Dnes je: utorok, 24. 4. 2018, meniny má: Juraj, zajtra: Marek

Slovenské národné divadlo uvádza operu Nikolaja Rimského-Korsakova Sadko

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislava – Opera SND uvedie 26. a 28. januára 2018 premiéru opery Nikolaja Rimského-Korsakova Sadko. Inscenácia Korsakovovho majstrovského diela je spoločnou produkciou Opery SND a Flámskej opery v Antverpách a Gente. Na javisku SND zaznie v hudobnom naštudovaní Rastislava Štúra a v réžii amerického režiséra Daniela Kramera, pre ktorého to bola prvá spolupráca s Operou SND. Inscenácia nie je vhodná pre divákov mladších ako 17 rokov.

Sadko je rozprávková opera ruského romantika Nikolaja Rimského-Korsakova (1844 – 1908). Opera v siedmich obrazoch rozoznieva príbeh hudobníka Sadka, ktorý chce podnietiť ostatných k úniku z izolácie, z uzavretého prostredia domoviny a k objavovaniu nových svetov. Jeho sen však naráža na odmietnutie a nedôveru. Len dcéra morského vladára, krásna Volchovna, unesená jeho hudbou, mu pomáha uskutočniť jeho vizionárske myšlienky. Predlohou sa pre skladateľa stali v tejto opere stredoveké byliny (epické básne opisujúce hrdinské činy bohatierov) o titulnom dobrodruhovi, obchodníkovi a spevákovi, ktoré spojil s rôznymi legendami o moriach, balansujúc pritom neustále medzi svetom ľudí a morských bytostí a medzi mýtom a realitou. Sadko je akýmsi slovanským Orfeom a súčasne Odyseom. Stelesňuje odvekú tvorivú silu fantázie, ktorá bojuje so skutočnosťou. Autormi libreta sú Nikolaj A. Rimskij-Korsakov, Vladimir I. Bielskij a Vladimir V. Stasov.

Nikolaj Andrejevič Rimskij-Korsakov (1844 – 1908),
zdroj: internet

„Nikolaj Andrejevič Rimskij-Korsakov je jednou z najväčších osobností nielen ruskej romantickej hudby, ale  aj hudby, ktorá stála na prelome romantizmu a začiatku novej doby 20. storočia. V kontraste s Musorgským, ale i niektorými ďalšími inými skladateľmi – či to už boli členovia Mocnej hŕstky alebo zakladatelia ruskej národnej hudby a hudobnej drámy ako Glinka, Dargomyžskij, ktorí sa zaujímali o veľké historické témy a stvárňovali ich ako vážne drámy a tragédie – je zaujímavý tým, že sa naozaj zaoberal rozprávkami a mýtmi. Ich námety však nevidel len prvoplánovo na poskytnutie obrovského priestoru pre úžasnú obrazotvornosť a farbistú hudbu, ale prostredníctvom nich sa vedel vyjadriť k politickým a spoločenským témam. Tak je to pri viacerých jeho operách, či už v Rozprávke o cárovi Saltánovi, Legende o neviditeľnom meste Kiteži, alebo v Zlatom kohútikovi. Každé z týchto diel ide iným smerom v interpretácii rozprávkového alebo mýtického náboja, ktorý v sebe nesie. Sadko je v tomto originálny, osobitý, je to akýsi náš slovanský Orfeus a zároveň Odyseus a toto dnes každého tvorcu zaujíma a inšpiruje – čo dnes znamená podmaniť si svet a iné kultúry, presláviť sa, presadiť sa, dosiahnuť úspech – to všetko sú aktuálne výzvy, ktoré majú pálčivé obrazy v dnešku.“ uviedol na tlačovej konferencii riaditeľ Opery SND Slavomír Jakubek k autorovi hudby.

N. A. Rimskij-Korsakov: Sadko, Opera SND, 2018,
František Ďuriač (2. starejší), Denisa Hamarová (Nežata), Zbor Opery SND,
foto: Anton Sládek

Svetová premiéra sa konala 26. decembra 1897, respektíve 7. januára 1898 v Solodovnikovom divadle v Moskve. Na Slovensku po prvýkrát uviedlo Sadka 8. októbra 1960 Slovenské národné divadlo. Inscenáciu režiséra Miloša Wasserbauera v hudobnom naštudovaní Gerharda Auera odohrali šestnásťkrát a odvtedy Sadka neuviedlo žiadne slovenské operné divadlo. Inscenácia amerického režiséra Daniela Kamera, ktorá je spoločnou produkciou Opery SND a Flámskej opery v Antverpách a Gente, bude v poradí tretím uvedením tohto diela na Slovensku. Jej premiéra sa konala v júni 2017 v Gente a v Bratislave ju uvedú 26. a 28. januára 2018. Sadko je po minuloročnej produkcii Halévyho Židovky druhou spoluprácou Opery SND a Flámskej opery v Antverpách a Gente. Slovenské národné divadlo toto dielo uvádza s oznamom, že inscenácia nie je vhodná pre divákov mladších ako 17 rokov

N. A. Rimskij-Korsakov: Sadko, Opera SND, 2018,
Zbor Opery SND,
foto: Anton Sládek

K zaradeniu tohto diela v rámci koprodukčného projektu do repertoáru našej prvej scény riaditeľ Opery SND na stretnutí s novinármi uviedol: ,,Spolupráca s našimi zahraničnými partnermi je línia, ktorá istým spôsobom dopĺňa tú štandardnú dramaturgiu, alebo klasickú cestu prípravy nových inscenácií, či sú to už hosťujúci režiséri a dirigenti, speváci, alebo osobnosti pochádzajúce z domáceho tvorivého prostredia. Tieto spolupráce majú samostatný význam a líniu, pretože je to snaha zadefinovať Operu SND ako národnú inštitúciu minimálne v stredoeurópskom priestore. Taktiež partnerstvo s významnejšími scénami môže priniesť oživenie aj do domácich radov, nakoľko každá výnimočná produkcia v spolupráci s inými zaujímavých zahraničnými partnermi znamená veľkú inšpiráciu pre domáci súbor, inšpiráciu pre domácu tvorbu, nech by sa týkala ktorejkoľvek stránky syntetického operného žánru. V minulej sezóne sme v rámci zahraničnej spolupráce uviedli Vivaldiho Arsildu (pozn. red.: recenziu si prečítate TU…). Bola to široká koprodukcia viacerých, predovšetkým francúzskych partnerov, ktorá navyše priniesla neznámy, zabudnutý operný titul dokonca v originálnej verzii. Ďalším koprodukčným projektom bola Halévyho Židovka (pozn. red.: recenziu si prečítate TU…), kde sme sa pridali k širšiemu medzinárodnému projektu. Keď sme sa rozprávali o ďalších tituloch, možnostiach a obsadení, tak voľba padla na Sadka, pretože je to nesmierne zaujímavý titul, úžasná hudba, zaujímavá téma, ktorá sa opiera o svet ruských bylín. Sú to opery, ktoré v dnešných časoch vidíme inou optikou než kedysi. Rozprávky, byliny, eposy, staré mytológie k nám prehovárajú predovšetkým prostredníctvom svojho filozofického posolstva, prostredníctvom určitých myšlienok, ako produktoch tisícročnej skúsenosti ľudstva, ktoré sa podľa všetkého nepoučuje, a musí byť konfrontované – ak hovoríme o tých základných podmienkach, ideách, myšlienkach života – stále s tým istým a v rôznych dobách sa vždy osobitých spôsobom musí s takýmto odkazom vyrovnať.“

Sadko zaznie v hudobnom naštudovaní šéfdirigenta Opery SND Rastislava Štúra. ,,Pre mňa je to, čo sa týka hudby, jedna z najkrajších prác v SND. Sadko je prenádherná opera s nádhernou inštrumentáciou a Korsakova považujem za jedného z najlepších inštrumentalistov. V opere budú môcť diváci počuť veľa ruských ľudových pesničiek, ktoré strhnú každého. Z jeho hudby cítiť taktiež obdiv k Wagnerovi a v Sadkovi používa aj rôzne citácie. Chcel by som povedať, že veľmi obdivujem Michala Lehotského, ktorý je náš jediný Sadko a všetky skúšky spieval naplno. Pán režisér je prima chlapík, dobre sa mi s ním spolupracovalo, ale na druhej strane si myslím, že to bude jedna z najšokujúcejších premiér, ktoré tu diváci videli., uviedol Rastislav Štúr.

Daniel Kramer na skúške opery Sadko v skúšobni SND, 2018,
foto: Anton Sládek

Námet zo slovanskej mytológie bude v Opere SND aktualizovanou tragédiou človeka. Dielo zinscenoval americký režisér a riaditeľ Anglickej národnej opery Daniel Kramer, ktorý sa bratislavskému publiku predstaví po prvýkrát. Sadko je v jeho inscenácii spevákom v nočnom klube, ktorý musí na ceste za svojím snom zápasiť s realitou rovnako ako s ľudskou zlobou. ,,Napriek tomu, že Sadko je z nášho sveta, diváci v predstavení uvidia aj rozprávkové labute či princeznú. Nešlo mi o násilnú aktualizáciu, ale taktiež nemôžem súčasnému divákovi priniesť tradičnú inscenáciu bez novej filozofie.“, uviedol pre Opera Slovakia Daniel Kramer, pre ktorého bola pri tvorbe inscenácie veľkou inšpiráciou Korsakovova hudba. ,,Súčasné publikum má dnes v obľube hudbu z prelomu 19. a 20. storočia a je to podľa mňa práve kvôli tomu, že táto hudba sa snúbi so zrodením filmovej hudby. Opera rozpráva príbeh o rôznych fázach života hrdinu Sadka. Ukazuje jeho vývoj od naivného „umelca“ plného dobrej vôle po človeka, ktorý sa snaží konfrontovať spoločnosť ovládanú mužmi so svetom iných hodnôt, kde sa úspech meria len ziskom. Hudobné spracovanie Sadka Korsakovom ma na prvé počutie okamžite uchvátilo. Je to nesmierne bohatá, fantazijná a plná hudba. Sadko je špecifický mýtický príbeh – rozprávkový, no zároveň realistický, v kombinácii s viacerými významovými vrstvami. Je to tiež veľká metafora spoločnosti, ktorá nesmie zatvárať oči pred inými svetmi a novými dimenziami, no ani objavovanie nových svetov sa nemusí podariť na prvýkrát. Ani Sadkovi sa to hneď nepodarilo. Bráni tomu patriarchálna chamtivosť bažiaca po veľkých peniazoch. Muži akceptujú „ženskú“ stránku, len pokiaľ tvorí súčasť patriarchálnej logiky. Otvorenosť voči iným svetom býva zaujímavá len vtedy, keď sa nevymyká mužskej logike. Prúdiaca rieka (Volchovna), ktorá svet rozdelí, je riekou krvi“, uvádza Daniel Kramer.

N. A. Rimskij-Korsakov: Sadko, Opera SND, 2018,
Ľubica Vargicová (Volchovna – Cárovná morská), Michal Lehotský (Sadko),
foto: Anton Sládek

Hlavnú postavu Sadka stvárni Michal Lehotský, ktorý je na javisku počas všetkých siedmych obrazov. ,,Režisér vychádzal z Korsakovovej hudobnej partitúry, ktorá je neuveriteľne pestrá. Každý zo siedmych obrazov tejto opery je úplne iný už od Korsakova a v našej inscenácii sú ešte viac kontrastnejšie, ako by sme to možno očakávali. Už vyše dvadsať rokov spievam a stretol som sa s rôznymi režijnými výkladmi. Vo mne koncepcia nášho Sadka vyvolala otázky, ale tým, že som jej v rámci skúšobného procesu naplno a sústredene venoval minimálne tri mesiace, tak som na tie otázky našiel svoje odpovede, ale nie je to rozprávka.“, uviedol k novej inscenácii tenorista.

Zbory naštudoval Pavel Procházka, autorkou scény je nemecko-rakúska scénografka Annette Murschetz, kostýmy navrhla americká kostýmová výtvarníčka Constance Hoffman, videodizajn Darrel Maloney a svetelný dizajn Charles Balfour.

Nikolaj Andrejevič Rimskij-Korsakov: Sadko
Opera SND
koprodukcia Opery SND a Flámskej opery v Antverpách a Gente
premiéry 26. a 28. januára 2018
nová budova SND
(inscenácia nie je vhodná pre divákov mladších ako 17 rokov)

inscenačný tím

Hudobné naštudovanie: Rastislav Štúr
Dirigenti: Rastislav Štúr Ondrej Olos
Réžia: Daniel Kramer
Scéna: Annette Murschetz
Kostýmy: Constance Hoffman
Videodizajn: Darrel Maloney
Svetelný dizajn: Charles Balfour
Režijná realizácia: Elaine Tyler Hall
Dramaturgia: Martin Bendík
Zbormajster: Pavel Procházka

osoby a obsadenie

Sadko: Michal Lehotský, Zurab Zurabishvili
Ľubava: Monika Fabianová, Terézia Kružliaková
Nežata: Denisa Hamarová, Denisa Šlepkovská
Varjažský hosť: Jozef Benci, Jiří Sulženko
Indický hosť: Tomáš Juhás, Ľudovít Ludha
Benátsky hosť/zjavenie: Daniel Čapkovič, Aleš Jenis
Morský cár: Jozef Benci, Peter Mikuláš
Volchovna, cárovná morská: Adriana Kohútková, Ľubica Vargicová
Duda: Martin Malachovský, Juraj Peter
Sopeľ: Ján Babjak, Martin Gyimesi
1. starejší: Jozef Kundlák, Ivan Ožvát
2. starejší: Dmytro Dubrovskyy, František Ďuriač

www.snd.sk

Pripravil: Ľudovít Vongrej

video


Ak vás tento článok zaujal a chceli by ste byť informovaní o novinkách na webe Opera Slovakia, prihláste sa na odber pravidelného týždenného newslettera.

email
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľajte tento článok alebo komentujte:
  •  
  • 30
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár