Dnes je: piatok, 20. 7. 2018, meniny má: Eliáš, Iľja, zajtra: Daniel

Štefan Kocán a tí druhí (2)

1

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Pár dní po úspešnom koncerte v Trnave vystúpil Štefan Kocán aj na javisku Opery SND ako Don Basilio v Polákovej a Štúrovej inscenácii (z roku 2013) Rossiniho Barbiera zo Sevilly. Úloha majstra klebiet v tejto opere nie je síce ťažisková najmä z hľadiska technickej náročnosti ale aj čo do rozsahu spievaného paru, ale zato je vďačná vďaka efektnej árii o klebete.

Svetoznámy basista v nej opäť upozornil na nevšedné kvality svojho hlasového materiálu a z efektného hudobného čísla urobil ozajstnú dramatickú výpoveď. Už tradične je jeho herecký prejav umiernený, nie však statický a dobre zapadol do až príliš bujarej inscenačnej koncepcie režiséra.

G. Rossini: Barbier zo Sevilly, Opera SND, 2015, Adriana Kučerová (Rosina), foto: Alena Klenková/SND

G. Rossini: Barbier zo Sevilly, Opera SND, 2015,
Adriana Kučerová (Rosina),
foto: Alena Klenková/SND

Predstavenie však priťahovalo pozornosť milovníkov opery nielen kvôli nemu. Veľa sa čakalo aj od Rosiny Adriany Kučerovej, ktorá má túto úlohu kreovať vo Viedenskej štátnej opere a od ruského tenoristu Antona Rositského, ktorý v minulosti zaujal v SND ako Mozartov Titus a Belliniho Arturo z Puritanov. K nim sa pridal aj zvyšok prvého premiérového obsadenia tejto inscenácie Aleš Jenis ako Figaro a Jozef Benci ako Bartolo.

G. Rossini: Barbier zo Sevilly, Opera SND, 2015, Anton Rositskiy (Almaviva), foto: Alena Klenková/SND

G. Rossini: Barbier zo Sevilly, Opera SND, 2015,
Anton Rositskiy (Almaviva),
foto: Alena Klenková/SND

Naše očakávania sa však celkom nenaplnili. Všetci spomínaní, či už spievali kvalitne alebo menej kvalitne, zostali popri Kocánovi len „tými druhými“. Adriana Kučerová rozkošne zahrala rozšafnú Rosinu a zaujala niekoľkými vysokými tónmi, no interpretovaná úloha vokálne vyznieva oveľa zaujímavejšie, ak ju interpretujú mezzosopranistky. Soprány v nej uspejú len vtedy, ak ich stredná (resp. nižšia stredná) poloha znie farebne. Tenorista nespieval celkom vyrovnane, viaceré pasáže však vzorovo štýlovo zvládal ako pravý tenore di grazia. Najlepšie mu znie extrémne vysoká poloha, a tak vôbec nerešpektoval Rossiniho predstavu, ktorý part Almavivu napísal pre barytonálneho tenora a hral sa (hoci vcelku úspešne) na vokálneho virtuóza. Obaja domáci sólisti predviedli štandardné výkony so známymi kladmi i rezervami. Ambiciózna Katarína Flórová ako Berta spievala až s priveľkým elánom.

Autor: Vladimír Blaho

recenzia písaná z reprízy 3.12.2015

Gioacchino Rossini: Barbier zo Sevilly
Opera SND
repríza 3.12.2015

Dirigent: Rastislav Štúr
Réžia: Roman Polák
Scéna: Pavel Borák
Kostýmy: Peter Čanecký
Choreografia: Stanislava Vlčeková
Zbormajster: Pavel Procházka

osoby a obsadenie

Almaviva: Anton Rositskiy
Bartolo: Jozef Benci
Rosina: Adriana Kučerová
Figaro: Aleš Jenis
Basilio: Štefan Kocán
Berta: Katarína Flórová
Fiorello: Martin Mikuš
Kapitán: Igor Pasek
Ambrogio: Peter Kružliak
Inšpicient : Ivan Martinka
Šepkárka: Jana Sovičová

www.snd.sk

email
Operné gala 2018
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľajte tento článok alebo komentujte:
  •  
  • 75
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O autorovi

Vladimír Blaho

operný kritik a publicista

Jeden komentár

  1. Dobry vecer zelam,neda mi nereagovat na Vasu recenziu,totiz vzdy som Vas povazoval za cloveka ktory sa svojimi nazormi a vedomostami v oblasti opery aspon u mna, radil k slovenskej spicke,cital som viac velmi dobrych recnenzii z Vasho pera a tiez som Vas casto oznacil aj v „muzikantskych kruhoch“ za osobu ktora by mohla a mala dostat priestor v mediach,ktore uz dlho tapaju v odbornej oblasti monitorovania opery namiesto vyfintenych radoby „odbornicok“ pripadne komicky ladenych moderatoriek na dany zaner…(vzor CT art)
    Ovsem tieto ne-postrehy ma uprimne povedane zaskocili,preco staviate vykony solistov do polohy akejsi sutaze prvi-druhi pripadne treti,dokonca z toho robite akysi serial?
    Vdaka rozpacitej rezii a bohuzial nedostatocnej casovej priprave vsetkich novych solistov, ste museli vidiet,a pocut, ze ani jeden nespieval uplne v pohode a na svojich 100%.Adriana spievala svoj part vynikajuco a porovnavat jej part s partom Basilia (jedna aria) je uplny nezmysel,v ramci moznosti ake v priprave dostala podala fantasticky vykon,a bola rozhodne PRVYM (Vasa terminologia)solistom vecera, za co jej patri zasluzeny potlesk a obdiv..

Zanechajte komentár