Dnes je: utorok, 17. 10. 2017, meniny má: Hedviga , zajtra: Lukáš

Simona Houda – Šaturová: Hlas potrebuje vyzrieť a ak tú možnosť dostane, odvďačí sa

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Prinášame vám rozhovor so sopranistkou, ktorá je rodáčkou z Bratislavy, ale už dlhšie obdobie žije v Prahe. Pôsobí na medzinárodnej opernej a koncertnej scéne a v týchto dňoch pokrstí v Prahe jej nové CD. Okrem toho ju čaká sezóna plná zaujímavých medzinárodných projektov. Jej doménou je Mozart a k svojej profesii pristupuje bezvýhradne profesionálne. Prečítajte si rozhovor s vynikajúcou opernou speváčkou Simonou Houda-Šaturovou.

Nová sezóna je rozbehnutá, ako ste strávili toto leto? Bolo pracovné, dovolenkové, alebo taký mix?

Leto som mala do polovičky júla ešte dobrovoľne pracovné, pretože som natáčala svoje nové CD. Potom som si ale celý mesiac zakázala otvoriť pusu a spievala som iba pri ohni s kamarátmi. Osvedčilo sa mi to, lebo keď sa blížil koniec mesiaca, tak už som si pospevovala a to bolo dobré znamenie, že voľna bolo dosť.

Ste pôvodom Bratislavčanka a ja by som sa vrátil k vašim študentským rokom. Štúdium spevu ste odštartovali v rodnej Bratislave a odtiaľ vaše kroky viedli do zahraničia. Ako si spomínate na toto obdobie a u koho ste študovali?

Konzervatórium nebolo pre mňa jednoduchým obdobím. Nedarilo sa mi zo začiatku tak, ako by som si priala. Moje spolužiačky už spievali Rusalky a ja som sa trápila na ľudových piesňach. Aby ma táto situácia úplne nezlomila, začala som spolužiačky v triede a vôbec na škole ignorovať. Urobila som si konkurenciu z tých najväčších, z Edity Gruberovej, Lucii Popp, Kiri Te Kanawa… a to ma nesmierne motivovalo. Prestala som vnímať čiastočné neúspechy, lebo cieľ bol jasný. Štúdium som absolvovala u pani profesorky Miloslavy Sopirovej Fidlerovej, s ktorou som ďalej spolupracovala ako štipendistka Hudobného fondu a Ministerstva kultúry. V tomto období som začala plánovať štúdium v zahraničí a vybavovať si štipendium, konkrétne na Mozarteu v Salzburgu. K tomu ale nedošlo. Pri predspievaní v Prahe som stretla ďalšiu skvelú ženu, ktorá mi v mojom spievaní veľmi pomohla. Bola to docentka Soňa Kresáková, s ktorou som potom pracovala dlhé roky. Nemôžem ale zabudnúť na jeden zásadný moment zo začiatku mojej kariéry a to bolo stretnutie a práca s Ileanou Cotrubas. To ona ma nasmerovala k Mozartovi a jej rady ohľadne interpretácie boli neoceniteľné.

Simona Houda - Šaturová, foto: Tomas Houda

Simona Houda – Šaturová,
foto: Tomas Houda

Dalo vám toto štúdium pevný základ, alebo ten prišiel až so vstupom na profesionálnu scénu, teda praxou?

Štúdium mi síce dalo základ, ale mám dojem, že ten základ sa praxou a vekom mení a že spevák musí byt pripravený na zmenu. Moja výhoda bola, že som mala vždy predstavu, ako by môj hlas mal znieť a aké pocity by som pri spievaní chcela mať. Trvalo ale dlho, než som sa k mojej predstave dopracovala. Vlastne asi až posledné dva tri roky mám dojem, že to začína byt ono (smiech). Každopádne pre mňa spev znamená cestu.

Vaša profesionálna dráha nezačínala na Slovensku, ale v zahraničí. Dnes ste vyhľadávaná interpretka na medzinárodnej opernej scéne. Čo prišlo po škole? Bolo náročné presadiť sa?

Moja kariéra začala hneď po konzervatóriu na malom rakúskom festivale. Tam som spievala Bastienku a prvá veľká rola prišla asi za rok v Prahe (Zuzanka vo Figarovej svadbe). Stále som o sebe pochybovala a chýbal mi nejaký impulz. Ten prišiel až pri spomínanom stretnutí s pani Cotrubas. Dlhé roky som sa do Rakúska a Nemecka vracala na festivaly kvôli starej hudbe. Veľký zlom v kariére ale nastal v roku 2004, keď som spievala Mozartovu omšu c-moll s Leopoldom Hagerom. Hneď druhý deň ma odporučil svojej mníchovskej agentúre a taktiež na záskok Paminy do Buenos Aires. Potom sa to rozbehlo. Tým, že sa moja agentúra v tej dobe orientovala viac na koncerty, dostala som sa hneď k spolupráci s významnými dirigentmi a orchestrami.

Čo je dôležité pri naštartovaní kvalitnej umeleckej dráhy? Aký by bol váš odkaz pre začínajúcich spevákov?

Myslím, že je to trpezlivosť. Hlas potrebuje vyzrieť a ak tú možnosť dostane, odvďačí sa. Mladý spevák ešte nedokáže mnohé sám odhadnúť a vtedy je požehnaním mať pri sebe niekoho skúseného, komu dôveruje, aby ho nasmeroval správne. Ďalšia veľmi dôležitá vec je, naučiť sa povedať nie, čo nie je vždy jednoduché. A niekedy je dobré mať aj trochu šťastia.

Na Slovensku sme vás mali možnosť počuť ako Adinu v opernej inscenácii SND Nápoj lásky v marci 2012 a v júni 2013 ako koncertnú partnerku na fantastickom nezabudnuteľnom bratislavskom koncerte svetovej opernej hviezdy Mariusza Kwieciena v Slovenskej filharmónii a v minulej sezóne aj na vašom prvom sólovom koncerte. Ako vnímate účinkovanie v rodnej krajine?

Vždy sa veľmi teším a zároveň mám veľký strach (smiech). Je to asi prirodzené. Dlhé roky som v Bratislave a vlastne aj na Slovensku vystupovala iba sporadicky. Obyčajne, keď ma pozvali zahraniční dirigenti (H.Rilling, G.Noseda).

Nápoj lásky, Opera SND, O. Klein, S. Šaturová, A. Jenis, K. Polakovičová, foto: A. Klenková

Nápoj lásky, Opera SND,
O. Klein, S. Šaturová, A. Jenis, K. Polakovičová,
foto: Alena Klenková

Nápoj lásky bolo pre mňa mimoriadné predstavenie. Do tej doby som Adinu spievala iba na koncertoch, takže to bol môj debut tak v postave, ako aj v SND. A bola to vlastne moja jediná vysnená rola dokonca ešte od predštudijných čias. Zamilovala som sa do Nápoja lásky keď ho môj budúci švagor Miro Dvorský natáčal pre taliansku televíziu. Počúvala som ho na walkmane stále dokola a do divadla som chodila skoro na každé predstavenie.

Tiež koncerty s Mariuszom sú nezabudnuteľné. Je to fantastický spevák a úžasný herec. Pred prvým pražským koncertom sa necítil zdravotne dobre, takže sa zredukovali skúšky a videli sme sa až na akustickej pred koncertom. Nebol čas sa na ničom dohodnúť a to čo sa potom dialo na koncerte prevýšilo aj dobre naskúšané predstavenie. Napríklad na záver duetu Lucie a Enrica ma Mariusz dosť brutálne chytil za ruky, dívali sme sa do očí a zostali stáť. Hudba skončila, ľudia netlieskali a medzi nami trvalo obrovské napätie dlhé sekundy. Bol to mimoriadny zážitok…

Mariusz Kwiecień a Simona Houda - Šaturová, Reduta Bratislava, koncert agentúry Kapos, foto: Milan Krupčík

Mariusz Kwiecień a Simona Houda – Šaturová, Reduta Bratislava,
koncert agentúry Kapos,
foto: Milan Krupčík

Koncert Simony Houda Šaturovej v Bratislave (2014) foto: TASR - Pavel Neubauer

Koncert Simony Houda Šaturovej v Bratislave (2014)
foto: TASR – Pavel Neubauer

Ste koloratúrny soprán, máte široký repertoár, ste vynikajúca interpretka Mozarta (ktorý odznel aj na bratislavskom koncerte), barokovej či belcantovej opernej literatúry… . Ktoré obdobie, alebo ktorý autor je pre vás kľúčovým?

Kľúčovým autorom je bezpochyby Mozart, ktorý ma sprevádza celou mojou kariérou. Pre soprán ponúka široké spektrum postáv a ja som sa od Bastienky, cez Zuzanku, Iliu, Paminu, Sandrinu postupne dostala ku Konstanzi, Donne Anne a Elettre. To u žiadneho ďalšieho autora nenájdete. Stále ma fascinuje a stále ma veľmi baví. Na začiatku kariéry som spievala veľa barokovej hudby, ale jej „historicky poučená interpretácia“ ma vlastne nikdy veľmi neuspokojovala. Musím však priznať, že baroko mi dalo dobré základy pre koloratúru a belcantovský repertoár. K mojim súčasným obľúbeným postavám, okrem tých Mozartových, patrí Donizettiho Adina a Lucia, Verdiho Violetta a Gilda. V koncertnom repertoári sú to diela Haydna, Mahlera, Dvořáka, Stravinského, Šostakoviča, Szymanowského. Vždy sa snažím vyberať repertoár veľmi obozretne s ohľadom na môj hlas.

Christoph Zimmermann vás v časopise Der neue Merker označil ako ,,malý mozartovský zázrak“. Mozarta ste zaspievali aj na vašom prvom bratislavskom recitáli. Čo si vyžaduje interpretácia tohto autora?

Keď mám naštudovať novú postavu od Mozarta, sadnem si ku klavíru a mám pocit, že musím všetko zabudnúť. Potrebujem čistú hlavu a „čisté hlasivky“. Možno to znie divne, ale neviem to lepšie popísať. Jeho hudba je ako čistý stôl, na ktorý sa postupne prinášajú tie najväčšie dobroty, najlahodnejšie vína, prekrásne kvety. A keď to všetko poprinášam a nenastane nejaký problém, tak začnem hodovať. Spievať Mozarta je pre mňa veľká hostina pripravená do najmenších detailov. Ale než všetko do najmenších detailov pripravíte, dá to niekedy pekne zabrať (smiech).

Olimpiade, Národní divadlo Praha, Raffaella Milanesi a Simona Houda-Šaturová, foto: Hana Smejkalová

Olimpiade, Národní divadlo Praha,
Raffaella Milanesi a Simona Houda-Šaturová,
foto: Hana Smejkalová

Medzi vaše posledné umelecké aktivity patrí nový projekt Mozart & Mysliveček, ku ktorému ste pripravili aj nové CD. O aký projekt ide a ako vznikol?

Pred pár rokmi som vyberala na iný projekt árie Josefa Myslivečka a vtedy som si prvýkrát uvedomila, že by mohlo byt spojenie Myslivečka s Mozartom dramaturgicky veľmi zaujímavé. Minulý rok sa myšlienka pri naštudovaní Myslivečkovej Olimpiade v ND oživila a milo ma prekvapil dirigent Zdeněk Klauda, ktorý prišiel za mnou v podstate s tým istým nápadom, len spresnil výber árií na jednu dekádu. To sa stalo hlavným motívom a nakoniec aj dalo názov celému CD. Jedná sa o desaťročie 1771-1781, keď sa v našom projekte stretáva zrelý a úspešný Mysliveček s mladým Mozartom v rozmedzí jeho 16 až 26 rokov! Myslím, že sa nám podarilo zostaviť veľmi zaujímavý výber. Dokonca štyri árie z Myslivečkových opier sú nahrané vo svetovej premiére. Pred rokom v októbri sme celý projekt naštartovali a v týchto dňoch je CD Decade hotové. (pozn. redakcie: krst CD sa uskutoční 2. novembra 2014 v Emauzskom kláštore v Prahe)

CD Mozart & Mysliveček Simona Šaturová

CD Mozart & Mysliveček Simona Šaturová

Chystáte sa s týmto projektom aj cestovať? Napríklad na Slovensko?

O projekt už prejavila záujem moja nemecká agentúra a dúfam, že tento virtuózny program budeme môcť predstaviť tiež v Česku a aj na Slovensku. Moc by som si to priala.

Ste umelec na voľnej nohe. Čo to všetko obnáša a čo všetko si vyžaduje účinkovanie a presadenie sa na medzinárodnej opernej scéne?

Som na voľnej nohe a nemôžem si to vynachváliť. Samozrejme to pre vás môže znamenať určitú neistotu, ale pocit slobody by som už nemenila. Tiež si rada plánujem veci sama. Rozhodujem sa aké role spievať, ako si naplánovať odpočinok medzi cestami a vystúpeniami. Je to veľa drobností, ktoré ma na začiatku znervózňovali, ale dnes mi veľmi vyhovujú. Musíte odvádzať 100% výkony, byť pripravený, flexibilný, stále sa spevácky zdokonaľovať.

V máji ste v Brusseli stvárnili Gildu vo Verdiho Rigolettovi

Bola to krásna práca a vôbec celá inscenácia! Jednalo sa o koprodukciu s festivalom Aix-en-Provence, takže mnohé veci už boli dané, ale aj tak spolupráca s Robertom Carsenom bola mimoriadna a už teraz sa teším na ďalšiu za dva roky. Inscenácia sa odohrávala v cirkuse, v krutom a cynickom prostredí. Nechcem opomenúť veľký a silný príbeh, ktorý Carsen v tejto inscenácii vytvoril, ale musím vyzdvihnúť jeden moment, ktorým sa režisér zaslúžil asi o moje vôbec najkrajšie chvíle na javisku. Počas árie „Caro nome“ ma nechal lietať na hojdačke šesť metrov nad javiskom medzi tisíckou hviezdičiek. Zažívala som maximálnu extázu. Konečne táto ária dostala rozmer, ktorý na zemi nikdy nemôže mať a obávam sa, že mi v predstaveniach ktoré ma čakajú, bude veľmi chýbať.

Rigoletto, Brussel, Simona Houda-Šaturová (Gilda)

Rigoletto, Brussel,
Simona Houda-Šaturová (Gilda)

Na čom momentálne pracujete a čo vás čaká túto sezónu?

Momentálne pripravujem Elettru v Mozartovom Idomeneovi v Essene. Skúšky prebiehajú v krásnej atmosfére a spoluprácu s Tomášom Netopilom a Franciscom Negrinom si veľmi užívam. Ďalšou rolou je moja obľúbená Konstanze tiež v Essene a aj v Prahe. V Národnom divadle sa prvýkrát predstavím pražskému publiku ako Violetta a Donna Anna. Ďalej ma čaká veľa koncertov, napríklad dve cesty do USA s Mozartovou c-moll omšou s dirigentom Maasaki Suzuki v Baltimore a Beethovenovou 9. symfóniou s Manfredom Honeckom v Pittsburghu, alebo Mahlerova 2.symfónia s Českou filharmóniou a jej šéfdirigentom Jiřím Bělohlávkom a vynikajúcou Bernardou Fink.

Ďakujem za rozhovor.

viac o Simone Houda-Šaturovej sa dozviete na

www.saturova.com

Rigoletto v Bruseli

Gilda: SIMONA HOUDA-ŠATUROVÁ

celú videonahrávku opery nájdete TU…

Pripravil: Ľudovít Vongrej

email

About Author

Ľudovít Vongrej

Leave A Reply