Dnes je: piatok, 20. 7. 2018, meniny má: Eliáš, Iľja, zajtra: Daniel

Tomáš Juhás o svojom hosťovaní v Metropolitnej opere v New Yorku

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Opera Slovakia prináša rozhovor s tenoristom Tomášom Juhásom, ktorého zastihla naša newyorská prispievateľka Elena Fedorková pri skúšobnom procese Čajkovského Eugena Onegina v Metropolitnej opere New York. Operný spevák bol angažovaný do úlohy covera. V rozhovore si prečítate jeho dojmy z atmosféry svetového operného domu a návštevy New Yorku.

Metropolitna opera v New Yorku – veľká výzva, najkrajšia a najvyššia méta, ktorú spevák môže dosiahnuť. Aké ste mali pocity, keď sa Vám naskytla príležitosť hosťovania v tomto opernom dome?

Boli to naozaj zmiešané pocity. Keď som sa dozvedel, že mám robiť cover v tomto opernom dome, v inscenácii P. I. Čajkovského – Eugen Onegin, spočiatku som tomu nechcel veriť, ale bola to pre mňa obrovská výzva. Pre každého umelca je Metropolitná opera top zo všetkých operných domov sveta. Nie každý spevák dostane túto možnosť a určite je to sen každého speváka. Som naozaj veľmi rád, že sa mi naskytla takáto životná príležitosť. Možnosť vidieť v tomto obrovskom kolose, nie len ako v samotnom meste New York, ale v tomto opernom dome chod, atmosféru a život ktorý tu vládne, je niečo čo sa nenaskytne každý deň. Môžem tak porovnať fungovanie v zahraničí a u nás doma. Vidím veľa podobného, ale zároveň aj veľa rozdielov, ktoré sú práve v detailoch. Celá skladačka je poskladaná na základe kvalitnej práce a kvalite samotného tímu. Práca je perfektne naplánovaná a na skúškach je výborná atmosféra. Odborná pomoc je na vysokej úrovni a tiež je tu veľká ochota vždy pomôcť a dotiahnuť každý detail, aby výsledok bol čo najkvalitnejší.

Máte možnosť vidieť aj iné operné predstavenia?

Áno, som veľmi rád že mám možnosť vidieť aj iné predstavenia, nie len to, kde robím cover. Videl som už Toscu a Rigoletta. Možnosť vidieť vysokú spevácku, režijnú a hudobnú úroveň je naozaj obrovská skúsenosť.

Ako vnímate úlohu covera?

Táto úloha nie je vôbec jednoduchá. Nikdy neviete, kedy budete spievať a musíte byť stále pripravený. Jednak hlasovo ako aj režijne.

Tomáš Juhás

Tomáš Juhás

Skúšky coverov sú určite iné. Ako prebiehajú?

Mal som to šťastie, že som mal možnosť skúšať s hlavným obsadením, keď tu nebol Rolando Villazon. Teraz už skúšame samostatne, ale stále sa chodíme pozerať na skúšky, kde skúša hlavné obsadenie. Naše skúšky sú v podstate také isté. Skúšame s režisérkou, alebo asistentkou réžie. Naozaj, v samotných skúškach sa pracuje na detailoch, ktoré sú nesmierne dôležité.

Aká je réžia v tejto produkcii?

Je to klasická réžia. Myslím, že túto operu je dosť ťažké preniesť do nejakého iného obdobia. Určite sa to dá, ale ja si myslím, že práve táto klasická verzia je pre túto operu veľmi dobrá. Réžiu robila Deborah Warner, s ktorou som už spolupracoval. Celá hra je veľmi precízne prepracovaná. V dnešnej dobe je veľa moderných réžií, ktoré ma oslovia, ak majú zmysel. V tomto opernom dome som mal možnosť vidieť modernú verziu Rigoletta, v ktorej účinkuje aj náš veľký slovensky hlas Štefan Kocán (Sparafucile). Veľmi sa mi réžia v tomto modernom prevedení páčila.

Každá inscenácia má zaujímavé a špeciálne kostýmy. Koľko kostýmových skúšok ste už absolvovali?

Absolvoval som dve skúšky. Neviem, či som mal šťastie, alebo ten tím je naozaj na takej vysokej úrovni, že na základe mojich mier ktoré som poslal, mám kostým, ktorý nemuseli prerábať. Možno v nich nájsť určite typické znaky, ruský kolorit.

Stáť na scéne s hviezdami svetového mena je jedna z možností, ktorú môžete zažiť. Aká je spolupráca?

Táto spolupráca je naozaj výborná. Pracuje sa na vysokej úrovni a sú to všetko profesionáli, ktorí si svedomito odvádzajú svoju prácu. Celkovo je vytvorená priateľská atmosféra.

Mesto New York, Metropolitná opera, kde hosťujete prvýkrát. Určite je vyplnený aj Váš voľný čas.

Áno, je to naozaj svetová metropola, ktorú sa snažím vo voľnom čase spoznať. Zaujíma ma celkový spôsob života, ako aj samotná kultúra. Snažím sa zosúladiť pracovnú náplň a voľný čas tak, aby som počas môjho hosťovania mal možnosť spoznať z tejto metropoly čo najviac.

Tomáš Juhás

Tomáš Juhás

Ako dlho ste si zvykali na časový posun?

Bola to pre mňa obrovská zmena, nie len časová, ale chýbalo mi tu rodinné zázemie, na ktoré som zvyknutý. Najdôležitejšie je vytvoriť si denný režim a zosúladiť všetky činnosti.

Aká bola Vaša posledná produkcia?

Moja posledná produkcia bola Rigoletto v Opere SND. Bola to pre mňa doposiaľ spevácky najnáročnejšia úloha. Myslím si, že som sa jej podľa možností zhostil čo najlepšie.

Nakoľko sa Vaše hosťovanie v tomto opernom dome po skončení inscenácie Onegina končí, prezraďte našim čitateľom, aké sú Vaše najbližšie plány.

Plány do budúcnosti, tak ako povedal môj vzor a jedného času aj učiteľ Sergej Larin: ,,Netreba ísť za kariérou, treba sa len čo najlepšie snažiť spievať a kariéra dôjde sama.” Po príchode do Bratislavy ma čaká postava Rudolfa v opere Giacoma Pucciniho La Boheme, ktorú som už spieval. Bude to nové hudobné a režijné naštudovanie, v ktorom budem spievať aj so svojou životnou partnerkou. Opäť sa stretneme aj na javisku, na čo sa nesmierne teším.

Ak by sa Vám naskytla opäť ponuka v Metropolitnej opere ako cover, aká by bola Vaša reakcia?

Trošku som už nad tým uvažoval. Som veľmi rád, že mám možnosť zažiť neopakovateľnú atmosféru a prácu v tomto opernom dome, ktorá je na vysokej úrovni. Neviem teraz presne povedať, či by som opäť prijal ponuku covera dlhodobo. Je to naozaj náročná práca, kde je človek v neustálom napätí a v strese. Krátkodobé coverovanie, áno. Snáď by som pri výbere dvoch možností uprednostnil úlohu spievať možno i keď v kvalitatívne menšom opernom dome, ale hlavne bližšie k rodine. Možnosť zladenia rodinného života s pracovným je pre mňa podstatné. Toto hosťovanie v Metropolitnej opere beriem za obrovskú príležitosť. Moje poďakovanie taktiež patrí Robertovi Szücsovi, ktorý ma na toto hosťovanie pripravoval.

Ďakujem za príjemný rozhovor a prajem veľa úspechov.

Pripravila: Elena Fedorková, New York

Foto: Elena Fedorková a súkromný archív Tomáša Juhása

email
Operné gala 2018
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľajte tento článok alebo komentujte:
  •  
  • 51
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O autorovi

Zanechajte komentár