Dnes je: streda, 24. 1. 2018, meniny má: Timotej, zajtra: Gejza

SND uvedie balet Za hranicami hriechu od svetoznámeho choreografa Borisa Eifmana

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislava – Balet SND uvádza najväčšiu baletnú premiéru tejto sezóny. Už tento víkend (17. a 18. novembra 2017) sa koná prvé slovenské uvedenie titulu Za hranicami hriechu od svetoznámeho choreografa Borisa Eifmana, ktorého špecifický rukopis už mali diváci možnosť vidieť na javisku Slovenského národného divadla. Boris Eifman spolu so svojim súborom Eifman Ballet v minulosti uviedol na scéne SND tri tituly (Up & Down, Anna Karenina, Rodin), ktoré vyvolali priaznivé divácke ohlasy. Aj z toho dôvodu sa vedenie prvej tanečnej scény rozhodlo uviesť jeden z jeho titulov v Balete SND. Pod hudobné naštudovanie bratislavskej inscenácie sa podpísal slovenský dirigent Branislav Kostka.

Za hranicami hriechu je tanečná dráma v dvoch dejstvách na motívy románu Fiodora Michajloviča Dostojevského Bratia Karamazovovci s hudbou viacerých autorov (Musorgskij, Rachmaninov, Wagner, rómska ľudová hudba…, zoznam skladieb uvádzame v závere tohto článku.). Autorom libreta, choreografie a réžie je Boris Eifman.

O inscenačnom tíme

Významný ruský choreograf Boris Eifman, ktorý si podmanil celý svet, videl po prvý raz balet Labutie jazero, keď mal osem rokov. Práve vďaka tomu zážitku sa stalo divadlo jeho celoživotnou vášňou a prvé choreografické zápisy začal tvoriť už v trinástich rokoch. O tri roky neskôr založil svoj prvý baletný súbor a mal možnosť sa stretnúť s legendárnym Leonidom Jacobsonom. Prvé choreografické skúsenosti naberal, kde len mohol a nevyhýbal sa ani práci pre televíziu.

B. Eifman: Za hranicami hriechu / Bratia Karamazovovci, Balet SND, 2017,
Boris Eifman v skúšobni Baletu SND,
foto: Peter Brenkus

Väčšina jeho titulov vychádza z klasickej literatúry: „Netvrdím, že ma nezaujíma samotný choreografický text a jeho úroveň, či stupeň imaginácie alebo zdokonalenej formy. Ak však potrebujem literárnu predlohu, znamená to, že hľadám možnosť vrhnúť sa do istej sféry, ktorá je známa ako mne, tak i môjmu publiku. Snažím sa objaviť a odhaliť to, čo bolo dosiaľ nepreskúmané.“ Inak to nie je ani v prípade baletu Za hranicami hriechu, ktorý je pokusom vytvoriť tanečný ekvivalent k Dostojevského majstrovskému románu Bratia Karamazovovci, ktorý bol námetom inscenácie o deštruktívnych vášňach a večného súboja Boha a diabla. Hlasnou ideou psychologického baletu je autorská parafráza originálnej myšlienky: „Boh existuje a napriek tomu sa všetky veci dejú v súlade s právom.“

Dôležitou súčasťou naštudovania titulu je aj jeho asistent Iľja Osipov, bývalý dlhoročný člen Eifman Ballet. Repertoár baletného súboru Borisa Eifmana je veľmi náročný nielen z technickej, ale aj tanečnej a výrazovej stránky. Herecký vklad je v takomto prípade dôležitý rovnako ako technické schopnosti. Iľja Osipov sa vyjadril nasledovne: „Balet Za hranicami hriechu si v Balete SND zachová pôvodnú podobu. To znamená, že sa do titulu nezasahuje a jeho choreografický obsah sa nebude prispôsobovať. Bude mať tú istú podobu ako v Petrohrade. S prácou súboru som veľmi spokojný, keďže každý jeden tanečník pracuje na maximum.“

B. Eifman: Za hranicami hriechu / Bratia Karamazovovci, Balet SND, 2017,
foto: Peter Brenkus

Dielo hudobne v Balete SND naštudoval Branislav Kostka. V roku 1990 ukončil konzervatórium a následne pokračoval v štúdiu na vysokej škole múzických umení v Bratislave. Braňo pôsobil ako šéfdirigent v rokoch 1990 – 2006 pre Komorný zbor SĽUK. Ďalej pokračoval v kariére ako dirigent v Divadle Nová scéna v Bratislave a Divadle A. Bagara v Nitre. Popri všetkom sa venuje aj hudobnej réžii, dramaturgii, produkcii, skladateľskej činnosti a taktiež a cappella zoskupeniu Fragille, ktoré vystúpi aj v pripravovanej premiére.

Balet Za hranicami hriechu (orig. Beyond sin) mal prvú premiéru 9. apríla 2013 a je reedíciou jeho predchádzajúceho diela Karamazovovci, ktoré malo premiéru v roku 1995. Balet Za hranicami hriechu/Bratia Karamazovovci je špecifický svojím moderným umelecko-expresívnym javiskovým stvárnením a nekonvenčným prístupom k otázkam, ktoré si ľudstvo kladie už od nepamäti. Boris Eifman si vďaka svojej dramaturgickej línii, ktorá sa vyznačuje novými pohľadmi na inscenovanie veľkých diel ruskej klasickej literatúry, vyslúžil celosvetové uznanie.

Adaptáciu kostýmov vytvorila kostýmová výtvarníčka Larisa Ivuskhyna, ktorá spolupracuje s Borisom Eifmanom už dlhé roky. Ich prvou spoluprácou bol balet Ruský Hamlet. „Keď sme v Rusku pripravovali balet Za hranicami hriechu, trvalo to približne štyri mesiace. Mám na starosti kostýmy, ktoré musia korešpondovať s farebným vyhotovením scény. Kostýmový výtvarník, ktorý tvoril kostýmy do pôvodnej produkcie Viačeslav Okunev, ich buduje ako mozaiku, v ktorej do seba všetko pekne zapadne a farby tvoria jeden celok. Napríklad scéna, ktorá sa odohráva v krčme, je kostýmovo poňatá tak, aby odev pripomínal ulicu a prostých chudobných ľudí. Kostýmová príprava si teda vyžaduje veľa času. Boris Eifman je perfekcionista a kladie dôraz na každý detail, na svetlo, dekorácie, choreografiu aj kostýmy.“

B. Eifman: Za hranicami hriechu / Bratia Karamazovovci, Balet SND, 2017,
Silvia Najdená (Grušenka),
foto: Peter Brenkus

Predstavia sa aj nové tváre

Okrem sólistov Baletu SND Igora Leushina či Petra Dedinského a prvého sólistu Baletu SND Andreja Szaba sa divákom predstavia aj ďalší tanečníci, ktorí sú buď nováčikmi súboru, alebo je tento titul ich prvou veľkou príležitosťou.

Adrian Szelle je mladý a talentovaný tanečník, ktorý na pôde Baletu SND vstúpil do svojej druhej sezóny. V balete Za hranicami hriechu stvárňuje najmladšieho brata Alexeja. „Informácii , že som obsadený do takto významnej úlohy, som neveril do poslednej chvíle. Neveril som tomu dokonca ani v momente, keď som ju začal skúšať. Pre mňa je to obrovská príležitosť aj s ohľadom na môj vek a na realitu, že v Balete SND pôsobím len druhú sezónu. Dielo je náročné nielen tanečne, ale aj herecky. Jednotlivé vzťahy sú budované aj v druhom pláne a ak k tomu pridáme špecifický choreografický rukopis Borisa Eifmana, ktorý sa nepodobá na žiadneho iného choreografa, rešpekt je na mieste. Zabojujem, aby som dokázal, čo vo mne je – predovšetkým sám sebe.“

B. Eifman: Za hranicami hriechu / Bratia Karamazovovci, Balet SND, 2017,
Adrian Szelle (Alexej), Silvia Najdená (Grušenka),
foto: Peter Brenkus

Po prvý raz sa vám v titulnej úlohe predstaví aj dlhoročný člen Baletu SND Martin Kreml, ktorý stvárni postavu brata Ivana. „Ak by som mal slovami vyjadriť to, ako sa cítim, boli by to len dve slová – zodpovednosť a strach. Po prvý raz vystúpim v jednej z hlavných úloh a cítim tú dávku zodpovednosti, ktorá vyplýva z faktu, že vo veľa scénach budem musieť byť na javisku lídrom ja. Samozrejme, že sa tejto príležitosti veľmi teším, ale zároveň ju určite nepodceňujem a pristupujem k nej so všetkou vážnosťou, ktorú si zaslúži.“

Sólistku Baletu SND Silviu Najdenú si milovníci baletu určite pamätajú, či už ako Myrthu z baletu Giselle, princeznú v balete Popolvár. Po balete vo verzii Vasilija Medvedeva Eugen Onegin, kde stvárnila Tatianu, je pre ňu postava Grušenky druhou postavou takého závažného rozsahu. Alternovať sa ako Grušenka bude Ilinca Gribincea-Ducin, ktorá dostala svoju prvú veľkú príležitosť v minulej sezóne v balete Romeo a Júlia – Tak ako včera…, kde veľmi úspešne stvárnila Júliu: „Možnosť zatancovať si dielo od Borisa Eifmana vnímam ako životnú príležitosť a som za ňu nesmierne vďačná. Navyše mi Eifmanov pohybový slovník vyhovuje a cítim sa v ňom nesmierne pohodlne. Je to náročné dielo a ja sa budem snažiť predviesť v tom najlepšom svetle.“

Boris Eifman

Boris Eifman, Národný umelec, laureát Štátnej ceny Ruskej federácie

Boris Eifman, zakladateľ a tvorca svojho vlastného divadla a svojho baletného univerza, známy ako „jeden z kľúčových choreografov vo svete“ a „fascinujúci divadelný mág“, sa narodil na Sibíri v roku 1946. Od detstva chcel vyjadrovať svoje pocity a myšlienky prostredníctvom reči tela, tancom. Ako sám neskôr uviedol, „balet je mi viac než profesiou. Je to prostriedok bytia, moje poslanie na zemi. Vrodený zmysel pre pohyb a „inštinkt komponovať“ priviedli Eifmana na Leningradské konzervatórium, kde študoval na oddelení choreografie. Neskôr sa dostal na Vaganovej akadémiu Ruského baletu, kde pôsobil desať rokov ako choreograf, komponujúc nové diela pre študentov. V roku 1977 si založil vlastný baletný súbor. Tu sa začína Eifmanov príbeh. Celých dvadsať rokov, dvadsaťštyri hodín denne, venoval svoj talent, krv, pot i energiu baletu. A začal tvoriť vlastné divadlo.

V priebehu času sa súbor stal divadlom baletu. Táto zmena názvu odzrkadľuje základnú rovnicu Eifmanovej tvorivej metódy. Ako umelec, ktorý prirodzene inklinuje k divadlu, sa Eifman zaujíma nielen o choreografiu variácií pohybu, ale aj priehľadných vnútorných úkonov a celkovej myšlienky spojenej s predstavením. „Robím balet iného typu, kde sebavyjadrenie sa stáva predmetom, ako je ním aj dráma, filozofia, postavy a idea. Som si istý, že toto je balet budúcnosti. Verte, mnohí z mojich mladých kolegov pôjdu ďalej cestou, ktorou som sa uberal ja. V konečnom dôsledku vedie táto cesta k človeku.“

Keď Eifman siahne na diela veľkých autorov, alebo na životy géniov a interpretuje ich jazykom baletu, ide o fyzický ponor do psyché – o ponor tela do duše prostredníctvom slov a myšlienok. Jeho jedinečný slovník a konceptuálne autoritatívne interpretácie predstavujú prechod do dimenzie fantázie, kde prichádza k životu nekonečno vnútorných svetov.

Boris Eifman: Za hranicami hriechu / Bratia Karamazovovci
Balet SND
premiéry 17. a 18. november 2017 v Sále opery a baletu SND

Hudba: Richard Wagner, Modest Petrovič Musorgskij, Sergej Rachmaninov
Choreografia a réžia: Boris Eifman
Adaptácia choreografie: Ekaterina Žigalova, Iľja Osipov
Hudobné naštudovanie: Branislav Kostka
Dirigenti: Branislav Kostka, Dušan Štefánek
Zbormajster: Ladislav Karpinay
Scéna a kostýmy: Viacheslav Okunev
Adaptácia scény: Alexey Donde
Adaptácia kostýmov: Larisa Ivuskhyna
Dramaturgia: Eva Gajdošová

osoby a obsadenie

Alexej: Adrian Szelle, Konstantin Korotkov ako hosť
Ivan: Martin Kreml, Andrej Szabo
Dmitrij: Peter Dedinský, Jonatan Lujan
Grušenka: Silvia Najdená, Ilinca Gribincea, Romina Kołodziej
Otec: Adrian Ducin, Yuki Kaminaka, Viacheslav Krut
Matka: Monika Lehocká, Victoria Zinovieva
Cigánky: Viola Mariner, Monika Lehocká, Tatum Shoptaugh, Alexandra Shalimova,
Katarína Kaanová, Valéria Stašková, Klaudia Görözdös, Victoria Zinovieva
zbor Baletu SND

Hlas: Robert Roth
Gitara: Jaroslav Konečný, Dávid Bílek ako hosť, Jozef Sivák ako hosť
Sólo husle: Vladimír Harvan, Arpád Patkoló, Milan Vonderka
Sólo spev so zborom: Miriam Maťašová, Eva Rampáčková
Sólo spev: Brigita Szelidova Cikosi a. h., Svetlana Michalec Rymarenko a. h.
Spoluúčinkujú: zbor a orchester Opery SND,
žiaci tanečného konzervatória Evy Jaczovej v Bratislave

Použitá hudba

Prvé dejstvo

Sergej Rachmaninov: Liturgia sv. Jána Zlatoústeho Op. 31 – 12/Tebe spievame
Sergej Rachmaninov: Capriccio na Cigánske motívy, op. 12
Cigánska ľudová pieseň: Dželem Romale
Cigánska ľudová pieseň: Na ďalekej ceste
Modest Musorgskij: Baba jaga (9), Obrázky z výstavy, orchestrácia Maurice Ravel
Sergej Rachmaninov: Symfónia č. 1 d-mol, op. 13 (1. časť)
Sergej Rachmaninov: Tanec mužov z opery Aleko
Sergej Rachmaninov Vokalíza op. 34 (14), úprava pre orchester a zbor Jaroslav Konečný
Cigánska ľudová pieseň: Na ďalekej ceste
Sergej Rachmaninov: Symfónia č. 1 d-mol, op. 13 (1. časť)
Sergej Rachmaninov: Liturgia sv. Jána Zlatoústeho Op. 31 – 04/V cárstve tvojom
Sergej Rachmaninov: Symfonické tance, op. 45 (3. časť)
Sergej Rachmaninov: Suita č. 1 op. 5, Ruská noc, úprava pre klavír a orchester Jaroslav Konečný
Sergej Rachmaninov: predohra z opery Aleko
Sergej Rachmaninov: Symfónia č. 1 d-mol, op. 13 (4. časť)

Druhé dejstvo

Sergej Rachmaninov: Ostrov mŕtveho op. 29
Richard Wagner, predohra k opere Tannhauser
Sergej Rachmaninov: Ostrov mŕtveho op. 29
Sergej Rachmaninov: Symfónia č. 2 e-mol, op. 27 (3. časť Adagio)
Sergej Rachmaninov: Skala op. 7
Modest Musorgskij: Noc na Lysej hore

Vstupenky na predstavenie Za hranicami hriechu je možné zakúpiť online na www.snd.sk, ale v pokladniciach Slovenského národného divadla.

Informovala: Natália Jabůrková, PR SND

PR článok

fotogaléria

video

email
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľaj tento článok:
  •  
  • 34
  • 1
  •  

O autorovi

redakcia

Zanechajte komentár