Dnes je: piatok, 20. 7. 2018, meniny má: Eliáš, Iľja, zajtra: Daniel

Vianoce prichádzajú

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Po štvrtý raz uskutočnila  Agentúra Koncerty s.r.o. v polovici adventu vianočný koncert v snahe spojiť slávnostnú atmosféru najvýznamnejšieho sviatku roka s umeleckou produkciou.

V sále opery novej budovy SND sa v takto pokúsili uspokojiť ozaj preplnené hľadisko (s účasťou ministra kultúry i primátora mesta) všetky účinkujúce zložky programu. Od sakrálnej hudby cez operné melódie po vianočné piesne, každý si mohol prísť na svoje. Môjmu viac konzervatívnejšiemu vkusu tentoraz (vzhľadom na širší kontext podujatia) nevadila presila známych melódií, skôr pri mojom negatívnom vzťahu k agresívnemu prenikaniu americkej pseudokultúry do európskych končín som trocha krútil nosom nad pomerne početnými angloamerickými číslami programu, hoci viaceré z piesní už u nás zľudoveli (a poznáme ich aj v prekladoch) a efektná pieseň O holly night , inak upravená z francúzskej pôvodiny 19. storočia (jej autor Adolphe Charles Adam sa zapísal do dejín hudby baletom Giselle a operou Postillon z Lonjumeau) patrí k mojim obľúbeným. Úžasným dramaturgickým počinom bolo však získanie piesne  Santo veľkoryso (aj vďaka schopnostiam našej agentúry) poskytnutej pre potreby tohto koncertu slávnym tenoristom Juanom Diegom Flórezom. Jeho skladba je celkom pôsobivým mixom sakrálnej hudby a ozvukov spevákovho rodiska v Andách.

Vianočný koncert v Bratislave, E. Hornyáková, J. Kurucová, M. Lehotský, D. Čapkovič foto: Patrik Ratajský

Vianočný koncert v Bratislave,
E. Hornyáková, J. Kurucová, M. Lehotský, D. Čapkovič
foto: Patrik Ratajský

Z technických príčin (pravdepodobne ochorenie spevákov) došlo napokon k istým zmenám v štruktúre programu i v obsadení sólistov, čo však nemalo negatívny dosah na priebeh koncertu. Akurát mi bolo trocha ľúto za duetom Nadira a Zurgu z Lovcov perál, na ktorý si priaznivci opery budú musieť počas až na koniec sezóny, kedy sa Bizetova opera uvedie v Banskej Bystrici a na Zvolenských hrách zámockých. Popri viacerých známych zborových číslach ( z Mozartovej Slávnostnej omše, Händlovho Mesiáša a Offovej Carminy Burana) v stabilne dobrom predvedení zboru opery SND sa dobre prezentoval aj Rovňákovej Bratislavský chlapčenský zbor, ktorého včlenenie do programu povýšilo emocionálny dosah podujatia. Orchester opery rutinovane viedol na podobné podujatia ideálny Rastislav Štúr. Najväčším sólistickým lákadlom bola účasť slovenskej mezzosopranistky Jany Kurucovej, sólistky Nemeckej opery v Berlíne, ktorá sa opäť (podobne ako v bratislavskej inscenácii Barbiera, za ktorého Rosinu ju slovenskí kritici pasovali za najlepší ženský výkon sezóny) (pozn. redakcie: viac o ocenení TU…) ukázala ako skvelá interpretka zamýšľajúca sa nad každým taktom a frázou partu. Ešte viac než v hlasovými ozdobami preplnenej árii Rosiny sa mi páčila v Ave Márii  skomponovanej gitaristom Williamom  Gomezom.

Vianočný koncert v Bratislave, foto: Patrik Ratajský

Vianočný koncert v Bratislave,
foto: Patrik Ratajský

Sopranistka Eva Hornyáková, ktorá zaskočila za Katarínu Juhásovú-Štúrovú dojímala ušľachtilou interpretáciou a nádhernými pianami aj v nebezpečne vysokej polohe (vo Weberovom Requiem,  v „lesbickom“ duete z Delibesovej Lakmé, v modlitbe Desdemony i v koledách), hoci v stredoch jej hlas je ešte stále o čosi menej nosný, než by sa žiadalo. Ukázalo sa to práve v konfrontácii s hlasom mezzosopranistky, ktorá hoci nemá mimoriadne veľký ani farebný materiál, pôsobila prieraznejšie. Daniel Čapkovič vo Franckovom Panis angelicus, v árii Papagena i v duete z Bohémy prezentoval svoj celkom pekne sfarbený lyrický barytón, s ktorým by však v exponovaných vyšších miestach partov mohol narábať aj umiernenejšie. Tenorista Michal Lehotský mal šťastie na efektné čísla programu, či už máme na mysli  Flórezovu novinku, „povinné“ Pucciniho Nessun dorma alebo spomínanú vianočnú pieseň podľa Adama. Hoci jeho hlas znie dnes dramatickejšie oproti minulosti, nestratil na svojej mäkkosti a šťave a dokáže zaujať aj exponovanými výškami (škoda, že jeho vinceró trocha prekrýval zbytočne exponovaný orchester). Špecifickú príchuť slovenským aj inonárodným koledám dodalo aranžmán Ľubice Čekovskej a v jednom prípade aj Petra Jantoščiaka. Koncert ukončila (ak nepočítame dojemnú Tichú noc, ktorú sopranistka spievala v slovenčine a mezzosopranistka v nemčine) melódia z Hapkovej hudby k filmu Perinbaba so sólom Roberta Puškára na panovej flaute.

Ak sa v predchádzajúci večer v opere SND (pri Slovanskom oratóriu Ľubomíra Horňáka) verejne spievalo na mikrofóny, tentoraz akoby v priestoroch sály zostalo po nich akési drobné echo, s ktorým sa bude pre budúcnosť treba zaoberať. Celkove koncert navodil krásnu atmosféru Vianoc, ktorá by sa mala preniesť do vzťahov medzi ľuďmi, národmi i politickými elitami.

Autor: Vladimír Blaho

Vianočný koncert v Bratislave

15. december 2013

nová budova SND

účinkovali

Eva Hornyáková

Jana Kurucová

Michal Lehotský

Daniel Čapkovič

Róbert Puškár panova flauta

Dirigent: Rastislav Štúr

Bratislavský chlapčenský zbor

Orchester a zbor Opery SND

Koncert bude zo záznamu odvysielaný 23.decembra 2013 o 20.30 na Dvojke

 

email
Operné gala 2018
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Zdieľajte tento článok alebo komentujte:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O autorovi

Vladimír Blaho

operný kritik a publicista

Zanechajte komentár