Dnes je: pondelok, 18. 6. 2018, meniny má: Vratislav, zajtra: Alfréd

Premiéra Pucciniho Manon Lescaut na javisku Opery ŠD Košice

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Košice – Na scénu košického divadla sa po rokoch vracia jeden z najznámejších a zároveň najhranejších operných titulov skladateľa Giacoma Pucciniho Manon Lescaut. Nová inscenácia slovenského režiséra Petra Gábora zaznie v hudobnom naštudovaní Mariána Lejavu v premiére už 13. a 14. marca 2015.

Príbeh Manon Lescaut je o záletnej krásavici, ktorá si neskrývane užíva život plnými dúškami a necháva sa unášať vlastným osudom, ktorý ju nakoniec dostihne samu a opustenú. Opera mala svetovú premiéru 1. februára 1893 Teatro Regio v Turíne. Toto dielo skomponované podľa novely Antoina Françoisa Prévosta, známeho aj ako Abbé Prévost – ,,Manon Lescaut (L’Histoire du chevalier des Grieux et de Manon Lescaut)“ z roku 1731, zaistilo 34 ročnému skladateľovi medzinárodnú slávu a finančné zabezpečenie. Hovorí sa, že Pucciniho veľká kariéra začala operou Bohéma, ale v skutočnosti sa začala práve operou Manon Lescaut, ktorá mala ako jediná najväčší úspech už pri svojej premiére na rozdiel od jeho iných opier, ktorých sláva a dnešné uznanie prichádzalo postupne. Na jej textovej podobe sa okrem Pucciniho podieľalo hneď niekoľko libretistov – Ruggero Leoncavallo, Luigi Illica, Domenico Oliva, Marco Praga, Giuseppe Giacosa a dokonca aj známy vydavateľ Giulio Ricordi.

Giacomo Puccini, (1858-1924)

Giacomo Puccini,
(1858-1924)

Pucciniho Manon Lescaut na Slovensku

Slovenská premiéra sa konala 20. decembra 1958 v réžii Miroslava Fischera, hudobne toto dielo vtedy naštudoval český dirigent pôsobiaci na Slovensku Gerhart Auer a scénu navrhol Ladislav Vychodil. Bola to klasická réžia v realistickom duchu. V hlavných úlohách sa predstavili slovenská primadona pani Margita Česányiová (dramatický spinto soprán, ktorý táto rola vyžaduje) v alternácii s českou sopranistkou Ľudmilou Dvořákovou a v postave Des Grieux sa vtedy predstavil Dr. Gustáv Papp v alternácii s Alexandrom Baránkom. Toto naštudovanie sa stalo pre slovenskú operu výnimočným aj tým, že medzi účinkujúcimi boli aj prví absolventi VŠMU. Boli to napríklad tenor Andrej Kucharský – Edmondo, Ľuba Baricová v postave Muzikanta (bola to jej prvá postava v opere SND) a úlohu tanečného majstra stvárnil buffo tenor Pavol Gábor, ktorého to bola taktiež prvá operná postava v SND.

Na Slovensku sa táto opera uvedie po štvrtýkrát – dvakrát v Opere SND (1958, 2012) a druhýkrát sa odpremiéruje aj v košickej opere. Prvýkrát ju v Košiciach uviedli 15. mája 1992 a druhé naštudovanie bude odpremiérované 13. marca 2015. V súčasnosti je toto dielo od roku 2012 v repertoári Opery SND a v novom naštudovaní aj v repertoári Štátneho divadla Košice.

Skúška opery Manon Lescaut v ŠD Košice, P. Gábor, Marco de Carolis, Ludovic Kendi, foto: ŠKDE

Skúška opery Manon Lescaut v ŠD Košice,
P. Gábor, Marco de Carolis, Ludovic Kendi,
foto: ŠKDE

Pre dirigenta Mariána Lejavu je hudobné naštudovanie opery Manon Lescaut druhým stretnutím s košickou operou. V predchádzajúcej sezóne dirigoval premiéru Straussovej Ariadny na Naxe, keď na poslednú chvíľu zaskakoval za rakúskeho dirigenta Konrada Leitnera. „V tejto opere je kompletne predstavený celý skladateľov hudobný jazyk, čo je fascinujúce aj vzhľadom na to, že mala premiéru, keď mal len 35 rokov,“ hovorí hosťujúci dirigent. Podľa neho je Manon trochu neprávom v úzadí ďalších troch Pucciniho opier – Bohémy, Toscy a Madamy Butterfly. „Bol naozaj veľký talent a bolo otázkou času, kedy prerazí. Aj keď to aj preňho pri písaní tejto opery bola istým spôsobom hra buď alebo. Sám neskôr povedal, že ak by Manon nemala úspech, tak by hudbu a komponovanie zabalil a venoval sa niečomu inému. Dobre, že sa to nestalo,“ vraví Lejava o Puccinim. Z hľadiska hudobného naštudovania považuje dirigent za prvé úskalie už to, že opera má štyri dejstvá a každé z nich je iným výsekom z príbehu Manon. „Z hľadiska vokálnej zložky, je to jedna z najťažších opier. Najmä pre hlavné dve postavy – Manon a Degrieuxa. U nich je problém, že v príbehu sú to mladí dvadsaťroční ľudia, ale ich party sú písané pre zrelých skúsených spevákov. Divadlá majú často problém, ako zo sólistov urobiť mladých ľudí. Tu v Košiciach to tak nie je. Máme v tíme mladých ľudí a spievajú fantasticky. Z hľadiska orchestra je známe to, že Puccini šťastne skĺbil taliansku melodickosť s orchestrálnym myslením a jeho opery sú viac menej symfonické. Nielen v medzihrách. Orchester už nie je iba pasívnym sprievodcom sólistov, ale často sám je nositeľom hudobných leitmotívov,“ vysvetľuje Marián Lejava.

Manon Lescaut, Opera ŠD Košice, M. Lukáč (Lescaut), M. Gurbaľ (Geronte de Revoir), foto: Joseph Marčinský

Manon Lescaut, Opera ŠD Košice,
M. Lukáč (Lescaut), M. Gurbaľ (Geronte de Revoir),
foto: Joseph Marčinský

Inscenačnú podobu novej inscenácie Manon Lescaut v košickej opere dáva slovenský režisér Peter Gábor, ktorý ako sám hovorí má vždy istú dávku pokory voči partitúre a snaží sa ísť hlbšie do psychológie postáv a ďalej o príbehu hovorí: ,,Manon prežíva veľmi jednoduché životné situácie, ktoré vyplývajú z toho, že je trochu ľahkomyseľná, a chcela by naraz pozbierať všetko to, čo jej život môže dať. Pracujeme s istou divadelnou štylizáciou, ale snažíme sa udržať celý príbeh v jeho emocionálnosti a preniesť ju z javiska aj do hľadiska. Určite sa košická Manon nevráti do historickej doby, v ktorej sa odohrávala. Nepôjdeme cestou dobovej výpovede, lebo to ani nie je dosť dobre možné. Jednoducho stále do toho vnášate tie súčasné pocity. Súčasní budeme aj z pohľadu kostýmov. Vyhýbame sa historizujúcim prvkom, ktoré by mohli tú operu urobiť ťažkopádnou. Kladieme dôraz na tému, ktorá je zrozumiteľná a môže sa odohrávať aj v moderných kostýmoch. A tak nie je nutné držať sa striktne tej historickej doby. Manon stojí pred rozhodnutím vstúpiť do života a to je aktuálne aj dnes. Život okolo nás poskytuje mladým ľuďom množstvo možností, akú cestu si zvoliť. Nájsť tú správnu je naozaj niekedy veľmi ťažké. A tak je to aj v prípade Manon. Číha na ňu vrúcny vzťah s Degrieuxom, ale ich „čistá“ láska vo chvíli, keď schudobnejú, začína byť pre Manon fádna. A prichádza na rad chuť žiť v luxuse, v prepychu a s tým aj osudové rozhodnutie, ktoré ju dostane až medzi úplnú spodinu. A jej krátky, ale o to intenzívnejší život, končí totálnym vyčerpaním a tragicky. Rozhovor s režisérom Petrom Gáborom si prečítate TU…

Náročná je nová inscenácia aj pre operný zbor. „Zhodou okolností boli Pucciniho jednoaktovky prvými operami, s ktorými som sa v Košiciach ako zbormajster stretol a som veľmi rád, že som sa mohol podieľať aj na príprave Manon Lescaut. Puccini patrí k mojim obľúbeným skladateľom. Pre zbor je Manon veľmi náročná opera a som rád, že sme ju zvládli. V prvom dejstve vystupujú vlastne tri samostatné zbory, počet zboristov na scéne je takmer štyridsať, takže sme opäť museli náš interný zbor posilniť,“ prezradil  zbormajster Lukáš Kozubík.

Manon Lescaut, Opera ŠD Košice, M. Lukáč (Lescaut), B. László (Renato des Grieux), J. Zsigová (Manon), foto: Joseph Marčinský

Manon Lescaut, Opera ŠD Košice,
M. Lukáč (Lescaut), B. László (Renato des Grieux), J. Zsigová (Manon),
foto: Joseph Marčinský

Pre Janette Zsigovú je postava Manon Lescaut treťou veľkou titulnou postavou v košickom divadle. „Určite aj najnáročnejšou,“ dodala sólistka. Pre talianskeho tenoristu Marca De Carolisa je postava Renata des Grieuxa prvým veľkým debutom v novom angažmáne v Košiciach. Rodák z Ríma pôsobil svojho času v opernom štúdiu pri milánskej La Scale, potom z rodinných dôvodov niekoľko rokov nespieval a svoju spevácku kariéru nanovo štartuje práve v Košiciach. „Stretol som tu výborných ľudí a bolo to pre mňa naozaj nádherných 40 dní skúšok,“ priznal sólista, ktorý sa košickému publiku už úspešne predstavil v jednej z repríz Verdiho Nabucca. Ako v súvislosti s Marcom povedal režisér Peter Gábor, hneď v úvode skúškového obdobia sa prejavil jeho taliansky naturel. „V ľúbostných scénach si kľakal, robil výrazné gestá. Musel som mu hneď na začiatku povedať, že to nechcem. Ale musím povedať, že herecky je veľmi talentovaný, vedel na skúškach počúvať pripomienky režiséra a vžiť sa do svojej postavy,“ dodal Gábor.

Manon Lescaut, Opera ŠD Košice, B. László (Renato des Grieux), T. Tóbisz (Edmondo), foto: Joseph Marčinský

Manon Lescaut, Opera ŠD Košice,
B. László (Renato des Grieux), T. Tóbisz (Edmondo),
foto: Joseph Marčinský

Giacomo Puccini: Manon Lescaut
Štátne divadlo Košice
Premiéry: 13. a 14. marca 2015

inscenačný tím

Hudobné naštudovanie: Marián Lejava
Réžia: Peter Gábor
Scéna: Jaroslav Válek
Kostýmy: Marija Havran
Dirigent: Igor Dohovič, Marián Lejava
Zbormajster: Lukáš Kozubík
Dramaturg: Peter Hochel

na inscenácii sa podieľajú:

Asistent réžie: Nina Rašiová
Asistent dirigenta: Jan Novobilský
Korepetítor: Júlia Grejtáková, Jan Novobilský
Inšpicient: Viera Hronská, Magdaléna Kovalčíková
Šepkár: Margaréta Kovalčíková, Klaudia Kovalčíková
Koncertní majstri: Jozef Bikár, Peter Michálik

Osoby a obsadenie

Manon Lescaut: Lucie Kašpárková, Janette Zsigová
Lescaut: Ludovic Kendi, Marián Lukáč
Renato des Grieux: Marco de Carolis, Boldizsár László
Geronte de Revoir: Marek Gurbaľ, Michal Onufer
Edmondo: Anton Baculík, Titusz Tóbisz
Krčmár: Štefan Hundža, Martin Kovács
Muzikantka: Lenka Čermáková, Zuzana Orlovská
Baletný majster: Marek Haščák
Lampár: Marián Zázrivý
Seržant: Štefan Hundža, Martin Kovács
Kapitán: Pavol Spišský
Spoluúčinkuje zbor a orchester ŠD Košice

www.sdke.sk

Manon Lescaut Plagát.indd

Pripravil: Ľudovít Vongrej

email
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľajte tento článok alebo komentujte:
  •  
  • 49
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár