Dnes je: nedeľa, 25. 2. 2018, meniny má: Frederik, Frederika, zajtra: Viktor

SND uvádza dve Ravelove jednoaktovky – operu Španielska hodinka a balet Dafnis a Chloé

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislava – Slovenské národné divadlo pripravilo na úvod sezóny operno-baletný večer, na ktorom v premiére 21. a 23. septembra 2017 uvedie dve jednoaktové diela Mauricea Ravela – hudobnú opernú komédiu Španielska hodinka v réžii Pavla Smolíka a balet Dafnis a Chloé v réžii mladej japonskej choreografky a tanečnice Reony Sato, sólistky Baletu SND, ktorá na scéne SND inscenuje po prvý raz. Obidve diela zaznejú v hudobnom naštudovaní brazílskeho dirigenta Viniciusa Kattaha.

Tento operno – baletný večer je pokračovaním dramaturgickej línie Slovenského národného divadla, vinúcej sa od uvedenia bartókovského večera s baletno-opernou kombináciou jeho diel Drevený princ a Hrad kniežaťa Modrofúza v novembri 2003 (hud. naštudovanie János Kovács, réžia Martin Bendik). V roku 2016 SND nadviazalo na túto líniu uvedením dramatickej legendy Faustovo prekliatie od Hectora Berlioza (hud. naštudovanie Rastislav Štúr, réžia Marián Chudovský) a 21. a 23. septembra 2017 sa Opera a Balet SND rozhodli predstaviť v rámci spoločného operno-baletného večera dve rôzne diela francúzskeho autora Mauricea Ravela (1875 – 1937).

Maurice Ravel (1875-1937),
foto Lipnitzki/Roger Viollet/Getty Images

,,Maurice Ravel je zaujímavých autorom, klasikom 20. storočia, ktorý nám zanechal prekrásne partitúry a obidve diela, ktoré v SND uvedieme, môžeme označiť za majstrovské. Sú to nádherné hudobné architektúry s úžasnou konštrukciou, pretože Ravel na rozdiel od Clauda Debussyho dal menej na dojem a efemérnosť momentu a viac dbal na remeslo a prepracovanosť hudobnej architektúry. Bol nesmierne puntičkársky a na svojich hudobných dielach si dal záležať. V rámci nášho operno-baletného večera ponúkneme našim divákom dva Ravelove pohľady na rôzne žánre.“, uviedol k zaradeniu nových titulov do repertoáru SND riaditeľ Opery SND Slavomír Jakubek.

Tlačová konferencia k premiére dvoch Ravelovych jednoaktoviek Španielska hodinka a Dafnis a Chloé, 2017,
foto: Ľudovít Vongrej

Španielska hodinka

Prvým titulom tohto večera bude jednoaktová operná komédia Španielska hodinka (L´Heure espagnole), ktorej príbeh – prostredníctvom komediálnej zápletky s ukrývaním milenca v skrini – divákov zavedie do hodinárstva starého Torquemadu. Maurice Ravel je autorom dvoch opier a jedna z nich – Španielska hodinka – je obrazom jeho vášne pre miniatúry, drobné mechanizmy, strojčeky a hodinky. Autorom libreta je francúzsky libretista a básnik Franc-Nohain. Svetovú premiéru tohto diela dirigoval 19. mája 1911 v Opéra Comique francúzsky dirigent François Ruhlmann. V SND toto dielo po prvýkrát uviedli 30. júna 1961 v hudobnom naštudovaní Ladislava Holoubeka a v réžii Júliusa Gyermeka.

Autorom súčasného hudobného naštudovania je brazílsky dirigent Vinicius Kattah, ktorý sa do SND vracia po niekoľkých rokoch. Jeho cesta do SND viedla cez medzinárodnú dirigentskú súťaž Blue Danube International Opera Conducting Competition v roku 2011, kde získal prvé miesto – dirigovanie Pucciniho opery Tosca, ktoré do tejto súťaže venovalo SND. Vinicius Kattah si tak túto cenu vyzdvihol dirigovaním jednej z repríz Toscy v januári 2012. V sezóne 2012/2013 sa postavil za dirigentský pult v reprízach koncertného prevedenia Pucciniho opery Le Villi, Belliniho opery Puritáni a tentokrát sa do SND vracia už ako autor hudobného naštudovania dvoch Ravelových jednoaktoviek. ,,Ravel bol zbláznený do hodín. Ako sa sám vyjadril, fascinoval ho práve mechanizmus hodinového stroja. Preto je pochopiteľné, že keď mu prišla na um myšlienka napísať operu, musela byť o hodinách. Celkovo je Španielska hodinka veselá opera na to, aby si ju ľudia užili. A práve taká je aj hudba.”, uviedol k Španielskej hodinke pre Opera Slovakia Vinicius Kattah, ktorý hudobne naštudoval aj Ravelov balet Dafnis Chloé. ,,Myslím, že v Dafnis and Chloe Ravel vytvoril jedno z najmajstrovskejších diel nielen medzi svojimi vlastnými, ale aj dielami mnohých ďalších skladateľov. Pre mňa je to jedna z najkrajších hudieb na svete.”

M. Ravel: Španielska hodinka, Opera SND, 2017,
Róber Smiščík (Gonzalve), Juraj Peter (Don Imigo), Jozef Kundlák (Torquemada),
foto: Peter Brenkus

Španielsku hodinku zinscenoval slovenský operný režisér, dramaturg a pedagóg Pavol Smolík. ,,Španielska hodinka trvá približne hodinu. Prebieha „v reálnom čase“ v byte a dielni hodinára Torquemadu. Sujet kopíruje nespočetné množstvo podobných komických divadelných príbehov, v ktorých sa niekoľko záujemcov súčasne snaží aspoň na chvíľu olúpiť zlého starca o jeho krásnu a prelietavú ženu. Lenže táto komická opera má tri špecifiká: nie je to „klasická“ talianska buffa, je to relatívne mladá „Francúzka“ (s rokom 1907 v rodnom liste) a má v sebe nepopierateľnú impresionistickú hravosť. A tak sa sled komických zvratov zrkadlí v pletive hudby, ktorá sa pohráva s harmóniou a orchestrálnymi farbami, až má človek podchvíľou pocit, že Ravela celkom zaujal tento kompozičný špás a že dej komédie „tečie“ akosi mimochodom. Všetko plynie so zvláštnou samozrejmosťou a autor akoby sa ani netrápil nad tým, či sa budeme zabávať. Je rozprávačom vtipu, ktorému stačí, ak sa na ňom dobre zasmeje on sám. Pre Ravela je orchester hodinovým strojčekom, zvonkohrou, ktorá očarúva zvukom i vyratúva neúprosný čas jedinej hodiny. Ravel sa natoľko zdržiava akejkoľvek ambície zaujať k príbehu postoj, až je to čudné. A v tom spočíva špás. Totiž že na scéne sa zrazu čosi zomelie, tak ako v živote, a my si len môžeme lámať hlavu, čože sa to vlastne stalo, či je to naozaj smiešne, alebo skôr na zamyslenie a či môže mať takýto príbeh vôbec dajakého víťaza.“, uvádza režisér Pavol Smolík.

M. Ravel: Španielska hodinka, Opera SND, 2017,
Pavol Remenár (Ramiro), Monika Fabianová (Concepcion),
foto: Peter Brenkus

Autorkou kostýmov je Ľudmila Várossová ,,Aj keď som skúsená kostýmová výtvarníčka, musím povedať, že nebolo pre mňa jednoduché vytvoriť pre Ravelovu Španielsku hodinku všetkých päť kostýmov, ktoré by reflektovali Ravelovu hudbu. Táto opera je farebná, architektonicky vystavaná a má v sebe, takpovediac, až banálny príbeh. Typológia postáv je Ravelom aj libretistom daná. Moje pocity sa pri tvorbe kostýmov spájali s Chaplinovskou groteskou začiatku 20. storočia. Boli to rozkošné grotesky ktoré neboli vulgárne, a bol to pre mňa, ako aj pre scénografa Mareka Hollého, odrazový mostík, pretože okrem tohto jednoduchého príbehu je v hudbe perfekcionizmus hudobnej architektúry, a tu sme sa dovolili oprieť o hravosť plastík a objektov Jeana Tinguelyho, a vytvorili sme akýsi hodinový objekt, ktorý je z týchto plastík známy a scénograf ho aplikoval na náš koncept, ktorý nie je samoúčelný ale má svoju funkciu. Ľudia v ňom žijú, vytvárajú si vzťahy a objekt sa im napokon stáva ich osudom. Na to, aby sme toto všetko splnili, museli sme vytvoriť alter ego troch z piatich postáv, aby nám dokreslili hravosť a efemérnosť impresionistickej hudby.

Dielo uvedie Opera SND vo francúzskom jazyku so slovenskými titulkami, ktoré pripravili Pavol Smolík a Anna Beniaková.

Maurice Ravel: Španielska hodinka
Opera SND
premiéra: 21. a 23. septembra 2017 v historickej budove SND

inscenačný tím

Hudobné naštudovanie: Vinicius Kattah
Dirigenti: Vinicius Kattah, Marián Lejava
Réžia: Pavol Smolík
Dramaturgia: Martin Bendik
Scéna: Marek Hollý
Kostýmy: Ľudmila Várossová

osoby a obsadenie

Torquemada: Jozef Kundlák, Ľudovít Ludha
Concepción: Monika Fabianová, Terézia Kružliaková
Gonzalve: Tomáš Juhás, Robert Smiščík
Ramiro: Pavol Remenár, Filip Tůma
Don Inigo: Gustáv Beláček, Juraj Peter
Concepcion – dablér: Helena Škovierová
Ramiro – dablér: Andrej Šoltés
Torquemada – dablér: Emil Leeger
Osly: Peter Pavlík, Marek Perička, Juraj Smolík

Dafnis a Chloé

Druhý titulom v rámci spoločného operno-baletného večera v SND je Ravelov balet na motívy starogréckej mytológie Dafnis a Chloé (Daphnis et Chloé). Ravel hudbu k tomuto príbehu skomponoval na podnet Sergeja Ďagileva ako podklad pre choreografiu jedného z najvýznamnejších tvorcov 20. storočia, rodáka z Petrohradu Michaela Fokina. Tento ruský choreograf bol zároveň aj autorom prekladu libreta na námet Longusovho románu, ktorý preložil v roku 1904 v snahe inscenovať toto dielo v petrohradskom divadle. Uvedenie tohto diela sa však na základe jeho progresívnych návrhov nestretlo s pochopením. Až parížska premiéra Dafnis a Chloé, ktorú uviedli Ballets Russes v Théâtre du Châtelet v júni 1912 priniesla dielu uznanie. V hlavných postavách sa na jej svetovej premiére predstavili Václav Nižinskij (pohľad na život a dielo toho slávneho ruského tanečníka a choreografa ponúka Balet SND prostredníctvom svojho repertoárového predstavenia Nižinskij – Boh tanca) a Chloé stvárnila Tamara Karsavina, dirigoval francúzsky dirigent Pierre Monteux. V SND toto dielo po prvýkrát uviedli 7. októbra 1961 v choreografii Jozefa Zajka a v hudobnom naštudovaní Tibora Freša spolu s Bartókovým baletom Zázračný mandarín. Druhé uvedenie Dafnis a Chloé v SND sa uskutočnilo 3. apríla 1986 v réžii a s choreografiou Jozefa Dolinského spolu s Grand pas z baletu Paquita od Ludwiga Aloisiusa Minkusa, ktoré podľa choreografie Mariusa Petipu naštudoval Karol Tóth.

M. Ravel: Dafnis a Chloé, Balet SND, 2017,
foto: Peter Brenkus

,,Som rád, že sme sa s Operou SND opäť spojili a pripravili sme tento spoločný večer. Taktiež ma teší, že sme sa dohodli na Ravelovi. V Balete SND sme sa rozhodli dávať príležitosti našim talentovaným členom, ktorí sú ambiciózni a chcú sa presadiť. Sú to tvorcovia, ktorí podľa nás majú budúcnosť a tvorivou prácou v našom kolektíve im poskytneme príležitosť vytvoriť nádherné dielo. Takýmto spôsobom ponúkame mladým tvorcom nielen možnosť rozvíjať svoj talent, ale taktiež objavujeme a spoznávame nové talenty, pohľady na baletné umenie či nové impulzy. Prostredníctvom tohto projektu dostala príležitosť tvorby choreografie a réžie aj členka Baletu SND Reona Sato, pre ktorú je to zároveň absolventským predstavením na VŠMU“, uviedol riaditeľ baletu SND Jozef Dolinský ml.

Príbeh detstva, dospievania a lásky Dafnisa a Chloé, inšpirovaný jedným z najkrajších zachovaných starovekých románov, posunula autorka libreta a choreografie novej inscenácie Reona Sato do súčasnosti. „Chcem vniesť do diela svoj vlastný príbeh, príbehy svojich rovesníkov, s ktorými sa môžu naši diváci stotožniť“. Vo svojom príbehu sa neinšpirovala mytológiou ani predošlými verziami iných tvorcov. Jej inscenácia je cestou do sveta detstva – sveta nevinnosti, hier aj rivality. Cez úskalia dospievania s prvými rozčarovaniami diváka privedie až po prah dospelosti. Reona Sato je japonská tanečnica a choreografka. Od roku 2004 je členkou a od roku 2010 sólistkou Baletu SND. Inscenácia Dafnis a Chloé je jej záverečnou prácou ako študentky odboru choreografia baletu na Katedre tanečnej tvorby Vysokej školy múzických umení, ktorú absolvovala pod vedením Vladimíra Marušina. Premiéra sa koná v spolupráci s VŠMU.

M. Ravel: Dafnis a Chloé, Balet SND, 2017, skúška baletu,
Reona Sato,
foto: Peter Brenkus

,,Námet Dafnis a Chloé bola pre mnohých svetových choreografov vždy veľká výzva a istotne to bola veľká výzva aj pre Reonu Sato. Tento príbeh zo starovekého románu nepretlmočila do tanca, ale v jej príbehu zostali z pôvodného námetu zachované dve hlavné témy a to téma lásky a téma detstva. Obdobie detstva vykladá ako obdobie v ktorom sme čistí nevinní a je to obdobie, ktoré nás vlastne poznačí na celý život. Preto je táto téma silná a tak čarovne spracovaná. V záverečnom obraze sa akoby vrátime na začiatok a uvedomíme si, aké je veľmi dôležité vracať sa do detstva aj počas dospelosti“, uviedla na stretnutí s novinármi dramaturgička Baletu SND Eva Gajdošová.

M. Ravel: Dafnis a Chloé, Balet SND, 2017,
Jean – Michel Reuter (Dafnis), Sumire Shojima (Chloé),
foto: Peter Brenkus

M. Ravel: Dafnis a Chloé, Balet SND, 2017,
foto: Peter Brenkus

Autorom scény je tak ako u Španielskej hodinky Marek Hollý, kostýmy navrhla Karolína Kamenská. Kostýmová výtvarníčka sa inšpirovala súčasnou módou, ale aj módou jej detstva. ,,V prvej časti som sa snažila zdôrazniť detskú slobodu, a farebnosťou kostýmov som podčiarkla detskú radosť. Postupne ako starneme a vstupujeme do sveta dospelých, tak so slobodou strácame aj farebnosť. Prostredníctvom kostýmov taktiež vidíme, kto sa rozhodol zostať sám sebou, alebo splynul s davom“, hovorí ku svojej koncepcii kostýmová výtvarníčka. Účinkujú sólisti a zbor Baletu Slovenského národného divadla, zbor a orchester Slovenského národného divadla.

Maurice Ravel, Reona Sato: Dafnis a Chloé
Balet SND
premiéry 21, a 23. septembra 2017
historická budova SND

inscenačný tím

Hudba: Maurice Ravel
Libreto, choreografia a réžia: Reona Sato
Dirigent: Marián Lejava
Scéna: Marek Hollý
Kostýmy: Karolína Kamenská
Svetelný dizajn: Michal Preis
Dramaturgia: Eva Gajdošová

Dafnis: Juraj Žilinčár, Jean – Michel Reuter
Chloé: Sumire Shojima, Valéria Stašková
Dorcon – priateľ Dafnisa: Francisco Garcia, Marián Kuchár, Evgenii Korsakov
Lyceon – priateľka Chloé: Viola Mariner, Ana-Sanziana Beschia, Katarína Kaanová
Priateľky: Viktória Árvová, Isa Ichikawa, Sakura Shojima, Sumire Shojima,
Adriana Odlerová, Zsóka Tallósiová, Chiaki Honda
Priatelia: Raphael Schuster, Martin Radošinský, Diego Ernesto Calderon Armien, Adrian Szelle

www.snd.sk

fotogaléria

email
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľaj tento článok:
  •  
  • 65
  •  
  •  

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár