Dnes je: streda, 28. 6. 2017, meniny má: Beáta , zajtra: Pavol, Peter, Petra

Štefan Kocán – svetový slovenský bas

1

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Rodáka z Dolného Dubového pri Trnave v súčasnosti poznajú diváci a operní nadšenci na celom svete. Účinkuje na popredných svetových operných scénach. Získava ocenenia a jeho bas je zaznamenaný na mnohých kvalitných nahrávkach. Jeho ,,fanklub“ sa rozširuje a dnes má množstvo obdivovateľov nielen v zahraničí, ale aj na Slovensku.

11. februára 2015 čaká Štefana Kocána koncert v Koncertnej sieni Slovenskej filharmónie, kde ako hosť vystúpi aj slovenská sopranistka Mária Porubčinová. Koncert usporadúva agentúra Kapos, ktorá na Slovensko prináša prestížne operné koncerty. Pri tejto príležitosti si predstavíme kariéru a osobnosť Štefana Kocána.

Jeho cesta k hudbe

Ako malý chlapec začal Štefan Kocán hrať na klavíri na ZUŠ v Trnave, kam ho prihlásili rodičia. K speváckym začiatkom sa malý Štefan dostal v rodnej dedine Dolné Dubové (okr. Trnava) v období, keď zomrel miestny organista. Keďže na dedine bol jediný, kto vedel hrať na klávesové nástroje, vo veku 10 rokov začal hrať v kostole na organe a popri tom ,,musel“ aj spievať. Práve tu zistil, že ho hudba veľmi baví.

Nikto z jeho blízkych príbuzných nebol profesionálny hudobník, ale vždy sa u nich spievalo. No opera sa predsa len objavila v rodine Štefana Kocána. Bývalá sólistka SND Štefánia Hulmanova – sesternica jeho starej mamy taktiež pochádza z Dolného Dubového. Štefana hudba začala baviť natoľko, že sa rozhodol stať sa profesionálnym hudobníkom. Napriek tomu, že sa vtedy zaujímal aj o prírodné vedy a elektroniku, rozhodol sa prihlásil sa na konzervatórium, kde študoval u pani Alžbety Michalkovej. V štúdiu pokračoval na VŠMU v Bratislave u pani Hany Štolfovej-Bandovej.

Štefan Kocán, foto: Zdenko Hanout

Štefan Kocán,
foto: Zdenko Hanout

Predurčená kariéra

Hovorí sa, že spev nie je len o talente a tvrdej ,,drine“, ale aj o šťastí. Vzorom mu je svetoznámy basista Jevgenij Nesterenko. Štefan Kocán mal to šťastie, že v čase keď skončil VŠMU, sa ho organizátorom majstrovských kurzov podarilo po niekoľkoročných neúspešných pozvaniach priviesť do Piešťan. Mladý spevák neváhal a prihlásil sa na tieto kurzy, ktoré mu otvorili veľký svet opery. Tak ako každý mladý človek aj Štefan bol plný ideálov a snov. Jeden sa mu splnil, keď sa stretol so svojim veľkým speváckym vzorom. Chcel, aby ho viedol aj naďalej, ale maestro Nesterenko súkromne nevyučoval. Jediná cesta, ako sa dostať pod jeho patronát, bolo štúdium na viedenskom konzervatóriu. Štefan tak urobil, a stal sa Nesterenkovým žiakom. Viedeň ho pripravila na sólistickú spevácku dráhu, ktorú odštartoval v Linzi. Odtiaľ smerovali kroky na svetovú medzinárodnú opernú scénu.

Štefan Kocán je laureátom medzinárodných súťaži A. Dvořáka v Karlových Varoch, P. I. Čajkovského v Moskve, Hommage à Lucia Popp v Bratislave a prestížnej súťaže Belvedere vo Viedni.

Štefan Kocán ako Gremin v opere Eugen Onegin, príprava pred predstavením v Metropolitnej opere New York

Štefan Kocán ako Gremin v opere Eugen Onegin,
príprava pred predstavením v Metropolitnej opere New York

Hviezdna kariéra sa začala v Linzi

Štefan Kocán ako sólista začínal v stálom angažmáne v Krajinskom divadle v Linzi, kde debutoval postavou Banca vo Verdiho Macbethovi. Po pôsobení v Linzi uvažoval stať sa sólistom Opery SND. Požiadal o angažmán, ale pretože sa SND vyjadrilo, že má dostatok basov, nedostal sa ani k predspievaniu, takže po štyroch rokoch strávených v Linzi začal pôsobiť v švajčiarskom Bazileji. Súčasne začal hosťovať vo viacerých európskych operných domoch.

Repertoár Štefana Kocána

Typ hlasu Štefana Kocána je predurčený na interpretáciu operných diel od obdobia Mozarta až po 19. a 20. storočie, ale Verdiho považuje za najlepšieho operného skladateľa klasickej talianskej opery a pokiaľ ide o klasickú opernú dramaturgiu, dramatizmus, výrazovosť, či nároky na spevácku techniku. Jeho prvou Verdiho postavou bol Banco v Macbethovi, nasledovali Filip z Dona Carlosa, Veľký inkvizítor z Dona Carlosa a v tomto diele si zaspieval aj Mnícha. Z Verdiho Rigoletta je to Sparafucile, Ferrando z Trubadúra, Zachariáš z Nabucca, Attila z rovnomennej opery, Fiesco zo Simona Boccanegru a samozrejme Ramfis v Aide či otec Guardiano zo Sily osudu. Je fantastickým interpretom nielen talianskeho, ale hlavne ruského repertoáru. Zaskvel sa ako vynikajúci Gremin v Čajkovského Eugenovi Oneginovi či Končak v opere Knieža Igor od Alexandra Borodina v Metropolitnej opere v New Yorku. V Donovi Giovannim sa predstavil aj ako Masetto, Don Giovanni, Komtúr i Leporello. V Antverpách a Gente v Belgicku stvárňuje titulnú postavu v Bartókovej opere Hrad kniežaťa Modrofúza, či titulnú rolu Boitovho Mefistofela v Prahe. Tieto role spieva v divadlách ako Viedenská štátna opera, La Scala, Metropolitná opera New York, Teatro del Liceo v Barcelone, Lyric Opera Chicago, Bayerische Staatsoper Mnichov, Staatsoper Berlin , Los Angeles Philharmonic, Opera Nomori Tokyo, Royal Danish Opera, Opéra de Nice, Opéra National de Paris, Teatro Communale v Modene, Teatro Ferrara, Theatre Basel, Aalto Theatre v Essene, Staatstheater v Kasseli, Staatsoper v Hannoveri, v Slovenskom národnom divadle a mnohých iných.

Štefan Kocán, foto: Zdenko Hanout

Štefan Kocán,
foto: Zdenko Hanout

Piesňová tvorba a Štefan Kocán

Štefan Kocán niekoľkokrát presvedčil aj divákov na Slovensku, že je majstrovským interpretom piesňovej tvorby ruských autorov. Kritika ocenila jeho recitál v rámci cyklu koncertov Veľké slovenské hlasy, alebo aj recitál prevažne ruských piesní v rámci 2. ročníka festivalu komornej hudby v Prešove s názvom Artis. ,,Vo veľkom opernom svete je možné Kocána počuť predovšetkým v dramatických postavách opier, no v Prešove jeho nádherný hlas vynikol v každom tóne skladateľských miniatúr (piesne a romance).“ (recenzia Kataríny Burgrovej Recitál Štefana Kocána v Prešove, www.operaslovakia.sk z 9. júla 2014, celú recenziu si prečítate TU… )

Svedkami skvelej interpretácie sme boli aj počas prenosu koncertu RTVS Slovensko Advent 2014.

Štefan Kocán a Róbert Pechanec, koncert Advent 2014 Piešťany, foto: Zdenko Hanout

Štefan Kocán a Róbert Pechanec,
koncert Advent 2014 Piešťany,
foto: Zdenko Hanout

Umelec na voľnej nohe

Väčšina umelcov medzinárodnej opernej scény funguje na tzv. ,,voľnej nohe“. Patrí medzi nich aj Štefan Kocán. Výhodou je, že si môže vyberať produkcie podľa vlastného uváženia, ale zároveň je to aj veľká zodpovednosť. Umelec na voľnej nohe musí byť vždy v skvelej forme, vyžaduje sa samostatná príprava a maximálna profesionalita. Musí mať dielo dokonale naštudované, byť pohotový, okamžite zareagovať a nezdržiavať sa malichernosťami. Ak z tejto kondície vypadne, je viac ako pravdepodobné, že sa postupne ocitne v silnej konkurencii bez role. Niekedy je málo času a stane sa, že na skúšku celej opery je len niekoľko hodín. Niečo také zažil Štefan Kocán napríklad vo Viedni, keď ako Filip doskakoval do inscenácie Verdiho Dona Carlosa. Celá opera má niečo cez tri hodiny, ale mohli ju skúšať len štyri, pričom na druhý deň už bolo predstavenie. Vo svete sa celkovo skúšobný proces skracuje, ale náš spevák to zvláda na výbornú.

Don Carlo, La Scala, Štefan Kocán (Veľký inkvizítor), René Pape (Filip II.)

Don Carlo, La Scala,
Štefan Kocán (Veľký inkvizítor), René Pape (Filip II.)

Rigoletto, Metropolitná opera New York, Željko Lučić (Rigoletto), Štefan Kocán (Sparafucile)

Rigoletto, Metropolitná opera New York,
Željko Lučić (Rigoletto), Štefan Kocán (Sparafucile)

Debuty na medzinárodnej opernej scéne

Spomeniem aspoň debuty v troch svetových operných divadlách. Vo Viedenskej štátnej opere debutoval v roku 2004 postavou Komtúra v Mozartovej opere Don Giovanni a Veľkého inkvizítora vo Verdiho Donovi Carlosovi. Nasledovali úlohy ako Raimondo v Donizettiho Lucia di Lammermoor, Sarastro v Mozartovej Čarovnej flaute, Padre Guardiano vo Verdiho Sile osudu, Banco vo Verdiho Macbethovi či Filip II. vo Verdiho opere Don Carlos.

V Metropolitnej opere debutoval v roku 2009 postavou Kráľa vo Verdiho Aide. Odvtedy tu účinkuje aj v ďalších inscenáciách (Aida, Rigoletto, Don Giovanni, Trubadúr, Don Carlos, Eugen Onegin, Knieža Igor), ako aj v priamych prenosoch MET Live in HD, uvádzaných v kinách na takmer celom svete. V Metropolitnej opere má za sebou už viac ako 70. prestavení.

V La Scale debutoval Štefan Kocán v roku 2011 ako Masetto v Mozartovej opere Don Giovanni. Silné emócie z tohto debutu umocňoval aj fakt, že to bolo zároveň ostro sledované otváracie predstavenie novej sezóny, kde spolu s ním figurovali aj ďalšie zvučné mená svetovej opery: Anna Netrebko, Bryn Terfel, Barbara Fritolli…

Štefan Kocán, foto zo skúšky opery Don Giovanni, La Scala

Štefan Kocán, foto zo skúšky opery Don Giovanni, La Scala

Štefan Kocán na Slovensku

Po prvýkrát sa Štefan Kocán predstavil slovenskému publiku na koncerte pod hlavičkou Bratislavských hudobných slávností v roku 2005, konkrétne v opere Don Carlos, kde stvárnil Veľkého inkvizítora v Historickej budove SND. Potom zaspieval dve árie na koncerte Slovenského národného divadla. Jeho prvý veľký samostatný koncert sa uskutočnil v rámci cyklu usporiadaného agentúrou Kapos ,,Veľké slovenské hlasy“. Konal sa 21. apríla 2012 v Slovenskej filharmónii v Bratislave. Na takéto pozvanie do vlasti čakal Štefan Kocán po celý čas počas svojho pôsobenia v zahraničí. Na koncerte venovanému výročiam dvoch géniov opernej hudby – Giuseppe Verdiho a Richarda Wagnera zaspieval v máji 2013 vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu. 13. júna 2013 vystúpil prvýkrát na javisku SND ako Banco v repríze Verdiho opery Macbeth. Pred účinkovaním v Opere SND, na ktoré sa veľmi tešil, mal, ako každý iný svetobežník na domácej scéne, trému. Diváci ho však prijali veľmi kladne a odvtedy ho vídavajú v reprízach inscenácii častejšie. Po predstavení v SND stvárnil Banca aj v banskobystrickej Štátnej opere. Premiéra sa konala v rámci 50. ročníka opernej časti festivalu Zámocké hry zvolenské v júni 2013. Taktiež vystúpil v rámci 10. ročníka hudobného festivalu Viva Musica!, ktorý sa konal v júni 2014 na Bratislavskom hrade. Na jednom pódiu sa po prvýkrát spolu stretli špičkoví slovenskí operní sólisti, pôsobiaci na medzinárodnej opernej scéne – Adriana Kučerová, Jana Kurucová, Miroslav Dvorský, Dalibor Jenis a Štefan Kocán. V Prešove sa predstavil v rámci 2. ročníka festivalu komornej hudby s názvom Artis. Hosťoval aj na viacerých koncertoch slovenských operných divadiel ako napr. koncert Petra Mikuláša pri príležitosti jeho šesťdesiatky v septembri 2014 alebo koncert pri príležitosti 55. výročia založenia banskobystrickej Štátnej opery v októbri 2014.

Naposledy na našej prvej opernej scéne úspešne debutoval postavou Leporella v Mozartovej opere Don Giovanni v októbri 2014. Túto rolu stvárnil vo svojej kariére po prvýkrát.

Don Giovanni, Opera SND, A. Plachetka (Don Giovanni), Š. Kocán (Leporello), Zbor a Balet Opery SND, foto: Zdenko Hanout

Don Giovanni, Opera SND,
A. Plachetka (Don Giovanni), Š. Kocán (Leporello), Zbor a Balet SND,
foto: Zdenko Hanout

Štefan Kocán, foto: Zdenko Hanout

Štefan Kocán,
foto: Zdenko Hanout

Štefan Kocán je teraz vo svete najžiadanejší slovenský bas. Výnimočnosť jeho osobnosti sa neprejavuje iba v jedinečnosti hlasového materiálu, ale aj v štýlovom umeleckom prednese či všeobecnej rozhľadenosti. Je predstaviteľom mladej generácie operných spevákov ukážkovo reprezentujúcich našu krajinu, ktorá vďaka týmto ľudom získava silné postavenie vo svete opery.

www.stefankocan.net

Autor: Ľudovít Vongrej

email

About Author

Ľudovít Vongrej

Jeden komentár

  1. Vstupenky na koncert Stefana Kocana 11.2.2015 v Slovenskej filharmonii V Bratislave dnes do 24.00 h
    len za: 1. kat. 49 €, 2. kat. 29 €, 3. kat. 19 €

    Ak si ich dnes objednáte na office@kapos.sk
    (objednávky platia len 1.1.2015 do 24.00 h) a zaplatíte na
    IBAN: SK4702000000003260920851
    BIC: SUBASKBX

    So vstupenkami Vám pošleme vyúčtovaciu faktúru.

Leave A Reply