Dnes je: piatok, 22. 9. 2017, meniny má: Móric , zajtra: Zdenka

SND uvádza Prokofievov a Horečnej nový balet Romeo a Júlia – Tak ako včera…

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislava – Poslednou baletnou premiérou sezóny 2016/2017 v SND bude moderné spracovanie baletu Sergeja Sergejeviča Prokofieva a Natálie Horečnej s názvom Romeo a Júlia – Tak ako včera… Dielo v SND uvedú v réžii a choreografii Natálie Horečnej a zaznie v hudobnom naštudovaní Petra Breinera. Inscenácia vznikla v koprodukcii Baletu Slovenského národného divadla a Fínskeho národného baletu v Helsinkách a premiéry sa uskutočnia 13. a 14. mája 2017 v novej budove SND.

Dráma Romeo a Júlia z pera renesančného dramatika Wiliama Shakespeara vznikla na základe skutočného príbehu o mladých milencoch, ktorý sa udial v talianskej Verone v trinástom storočí. Od obdobia vzniku príbeh o láske Romea a Júlie nielenže nezmizol z repertoáru činoherných súborov, ale inšpiroval mnohých hudobných skladateľov.

Sergej Sergejevič Prokofiev (1891 – 1953)

Celovečerný balet v troch dejstvách a desiatich obrazoch skomponoval jeden z najvýznamnejších hudobných autorov 20. storočia, ruský skladateľ Sergej Sergejevič Prokofiev (1891 – 1953).  Autorom pôvodného libreta bol spolu so skladateľom aj Leonid Lavrovskij. ,,Jedinečnou kompozičnou prácou s motívmi a ich obmieňaním podľa postáv a deja sa stal Prokofiev reformátorom baletnej hudby – v Romeovi a Júlii vytvoril typ moderného baletu. Na balete začal pracovať po návrate do vlasti v roku 1935 na objednávku Kirovovho divadla vo vtedajšom Leningrade. Vedenie divadla – v obave z odporu činiteľov sovietskej komunistickej strany – dielo odmietlo. Zmluvu so skladateľom neskôr uzavrelo Veľké divadlo v Moskve. V priebehu skúšok však vedenie baletu Veľkého divadla vyhlásilo Prokofievovu hudbu za netanečnú a zmluvu zrušilo. A tak mal balet prekvapivo premiéru v Brne. Divadlo Na hradbách, kde dnes sídli známe Mahenovo divadlo, ho uviedlo 30. decembra 1938 v choreografii Iva Váňu Psotu, ktorý tancoval postavu Romea. Júliu tancovala legendárna Zora Šemberová. Konečná podoba partitúry s úspechom zaznela na ruskej premiére v roku 1940 v leningradskom Kirovovom divadle, v choreografii Leonida Lavrovského, v hlavných úlohách s Galinou Uľanovovou a Konstantinom Michajlovičom Sergejevom“, uvádza o historickom kontexte Prokofievovho Romea a Júlie dramaturgička Baletu SND Eva Gajdošová.

Tlačová konferencia k predstaveniu Romeo a Júlia – Tak ako včera… v Balete SND, 2017,
foto: Ľudovít Vongrej

SND prichádza s novou verziou tohto svetoznámeho baletu v réžii a choreografii slovenskej tanečnice, choreografky, režisérky a autorky libriet pôsobiacej v zahraničí Natálie Horečnej. Baletná inscenácia Romeo a Júlia – Tak ako včera… vzniká v koprodukcii Baletu Slovenského národného divadla a Fínskeho národného baletu v Helsinkách. Ako uviedol na tlačovej konferencii k premiére riaditeľ Baletu Jozef Dolinský ml., ide o prvú koprodukciu Baletu SND s iným európskym divadlom. Verzia Natálie Horečnej bola po prvýkrát uvedená v Helsinkách 26. augusta 2016. Na javisku SND sa tak stane 13. a 14. mája 2017.

,,V roku 2017 sme svedkami vyniku novej verzie Prokofievovho prelomového diela z dielne Natálie Horečnej. Je veľkolepou oslavou lásky, ktorej sila vzdoruje predsudkom a nenávisti a zároveň poukazuje na tragické dosahy nedostatku porozumenia a lásky v našej spoločnosti. Súčasná choreografia, obohatená o herectvo, nádherná hudba v naštudovaní Petra Breinera a výtvarne bohatá výprava sú prísľubom silného divadelného zážitku“, dodáva k novej verzii Eva Gajdošová.

S. S. Prokofiev, N. Horečná: Romeo a Júlia – Tak ako včera…, Balet SND, 2017,
skúška baletu v skúšobni SND,
Martin Radošinský a Natália Horečná,
foto: Peter Brenkus

,,Môže existovať láska vo svete vojen a násilia? Čo je príčinou nedostatku ľudskosti a tolerancie? Nie je to naše ego, ktoré nás vedie nevidieť, nepočuť, necítiť? Otázky, ktoré ľudstvo rieši dnes rovnako ako včera!“ – tieto myšlienky tvoria hlavnú filozofiu nového predstavenia Natálie Horečnej, ktorej nové spracovanie posúva najznámejší romantický príbeh do súčasného kontextu. ,,Tematika inscenácie Romeo a Júlia – Tak ako včera… je oveľa ťažšia. Hľadám v nej odpovede na to, ako je možné, že v roku 2017 sú ešte vždy na svete vojny. Zamýšľam sa nad tým, aká veľká musí byť naša uvedomelosť, ak máme žiť vo svete bez vojen. Naša generácia sa narodila a žije v mieri, preto by sme sa mali naozaj snažiť pochopiť, že mier nie je samozrejmosťou, rovnako ako čistý vzduch, ktorý dýchame. Myslím si, že uvedomením si tejto skutočnosti by sme vedeli predísť obrovským katastrofám. Možno je preto najskôr dôležité vyriešiť si vlastné „vnútorné vojny“ v každom z nás. Je to ťažký proces a tŕnistá cesta, ale je to cesta k tomu, aby sme sa raz dostali do podoby sveta, v ktorom začneme odpúšťať a prestaneme súdiť.“, uvádza Natália Horečná, ktorej choreografia kladie na tanečníkov mimoriadne nároky nielen z tanečnej, ale i hereckej stránky. Toto dielo je pre ňu aj príležitosťou na slobodné a osobné vyjadrenie sa k dnešnej netolerancii v rôznych oblastiach a želá si, aby aj prostredníctvom jej inscenácie ľudia nachádzali viac tolerancie a lásky: ,,V Romeovi a Júlii sa snažím o hľadanie návratu do srdca. Do hlbokých hodnôt ľudského ducha. Srdce je prvý orgán, ktorý sa vytára v ľudskom tele. Pravda srdca hovorí o odpustení, o schopnosti milovať. Schopnosti precítiť tú pravú esenciu lásky, vznešeného slova láska.“

S. S. Prokofiev, N. Horečná: Romeo a Júlia – Tak ako včera…, Balet SND, 2017,
Peter Dedinský (Romeo), Klaudia Görözdös (Júlia),
foto: Peter Brenkus

Dielo pre Balet SND naštudoval slovenský dirigent, hudobný skladateľ a hudobník žijúci v New Yorku Peter Breiner. Spolu s Natáliou Horečnou tvorili autorskú dvojicu už pri tvorbe súčasného baletu Slovenské tanceŽivoty svetiel, ktoré v svetovej premiére uviedol Balet SND vo februári 2016. Toto predstavenie vzniklo zinscenovaním trinástich tancov z orchestrálnej suity Petra Brainera. Tento raz však do samotnej hudby Sergeja Sergejeviča Prokofieva inscenátori obsahovo nezasahovali. Úprava spočíva len v zmene poradia jednotlivých čísel, čo bolo po analýze Prokofievovej partitúry v súvislosti so stvárnením choreografky a režijným zámerom pre Petra Breinera prijateľným riešením. ,,Existujú štyri verzie Prokofievovho Romea a Júlie, ktoré sú zásadne odlišné či už v poradí alebo celkovej dramaturgii. Originálnu verziu zakázal vtedajší výbor Komunistickej strany Sovietskeho zväzu, pretože bola príliš optimistická. Ideologický problém vedenie strany videlo v Happy Ende, pretože v Prokofievovej verzii príbehu Romeo a Júlia na záver nezomreli. Pôvodnú verziu zrekonštruoval jeden americký muzikológ. Hrá sa veľmi málo, uskutočnilo sa len päť alebo šesť predstavení. Je v nej aj hudba, konkrétne trinásť čísel, ktorá sa vôbec nikdy neuvádza. Odkedy som si uvedomil, že existuje viacero verzií a z nich ani jedna definitívna, nevidím až taký problém, ak sa poradie jednotlivých častí vymení.“, uviedol na stretnutí s novinármi Peter Breiner a k verzii, z ktorej inscenátori vychádzajú dodal, že je to revidovaná partitúra po zásahu ústredného výboru.

S. S. Prokofiev, N. Horečná: Romeo a Júlia – Tak ako včera…, Balet SND, 2017,
Luana Brunetti, Andrej Szabo (Duše),
foto: Peter Brenkus

S. S. Prokofiev, N. Horečná: Romeo a Júlia – Tak ako včera…, Balet SND, 2017,
Diego Ernesto Calderon Armien, Damián Šimko, Evgenii Korsakov,
foto: Martin Machaj

Významný podiel na naštudovaní diela v Balete SND mala Nikoleta Rafaelisová. Inscenačný tím tvoria nemecká scénografka Christiane Achatzi, ktorá s Natáliou Horečnou spolupracuje od roku 2003, kedy sa spolupodieľali na inscenácii Gloomy Triptych in Pink (Smutný triptych v ružovom). Spolu tiež navrhli scénu a kostýmy pre Horečnej choreografiu Utopia of Another Continent (Utópia iného kontinentu) pre Fínsky národný balet. Christiane Achatzi je okrem autorky scény novej bratislavskej inscenácie aj autorkou kostýmov. Svetelný dizajn navrhli Mario Ilsanker a Olli-Pekka Koivunen, dramaturgičkou je Eva Gajdošová. Za dirigentským pultom sa bude s Petrom Breinerom striedať Peter Valentovič, ktorý v súčastnosti sprevádza na klavíri recitály Edity Gruberovej na prestížnych operných scénach.

S. S. Prokofiev, N. Horečná: Romeo a Júlia – Tak ako včera…, Balet SND, 2017,
foto: Peter Brenkus

S. S. Prokofiev, N. Horečná: Romeo a Júlia – Tak ako včera…, Balet SND, 2017,
Ilinca Gribincea (Júlia), Igor Leushin (Romeo),
foto: Martin Machaj

Najznámejší milenecký pár dramatickej literatúry a divadla stvárnia dva páry Igor Leushin a Ilinca Gribincea a Peter Dedinský spolu s Klaudiou Görözdös. ,,Romeo vo verzii Natálie Horečnej je pre mňa v prvom rade veľkou výzvou. Choreografka si zvolila neoklasický pohybový slovník, s ktorým nemám rozsiahlu osobnú skúsenosť. Ako tanečník som rád, že mám možnosť si choreografiu zažiť a byť bohatším aj o túto skúsenosť. Romeo a Júlia – Tak ako včera… je titulom, ktorý nie je len o tanci, ale aj o herectve. Má výpovednú hodnotu a reaguje na súčasnú situáciu.“, vyjadril sa sólista Baletu SND Igor Leushin, v rozhovore pre Opera Slovakia.  Romeo je jeho treťou veľkou baletnou postavou na javisku SND (Václav Nižinskij – C. Davis, D. de Andrade: Nižinskij – Boh tanca; princ Albert – A. Ch. Adam: Giselle a Romeo – S. Prokofiev, N. Horečná: Romeo a Júlia – Tak ako včera…).

Júlia bude prvou hlavnou postavou pre sólistku Baletu SND Ilincu Gribinceu: ,,Tituly Natálie Horečnej sú veľmi odlišné od titulov, na ktoré je slovenská verejnosť zvyknutá. Ani v tomto prípade nejde o typický rozprávkový námet, na aký sme zvyknutí. Je to oveľa viac. Veľmi si vážim, že môžem znova niekoľko týždňov pracovať s Natáliou Horečnou. Vďaka nej som si ako tanečnica začala uvedomovať, ako veľa znamená jednoduché gesto, aký silný môže byť pre diváka krik alebo plač. To, že jednoduchosť a čistota sú najsilnejšími a zároveň najťažšími vecami, ktoré musí tanečník zvládnuť“. Celý rozhovor s Igorom Leushinom a Ilincou Gribinceou, v ktorom hovoria nielen o svojich svojich nových baletných postavách si prečítate tu: Igor Leushin a Ilinca Gribincea o pripravovanej novej verzii Romea a Júlie v Balete SND

S. S. Prokofiev, N. Horečná: Romeo a Júlia – Tak ako včera…, Balet SND, 2017,
Peter Dedinský (Romeo), Klaudia Görözdös (Júlia),
foto: Peter Brenkus

Sergej Sergejevič Prokofiev, Natália Horečná: ROMEO A JÚLIA – Tak ako včera…
Balet SND
premiéra 13. a 14. mája 2017
Hudba: Sergej Sergejevič Prokofiev
Libreto: Natália Horečná, Sergej Sergejevič Prokofiev

inscenačný tím

Choreografia a réžia: Natália Horečná
Scéna: Christiane Achatzi
Kostýmy: Christiane Achatzi
Naštudovanie: Nikoleta Rafaelisová, Natália Horečná
Hudobné naštudovanie: Peter Breiner
Dirigenti: Peter Breiner, Peter Valentovič
Asistenti choreografa: Nikoleta Rafaelisová, Cosmina Maria Sobota Zaharia
Svetelný dizajn: Mario Ilsanker, Olli-Pekka Koivunen
Dramaturgia: Eva Gajdošová
Koordinátor projektu: Peter Antalík

osoby a obsadenie

Romeo: Peter Dedinský, Igor Leushin
Júlia : Ilinca Gribincea, Klaudia Görözdös
Otec Capulet: Aliaksei Kavaleuski
Matka Capulet: Viktória Árvová, Chelsea Andrejic
Otec Monteque: Róbert Kováč a.h.
Matka Monteque: Sarah Millner, Adriana Odlerová
Tybalt: Mergim Veselaj
Mercutio: Juraj Žilinčár, Glen Lambrecht
Benvolio: Dansaran Vandanov
Paris: Martin Radošinský
Princ z Verony: Raphael Schuster
Pestúnka: Viktória Šimončíková, Katarína Košíková
Priateľky: Ana-Sanziana Beschia, Erina Akatsuka, Isa Ichikawa,
Katsiaryna Kavaleuskaya, Katarína Kaanová
Priatelia: Andrej Cagáň, Jean Michel Reuter
Otec Lorenzo: Adrian Ducin, Andrej Szabo
Lorenzov asistent: Viacheslav Krut
Abraham a Baltazár: Sakura Shojima, Sumire Shojima, Anna Vágnerová, Chiaki Honda
Čierny vtáci: Damián Šimko, Yuki Kaminaka, Diego Ernesto Calderon Armien
Poštár: Martin Kreml, Michael Abzalov
Herci: Barbora Regensbogenová, Lujza Hrubá, Tatum Shoptaugh,
Marián Kuchár, Marek Bobošík, Viacheslav Krut
Dva páry duší: Reona Sato, Chelsea Andrejic, Mergim Veselaj,
Andrej Szabo, Artemyj Pyzhov, Luana Brunetti
Zbor: Barbora Regensbogenová, Martin Kreml, Katsiaryna Kavaleuskaya,
Sakura Shojima, Sumire Shojima, Natália Planková, Marián Kuchár, Valéria Stašková,
Adriana Odlerová, Zsóka Tallósiová, Anna Vágnerová, Glen Lambrecht,
Chiaki Honda, Alexander Mays, Evgenii Korsakov, Adrian Szelle

spoluúčinkuje orchester Opery Slovenského národného divadla.

www.snd.sk

Pripravil: Ľudovít Vongrej

video

email

About Author

Ľudovít Vongrej

Leave A Reply