Dnes je: pondelok, 11. 12. 2017, meniny má: Hilda , zajtra: Otília

Premiéra Pucciniho opery Bohéma v Štátnom divadle Košice v znamení debutov

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Košice Štátne divadlo Košice pripravilo prvú premiéru tejto sezóny, ktorou bude Pucciniho opera Bohéma v hudobnom naštudovaní Maroša Potokára a v réžii Michaela Taranta. Premiéry, ktoré sa nesú v znamení viacerých debutov sa uskutočnia v piatok 30. septembra a v sobotu 1. októbra 2016 v historickej budove Štátneho divadla v Košiciach.

Bohéma je štvrtá Pucciniho opera ale v poradí druhá, ktorá po Manon Lescaut zaznamenala okamžitý úspech a právom patrí do zlatého fondu. Predlohou k libretu romantickej ľúbostnej dráme Bohéma je kniha francúzskeho spisovateľa Henriho Murgera Scény zo Života bohémy, zobrazujúce život umelcov v parížskej Latinskej štvrti v štyridsiatych rokoch devätnásteho storočia. Libreto napísali talianski spisovatelia Giuseppe Giacosa a Luigi Illica. Opera mala svoju svetovú premiéru 1. februára 1896 v Turíne (Taliansko) pod taktovkou Artura Toscaniniho, ktorý svetovú premiéru Pucciniho opery dirigoval po prvýkrát. Ďalšie Pucciniho svetové premiéry opier, ktoré dirigoval slávny Toscanini boli Dievča zo zlatého západu a jeho posledné veľké operné dielo Turandot. Na rozdiel od predlohy opery, kde príbeh po smrti Mimi pokračuje ďalej a protagonisti žijú svoje životy, opera sa smrťou Mimi končí, čo je typickým znakom Pucciniho opier.

Giacomo Puccini, (1858-1924)

Giacomo Puccini,
(1858-1924)

Slovenská premiéra Pucciniho Bohémy sa konala 7. septembra 1922 v Slovenskom národnom divadle v hudobnom naštudovaní Milana Zunu a v réžii Jozefa Munclingera. Košická premiéra sa uskutočnila 22. novembra 1947 vo vtedajšom Národnom divadle Košice (tento názov malo košické divadlo od sezóny 1946/1947 do roku 1955). Prvá košická Bohéma zaznela v hudobnom naštudovaní dirigenta a hudobného skladateľa Juraja Viliama Schöffera a v réžii Enrica Manniho. Tento vokálny pedagóg a režisér v rokoch 1947 – 1951 pozdvihol umeleckú úroveň operného súboru Štátneho divadla v Košiciach (viac o ňom sme písali TU…). Odvtedy v metropole východu uviedli Pucciniho Bohému v rokoch 1949, 1957, 1972, 1989 a 2000. Tentokrát pôjde o jej siedme zinscenovanie v histórii košického Štátneho divadla.

G. Puccini: Bohéma, Opera ŠD Košice, 2016, Jiří Přibyl, Maroš Potokár, Michael Tarant, skúška opery, foto: Dáša Juhanová

G. Puccini: Bohéma, Opera ŠD Košice, 2016,
Jiří Přibyl, Maroš Potokár, Michael Tarant,
skúška opery,
foto: Dáša Juhanová

Pod hudobné naštudovanie novej inscenácie sa podpísal mladý slovenský dirigent Maroš Potokár, pre ktorého je to zároveň jeho prvé hudobné naštudovanie operného diela v divadle, hoci s košickým divadlom nespolupracuje prvý raz. ,,K spolupráci s košickým divadlom ma oslovil riaditeľ opery pán Kevický už v roku 2012, kedy som prijal ponuku byť druhým dirigentom v premiérových tituloch sezóny Verdiho Rigolettovi a Poulencových Dialógoch Karmelitánok, na ktorých spolupracujem dodnes. Proces naštudovania novej opery som už teda mal možnosť zažiť zblízka, ale samozrejme Bohéma je mojim prvým operným titulom, kde môžem hudobnú tvár inscenácie uchopiť a tvarovať samostatne“ povedal v rozhovore pre Opera Slovakia Maroš Potokár, ktorý už má skúsenosti nielen ako koncertný hráč, ale aj ako dirigent symfonického orchestra. Týmto predstavením debutuje už aj ako interný dirigent Štátneho divadla Košice. ,,Pucciniho Bohému poznám už roky a okrem predstavení, ktoré som sám navštívil, som počul aj niekoľko nahrávok. Myslím, že pri takomto titule je zbytočné snažiť sa vyhnúť poznaniu akýchkoľvek iných koncepcií, pretože človek to už má  ako sa hovorí  v uchu podľa ,,cudzej” koncepcie. Skôr som skúmal zopár nahrávok z hľadiska riešenia jednotlivých problematických miest partitúry a hľadal som čo najprirodzenejšie riešenia v snahe čo najviac sa držať autorových pokynov.“   uviedol Maroš Potokár ku svojej koncepcii a dodal: Pucciniho hudba je natoľko sugestívna, priama a emočná, že osloví každého bez ohľadu na vek, vzdelanie alebo akékoľvek iné atribúty. Jeho opery skutočne pôsobia pravdivo, bez prikrášlenia  tak ako to život prináša ľuďom vtedajška aj dneška. Lásku, túžbu, priateľstvo, radosť zo života, ale rovnako aj biedu, žiarlivosť, krutú chorobu, beznádej, strach, smrť. Jednoducho všetko, čo nás všetkých stretáva, emócie, ktoré sami v živote prežívame. Preto je nám tak blízka, preto dokážeme byť empatickí a prežívať jej príbeh, akoby bol náš vlastný.“ Celý rozhovor s Marošom Potokárom si prečítate tu: Maroš Potokár: Pucciniho Bohéma je klenot medzi operami.

G. Puccini: Bohéma, Opera ŠD Košice, 2016, Martin Kovács (Seržant), Jaroslav Dvorský (Rodolfo), Jiří Přibyl (Colline), Marián Lukáč (Marcello), foto: Jozef Marčinský

G. Puccini: Bohéma, Opera ŠD Košice, 2016,
Martin Kovács (Schaunard), Jaroslav Dvorský (Rodolfo), Jiří Přibyl (Colline), Marián Lukáč (Marcello),
foto: Jozef Marčinský

Bohému zinscenoval český režisér Michael Tarant, ktorý sa do Košíc vracia po tretíkrát, kde má za sebou dve inscenácie operné jednoaktovky Sedliacka česť a Komedianti opera Leoša Janáčka Jej pastorkyňa. Michael Tarant Bohému inscenuje po tretíkrát, ale vníma ju vždy z iného pohľadu, ktorý, ako sám hovorí, sa mu každou inscenáciou prehlbuje. ,,Človek viac cíti súcit s postavami, vníma každý nástroj orchestra. U Pucciniho je partitúra veľmi bohatá, obsahuje množstvo tém. Vďaka tomu, že robím Bohému po tretíkrát, dokážem ju obsiahnuť komplexnejšie, načúvam celému orchestru. Pri aranžovacích skúškach totiž pracujeme len s klavírom a hoci sú tu výborní klaviristi a aj klavír dokáže navodiť atmosféru a ponúka tvorivé impulzy, predsa len – orchester je dôležitý, ukrýva v sebe množstvo ďalších hudobných tém. Preto je dobré, že mám Bohému už takpovediac v uchu. Aj na skúškach, ktoré sú len s klavírom, viem, čo v tom momente ´hovorí´ celý orchester. Košickú inscenáciu režisér neaktualizoval a podľa jeho slov snažil sa o zachovanie vernosti dielu. ,,Videl som Bohému, ktorá sa odohrávala na stanici, bola plná bezdomovcov. V poriadku, aj to je dôležitá téma, ale prečo by som o nej mal hovoriť prostredníctvom Pucciniho Bohémy? Prečo by som sa mal vzdať tej krásy, ktorú ponúka nádhera Paríža? Videl som viacero inscenácií, pri ktorých režisér – nebojím sa použiť toto slovo – znásilnil predlohu. Inscenácie žili len vďaka tomu, že hudobná matéria týchto diel je natoľko silná a bohatá, že ich žiadny režisér nedokáže zničiť. Neraz som bol svedkom toho, že ľudia spevákom a orchestru kričali bravo a keď prišiel na javisko režisér, vybučali ho. Môj názor je, že operná inscenácia by mala byť v súlade s duchom diela.“ povedal v rozhovore pre Opera Slovakia Michael Tarant. Celý rozhovor si prečítate tu: Michael Tarant: K opere pristupujem s láskou a úctou

G. Puccini: Bohéma, Opera ŠD Košice, 2016, Marián Lukáč (Marcello), Michaela Várady (Musetta), József Havasi (Alcindor), foto: Jozef Marčinský

G. Puccini: Bohéma, Opera ŠD Košice, 2016,
M. Lukáč (Marcello), M. Várady (Musetta), J. Havasi (Alcindor),
foto: Jozef Marčinský

Pri príležitosti blížiacej sa premiéry Pucciniho Bohémy v košickej opere sa dňa 23. septembra 2016 uskutočnilo stretnutie Klubu priateľov opery, na ktorom zazneli nielen hudobné ukážky z tohto diela, ale aj vyznania umelcov či pohľady tvorcov novej košickej inscenácie na úskalia prípravy premiéry jednej z najčastejšie hrávaných opier na svete. Ich vyjadrenia sme priniesli v tomto článku: V košickom Klube priateľov opery sa hovorilo o pripravovanej Pucciniho Bohéme

,,Nejeden z rozhľadených milovníkov opery iste vie, že po tom, ako Giacomo Puccini dokončil prácu na Tosce, autor pôvodnej divadelnej predlohy, Victorien Sardou, s obdivom prehlásil, že operná verzia jeho drámy je oveľa lepšia a pôsobivejšia než sám originál… Ťažko, samozrejme, povedať, čo by si o Pucciniho adaptácii Obrazov zo života bohémy pomyslel ich autor, Henri Murger, ktorý tento svet opustil v čase, keď sa Maestro Giacomo učil ešte iba behať a rozprávať. Veľmi pravdepodobné však je, že slávny parížsky bohém by bol rovnako ohromený, ako prekvapený. Minimálne preto, že príbeh, ktorý by videl a počul, on sám v skutočnosti nikdy nenapísal, a jedna z najpôsobivejších drám opernej histórie je z veľkej časti vlastným dielom skladateľa a jeho libretistov…

Ak by bol teda čitateľ tohto textu (prípadne) zvedavý na to, aký je rozdiel medzi Bohémou Murgerovou, Pucciniho a Leoncavallovou, prípadne na množstvo iných „zaujímavých zbytočností“, súvisiacich s uvedenou témou, snáď bude o čosi poučenejší po absolvovaní nasledujúcich riadkov. Aj keď ho však treba zároveň varovať, že od tejto chvíle bude (možno) jednu z najznámejších opier všetkých čias vnímať trošku „inak“, než doposiaľ…“ – Týmito vetami sa začína zaujímavý článok dramaturga Petra Hochela, v ktorom našim čitateľom približuje tému ,,Bohéma“. Celý článok si prečítate tu: Obrazy (a zaujímavosti) zo života Bohémy. Peter Hochel zároveň pripravil aj slovenské titulky novej košickej inscenácie.

G. Puccini: Bohéma, Opera ŠD Košice, 2016, Janette Zsigová (Mimi), Jozef Gráf (Rodolfo), Marek Pobuda (Schaunard), Michal Onufer (Colline), Marek Gurbaľ (Marcello), foto: Jozef Marčinský

G. Puccini: Bohéma, Opera ŠD Košice, 2016,
J. Zsigová (Mimi), J. Gráf (Rodolfo), M. Pobuda (Schaunard), M. Onufer (Colline), M. Gurbaľ (Marcello),
foto: Jozef Marčinský

Zbory zaznejú v hudobnom naštudovaní Lukáša Kozubíka, autorom scény a kostýmov je Tomáš Moravec, na pohybovej príprave spolupracovala Ivana Kučerová. Okrem debutu Maroša Potokára v pozícii interného dirigenta sa na javisku ŠDKE predstavia ďalší debutanti. Po prvýkrát budú v Košiciach účinkovať hosťujúci Jiří Přibyl ako Colline a Marek Pobuda ako Schaunard. V hlavných postavách sa predstavia domáci a hosťujúci umelci.

Giacomo Puccini: Bohéma
Štátne divadlo Košice
premiéry 30. 9 a 1. 10. 2016

inscenačný tím

Réžia: Michael Tarant
Hudobné naštudovanie: Maroš Potokár
Scéna a kostýmy: Tomáš Moravec
Dirigent: Maroš Potokár, Jan Novobilský
Zbormajster: Lukáš Kozubík
Pohybová spolupráca: Ivana Kučerová
Dramaturgická spolupráca: Peter Hochel
Asistenti réžie: Eva Nováková, Miroslava Rendeková, Barbara Sopková
Asistent dirigenta: Jan Novobilský
Koncertný majster: Peter Michálik
Korepetítori: Júlia Grejtáková, Jan Novobilský
Inšpicient: Viera Hronská, Magdaléna Kovalčíková
Šepkár: Klaudia Kovalčíková, Magdaléna Kovalčíková

osoby a obsadenie

Mimi: Lucie Kašpárková, Janette Zsigová
Musetta: Aneta Hollá, Michaela Várady
Rodolfo: Jaroslav Dvorský, Jozef Gráf
Marcello: Marek Gurbaľ, Marián Lukáč
Schaunard: Martin Kovács, Marek Pobuda
Colline: Michal Onufer, Jiří Přibyl
Benoit: František Balún, József Havasi
Alcindor: František Balún, József Havasi
Parpignol: Celestýn Čapka, Zdenko Vislocký
Seržant Martin Kovács, Martin Potoma
Colník: Pavol Spišský
Modelka: Silvia Pasnišinová

Spoluúčinkuje balet, orchester, zbor a Detské operné štúdio Štátneho divadla Košice

www.sdke.sk

Pripravil: Ľudovít Vongrej

fotogaléria

This slideshow requires JavaScript.

email

About Author

Ľudovít Vongrej

Leave A Reply