Dnes je: pondelok, 20. 11. 2017, meniny má: Félix , zajtra: Elvíra

TV záznam Novoročného koncertu Štátneho komorného orchestra Žilina z roku 2017

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Na stránkach Opera Slovakia prinášame našim čitateľom v spolupráci s našou partnerskou televíziou TV 213 a Štátneho komorného orchestra Žilina záznam Novoročného koncertu ŠKO Žilina, ktorý sa konal 12. januára 2017 v Dome umenia Fatra. Zazneli na ňom skladby slávnych európskych skladateľov v podaní ŠKO Žilina pod taktovkou Maria Košika, dirigenta Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu. Sólistkou večera bola popredná bulharská mezzosopranistka Kremena Dilcheva žijúca v Nemecku. Záznam koncertu pripravila TV 213 a v premiére ho uviedla 8. apríla 2017.

Novoročný koncert Štátneho komorného orchestra Žilina
Dom umenia Fatra
12. januára 2017

Mario Košik, dirigent
Kremena Dilcheva, mezzosoprán
Štátny komorný orchester Žilina

program koncertu

Wolfgang Amadeus Mozart: Figarova svadba – predohra
Johannes Brahms: Uhorský tanec č. 5
Gioacchino Rossini: Cruda sorte, kavatína Isabelly z opery Talianka v Alžíri
Antonín Dvořák: Slovanský tanec č. 10 e mol op. 72
Antonín Dvořák: Valčíky op. 54 č. 1 a 4
Emmerich Kálmán: Čardášová princezná – predohra
Johann Strauss ml.: Frülingsstimmen Walzer Op. 410
Pablo Luna: Pieseň „De Espagna vengo“ zo zarzuely El niňo judio

prestávka

Johann Strauss ml.: Kaiser-Walzer op. 437
Johann Strauss ml.: Unter Donner und Blitz – rýchla polka op. 324
Robert Stolz: Pieseň „Spiel auf deiner Geige“ z operety Venus in Seide
Johann Strauss ml.: Tritsch-Tratsch Polka op. 214
Franz Lehár:  Piseň Giuditty „Meine Lippen, sie küssen so heiss“ z operety Giuditta
Johann Strauss ml.: Valčík Na krásnom modrom Dunaji op. 314

prídavky

Georges Bizet: L’amour est un oiseau rebelle (Habanera), z opery Carmen
Johann Strauss st.: Radetzky March, Op. 228

www.skozilina.sk

záznam koncertu pripravila TV 213 www.213.sk

playlist na youtube je k dispozícii TU…

Kremena Dilcheva

Bulharská mezzosopranistka Kremena Dilcheva pochádza zo Starej Zagory z hudobníckej rodiny. Ako 5-ročná začala hrať na klavíri, ktorému sa venovala veľmi intenzívne, vyhrala niekoľko národných súťaží a vystúpila na mnohých koncertoch. Rovnako intenzívne sa venovala aj baletu. Hoci bol spev jej vášňou od malička, študovať ho začala až na vysokej škole – na Hudobnej akadémii v Sofii, kde bola jej profesorkou Kammesängerin Julia Wiener zo Štátnej opery v Berlíne.

Kremena Dilcheva

V roku 1998, keď končila vysokú školu, dostala už pozvanie do Národnej filharmónie a Národnej opery v Sofii. Tu naštudovala postavu Sesta v Mozartovej opere Titus v koprodukcii s nemeckým divadlom v Ludwigshafene. V tom istom roku vyšlo aj jej prvé CD s Mahlerovými Kindertotenlieder v bulharskom vydavateľstve Mega. Už v roku 1999 sa jej podarilo získať pozvanie do La Scaly v Miláne, kde vystúpila v raritnom uvedení opery Giulio Sabino od G. Sartiho. Dielo uviedla aj v Teatro di Fermo a na Medzinárodnom festivale v Ravenne, kde zožala veľký úspech a dielo nahrala aj na CD. Za túto inscenáciu získala prestížnu cenu „Best New Young Opera Singer“ od časopisu Opernwelt. V roku 2000 získala dvojročné štipendium na štúdium v majstrovskej triede u Daphne Evangelatos na Hochschule für Musik v Mníchove a súčasne aj účinkovala v Nemecku, Taliansku a Rakúsku. Uviedla postavy: Cherubino (Mozart: Figarova svadba), Sesto (Mozart: Titus), Orfeo (Gluck: Orfeus a Eurydika), Rosina (Rossini: Barbier zo Sevilly), Annio (Sarti: Giulio Sabino), Romeo (Bellini: Romeo a Júlia), Orlovsky (Strauss: Netopier), Oľga (Čajkovskij: Eugen Onegin) a i. V roku 2002 bola pozvaná do prestížneho Teatro Comunale vo Florencii do úlohy Druhej dámy v Čarovnej flaute a naštudovala aj postavu Doriny v Galuppiho opere La Diavolessa, ktorú nahrala aj na CD. V sezóne 2002-2003 sa stala členkou „Junges Ensemble“ v Bavorskej štátnej opere. Tu debutovala s veľkým úspechom napr. v úlohe Hänsel v opere E. Humperdincka Hänsel und Gretel.

Významnú úlohu v jej umeleckej kariére zohrala spolupráca so svetoznámym dirigentom Jamesom Levinom, s ktorým sa prvýkrát stretla v roku 2003 pri uvedení opery Mojžiš a Áron od A. Schönberga. V tom istom roku ju pozval k spolupráci s Mníchovskou filharmóniou na opere Hrad kniežaťa Modrofúza od B. Bartóka. Táto produkcia bola nahratá live pre OEHMS Classic. Nasledovala šnúra 12 koncertov s Jamesom Levinom, o. i. aj výročný Open-air koncert pre osemtisíc poslucháčov v Odeonsplatze v Mníchove. Jej ďalšia kariéra je až dodnes kariérou medzinárodnej hviezdy na prestížnych operných i koncertných pódiách, ako sú Teatro Massimo v Palerme, Schloss Theater Potsdam (SRN), Knowlton Festival (Kanada), Bayerische Staatsoper Mníchov, Štátna opera Sofia, Peking National Opera, Donizetti Festival Bergamo, Teatro communale di Firenze a i. S ŠKO Žilina účinkovala pred rokom na šiestich novoročných koncertoch 2016 v nemeckých mestách s dirigentom V. Schmidtom Gertenbachom. V Žiline účinkovala po prvýkrát na Novoročnom koncerte v roku 2017.

zdroj: ŠKO Žilina

Mario Košik

Hlavný dirigent Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu Mario Košik (1969, Piešťany) študoval hru na husliach a dirigovanie na Konzervatóriu v Bratislave (1983-1989). V štúdiu pokračoval v odbore dirigovanie na Vysokej škole múzických umení v Bratislave (1989-1994). Pôsobil aj ako huslista vo viacerých orchestroch, napr. Mládežnícky orchester Gustava Mahlera, Francúzsky orchester mladých, Slovenská filharmónia, Cappella Istropolitana, Kansai Philharmonic Orchestra (Japonsko). Už počas štúdií dirigoval orchester Cappella Istropolitana a v rámci doktorandského štúdia viedol symfonický orchester VŠMU v Bratislave.

Mario Košik

Počas štúdia nadviazal Mario Košik aj svoj prvý kontakt so Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu (SOSR), keď s rozhlasovými symfonikmi realizoval niekoľko štúdiových nahrávok a dirigoval svoj diplomový koncert. V roku 1999 sa na základe medzinárodného konkurzu stal šéfdirigentom Karlovarského symfonického orchestra. V spojitosti s touto pozíciou sa mu otvorili možnosti hosťovania vo viacerých českých orchestroch; v niekoľkých sezónach dirigoval Štátnu filharmóniu Brno, Moravskú filharmóniu Olomouc, Janáčkovu filharmóniu Ostrava, Plzeňskú filharmóniu, Západočeský symfonický orchester, Pražskú komornú filharmóniu a Komorný orchester FOK. Doma spolupracoval na viacerých koncertoch so všetkými slovenskými orchestrami. V rokoch 2002 až 2006 hudobne naštudoval štyri pôvodné balety v Slovenskom národnom divadle. V roku 2006 sa stal dirigentom Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu, s ktorým absolvoval desiatky domácich i zahraničných vystúpení a nahral množstvo titulov predovšetkým slovenskej hudobnej tvorby. V dramaturgii abonentných koncertov rozšíril programový záber o tituly skladateľov ako C. Franck, C. Nielsen, A. Roussel, A. Glazunov, Ph. Glass či A. Ginastera. Premiérovo uviedol skladby domácich autorov P. Zagara, J. Iršaia, J. Podprockého, Ľ. Čekovskej a mnohých ďalších.

Mario Košik je častým hosťom v zahraničných symfonických telesách v Poľsku (Varšava, Krakov, Gdaňsk, Štetín), v Južnej Kórei  (Daejon, Kangnam, Seongnam), v Španielsku (Granada, Murcia). Spolupracoval aj s orchestrami Athens State Orchestra, Národná filharmónia v Sofii, Las Colinas Symphony v USA, Jerusalem Symphony v Izraeli, Orchestra Sinfonica di Roma v Taliansku, NHK Ensemble Tokio. V roku 2016 dirigoval SOSR na zájazdoch v J. Kórei, Nemecku a Číne, aktuálne je aj jeho hosťovanie v Orchéstre de Monte Carlo, s ktorým vystúpi na koncertoch v Japonsku.

S ŠKO Žilina spolupracuje Mario Košik od roku 2002. Okrem abonentných koncertov v Žiline s ním uskutočnil aj koncerty vo viacerých slovenských mestách, koncert na festivale Musica nobilis, koncertné turné v Nemecku 2003, koncert pri odovzdávaní ocenení Krištáľové krídlo za rok 2011 v priamom prenose RTVS a silvestrovsko-novoročné koncertné turné spojeného orchestra SOSR a ŠKO v Číne na prelome rokov 2016-2017.

zdroj: ŠKO Žilina

Štátny komorný orchester Žilina (ďalej len ŠKO) vznikol v roku 1974 ako jediný orchester ,,mozartovského typu“ na Slovensku. V roku 1977 získal medzinárodné uznanie, keď sa stal festivalovým orchestrom Salzburger Festspiele. Zakrátko dostal pozvanie na Pražskú jar a potom nasledovali úspešné koncerty na mnohých festivaloch v celej Európe a zámorí (Wiener Festwochen, Frühling Festival  a Haydn  Festival vo Viedni, Sofijské hudobné týždne, Festa Musica Pro v Assisi, Katalánske festivaly, Festival El Djem v Tunise, Hudba v starom Krakowe, Jarný festival Budapešť, Bratislavské hudobné slávnosti, Melos Etos v Bratislave, Janáčkov máj, Mozartfest Schwetzingen, Festival slovanskej hudby na Cypre, Schleswig-Holstein Festival, Festival de Manaus v Brazílii, Flámsky festival v Belgicku, Aspekte Salzburg, Johann Strauss Festival vo Viedni, Bodensee Festival v Švajčiarsku, Medzinárodný hudobný festival v Ankare, Slovinské hudobné dni v Ľubľane či NCPA Festival Peking), vystúpenia v najprestížnejších sálach ako napr. Musikverein a Konzerthaus vo Viedni, Katedrála Sv. Františka v Assisi, Veľká sála Petrohradskej filharmónie, Palác hudby v Barcelone,  Kráľovská opera v Bruseli, Concertgebouw v Amsterdame, Symphony Hall v Osake, Metropolitan Art Hall v Tokiu, Teatro Abadia v Madride, Gasteig v Mníchove, Invalidovňa v Paríži, Glen Gould Studio v Toronte, Konzerthaus a Komická opera v Berlíne, Pavilhao Atlantico v Lisabone, National Center of Performing Arts v Pekingu či Art Center v Seoule.

Štátny komorný orchester ŽIlina

Orchester uskutočnil takmer tritisíc koncertov doma, ako aj v 35 krajinách sveta – vo väčšine európskych krajín, v Tunise, Turecku, Arménsku, Číne, Južnej Kórei, štyrikrát v Japonsku, dvakrát v USA, dvakrát v Kanade a ako prvý slovenský orchester na juhoamerickom kontinente v Brazílii. Nahral vyše 70 CD s hudbou od baroka až po súčasnosť pre vydavateľstvá v rôznych štátoch. Odohral  vyše 300 slovenských skladieb, z toho polovicu premiérovo. 190-krát odznela v podaní ŠKO slovenská hudba na koncertoch v zahraničí, o. i. v Kanade, USA, Japonsku, Južnej Kórei.

Na poste šéfdirigenta sa vystriedali medzinárodne renomovaní dirigenti – Eduard Fischer, Jan Valta, Leoš Svárovský a Oliver Dohnányi, na poste hosťujúcich dirigentov množstvo uznávaných dirigentov z celého sveta. Od 42. sezóny je šéfdirigentom ŠKO britský dirigent Simon Chalk.

Špecifické obsadenie telesa určuje jeho dramaturgické smerovanie, ktoré sa sústreďuje hlavne na hudbu klasicizmu, raného romantizmu a na hudbu 20. a 21. storočia s dôrazom na slovenskú hudbu. Zaujímavým obohatením dramaturgie sú programy Hudba je len jedna s prepojením žánrov. Veľkej obľube u publika sa tešia aj programy z operného a operetného repertoáru. Už desať rokov je ŠKO zapojený aj do veľkého medzinárodného projektu ONE (Orchestra Network for Europe), podporovaného Európskou komisiou, ktorý predstavuje významnú spoluprácu európskych orchestrov a umožňuje aj uvedenie veľkých symfonických a symfonicko-zborových skladieb svetového repertoáru.

V rokoch 2011 až 2016 ŠKO uskutočnil niekoľko koncertných turné s vokálnou skupinou Il Divo vo veľkých európskych metropolách – Bratislave, Prahe, Berlíne, Hamburgu, Frankfurte, Lipsku, Mníchove, Viedni, Salzburgu, Zürichu, Ženeve, Barcelone, Madride, Lisabone, Lodži, Gdansku, Budapešti, Záhrebe, Ľubľane, Belehrade, Amsterdame, Helsinkách, Malmő, Bruseli a i.,  kde si ich spolu vypočulo takmer 450 tisíc poslucháčov.

zdroj: ŠKO Žilina

email

About Author

Leave A Reply