Dnes je: utorok, 22. 5. 2018, meniny má: Júlia, Juliána, zajtra: Želmíra

Štátna opera v Banskej Bystrici uvádza Ponchielliho La Giocondu

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Banská Bystrica – Súbor banskobystrickej Štátnej opery pripravil novú inscenáciu Ponchielliho opery La Gioconda. Príbeh benátskej speváčky Giocondy, ktorá sa vzdala lásky, aby v ústrety smrti priniesla šťastie svojej sokyni, zaznie v hudobnom naštudovaní Igora Bullu a v réžii českého režiséra Dominika Beneša. Premiéry sa uskutočnia 27. a 28. apríla 2018.

Dielo talianskeho skladateľa a pedagóga Amilcare Ponchielliho (1834 – 1886) je na Slovensku neznáme. Z jeho opernej tvorby bola u nás doposiaľ uvedená len jeho najslávnejšia opera La Gioconda, ktorá v slovenskej premiére zaznela na javisku banskobystrickej Štátnej opery 13. marca 1971, v tom čase ešte pod názvom Opera Divadla J. G. Tajovského. Dielo hudobne naštudoval a dirigoval Vojtěch Javora a inscenačnú podobu mu dal režisér Koloman Čillík. Druhé slovenské naštudovanie bude opäť v banskobystrickej opere 27. a 28. apríla 2018. La Giocondu mohli diváci na Slovensku uvidieť aj v naštudovaní ostravskej opery 29. júna 1990, v rámci hosťovania na (dnes už zaniknutej) opernej časti festivalu Zámocké hry zvolenské.

Amilcare Ponchielli (1834 – 1886),
zdroj: wikimedia.org

Námetom Ponchielliho štvordejstvovej opery La Gioconda sa stala dráma jednej z najväčších osobností francúzskej literatúry Victora Huga (1802 – 1885) Angelo, tyran de Padoue (Angelo, tyran padovský) z roku 1835. Autorom libreta je známy skladateľ, dramatik a básnik Arrigo Boito (1842 – 1918), ktorý pozmenil pôvodný Hugov príbeh a dej namiesto Padovy zasadil do Benátok, atraktívneho mesta na vode, plného vodných kanálov a veselého bohémskeho života. Svetová premiéra opery La Gioconda sa konala 8. apríla 1876 v milánskej La Scale. Nové dielo síce malo úspech, ale Ponchielli, nielen na základe určitých výhrad odbornej obce, nebol s operou úplne spokojný a rozhodol sa v diele urobiť zmeny. Trvalo tri roky, kým sa skladateľ uspokojil s výslednou podobou, na ktorej pracoval s libretistom Angelom Zanardinim a táto verzia sa hráva dodnes. Premiére zrekonštruovanej verzie zaznela najskôr v Janove 27. novembra 1879 a neskôr 13. februára 1880 v La Scale.

A. Ponchielli: La Gioconda, Štátna opera, 2018,
Paolo Lardizzone (Enzo), Michaela Šebestová (Laura),
foto: Jozef Lomnický

Opera La Gioconda priniesla Ponchiellimu svetovú slávu a stala sa jeho najvýznamnejším opusom. Rozpráva príbeh o dvoch ženách – rivalkách v láske – speváčke Gioconde a noblesnej Janovčanke Laure Adorno, ktoré milujú jediného muža – Enza Grimalda. Gioconda za šťastie svojej rivalky zaplatí tú najvyššiu cenu – smrť. Pri príležitosti premiéry v Štátnej opere sme priniesli článok opernej historičky Lucie Laudoniu Zakázaná zelenina a levia tlama. Ponchielliho La Gioconda, v ktorom pátrala po rôznych inšpiračných zdrojoch Ponchielliho kardinálneho opusu. Prostredníctvom tohto článku autorka nahliadla do tvorivej kuchyne libretistu Arriga Boita a otvorila Pandorinu skrinku dejín Benátok so stigmou inkvizície.

A. Ponchielli: La Gioconda, Štátna opera, 2018,
Zoltán Vongrey (Barnaba), zbor Štátnej opery,
foto: Jozef Lomnický

V Banskobystrickej Štátnej opere uvedú novú inscenáciu La Giocondy po 47 rokoch, no uvažovali o nej už skôr. ,,S myšlienkou inscenovať operu La Gioconda sme v Štátnej opere koketovali už pred viacerými rokmi, no okolnosti vždy spôsobili príklon k inému titulu. Predsa len, ide o veľkú operu, ktorú nie je jednoduché spevácky obsadiť, je to hudobne aj inscenačne náročné dielo a navyše, rozhodne nejde o komerčný titul s istou diváckou návštevnosťou. Určité pozitívne duchovné dedičstvo tohto diela však u nás pretrvávalo už od roku 1971, keď bola v slovenskej premiére inscenovaná práve na našej scéne. Ostala v mysliach jej vtedajších aktérov a aj mnohých divákov ako dielo mimoriadnej krásy. A skutočne. La Gioconda tak, ako sa hráva v prepracovanej verzii z roku 1879, je veľmi efektným mixom viacerých štýlových a koncepčných prvkov. Veľký melodik Amilcare Ponchielli ho vytvoril na podklade donizettiovskej tradície, využil výdobytky Verdiho melodrámy aj veľkej francúzskej opery. To všetko okorenil zvukovými efektami, dramatickými zvratmi a sugestívnymi tanečnými číslami. Nezvyčajné črty dodalo dielu aj Boitovo libreto, s ktorým skladateľ celý čas „bojoval“ no napokon vznikla opera obdivuhodných kvalít.“ uviedla pre Opera Slovakia dramaturgička Štátnej opery Alžbeta Lukáčová.

A. Ponchielli: La Gioconda, Štátna opera, 2018,
Jolana Fogašová (La Gioconda), Michaela Šebestová (Laura),
foto: Jozef Lomnický

Kolektívne telesá súčasného banskobystrického súboru Štátnej opery už majú skúsenosti s týmto interpretačne náročným dielom, kedy v apríli 2016 uviedli pod taktovkou dirigenta Mariana Vacha a zbormajsterky Ivety Popovičovej koncertné prevedenie opery na festivale Amici del Belcanto v rakúskom meste Ternitz s medzinárodným sólistickým obsadením. ,,Keď prišla ponuka, aby náš zbor a orchester pre uvedenie v rakúskom Ternitzi naštudoval práve La Giocondu, prijali sme ju. Potom už bol len krok k tomu, aby sme dielo zaradili do riadneho dramaturgického plánu, premysleli jeho obsadenie, hudobnú i režijnú koncepciu. Verím, že v hudobnom naštudovaní Igora Bullu a v réžii Dominika Beneša sa podarilo nájsť harmonizujúci konsenzus, ktorý poteší každé vnímavé oko a ucho.“ dodala Alžbeta Lukáčová.

A. Ponchielli: La Gioconda, Štátna opera, 2018,
Ivan Zvarík (Alvise), zbor a balet Štátnej opery,
foto: Jozef Lomnický

A. Ponchielli: La Gioconda, Štátna opera, 2018,
zbor a balet Štátnej opery,
foto: Jozef Lomnický

Pre českého režiséra Dominika Beneša je to druhá spolupráca s banskobystrickou Štátnou operou, kde debutoval v máji 2016 inscenáciou Mozartovej Čarovnej flauty, o ktorej sme písali TU…

,,Dramaturgie Státní opery zvolila pro svou novou premiéru neotřelý klenot operní literatury, který se zpravidla uvádí na největších světových operních scénách. Ponchielliho zásadní operní kus vychází z tradice velké italské opery, navazuje na Giuseppe Verdiho a předznamenává příchod nejslavnějšího veristy všech dob Giacoma Pucciniho. Já osobně jsem nadšený, že mohu na tomto díle pracovat se skvělým kolektivem Státní opery. Příběh benátské zpěvačky Giocondy, tak jak je napsán a zhudebněn, na mě působí dojmem vzdáleného snového světa plného exotiky a tajemství benátských karnevalových her. Jednotlivé obrazy opery jsou jako pohádkové leporelo o lásce mnoha podob, zradě, pomstě, Boží milosti, oběti a odpuštění. Scény plné žárlivosti a zloby volně přecházejí ve scény míru a odevzdání se. Ústředním motivem opery ale není milostný troj- nebo víceúhelník, ale Giocondina síla překonat sebe sama, k čemuž ji pomáhá její silná víra. Náboženský kontext dává všem hlavním postavám opery důležitý motiv k jednání. Jedny vede k pokoře, důvěře a lásce, ty druhé k pokrytectví, vyvolávání strachu, hrůzy a moci. Oscilujeme tedy na hranici mezi mysticky prozářenými obrazy a dogmatickým smýšlením. Rámcem pro naši inscenaci se stal fenomén „útěku do ráje“, kdy se přes všechny překážky podaří Enzovi a Lauře nastoupit cestu lásky, a to s velkou pomocí hlavní představitelky Giocondy. Ta taktéž volí cestu úniku a určité vykoupení. Těším se, až naše společná plachetnice vyrazí z přístavu k novým zítřkům a oběť Giocondy nezůstane beze smyslu.“ uvádza režisér Dominik Beneš.

A. Ponchielli: La Gioconda, Štátna opera, 2018,
Paolo Lardizzone (Enzo), Zoltán Vongrey (Barnaba), Annieszka Zwierko (La Cieca),
Jolana Fogašová (La Gioconda), Ivan Zvarík (Alvise), Michaela Šebestová (Laura),
foto: Jozef Lomnický

Autorom scény je Petr Vítek, kostýmy navrhla Lenka Polášková, svetelný design Daniel Tesař, choreografiu zostavila Béla Kéri Nagy, rozsiahle zborové party naštudovala Iveta Popovičová a dramaturgičkou Alžbeta Lukáčová. Premiéry sa uskutočnia 27. a 28. apríla 2018. V titulnej postave La Giocondy sa budú alternovať Jolana Fogašová a Patrícia Solotruková. Spolu s nimi sa ďalších hlavných postavách predstavia domáci a hosťujúci sólisti.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

Amilcare Ponchielli: La Gioconda
Štátna opera v Banskej Bystrici
Premiéry 27. a 28. apríla 2018

inscenačný tím

Hudobné naštudovanie a dirigent:Igor Bulla
Réžia: Dominik Beneš
Dramaturgia: Alžbeta Lukáčová
Kostýmy: Lenka Polášková
Scéna: Petr Vítek
Svetelný design: Daniel Tesař
Choreografia: Béla Kéri Nagy
Zbormajsterka: Iveta Popovičová

osoby a obsadenie

La Gioconda: Patrícia Solotruková, Jolana Fogašová
Laura Adorno: Cristina Melis, Michaela Šebestová
La Cieca: Jitka Sapara Fischerová , Agnes Zwierko
Enzo Grimaldo: Max Jota, Paolo Lardizzone
Barnaba: Zoltán Vongrey, Roman Krško
Alvise Badoero: Ivan Zvarík, Ondrej Mráz
Zuane, lodivod: Marián Hadraba
Isepo, pisár: Michal Hýrošš
Cantore, spevák: Matúš Bujňák
Prvý hlas: Juraj Kašša
Druhý hlas: Juraj Duda
Spoluúčinkujú: orchester, zbor a balet Štátnej opery
Koncertný majster: Oldřich Husák

www.stateopera.sk

video

video


 

Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľajte tento článok alebo komentujte:
  •  
  • 75
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár