Dnes je: štvrtok, 24. 5. 2018, meniny má: Ela, zajtra: Urban

Svetový deň divadla 2016 – Anatolij Vasiliev: Potrebujeme divadlo?

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Svetový deň divadla sa spája s dátumom 27. marec od roku 1962. Počas tohto dňa sa konajú po celom svete rôzne podujatia zamerané na propagáciu divadelného umenia. Divadelníci pritom používajú všetky prostriedky, písané a hovorené slovo nevynímajúc. Preto Medzinárodný divadelný inštitút (International Theatre Institute – ITI) ako hlavný organizátor osláv vydáva ku Svetovému dňu divadla Medzinárodné posolstvo, ktoré každý rok pripravuje iná osobnosť svetového mena. V roku 2016 prináša posolstvo ruský režisér a divadelný pedagóg Anatolij Vasiliev.

,,Potrebujeme divadlo?

Túto otázku si kladú tisíce sklamaných divadelných profesionálov a milióny ľudí, ktorých už unavuje.

Načo ho potrebujeme?

V čase, keď je javisko také mizerne malé, v porovnaní s priestranstvom miest a rozlohou štátov, kde sa odohrávajú skutočné tragédie reálneho života.

Čím je pre nás?

Sú to pozlátené galérie divadelných sál, zamatové kreslá, špinavé kulisy, utrápené hlasy hercov alebo naopak – „blackboxy“ plné blata a krvi s množstvom besniacich nahých tiel.

Čo nám môže povedať?

Všetko!

Divadlo dokáže povedať všetko.

Aj to, ako žijú bohovia na nebesiach, aj to, ako sa trápia väzni v podzemných kobkách, aj ako vášeň zušľachťuje a láska ničí, aj ako sa dobrý človek stáva zbytočným a ako vládne klamstvo, aj ako žijú ľudia v bytoch a deti v táboroch pre utečencov, aj to, ako sa niekto vracia do púšte, aj ako sa lúči s najbližšími, divadlo dokáže povedať všetko.

Divadlo bolo a zostane navždy.

A teraz, posledných päťdesiat až sedemdesiat rokov, je divadlo obzvlášť potrebné. Pretože spomedzi všetkých verejných umení iba divadlo sa šíri od úst k ústam, z očí do očí, od rúk k rukám a od tela k telu. Nepotrebuje sprostredkovateľa, dve bytosti od seba delí iba priehľadná strana sveta, nie juh, ani sever, ani východ, ani západ – iba svet sám osebe, rozžiarený zo všetkých štyroch strán, svet okamžite rozpoznateľný pre každého priateľsky či nepriateľsky naladeného človeka.

Potrebujeme rôznorodé divadlo.

Zo všetkých foriem divadla bude vždy záujem predovšetkým o jeho archaické formy. Divadlo rituálu nemusí byť kontrastom k divadlu „civilizovaných“ národov. Svetská kultúra sa vnútorne vyprázdňuje, takzvaná „kultúrna informácia“ nahrádza základné jednoduché pravdy a stretnutie s nimi.

Divadlo je otvorené. Vstup voľný.

Dočerta aj s telefónmi a počítačmi – choďte do divadla, obsaďte celé rady v parteri a na balkónoch, načúvajte slovám a pozerajte sa na živé obrazy – pred vami je divadlo, neodmietajte ho a nevynechajte ho zo svojho uponáhľaného života.

Potrebujeme akékoľvek divadlo.

Len jedno divadlo nám určite netreba – divadlo politických hier, politických pascí, divadlo politikov, divadlo politiky. Nepotrebujeme divadlo každodenného teroru – osobného ani kolektívneho, divadlo mŕtvol a krvi na uliciach a námestiach, v hlavných mestách i provinciách, ani divadlo stretov náboženských a etnických skupín.“

                                                                   Anatolij Vasiliev  

Anatolij Vasiliev

4. máj 1942, Danilovka, Rusko

Svetoznámy ruský režisér a divadelný pedagóg, zakladateľ moskovskej Školy dramatického umenia. Pedagogicky pôsobil a pôsobí na viacerých prestížnych divadelných školách – moskovskom GITIS-e, lyonskom ENSATT-e, v Grotowského inštitúte vo Vroclave a ďalších. V 70. rokoch 20. storočia sa zviditeľnil inscenáciou Vassy Železnovovej od Maxima Gorkého, ale úspech mala aj jeho inscenácia slovenskej drámy Osvalda Zahradníka Sólo pre bicie hodiny. Od založenia vlastnej školy v roku 1987 sa intenzívne venuje výskumu divadelného jazyka. Experimentuje s hercovým hlasom aj fyzikalitou, pozornosť venuje tiež transformácii slova na zvuk, hudbu či pohyb. Naštudoval desiatky inscenácií v celej Európe, k tým najznámejším patria: V. Slavkin – Cerceau (Divadlo na Taganke, 1985), M. J. Lermontov – Maškaráda (Comédie Française, 1992), Jeremiášove lamentácie (Avignonský festival, 1997), H. Müller – Medea Material (Škola dramatického umenia, 2001). Od roku 2006 je režisérom na voľnej nohe a pravidelne pripravuje inscenácie po celej Európe.

Zdroj: Divadelný ústav

Autori posolstiev k príležitosti Svetového dňa divadla

2015 – Krzysztof Warlikowski2014 – Brett Bailey2013 – Dario Fo2012 – John Malkovich2011 – Jessica A. Kaahwa2010 – Judi Dench2009 – Augusto Boal2008 – Robert Lepage2007 – Jeho Výsosť šejk Dr. Sultan Bin Mohammed Al-Qasimi2006 – Victor Hugo Rascon Banda2005 – Ariane Mnouchkine2004 – Fathia El Assal2003 – Tankred Dorst2002 – Girish Karnad2001 – Iakovos Kampanellis2000 – Michel Tremblay1999 – Vigdís Finnbogadóttir1998 – 50. výročie Medzinárodného divadelného ústavu ITI, špeciálne posolstvo1997 – Jeong Ok Kim1996 – Saadalla Wannous1995 – Humberto Orsini1994 – Václav Havel1993 – Edward Albee1992 – Jorge Lavelli & Arturo Uslar Pietri1991 – Federico Mayor, generálny riaditeľ UNESCO1990 – Kirill Lavrov1989 – Martin Esslin1988 – Peter Brook1987 – Antonio Gala, 1986 – Wole Soyinka1985 – Abndré – Louis Perinetti1984 – Michail Carjev1983 – Amadou Mahtar M´Bow, generálny riaditeľ UNESCO1982 – Lars af Malmborg1981 – národné posolstvo1980 – Janusz Warminski1979 – národné posolstvo1978 – národné posolstvo1977 – Radu Beligan1976 – Eugene Ionesco1975 – Ellen Stewart1974 – Richard Burton1973 – Luchino Visconti1972 – Maurice Bejart1971 – Pablo Neruda1970 – Dimitrij Šostakovič1969 – Peter Brook1968 – Miguel Angel Asturias1967 – Helen Weigel1966 – René Maheu, generálny riaditeľ UNESCO1965 – Anonym1964 – Laurence Olivier & Jean-Louis Barrault1963 – Arthur Miller1962 – Jean Cocteau

Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľajte tento článok alebo komentujte:
  •  
  • 77
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O autorovi

redakcia

Zanechajte komentár