomto diele sme pracovali s inscenačným tímom, s ktorým sme napríklad dosť výrazne prepísali libreto. Niektoré časti sme zoškrtali a trošku sme príbeh zdynamizovali a zaktualizovali tak, aby bol bližšie dnešnému divákovi. Ak porovnám muzikál a operetu, tak pri operete je omnoho náročnejšie hľadať motivácie. Príbeh Veselej vdovy je takpovediac „ružový“ a veľmi „sladký“, ťažšie sa v ňom hľadajú motivácie konaní a pod. Bolo pre mňa náročné napríklad aj premyslieť ako zaranžovať árie či duety. Videl som predstavenia zahraničných divadiel a všetky sa mi zdali po režijnej stránke nudné. Nemám rád, ak sa divák nudí, pretože ak sa nudím ja ako režisér, tak sa nudí aj divák. Náročné to bolo pre mňa aj v tom, aby som pri inscenovaní zároveň rešpektoval hudbu – čo je diktát pána Lehára, ktorý bol výnimočný skladateľ, ale zároveň, aby sme do toho dali niečo dynamické a súčasné.“ Celý rozhovor s Petrom Oravcom si prečítate TU…

F. Lehár: Veselá vdova, Divadlo Nová scéna, 2017,
M. Dvorský (Danilo), M. Drínová (Mladá Hana), L. Vráblicová (Oľga), M. Marčeková (Praskovia),
foto: Ctibor Bachratý

F. Lehár: Veselá vdova, Divadlo Nová scéna, 2017,
Dávid Hartl (Neguš), LUK.dance company
foto: Ctibor Bachratý

O výpravné kostýmy sa postarala Ľudmila Várossová, ktorá vo svojom návrhu vychádzala z troch základných zadaní: ,,To prvé bolo, že opereta má dostať svoju výpravnosť. To znamená, že každý očakáva, že bude opulentná a my sme sa o to aj trochu snažili. Druhé zadanie bolo, že sa nebudeme snažiť o starosvetský, secesný, alebo akýsi historizujúci vizuál, pretože takto sa opereta robila v minulosti. Myslím si, že s novou generáciou účinkujúcich aj inscenátorov máme záväzok trošku ju aj zaktuálizovať, avšak nie násilne. Tretie zadanie bolo, že príbeh Veselej vdovy je zároveň vtipný aj ironizujúci, je to ako jedna veľká rošáda a tým pádom je na mieste aj mierna karikatúra, ktorá však nesmie byť nehoráznou persiflážou, ale miernym úsmevným pohľadom na jednotlivých aktérov, azda s výnimkou Hanny Glawari“, uviedla pre Opera Slovakia známa kostýmová výtvarníčka Ľudmila Várossová.

Vrámci dramaturgickej spolupráce sa na novej inscenácii podieľal slovenský básnik, esejista, textár, dramaturg a prekladateľ Ján Strasser, ktorý upravil dialógy preložené z nemčiny Vladimírom Zvarom a prebásnil spevné party. Dielo pre Divadlo Nová scéna upravili dirigent Rudolf Geri a režisér Peter Oravec. Zbormajsterkou je Iveta Weis Viskupová, scénu navrhol Pavol Andraško, choreografiu zostavil Ladislav Cmorej.

Na javisku Divadla Novej scény sa pri Veselej vdove stretli účinkujúci rôznych žánrov: operní speváci, muzikáloví speváci, činoherci i tanečníci. Keďže Nová scéna nemá vlastný operetný súbor, obsadenie inscenácie z veľkej časti pozostáva z externých spolupracovníkov. Spolu so skúsenými domácimi a hosťujúcimi umelcami, dalo divadlo priestor aj mladým talentom. Medzi účinkujúcimi sú aj umelci, ktorí kedysi boli profilujúcimi členmi operetného súboru Novej scény. Spoluúčinkuje zbor zbormajsterky Ivety Weis Viskupovej doplnený o externých umelcov s celkovým počtom 16 spevákov, LUK.dance company a Symfonický orchester Slovenského rozhlasu (35 členná zostava).

F. Lehár: Veselá vdova, Divadlo Nová scéna, 2017,
Igor Šimeg (Monsieur St. Brioche), Marcel Mondočko (Kromov), Pavol Plevčík (Neguš),
Juraj Ďurdiak (Zeta), Miroslav Dvorský (Danilo), Karol Čálik (Pričič), Dárius Koči (Bogdanov),
foto: Ctibor Bachratý

F. Lehár: Veselá vdova, Divadlo Nová scéna, 2017,
foto: Ctibor Bachratý

Franz Lehár: Veselá vdova
klasická opereta v troch dejstvách v slovenskom jazyku
Divadlo Nová scéna
Premiéry 3. a 4. februára 2017

inscenačný tím

Hudobné naštudovanie: Rudolf Geri
Dirigenti: Rudolf Geri a Ľubomír Dolný
Réžia: Peter Oravec
Zbormajster: Iveta Weis Viskupová
Scéna: Pavol Andraško
Kostýmy: Ľudmila Várossová
Choreografia: Ladislav Cmorej
Dramaturgická spolupráca: Ján Štrasser
Preklad: Vladimír Zvara
Úprava dialógov a prebásnenie spevných partov: Ján Štrasser
Úprava pre Divadlo Nová scéna: Rudolf Geri a Peter Oravec
Korepetície: Ľubomír Dolný, Matúš Ferko, Iveta Weis Viskupová

Osoby a obsadenie

Hana Glawari: Adriana Kohútková/Blanka Jílková
Danilo D.: Miroslav Dvorský/Róbert Halák
Neguš, asistent veľvyslanca: Dávid Hartl/Pavol Plevčík
Zeta, veľvyslanec Balkánie : Jozef Benedik/Juraj Ďurdiak
Valencienne, jeho žena: Miriam Garajová/Juliana Jamrišková
Camille Rosillon: Amir Khan/Róbert Remeselník
Monsieur Cascada: Mojmír Caban/Marek Pobuda
Monsieur St. Brioche: Roman Krško/Igor Šimeg
Bogdanov, tajomník: Dárius Koči
Sylviana, jeho žena: Miroslava Drínová/Karin Olasová
Kromov, radca: Marcel Mondočko/Pavol Topoľský
Oľga, jeho žena: Jarmila Hittnerová/Lucia Vráblicová
Pričič, vicekonzul: Karol Čálik/Augustín Gráf
Praskovia, jeho žena: Miroslava Marčeková
Mladá Hana: Miroslava Drínová/Karin Olasová
Mladý Danilo: Lukáš Pavlásek
WC baba: Katarína Čilíkova/Dagmar Gucmanová
Negušovci: Jozef Antálek/Matej Oškera,
Ivan Martiš/Jozef Kondek,
Filip Cipár/Miroslav Martinovič,
Natália Némethová/Martina Chválová,
Petra Makranská/Zuzana Náprstková,
Mária Majeríková/Soňa Tatič

Spoluúčinkujú:

zbor Ivety Weis Viskupovej doplnený o externých umelcov (spolu 16 spevákov)
Symfonický orchester Slovenského rozhlasu (35 členná zostava)
LUK.dance company

www.nova-scena.sk

Pripravil: Ľudovít Vongrej

fotogaléria

video: audiozáznam tlačovej konferencie z dňa 31. januára 2017

email
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľajte tento článok alebo komentujte:
  •  
  • 292
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár