Dnes je: nedeľa, 27. 5. 2018, meniny má: Iveta, zajtra: Viliam

Prvá štúdiová nahrávka opery Šperky Madony

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Na hudobný trh prišla CD novinka opery Ermanna Wolfa-Ferrariho Šperky Madony – I gioielli della Madonna. Nahrávka vznikla vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu v Bratislave v koprodukcii Opery SND a Slovenského rozhlasu pre svetový trh vo vydavateľstve Naxos na podnet popularizátora Ferrariho diela, rakúskeho dirigenta Friedricha Haidera. Prinášame vám recenziu na prvý štúdiový záznam tejto opery.

Hudobný priemysel pravdepodobne v pomerne krátkom čase príde o jednu zo svojich najcennejších žánrových kategórií – operný komplet. Pod týmto pojmom väčšinou chápeme zvukový záznam operného diela realizovaný štúdiovo. V menšej miere sa za operný komplet považuje aj záznam živého predstavenia, samozrejme za predpokladu, že sa kvalitou snímania a elimináciou ruchov snaží čo najviac priblížiť štúdiu. Druhá varianta je pochopiteľne lacnejšia a v súčasnosti, keď je hudobný priemysel v kríze (predaj nosičov klesá, oficiálne sťahovanie a streamovanie hudby stagnuje), prevláda. Štúdiový operný komplet sa tak pomaly, ale isto, stáva vzácnosťou a ak sa vôbec realizuje, musí mať vydavateľstvo na to dobrý dôvod. Napríklad v podobe speváckej hviezdy prvej kategórie (Bartoli, Kaufmann, Flórez), ktorej meno zabezpečí okamžitý zisk. Pôvodne nemecké, dnes už nadnárodné vydavateľstvo Naxos je u nás veľmi dobre známe, predovšetkým častou spoluprácou so slovenskými orchestrami a sólistami. Nebolo teda až tak veľkým prekvapením, že prvý štúdiový záznam opery Ermanna Wolfa-Ferrariho Šperky Madony – I gioielli della Madonna, ktorý sa realizoval na základe úspešného uvedenia tohto raritného opusu v Opere Slovenského národného divadla, sa ocitol práve v katalógu tohto vydavateľstva.

Ermanno Wolf-Ferrari, (1876 - 1948)

Ermanno Wolf-Ferrari,
(1876 – 1948)

Ermanno Wolf-Ferrari nie je v súčasnosti častým hosťom na svetovej opernej scéne. Prečo, je vlastne trochu záhadou. Je skladateľom, ktorý akoby nikomu nepatril. Jeho otcom bol nemecký maliar August Wolf, matkou Benátčanka Emilia Ferrari. Nehlásia sa však k nemu veľmi ani Nemci, ani Taliani. O mnohých skladateľov vedú národy spory, privlastňujú si ich, alebo ich jednoducho automaticky rátajú „za svojich“ (Liszt, Händel, Mahler…). Wolf-Ferrari komponoval svoje opery v taliančine, hudba má talianskeho ducha, no väčšie úspechy za svojho života slávil v Nemecku. Tak, ako jeho národnosť, ani jeho vzťah k umeniu nebol v mladosti jednoznačný. Najprv študoval maľbu, až neskôr sa definitívne rozhodol pre hudbu. A tak isto ani jeho zaradenie v hudbe nie je jednoduché – v čase, keď tvoril, sa éra romantizmu končila, aj keď svojim naturelom do nej ešte patril. Začínala sa éra moderny (bol rovesníkom Arnolda Schönberga), no tá mu bola cudzia. Vo svojej tvorbe ostal verný talianskej tradícii a pre jeho konzervatívny naturel bolo typické, že mu bol bližší Donizetti, Bellini a Verdi, ako veristi. V svojich piatich vážnych operách (Šperky Madony patria medzi ne) si vytvoril akoby svoju vlastnú verziu verizmu, kde emócia nie je v prvom pláne, ale je prostriedkom k dosiahnutiu všeobecnejšieho posolstva. Nekomponoval drámu v úžase nad ľudskými vášňami, ale zaujímal sa o ich príčiny, pozadie, spoločenskú determináciu, či morálny aspekt.

Friedrich Haider, foto: Ľudovít Vongrej

Friedrich Haider,
foto: Ľudovít Vongrej

Nahrávanie opery Šperky Madony vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu, Friedrich Haider, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, foto: Ľudovít Vongrej

Nahrávanie opery Šperky Madony vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu,
Friedrich Haider, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu,
foto: Ľudovít Vongrej

Nápad uviesť dielo, ktoré sa vo svete uvádza výnimočne, priniesol do Opery SND jej vtedajší hudobný riaditeľ, dirigent Friedrich Haider, ktorý sa dlhodobo venuje znovuoživovaniu tvorby Ermanna Wolfa-Ferrariho. Bol tiež iniciátorom vzniku prvej štúdiovej nahrávky tohto diela, prakticky s totožným speváckym  obsadením ako v Opere SND. Najvýraznejšou zmenou oproti divadelnej produkcii je zmena orchestra. Nahrávka sa realizovala v štúdiách RTVS, bol preto angažovaný Symfonický orchester Slovenského rozhlasu. Ten sa, vďaka dlhoročnej tradícii nahrávania operných diel, zhostil svojej úlohy s vysokou mierou profesionality a spolu s Friedrichom Haiderom sa mu podarilo zabudnutú partitúru dokonale oživiť v strhujúcu drámu. Dirigent svojim obdivuhodným entuziazmom motivoval teleso k vynikajúcemu výkonu. Objemný farebný orchester, obohatený o mandolíny, gitary, akordeón a netradičné perkusie, hral sústredene, s minimom nepresností, noblesou a ľahkosťou, inokedy s efektným dramatickým drajvom. Friedrich Haider ako dlhoročný operný praktik dokonale cíti drámu a v súlade s ňou premyslene pracoval s tempom i dynamikou a skvele vygradoval finálne scény. Veľkou oporou nahrávky je Zbor Opery SND rozšírený o členov vokálneho ansámblu Pressburg Singers, pripravený zbormajstrami Pavlom Procházkom a Jankou Rychlou. Znel monumentálne, farebne a zároveň elegantne. Obohatením sú aj členovia skvelého Bratislavského chlapčenského zboru (zbormajster Gabriel Rovňák jr.).

Nahrávanie opery Šperky Madony vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu, Zbor Opery SND, foto: Ľudovít Vongrej

Nahrávanie opery Šperky Madony vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu,
Zbor Opery SND,
foto: Ľudovít Vongrej

Sólistické obsadenie približne zodpovedá zostave prvej premiéry v Opere SND. Natalia Ushakova sa s postavou Malielly presvedčivo zžila, no dramatický spevácky part sa pohybuje na hranici jej možností, prejavilo sa to najmä v prvom dejstve, niektorých vypätých frázach i intonačnej neistote. V Opere SND alternujúca Adriana Kohútková by podľa mojej mienky bola lepšou voľbou. Daniel Čapkovič veľmi kultivovane naspieval úlohu Rafaela v maximálne sústredenej a premyslenej kreácii. Kyungho Kim sa v postave Gennara našiel. Ak sme doteraz v operných predstaveniach v jeho hlase obdivovali najmä krásu tónu, frázovanie, polohovú vyrovnanosť a výbornú techniku, tentoraz k nim pribudla aj presvedčivá emócia. Susanne Bernhard ako jediná neúčinkovala v inscenácii SND. Svoju úlohu zaspievala korektne, no pre jej obsadenie v zásade nevidím dôvod – obe bratislavské Carmely, Denisa Šlepkovská ani Jitka Sapara-Fischerová nie sú v tejto postave o nič horšie.

Nová nahrávka Šperkov Madony je vo svetovom kontexte v prvom rade určená pre zberateľov nahrávok raritných operných diel, no je aj skvelým dokumentom pre divákov Opery SND, ktorí si obľúbili toto úspešné predstavenie.

Autor: Jozef Červenka

Ermanno Wolf-Ferrari: I gioielli della Madonna
N. Ushakova, D. Čapkovič, K. Kim, S. Bernhard
Zbor Opery SND, Pressburg Singers, Bratislavský chlapčenský zbor
Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, dir. Friedrich Haider
2CD, Naxos 2016

CD je možné zakúpiť v predajni Hummel music v Bratislave.

www.hummelmusic.sk

email
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľajte tento článok alebo komentujte:
  •  
  • 15
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O autorovi

Jozef Červenka

hudobný kritik a publicista

Zanechajte komentár