Dnes je: piatok, 15. 12. 2017, meniny má: Ivica , zajtra: Albína

Štátna opera uvádza premiéru Donizettiho komickej opery Don Pasquale

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Banská Bystrica – Do repertoáru banskobystrickej Štátnej opery pribudla inscenácia komickej opery Gaetana Donizettiho Don Pasquale, ktorej premiéra zaznie v hudobnom naštudovaní Igora Bullu a v réžii Dany Dinkovej 17. a 18. marca 2017. Banskobystričania uvedú Dona Pasquala v slovenskom jazyku.

Don Pasquale je opera buffa v 3 dejstvách od talianskeho skladateľa Gaetana Donizettiho (1797 – 1848), ktorý patrí spolu s Gioachinom Rossinim (1792 ‒ 1868) a Vincenzom Bellinim (1801 ‒ 1835) k nesmrteľným tvorcom ranoromantickej talianskej opery obdobia belkanta. Jej svetová premiéra sa konala 3. januára 1843 v parížskom divadle Théâtre-Italien pod taktovkou francúzskeho dirigenta Théophila Tilmanta. Libreto k opere napísali Giovanni Ruffini a Gaetano Donizetti na námet diela Stefana Pavesiho Ser Marcantonio z roku 1810.

Gaetano Donizetti (1797 – 1848)

Opera Don Pasquale vznikla len za 11 dní v čase, kedy tlak objednávok na nové diela bol obrovský a jej úspech na svetovej premiére bol triumfálny. ,,Donizettiho vyvolali na javisko na konci 2. aj 3. dejstva; počas predstavenia sa museli opakovať adagio finále 2. dejstva a vyvrcholenie nočného dvojspevu Noriny a Ernesta. Neprekvapuje, že po uvedení v Paríži a ešte pred premiérou v Londýne  operu videli diváci 14. mája 1843 vo Viedni. Do New Yourku sa Pasquale dostal tiež v podstate zakrátko – v roku 1846. Pozitívny ohlas prekvapil aj samého Donizettiho ‒ po niekoľkých týždňoch počas pracovnej cesty vo Viedni píše: „Dostal som v Paríži osem novín, ktoré ešte stále hovoria o mojom Donovi Pasqualovi. Som prekvapený a výsledok je 19.000 frankov za 11 dní. Tajomstvo šťastia. Ale šťastie si treba zaslúžiť“, uviedla dramaturgička Štátnej opery Alžbeta Lukáčová.

G. Donizetti: Don Pasquale, Štátna opera, 2017,
Ján Galla (Don Pasquale),
foto: Peter Mráz

Don Pasquale patrí spomedzi viac ako 70 Donizettiho operných diel k jeho najuvádzanejším. ,,Operu Don Pasquale vytvoril na konci svojej umeleckej kariéry a jej jasavý charakter nijako nenaznačuje osobnostnú a fyzickú deštrukciu, ktorej skladateľ onedlho podľahol. Naplno v nej prejavil cit pre komiku, dramatickosť situácie i schopnosť ilustrovať jednotlivé postavy diela. Príbeh sa točí okolo klasickej komediálnej premisy: mladý pár chce milostnými intrigami zmariť nevhodné plány nadutého starého mládenca, ktorý sa chce sám oženiť. Aby mohli svoj cieľ dosiahnuť, majú na pomoci inteligentného taktika. Samozrejme, mladá láska napokon zvíťazí nad stareckou pochabosťou a pokrytectvom: všetko sa vyjasní a aktéri predstavenia zrejme budú žiť šťastne až do smrti. Iskrivé príjemné napätie pretrváva až do predpokladaného konca. Tento „formát“ je v komédii prítomný už od čias Rimanov a bežne ho nachádzame aj v dnešných sitkomoch. Ide v podstate o princíp zaužívaný v commedii dell´ arte, kde boli jednotlivé charaktery typizované – Pasquale zodpovedá chvastúňovi Pantalonovi, Ernesto zamilovanému Pierrotovi, Malatesta prešibanému Scapinovi a Norina rafinovanej Colombine. To, čo robí Dona Pasquala výnimočným, je dôraz na skutočné ľudské emócie. Katarzným momentom je chvíľa, keď sa postavy zastavia a pýtajú samé seba, či nezašli príliš ďaleko vo svojom pláne potrestania Pasquala.“, dodáva Alžbeta Lukáčová.

G. Donizetti: Don Pasquale, Štátna opera, 2017,
Ivan Zvarík (Don Pasquale), Martin Popovič (Malatesta),
foto: Jozef Lomnický

G. Donizetti: Don Pasquale, Štátna opera, 2017,
I. Zvarík (Don Pasquale), M. Popovič (Malatesta), D. Šimo (Ernesto), M. Popik Kušteková (Norina), zbor a balet Štátnej opery,
foto: Jozef Lomnický

V Banskej Bystrici uviedli operu Don Pasquale po prvýkrát 17. októbra 1964 a neskôr 19. júna 1998. Premiéra tretieho naštudovania sa uskutoční  17. a 18. marca 2017 v hudobnom naštudovaní Igora Bullu a v réžii Dany Dinkovej, ktorá pri koncipovaní inscenácie hľadala zlatú strednú cestu – nevzdialiť sa od talianskej absurdnej komédie a nevzdialiť sa ani od súčasného diváka. ,,Rozpovedať tento príbeh však nie je vôbec jednoduché, lebo je trochu komplikovanejší a zavádza nás do zamotaných ľúbostných situácií. Ale taká je a vždy bola väčšina ľúbostných vzťahov. Vyrovnať sa s nimi musíme v reálnom živote a veru bravúrne ich v librete zvládol sám Donizetti. Nielenže sa humorne dotkol rôznych peripetií lásky, ale so zmyslom pre humor načrtol aj byrokratické problémy okolo týchto vzťahov, ako je napríklad svadobná zmluva a k zmluvám patriaci notár. Je to príbeh lásky dvoch mladých ľudí – Ernesta a Noriny, ktorí musia čeliť rôznym úskaliam lásky. Ernestov strýko Don Pasquale má totiž celkom inú predstavu o neveste, mala by byť predsa bohatá. Ernersto sa však nechce vzdať svojej Noriny a tak ho Pasquale vydedí a vyhodí z domu. Oznámi mu, že on sám, starý mládenec sa chce oženiť. Našťastie lekár Dona Pasquala je dobrý priateľ i samotného Ernesta a vymyslí hru, v ktorej má hrať Norina nastávajúcu ženu D. Pasquala. Po falošnom sobáši ho má Norina tak týrať, že starec nakoniec oľutuje svoju voľbu ženby a dožičí Ernestovi aj sto Norín, len aby mal už pokoj. A čo je vlastne odkazom tejto zamotanej komédie? Možno len to, že nie je vždy všetko zlato, čo sa blyští.“, povedala k dielu v rozhovore pre Opera Slovakia režisérka Dana Dinková, ktorá na novej inscenácii pracovala s kostýmovou výtvarníčkou Adrienou Adamíkovou a scénografom Marekom Šafárikom.

G. Donizetti: Don Pasquale, Štátna opera, 2017,
Dušan Šimo (Ernesto), balet Štátnej opery,
foto: Jozef Lomnický

,,Keďže je tento príbeh veľmi aktuálny i pre dnešného diváka, netúžila som po nejakom výtvarnom posune. Pri tak banálnom príbehu som nechcela nastavovať zrkadlo spoločnosti a obliecť hercov do súčasných kostýmov. Práve naopak, išlo mi o to, aby divák cítil, že je naozaj v divadle – veď vlastne aj Norina hrá v príbehu pred Pasqualom divadlo. A tak som zvolila, ako som už spomínala, veľké rokokové róby. V komornejšej opere nemôžu predsa grandiózne kostýmy „prekážať“. S oboma výtvarníkmi sme sa dohodli, že obdobie neskorého rokoka nebudeme striktne dodržiavať, veď ide predsa o komédiu a v tej sa treba „vyšantiť“´, dodala Dana Dinková k výtvarnej stránke novej inscenácie. Celý rozhovor s režisérkou si prečítate TU…

V Štátnej opere zaznie toto dielo v slovenskom jazyku autorkou prekladu je Jela Krčméryová, zbormajsterkou Iveta Popovičová. V hlavných postavách sa predstavia domáci aj hosťujúci umelci.

G. Donizetti: Don Pasquale, Štátna opera, 2017, Michaela Popik Kušteková (Norina), balet Štátnej opery,
foto: Jozef Lomnický

Gaetano Donizetti: Don Pasquale
Štátna opera
Premiéry 17. a 18. marca 2017

Inscenačný tím

Hudobné naštudovanie a dirigent: Igor Bulla
Réžia: Dana Dinková
Dramaturgia: Alžbeta Lukáčová
Kostýmy: Adriena Adamíková
Scéna: Marek Šafárik
Zbormajsterka: Iveta Popovičová

osoby a obsadenie:

Don Pasquale: Ivan Zvarík / Ján Galla a. h.
Norina: Katarína Procházková / Michaela Popik Kušteková a. h.
Ernesto: Dušan Šimo / Martin Gyimesi a. h.
Malatesta: Martin Popovič / Ľubomír Popik a. h.
Notár: Slavomír Macák

Spoluúčinkujú orchester, zbor a balet Štátnej opery
Koncertný majster: Oldřich Husák

www.stateopera.sk

Pripravil: Ľudovít Vongrej

fotogaléria

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

video

Predohra k opere Don Pasquale

email

About Author

Ľudovít Vongrej

Leave A Reply