Dnes je: pondelok, 18. 12. 2017, meniny má: Sláva , zajtra: Judita

Slovenské národné divadlo uvádza Halévyho operu Židovka

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislava – Slovenské národné divadlo zaradilo do svojho repertoáru operné dielo francúzskeho skladateľa Jacquesa Fromentala Halévyho Židovka v hudobnom naštudovaní českého dirigenta Roberta Jindru. Inscenácia, ktorú SND pripravilo v spolupráci s Flámskou národnou operou v Antverpách, Gente a Národným divadlom v Mannheime, je dielom významného nemeckého režiséra Petra Konwitschného. Premiéry sa uskutočnia 7. a 9. apríla 2017 v novej budove SND.

Židovka (La Juive), je grand opera v piatich dejstvách francúzskeho skladateľa Jacquesa Fromentala Halévyho (1799 – 1862), ktorý bol v čase jej vzniku korepetítorom prestížnej Opery Louisa Vérona a v Paríži už uviedol niekoľko diel. V roku 1833 dostal od svojho riaditeľa ponuku napísať veľkú päťdejstvovú operu. Libreto La Juive (Židovka) mu dodal vtedy najvplyvnejší a najžiadanejší francúzsky dramatik Eugène Scribe (1791 – 1861).

Jacques Fromental Halévy (1799 – 1862)

,,Údajná židovka Ráchel je v skutočnosti kresťanské dievča a na utajení jej dvojitej totožnosti je postavený príbeh Scribovej a Halévyho veľkej opery. Zvíťazí odpustenie? Prezradí žid Éléazar tajomstvo adoptívnej dcéry alebo z nej urobí nástroj pomsty na kresťanoch za utrpenie a príkoria svojho národa tým, že ju vydá na smrť pred očami vlastného otca? Konflikt dvoch otcov jednej dcéry, reprezentantov nezmieriteľných náboženstiev, jedného utlačovaného a druhého utlačujúceho, predstavený na historickej fólii kostnického koncilu s extrémne vypätou dramatickou situáciou a masovým fanatizmom, predstavuje francúzsku veľkú operu v jej vrcholnej podobe.“, uvádza k dielu muzikológ Milan Pospíšil.

Svetová premiéra Halévyho Židovky sa konala 23. februára 1835 v parížskej Opere pod taktovkou francúzskeho skladateľa Françoisa Habenecka. Na Slovensku toto dielo po prvýkrát uviedli 28. júna 1920 v SND (dirigent: František Vaněk, réžia: Bohuš Vilím), neskôr 28. marca 1922 (dirigent: Milan Zuna, réžia: Josef Peršl), 21. septembra 1929 (dirigent: Josef Vincourek, réžia: Bohuš Vilím) a 29. mája 1965 v hudobnom naštudovaní Viktora Máleka a v réžii Júliusa Gyermeka. Jej piate uvedenie v SND, ako aj na Slovensku, sa uskutoční 7. apríla 2017 v novej budove SND. Túto operu doposiaľ okrem SND neuviedlo žiadne slovenské operné divadlo a aj ostatná Halévyho operná tvorba je na slovenských operných scénach neznáma, keďže okrem Židovky sa u nás hrala len Halévyho komická opera Blesk (premiéra: SND, október 1933).

J. F. Halévy: Židovka, Opera SND, 2017,
Zbor Opery SND,
foto: Pavol Breier

J. F. Halévy: Židovka, Opera SND, 2017,
Michal Lehotský (Éléazar), Liudmila Slepneva (Rachel), Peter Mikuláš (Kardinál de Brogni), Zbor Opery SND,
foto: Pavol Breier

Piate uvedenie Halévyho Židovky pripravilo SND v spolupráci s Flámskou národnou operou v Antverpách, Gente a Národným divadlom v Mannheime. Inscenácia významného nemeckého režiséra Petra Konwitschného vznikla pre Opera Vlaanderen v Antwerpách v roku 2015 a neskôr ju uviedli v Nationaltheater Mannheim a Opéra National du Rhin v Strasburgu. Inscenácia má na svojom konte aj ocenenie prestížnej nemeckej divadelnej ceny Deutsche Theaterpreis Der Faust v roku 2016.

,,Halévyho Židovka absentovala na našich javiskách viac ako polstoročie, napriek tomu, že táto opera patrí do subžánru veľkej francúzskej opery, ktorú nemáme v repertoári Opery SND a celkovo sa zjavuje v repertoároch divadiel len sporadicky, pretože tieto diela kladú veľké nároky. Po zhliadnutí inscenácie Petra Konwitschného sme sa rozhodli uviesť ju na javisku Opery SND, pretože nás nadchla a pochopili sme ju ako silnú umeleckú výzvu v dnešnom svete proti spoločenským procesom, ktorých sme svedkami a ktoré nás, bohužiaľ, stále spájajú s istými historickými obdobiami. Stále sme svedkami rôznych bojov, či už náboženských alebo kultúrnych, animozít a xenofóbie. Sme svedkami toho, že rôzne náboženstvá či etniká nevedia medzi sebou komunikovať, a boje medzi nimi sa dokonca zosilnili do tej miery, že ešte aj dnes sú ľudia schopní vraždiť“, uviedol na stretnutí s novinármi riaditeľ Opery SND Slavomír Jakubek k zdôvodneniu zaradenia Halévyho opery do repertoáru SND.

Tlačová konferencia k premiére Halévyho opery Židovka v SND, 2017,
foto: Ľudovít Vongrej

Dielo v SND hudobne naštudoval mladý talentovaný český dirigent Robert Jindra, ktorý na opernej inscenácii spolupracuje so SND po prvý raz napriek tomu, že už v Opere SND dirigoval koncert pri príležitosti životného jubilea Petra Mikuláša v roku 2014 .

Robert Jindra prijal spoluprácu na tejto produkcii po zhliadnutí Konwitschného inscenácie a jeho upravenej koncepcie. ,,Mne osobne se koncept pana režiséra Konwitschného líbí. Je to nezpochybnitelná režisérská osobnost s mnoha zajímavými a ceněnými inscenacemi v největších operních domech světa. Jeho koncept Židovky je především v dnešní době velmi aktuální a reflektuje současnou neradostnou situaci ve světě. Určitou komplikaci jako dirigent spatřuji v jeho zálibě nechat často zpívat sbor i sólisty mezi diváky v hledišti. Je to samozřejmě velmi obtížné na koordinaci a ani pro již tak komplikovanou akustiku tohoto sálu to není ideální. Takže při orchestrálních zkouškách bylo důležitým úkolem vybalancovat a sladit vše tak, aby vše klapalo z hudebního i inscenačního hlediska. Byť Halévyho Židovka je dílo ve stylu velké francouzské opery, cítím v ní i určitý díl Gesamtkunstwerku ve smyslu tvorby Richarda Wagnera. Text, situace a vztahy jednotlivých postav musí být reflektovány i v hudební složce a musí tvořit jedno hudební drama. V tom jsme, myslím, s Peterem Konwitschnym zajedno.“, uviedol v rozhovore pre Opera Slovakia autor hudobného naštudovania Robert Jindra, ktorý pristúpil aj na výrazné škrty v opere. ,,I tady se hraje seškrtaná verze, ale ty zásahy – i když jsou poměrně výrazné – jsou ku prospěchu děje. Možná nějaký zásadový „halévista“ může být pohoršen, ale já si myslím, že to dílo má svojí sílu, ale má i své dramaturgické slabiny, které se s francouzskou operou často pojí. Doba, ve které to dílo vznikalo, měla jiné požadavky i nároky na publikum, než doba dnešní. Je potřeba umocnit dramatické situace a trošičku se oprostit od dobových nutností typu balet, velké sborové scény a jiné formální klišé. Mně se velice líbí, že režisér Konwitschny pracuje především s psychologií jednotlivých postav a škrty přispěly k tomu, že děj má rychlý spád a směruje do velkého finále.“, dodal Jindra k škrtom, ktoré určil režisér už pri prvom uvedení inscenácie v Antwerpách v roku 2015. Celý rozhovor s Robertom Jindrom je k dispozícii tu: Robert Jindra: Halévyho Židovka ako predzvesť Gesamtkunstwerku

predpremiérové matiné k Halévyho opere Židovka v Opere SND,
Robert Jindra, Peter Konwitschny, Slavomír Jakubek, Martin Bendik,
foto: Daniel Jäger

Peter Konwitschny pri skúške Halévyho opery Židovka v skúšobni Opery SND, 2017,
foto: Alena Klenková

Režisér inscenácie Peter Konwitschny nevykresľuje príbeh popisne, ale chce prostredníctvom neho poukázať na čoraz stupňujúce sa násilie v celom svete. Ako v rozhovore pre Opera Slovakia povedal ,,Halévyho Židovka nás poučuje o tom, že musíme prestať s každým násilím, vedieť správne komunikovať a hľadať viac lásky…. V pôvodnej predlohe ide o konflikt židov a kresťanov. V našom poňatí ide jednoducho o ľudí s modrými a žltými rukami. Príbeh sa dá dobre zovšeobecniť. Na celom svete sa konflikty riešia iba násilím. Ale to vlastne nie sú žiadne riešenia, len čisto teoretické. Príbeh je silný preto, že na ľudských osudoch ukazuje, aké zlé môžu byt dôsledky neznášanlivosti.“, povedal svetoznámy nemecký režisér, ktorý do nadčasového a stále aktuálneho príbehu Židovky vložil aj ďalšiu silnú tému terorizmus. ,,Na začiatku som hudbu Židovky nepoznal, ale zaujal ma príbeh, ktorý je veľmi aktuálny aj dnes. Preto som prijal ponuku robiť ju. Zdieľam totiž názor, že naša civilizácia speje ku koncu. Myslíme si, že naša životná úroveň sa bude stále zvyšovať a aj naše zisky budú stále väčšie. V skutočnosti si ale na svete svoju životnú úroveň zlepšuje stále menej ľudí a stále viac ľudí umiera hladom. Myslím si, že na toto neexistuje riešenie. Keď už žijeme v dobe úpadku, je dobré obklopiť sa rovnako mysliacimi ľuďmi a nie idiotmi, ktorí ešte ani nezbadali, aký je náš svet zločinecký a neľudský. A musíme si uvedomiť, že náš blahobyt – vrátane blahobytu na Slovensku – je založený na chudobe miliárd iných ľudí na svete…. …,,V našom príbehu, ako som už povedal, ide len o žlté či modré ruky. Nemyslíme tým teda konkrétne náboženské skupiny, ale poukazujeme na to, že netolerancia sa dotýka každého z nás. Aj keď má Rachel vo chvíli, keď odhalí pod plášťom výbušný pás, ruky práve žlté. Každý divák si pod týmto teroristickým prvkom môže predstaviť niečo iné… …Aby zbrane vybuchli, musia byť niekde vyrobené. Nemecko je na prvých priečkach vo vývoze zbraní. A aj Anglicko v 2. svetovej vojne veľmi pekne zarobilo na zbraniach pre Nemcov. O tom je kapitalizmus. Keď ide o profit, sú všetky humánne myšlienky zmetené zo stola. Výroba zbraní je ten najlukratívnejší obchod, preto sme v inscenácii vytvorili aj scénu s hromadnou výrobou zbraní.“ Celý rozhovor s Petrom Konwitschným je k dispozícii tu: Peter Konwitschny: Príbeh Židovky nás učí, že musíme prestať s násilím a hľadať viac lásky

Peter Konwitschny spolupracuje s Operou SND od roku 2005, kedy tu uviedol Čajkovského Eugena Onegina. Do Bratislavy prišiel na základe pozvania Mariána Chudovského a odvtedy v SND uviedol spolu so Židovkou päť operných inscenácií. (Eugen Onegin, Madama Butterfly, Bohéma, Vec Makropulos a Židovka).

Spolu s Petrom Konwitschným a Roberom Jindrom inscenačný tím Halévyho Židovky v SND tvoria dramaturgička Bettina Bartz, autor scény a kostýmov Johannes Leiacker a zbormajstrom je Pavel Procházka.

J. F. Halévy: Židovka, Opera SND, 2017,
Jozef Benci (Kardinál de Brogni), Katarína Flórová (Rachel),
foto: Pavol Breier

J. F. Halévy: Židovka, Opera SND, 2017,
Michal Lehotský (Éléazar), Ľubica Vargicová (Eudoxie), Juhan Tralla (Léopold),
foto: Pavol Breier

V úlohe židovky Rachel sa divákom Opery SND predstaví Liudmila Slepneva, ktorá bude na javisku SND účinkovať po prvýkrát v alternácii s mladou domácou sólistkou Katarínou Flórovou, pre ktorú je táto postava prvou veľkou rolou v jej rozbiehajúcej sa kariére. Éléazara stvárni tenorista Michal Lehotský, Kardinála Brogniho Peter Mikuláš a Jozef Benci, kresťana, cisárskeho generála Léopolda Róbert Remeselník a prvýkrát na javisku SND aj hosťujúci Juhan Tralla. Princezná Eudoxie zaznie v interpretácii sopranistky Ľubice Vargicovej a Jany Bernáthovej.

Jacques Fromental Halévy: Židovka (La Juive)
Opera SND
premiéry 7. a 9. apríla 2017
nová budova SND

Hudobné naštudovanie: Robert Jindra
Dirigent: Robert Jindra, Dušan Štefánek
Réžia: Peter Konwitschny
Dramaturgia: Bettina Bartz
Scéna a kostýmy: Johannes Leiacker
Zbormajster: Pavel Procházka

Rachel: Katarína Flórová, Liudmila Slepneva
Éléazar: Michal Lehotský
Kardinál de Brogni: Peter Mikuláš, Jozef Benci
Léopold: Róbert Remeselník, Juhan Tralla
Eudoxie: Jana Bernáthová, Ľubica Vargicová
Ruggiero: Ján Ďurčo, Pavol Remenár

www.snd.sk

Pripravil: Ľudovít Vongrej

fotogaléria

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

video

Židovka pohľadom režiséra Petra Konwitschného

email

About Author

Ľudovít Vongrej

Leave A Reply