Dnes je: pondelok, 18. 6. 2018, meniny má: Vratislav, zajtra: Alfréd

Slovenská premiéra opery Kráľ Teodor v Benátkach spúšťa fungovanie Operného štúdia SND

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislava – Poslednou premiérou aktuálnej 95. divadelnej sezóny v Opere SND bude slovenské uvedenie opery Giovanniho Paisiella Kráľ Teodor v Benátkach. Dielo zaznie v inovovanej verzii, ktorej autorom je jedna z veľkých osobností opery 20. storočia nemecký skladateľ Hans Werner Henze. Predstavenie vzniklo v rámci pilotného ročníka novovzniknutého Operného štúdia SND.

Opera Giovanniho Paisiella Kráľ Teodor v Benátkach (Il re Teodoro in Venezia) vznikla na objednávku cisára Jozefa II. a jej svetová premiéra sa konala 23. augusta 1784 v Burgtheatri vo Viedni. Niekoľko mesiacov po svetovej premiére (16. mája 1785) ju v Prešporku (dnešná Bratislava) uviedla Operná spoločnosť grófa Johanna Nepomuka Erdődyho. Dielo koncom 20. storočia v rokoch 1991 – 1992 dramaturgicky a inštrumentačne upravil nemecký skladateľ Hans Werner Henze (1926 – 2012). Premiéra upravenej verzie, ktorú prevzalo aj Operné štúdio SND, sa konala 16. júla 1992 na festivale Cantiere Internazionale d‘Arte v toskánskom Montepulciane, ktorý Henze založil. Zatiaľ sa táto verzia hrala na festivale Cantiere v Montepulciane, v Nemecku (Schwetzinger Festspiele, Hochschule für Musik Köln), koncertne vo Francúzsku (Festival de Radio France et Montpellier Languedoc-Roussillon) a v Slovenskom národnom divadle to bude štvrté uvedenie tejto verzie od jej vzniku.

Hans Werner Henze, foto: Hufner

Hans Werner Henze,
foto: Hufner

Opera Kráľ Teodor v Benátkach, ktorú v slovenskej premiére uvádza Operné štúdio SND, je dvojdejstvová heroicko-komická dráma v talianskom jazyku. Námet opery čerpali autori z príbehu dobrodruha Theodora von Neuhoffa, ktorý sa v roku 1736 stal prvým (a posledným) kráľom Korziky bojujúcej za samostatnosť. Z finančných a politických dôvodov však musel utiecť a napokon skončil vo väzení pre dlžníkov v Londýne. Zomrel na slobode v roku 1756, necelých tridsať rokov pred premiérou opery. Libreto na tento námet napísal taliansky libretista Giovanni Battista Casti. Príbeh sa odohráva v Benátkach a jeho témy ako napr. podvod, korupcia či bankrot nestratili nič zo svojej aktuálnosti.

Slovenská premiéra opery Kráľ Teodor v Benátkach

Ako povedal na tlačovej konferencii k premiére šéfdramaturg a zástupca riaditeľa Opery SND Slavomír Jakubek, na uvedenie tohto diela v rámci spustenia novovzniknutého Operného štúdia našlo vedenie Opery SND okrem iného aj istú symboliku. ,,Dielo Kráľ Teodor v Benátkach bolo inauguračným predstavením opernej spoločnosti Johanna Nepomuka Erdődyho, ktorá tu pôsobila koncom 18. storočia ako jedna z prvých a ktorá uviedla Kráľa Teodora iba niekoľko mesiacov po premiére vo Viedni. Bola to prvá operná spoločnosť v Prešporku, ktorá ponúkala operné predstavenia nielen prominentom a šľachticom, ale aj širšiemu okruhu divákov, takže s týmto dielom sa spájajú začiatky verejného operného života v Bratislave.“

Kráľ Teodor v Benátkach, Operné štúdio SND, K. Vylíčilová (Lisetta), R. Gatin (Sandrino), R. Buchmayer (Belisa), M. Pobuda (Acmet), T. Šelc (Taddeo), foto: Jozef Barinka

Kráľ Teodor v Benátkach, Operné štúdio SND,
K. Vylíčilová (Lisetta), R. Gatin (Sandrino), R. Buchmayer (Belisa), M. Pobuda (Acmet), T. Šelc (Taddeo),
foto: Jozef Barinka

Pod hudobné naštudovanie sa podpísal dirigent Marián Lejava, ktorý na tlačovej konferencii predstavil Henzeho úpravu opery ako dielo, ktoré vychádza z estetiky neoklasicizmu. ,,Henze vo svojej úprave zdynamizoval hudobný priebeh, ktorý by sa nám z dnešného pohľadu zdal možno menej dynamický, alebo menej dramatický. To znamená, že sformuloval úplne nové recitatívy, použil klavír a Paisiellov hudobný materiál novoinštrumentoval pre menšie komorné obsadenie – dá sa povedať, že pre ansábel hudby 20. storočia. Metrické jednotky prispôsobil lepšej zrozumiteľnosti textu, alebo textovým akcentom. Jeho neoklasicizmus môže metricky jemne pripomínať Igora Stravinského, ale nie v intenciách melodických, alebo harmonických.“

Dielo zinscenovala Lenka Horinková a predstavila ho ako príbeh o kráľovi Teodorovi, ktorý bol veľmi známy podvodník, premárnil peniaze a ktorý sa potom ušiel ukryť do Benátok, kde sa pokúša získať nejaké prostriedky na prežitie svadbou s hostinského dcérou. ,,Námet opery bol v čase jej vzniku veľmi súčasný a táto téma je súčasná aj dnes. Podvodníci ktorí prichádzajú a potom miznú, sú večná téma. Čo sa týka vizuálnej stránky inscenácie, príbeh sa odohráva v Benátkach, a keďže Benátky sú veľmi pekné a majú svoje čaro, rozhodli sme sa, že túto ich atmosféru chceme zachovať. Takže naša inscenácia sa odohráva počas príprav benátskeho karnevalu, a to je zároveň obdobie kedy je v Benátkach strašne veľa vody. Benátky sa v našej inscenácii topia, to je zároveň aj psychický stav nášho Teodora. Tak ako sa Benátky topia vodou, tak sa aj on topí vo svojich dlhoch a s tým, že stúpne hladina, odchádza akákoľvek nádej na lepšiu budúcnosť. Inscenácia sa odohráva v súčasnosti a v inscenácii sa objavujú kostýmy dobové, aj súčasné. Máme osoby, ktoré pochádzajú priamo z Benátok, a tí sú v dobových kostýmoch, lebo sa práve začína karneval a osoby, ktoré do Benátok prichádzajú, to sú napríklad Belisa, Acmet, Teodor či Gafforio, tie sú kostýmované súčasne.“ Režisérka ocenila prácu s mladými umelcami, ktorí sa ešte len začínajú umelecky formovať. ,,Vždy sa dobre pracuje so spevákmi, ktorí ešte nemajú zaužívané ,,klišé“ a toto vnímam ako veľkú výhodu. Do divadla prišli s veľkou energiou a veľkým chcením pracovať. Vyberali sme zo 150 ľudí a naozaj sme vybrali osobnosti. Každý sa k tej svojej postave postavil zodpovedne a snažil sa ju interpretovať nielen podľa mojich inštrukcií, ale zároveň v svojich postavách hľadali aj im vlastnú interpretáciu. Prichádzali s podnetmi, sami si vytvárali niektoré situácie, o ktorých sme potom rozhodovali, či ich tam necháme, alebo nie. Na druhej strane by som poprosila vysoké školy, aby sa viac zamerali na hereckú prípravu, pretože spevák nie je len spevákom, ale odkedy sa postaví na javisko, je aj hercom.“

Kráľ Teodor v Benátkach, Operné štúdio SND, J. Škarka (Teodoro), foto: Jozef Barinka

Kráľ Teodor v Benátkach, Operné štúdio SND,
J. Škarka (Teodoro),
foto: Jozef Barinka

Scénu navrhol scénograf Jaroslav Valek, autorom kostýmov je scénický a kostýmový výtvarník Martin Kotúček a videodizajn vytvoril Dávid Horinek. Spevácke obsadenie je zostavené z mladých začínajúcich spevákov, ktorých angažovalo vedenie Opery SND na základe konkurzu v rámci Operného štúdia SND. Slovenský preklad pripravil Peter Behýl, ktorý sa na inscenácii spolupodieľal aj dramaturgicky.

Slovenská premiéra opery sa bude konať vo štvrtok 24. júna 2015 o 19:00 hod. v historickej budove SND a v nedeľu 28. júna 2015 o 20:00 hod. budú môcť toto dielo uvidieť aj diváci v rámci 11. ročníka festivalu Viva Musica! na Hlavnom námestí v Bratislave. Vstup na predstavenie 28. júna je voľný. Open air opera bude v rámci tohto festivalu po prvýkrát.

Novovzniknuté Operné štúdio SND

Podľa vyjadrení vedenia Opery SND, Operné štúdio pri Opere SND vzniklo, aby mladí interpreti speváci, inštrumentalisti, dirigenti či režiséri dostali príležitosť a získali tak profesionálne skúsenosti na etablovanej opernej scéne. V rámci pilotného ročníka pripravilo Operné štúdio SND slovenskú premiéru opery Kráľ Teodor v Benátkach, ktorou sa oficiálne spúšťa fungovanie Operného štúdia SND. Viac si prečítate TU…

Jednotlivé úlohy v alternáciách stvárnia vyše dve desiatky mladých spevákov, väčšina z nich bude na doskách Opery SND stáť po prvý raz. Výber predstaviteľov jednotlivých postáv sa realizoval na základe konkurzu, ktorý sa konal 18. – 20. júna 2014 v novej budove SND. Na konkurz sa prihlásilo okolo 150 uchádzačov zo Slovenska aj zo zahraničia. Okrem spevákov dostala príležitosť aj mladá režisérka Lenka Horinková, ktorá už má za sebou niektoré operné réžie – Donizettiho Nápoj lásky a Musorgského Soročinský jarmok v Štátnej opere v Banskej Bystrici a na zámku v rakúskom Schlosshofe režírovala Gluckovu operu Číňanky. Lenka Horinková je v súčasnosti asistentkou réžie v Opere SND. Inscenácia Kráľ Teodor v Benátkach je jej prvou samostatnou inscenáciou v SND.

Kráľ Teodor v Benátkach, Operné štúdio SND, scéna, foto: Jozef Barinka

Kráľ Teodor v Benátkach, Operné štúdio SND,
scéna,
foto: Jozef Barinka

Giovanni Paisiello, Hans Werner Henze
Kráľ Teodor v Benátkach
Slovenská premiéra: 24. júna 2015 v historickej budove SND

Hudobné naštudovanie: Marián Lejava
Dirigenti: Marián Lejava, Branko Ladič
Réžia: Lenka Horinková
Scéna: Jaroslav Valek
Kostýmy: Martin Kotúček
Asistent dirigenta: Daniel Simandl
Dramaturgia: Martin Bendik
Dramaturgická spolupráca: Peter Behýl

Lisetta: Blanka Jílková, Kristýna Vylíčilová
Belisa: Reinhild Buchmayer, Andrea Nemcová
Gafforio: Štefan Horváth, Klaus Dieter Paar, Marek Tokoš
Sandrino: Patrik Horňák, Juraj Kuchar, Ruzil Gatin
Acmet: Jakub Gubka, Csaba Kotlár, Marek Pobuda
Teodoro: Boris Prýgl, Josef Škarka
Taddeo: Tomáš Šelc, Josef Škarka, Igor Bečár
2 Donzelle: Ivana Kurtulíková, Michaela Sojčáková, Dominika Výberová
Messer grande: Marián Hrdina, Mário Tóth
Krab Grancchio: Matej Benda
Dlh: Ján Kleberc
Biznismen: Štefan Šedivý

Kral Teodor_web_01

www.snd.sk

Pripravil: Ľudovít Vongrej

email
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľajte tento článok alebo komentujte:
  •  
  • 126
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár