Dnes je: utorok, 19. 6. 2018, meniny má: Alfréd, zajtra: Valéria

Slovenská premiéra opery pre deti Kocúr v čižmách v Štátnej opere

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Banská Bystrica – Štátna opera v Banskej Bystrici venuje poslednú premiéru tento divadelnej sezóny deťom, pre ktoré pripravila slovenskú premiéru opery španielskeho autora Xaviera Montsalvatgeho Kocúr v čižmách (El gato con botas). Inscenácia v banskobystrickej opere zaznie v hudobnom naštudovaní Jána Procházku a v réžii Dany Dinkovej.

Diela španielskeho pôvodu sa na svetových operných javiskách hrajú málo. V banskobystrickej Štátnej opere (ŠO) v jej 55-ročnej histórii doteraz nezaznelo ani jedno. Pripravovaná premiéra detskej opery v dvoch dejstvách katalánskeho skladateľa Xaviera Montsalvatgeho Kocúr v čižmách je aj preto mimoriadnou udalosťou pred koncom divadelnej sezóny. Libreto napísal Néstor Luján a do slovenčiny ho prebásnila Silvia Kaščáková. Pre banskobystrickú inscenáciu libreto upravili Alžbeta LukáčováDana Dinková.

Kocúr v čižmách, ŠOBB, (2015), foto: Jozef Lomnický

Kocúr v čižmách, ŠOBB, (2015),
foto: Jozef Lomnický

Svetová premiéra diela Kocúr v čižmách sa konala 10. januára 1948 v Gran Teatro del Liceo v Barcelone a v Banskej Bystrici zaznie v slovenskej premiére 16. a 18. mája 2015. Pod hudobné naštudovanie sa podpísal dirigent Ján Procházka a pod réžiu, choreografiu i prozaické texty Dana Dinková.

Ako povedala na tlačovej konferencii k premiére režisérka Dana Dinková, deti nemožno len tak ľahko oklamať. ,,Nenachytáte ich na všelijaké novinky, režijné posuny a novátorské nápady. Detský svet je svojský, jedinečný a dieťa sa, našťastie, nedá z neho vytrhnúť.“ Pri koncipovaní inscenácie sa neinšpirovala iba hudbou a notoricky známym príbehom Kocúra v čižmách od Charlesa Perreaulta z roku 1697. Na pomoc si privolala aj svoju malú dcéru.

,,Koncepčne som nič nemenila, línia plynie podľa rozprávky. Dovolila som si však dve základné zmeny. Pridala som postavu rozprávača, čo je naša mačka Matilda, akoby mačacia pestúnka, ktorá v sirotinci vychováva opustené mačiatka. Opera je síce prebásnená do slovenčiny, no aby bol deťom príbeh ešte zrozumiteľnejší, vždy ho najmenším dovysvetlí,“ priblížila Dinková.

Ako dodala, pôvodne písaný part kocúra v tejto opere je pre mezzosoprán – pre ženu. Práve jej dcéra však zostala zmätená z toho, že v ženskom hlase nepočula žiadneho kocúra, ale stále iba mačku. Part nakoniec v Banskej Bystrici zmenili na tenorový, aby to malých divákov nemiatlo. K tomuto rozhodnutiu priviedol Danu Dinkovú samotný Perreaultov príbeh, v ktorom je zreteľne vykreslený charakter kocúra – prešibaného, fiškálskeho a huncútskeho tvora schopného svojou inteligenciou a prefíkanosťou prekabátiť azda každého. V hlavnej úlohe Kocúra sa tak predstavia umelci Robert Smiščík a Dušan Šimo.

Kocúr v čižmách, ŠOBB, (2015), foto: Jozef Lomnický

Kocúr v čižmách, ŠOBB, (2015),
foto: Jozef Lomnický

Interaktívne ladenou opernou inscenáciou chcú inscenátori vtiahnuť do príbehu dušu detského diváka a zároveň naznačiť, že domáce zvieratká by nemali slúžiť len na chvíľkovú zábavku – naopak, ak bude o ne dobre postarané, určite sa za to odvďačia.

Kocúr v čižmách je detská opera a preto sa inscenačný tím rozhodol, že celý vizuál predstavenia bude ladený rozprávkovo – tak, aby bol blízky svetu detí, aby bol farebný, hravý, možno i trochu humorný. Leitmotívom by mala byť, samozrejme, mačka. Preto sa zrodil nápad, aby základný návrh scény i plagátu vytvorila banskobystrická výtvarníčka Ľubica Lintnerová, známa svojimi rozprávkovými výjavmi „roztancovaných“ banskobystrických veží. A tak vznikli návrhy zasadené do prostredia, ktoré všetci poznáme – na banskobystrické námestie a jeho strechy i na ďalšie reálie okolia mesta.

Debutanti

Prostredníctvom Kocúra v čižmách sa v Banskej Bystrici predstavia aj nové tváre. ,,Čo sa týka debutantov, tak na našom javisku sa prvýkrát predstaví Marek Pobuda – barytón, v postave Mlynára. Diváci ho budú mať možnosť uvidieť na prvej premiére a počas druhej premiéry sa prvýkrát v sólistickej postave na našom javisku predstaví mladý talentovaný basista Matúš Bujňák v postave Čarodejníka. V postave Princeznej sme čerpali z našich mladých domácich ,,zdrojov“ v zbore. Ako sólistky sa teda prvýkrát predstavia Darina Benčová a Diana Zvaríková.„, uviedol pre Opera Slovakia umelecký šéf Štátnej opery Šimon Svitok.
Kocúr v čižmách, ŠOBB, (2015), foto: Jozef Lomnický

Kocúr v čižmách, ŠOBB, (2015),
foto: Jozef Lomnický

Xavier Montsalvatge: Kocúr v čižmách
Detská opera v 2 dejstvách
Slovenská premiéra: 16. a 18. mája 2015

Libreto: Néstor Luján
Prebásnenie libreta: Silvia Kaščáková
Prozaické texty: Dana Dinková
Úprava libreta a textu: Alžbeta Lukáčová, Dana Dinková

Hudobné naštudovanie a dirigent: Ján Procházka,
réžia a choreografia: Dana Dinková,
dramaturgia: Alžbeta Lukáčová
kostýmy: Adriena Adamíková,
scéna: Lucia Šedivá,
maľby: Ľubica Lintnerová,
zbormajsterka: Iveta Popovičová.

Osoby a obsadenie:

Kocúr: Robert Smiščík / Dušan Šimo
Mlynár: Csaba Kotlár a. h./ Marek Pobuda a. h.
Princezná: Darina Benčová / Diana Zvaríková
Kráľ: Šimon Svitok / Marián Lukáč a. h.
Čarodejník: Ivan Zvarík / Matúš Bujňák a. h.
Mačka Matilda: Alena Hodálová / Eva Lucká
Mačka Líza: Michaela Almášiová
Mačka Tifany Ivica Danihelová
Tri mačiatka: Adam Haško a. h., Barbora Oravcová a. h., Kristína Svitková a. h.

Spoluúčinkujú orchester, zbor a balet Štátnej opery
Koncertný majster: Oldřich Husák

Kocur v cizmach, sobb plagat

Xavier Montsalvatge patrí medzi najvýznamnejších skladateľov Španielska dvadsiateho storočia. Jeho kompozície pre orchester, sláčikové zoskupenia, spev a klavír alebo pre 20 baletov ťažia predovšetkým z hudobných tradícií jeho rodného Katalánska. „Mnoho z jeho prác obsahuje takmer folklórnu melodiku – tieto diela evokujú jednoduchosť ľudových piesní, aj keď v skutočnosti nie je citovaná ani jedna z nich,“ poznamenal v New York Times spisovateľ Allan Kozinn. Pavel Horner píše o Montsalvatgem v publikácii Contemporary composers: „Jeho štýl je šikovný a vtipný, dokonale prepracovaný, s vytríbeným vkusom.“

Xavier Montsalvatge, (1912-2002), foto: Pau Barceló

Xavier Montsalvatge,
(1912-2002),
foto: Pau Barceló

Montsalvatge pochádzal z rodiny bankárov, ktorá žila v svojráznom regióne Španielska, v Katalánsku. Narodil sa pred prvou svetovou vojnou (1911) v meste Gerona na severovýchode krajiny. Ako 8-ročný dostal na Vianoce husle a o niekoľko rokov ho už prijali na konzervatórium v Barcelone. Tu študoval pod vedením významných skladateľov toho obdobia. Veľmi skoro si však uvedomil, že nemá povahové vlastnosti na to, aby uspel ako koncertný huslista. Začal preto komponovať − o správnosti jeho rozhodnutia svedčí aj niekoľko ocenení, ktoré za svoje diela získal. V rokoch pred vypuknutím občianskej vojny v Španielsku (1936) sa živil ako hudobný kritik v katalánskom denníku El Mati.

V 40. rokoch začal písať balety pre Goube-Alexander Company, ktorá pôsobila v Monte Carle. Jeho skladby z tohto obdobia boli ovplyvnené rusko-americkým skladateľom Igorom Stravinským a skupinou francúzskych skladateľov sústredených v známej „Parížskej šestke“. Po 2. svetovej vojne sa Montsalvatge začal odvolávať na hudbu svojho rodného Katalánska. Jeho Cinco Canciones Negras (Päť čiernych piesní), Cancini de Cuna para dormir un Negrito (Uspávanka pre malého černoška) vzbudili nadšené reakcie, čo ho viedlo k tomu, aby v takto orientovanej tvorbe pokračoval. V tomto období napísal aj svoju prvú operu El gato con Botas (Kocúr v čižmách), po prvýkrát uvedenú v Barcelone v roku 1948. V 50. rokoch minulého storočia vstúpil do medzinárodného hudobného diania dielami ako napr. Cuarteto Indiano (1952).

Skladateľ sa stal obľúbeným o. i. aj pre zrozumiteľnosť svojich diel. Ako sa sám vyjadril, „najťažšie je napísať jednoduchú vec“. Povedal tiež, že „interpret je dôležitejší ako autor hudby. Ak nie je interpret, hudba je len písmo na papieri“.

V 60. rokoch sa Montalvadgeho kompozičný štýl začal uberať iným smerom. Experimentoval s avantgardnými hudobnými postupmi − dielo Cinco Invocaciones al Crucifica (1969) sa stalo symbolom tejto zmeny. Napísal aj ďalšie opery: jednoaktovku Una Voz en Off (1962) a poslednú Babel-1948 (1968). Popri tom pracoval na dielach pre sláčikový orchester a dielach pre klavír a sláčiky. Jeho Sonatine pour Yvette (venoval svojej dcére) je považovaná za kryštalické dielo Montsalvatgeho kompozičného štýlu. V rokoch 1968 − 1995 sa venoval predovšetkým písaniu filmovej hudby. Učil na San Jorge Academy a Destino Seminary, profesorom kompozície bol aj na Conservatorio Superior v Barcelone. Jeho posledným dielom bolo Tricronomia Sobre un Pastoral de Invierno pre sláčikový orchester, ktoré dokončil len štyri dni pred svojou smrťou v roku 2002. Xavier Montsalvatge patrí k najrešpektovanejším španielskym skladateľom 20. storočia.

www.stateopera.sk

video:

Pripravil: Ľudovít Vongrej

Zdroj: ŠOBB

email
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľajte tento článok alebo komentujte:
  •  
  • 795
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár